Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så lyckas du med Showcase Shopping Ads

Google Showcase Shopping Ads

Googles senaste Shopping-format “Showcase Shopping Ads”  har i syfte att fånga de breda sökningarna där du som annonsör visar en samling av dina produkter, tillhörande till det breda sökordet. I denna artikel går vi igenom våra allra bästa knep för att skapa en lönsam annonsering med Showcase Shopping Ads!

Showcase Shopping Ads har för ett tag sedan lanserats i Sverige och är ett helt nytt format på shopping annonser. Här kan du som annonsör gruppera liknande produkter som sedan presenteras tillsammans i sökresultatet. Annonserna kan triggas när någon söker efter en bredare sökterm som inte är kopplat till ett specifikt varumärke, exempelvis “klänning” eller “hörlurar”. Showcase-annonsen visas högst upp i sökresultatet och expanderas när någon klickar på den, vilket låter kunden kolla igenom en samling av dina produkter utan att behöva lämna sökresultatet. I Sverige används benämningen “framhävd shopping-annons”, men vi föredrar att använda “Showcase Shopping Ads”.

Något som kan vara bra att veta är att annonsformatet inte rullats fullt ut ännu i Sverige, vilket gör att det för tillfället är begränsat och därmed inte syns särskilt ofta. I Tyskland, Frankrike och Storbritannien där formatet har rullats ut mer, visas Showcase Shopping Ads på cirka 20 % av alla mobila googlingar. Utifrån detta tror vi att annonsformatet kommer bli allt vanligare även i Sverige.

Annonsformat 

För att komma igång med showcase shopping ads underlättar det om du redan har befintliga shopping-annonser, eftersom att google tar produkterna från ditt befintliga shopping flöde. Du behöver sedan addera en sidhuvudsbild, som vanligtvis är det första som syns på din shopping-annons. Annonsen behöver sedan kompletteras med en rubrik, beskrivning och en landningssida. 

Budgivning

När det kommer till att välja budgivningsmetod på din Showcase-annons kan du välja mellan CPE (kostnad per engagemang), maximera klick och mål ROAS. 

CPE

Med budgivningsmetoden CPE anger du det högsta beloppet som du är villig att betala per engagemang. Med engagemang menas med att du betalar först när någon klickar direkt på länken “besök säljare”, när någon tittar på den expanderade annonsen i mer än 10 sek eller när någon klickar på en länk eller på en av dina produkter. Fördelen med detta är att det inte kostar något när en användare expanderar din annons och är inne i mindre än 10 sek, vilket gör att det första klicket på din annons är gratis. 

Maximera klick

Du kan också välja att använda dig av en mer automatiserad budgivningsmetod så som Maximera klick eller Mål-ROAS. Med budgivningsmetoden Maximera klick sätter du ett maxbelopp som Google sedan använder för att du ska få så många engagemang som möjligt. Detta kan vara lite missvisande då budgivning heter “maximera klick” men går efter engagemang. 

Mål-ROAS

Den sista budgivningsmetoden är Mål-ROAS, här sätter du upp ett ROAS mål och Googles uppgift blir då att buda utifrån detta för att maximera det värde man har satt.

Våra tips för att lyckas med Showcase Shopping Ads

1. Välj rätt sidhuvudsbild

Bland det svåraste med Showcase Shopping Ads är att välja en livsstilsbild som ska representera det breda sökordet och dess produkter. Bilden är vanligtvis det första som syns och behöver därför vara tilltalande för att någon ska vilja klicka sig vidare i annonsen. Här kommer lite tips när det gäller att välja livsstilsbild.

  • Välj en bild som är relevant för alla produkter som visas i din annons.
  • Använd inte en bild som innehåller annonstext, vattenstämplar, collage eller logotyper (om så är fallet kommer din annons inte bli godkänd).
  • Använd en högkvalitativ bild som representerar ditt företag och tilltalar din målgrupp.
  • Bilden ska vara 1200 x 628 pixlar för bästa kvalitet på olika enheter.
  • Lägg till ca 8 px i marginal på ovansida och undersidan av din bild, så undviker du att bilden blir beskuren på viktigt information.

2. Ersätt inte er nuvarande shopping-annonsering

Showcase Shopping Ads ska inte ersätta eran nuvarande shopping-annonsering, utan ska istället ses som ett komplement för att täcka era breda sökningar.

    3. Ta lärdom av er nuvarande shopping-annonsering

    Om du i dagsläget redan annonserar med shopping annonser är detta ett perfekt tillfälle att ta reda på vilka breda söktermer som dina kunder söker på och vad som kan vara relevanta att täcka med showcase-annonser. Du hittar söktermer under fliken sökord → söktermer.

    4. Skapa flera produktgrupper

    För att göra annonserna så relevanta som möjligt och visa rätt produktgrupp till en relevant landningssida behöver du skapa flera ad groups för olika produktgrupper. Dessa kan vara organiserade efter olika produkttyper, märke, eller kategori. I varje ad group rekommenderar vi att du har som allra minst 6 produkter, Google kommer sedan att visa de produkter som är mest relevanta till sökordet. Så se till att du väljer de mest relevanta produkterna att visa, kanske är det dina bästsäljande produkter inom en viss kategori eller dina produkter med bäst marginal, här styr du själv vad som är mest lämpligt för din verksamhet. Att ha flera olika ad groups kommer dessutom göra det enklare att styra buden, på så sätt undviker du att budgeten sticker iväg för snabbt.

    Vill du veta mer om Showcase Shopping Ads så lyssna gärna på avsnitt #57 av Sökpodden där vi pratar mer om det.

    Behöver ditt företag hjälp med Showcase Shopping Ads? Kontakta oss på Pineberry så hjälper vi dig!

    RSS feed for comments on this post.

    Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

    Amazon Ads och Amazon SEO

    Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta beaktning

    Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

    Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

    För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

    Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

    #62 Mygg & Kameler

    I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

    Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

    För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
    I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

    Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

    Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

    Bing Partner


    Preferred Facebook Marketing Partner