Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEM-året 2014

adwords 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser inom sökordsannonsering med fokus på Google Adwords.

Vi har bloggat mycket om sökordsannonsering under 2014 och är glada över att ha delat mycket kunskap för att hjälpa annonsörer, marknadsförare, beställare och branschen att bli ännu bättre. Det händer alltid mycket inom sökordsannonseringens förlovade värld och vi ser fram emot att fortsätta bevaka och utveckla SEM i Sverige under 2015.

Årets mest lästa inlägg om SEM

  1. Youtube-annonsering – 5 fördelar
  2. Google Shopping finns nu i Sverige
  3. Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt
  4. Bing Ads ökar dina intäkter
  5. Google Adwords skärper sina regler för byråer
  6. Tips inför din Google Adwords certifiering
  7. Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords
  8. Exakt match på väg att försvinna i Adwords
  9. Display-nätverket – Tre vanliga misstag
  10. Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Vad hände under SEM-året 2014?

Adwords Exakt Matchtyp

 

 

 

 


Exakt match slutade vara exakt

Att annonsörer inte längre kan välja ”sann” exakt matchtyp upprörde många i branschen. Vi uppskattar att den här förändringen endast påverkade ungefär 5 % av annonsörerna då de flesta redan använde sig av ”close variants” som inkluderar bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter. Det går fortfarande som innan att utesluta närliggande varianter av ett sökord med negativa sökord om det inte är lönsamt.

1214371-3d-shopping-cart

 

 

 

 

 

Google Shopping-kampanjer slog igenom stort

Många annonsörer upplever en ökad konverteringsgrad och lönsamhet i sina Google Shopping-kampanjer, där en annonsör kan marknadsföra sina produkter på produktsökningar med bild, pris och produktinformation i sökresultaten. Google Shopping har blivit en viktig intäktskälla för många e-handlare under 2014 och vi tror att Google Shopping kommer att öka ännu mer under 2015, möjligen genom att inkludera mer än produktsök i detaljhandeln. Tjänster, flygbiljetter, utbildningar, jobbannonser och hotellrum skulle kunna bli ett stort komplement som kan påverka kanalens spridning.

Navigation

 

 

 

 

 

Årets buzzword: ”Programmatic”

Programmatic buying vilket står för automatiserade digitala annonsköp i olika kanaler och annonsnätverk, oftast genom en och samma plattform har det pratats mycket om under 2014. Idag rör det här främst större annonsörer och Google förutspår att Programmatic kommer utgöra 60% av den svenska display-marknaden 2018 vilket innebär att vi troligen kommer höra ännu mer om det 2015. Sökordsannonsering är en mycket viktig kanal även i plattformar och system som hanterar digitala annonsköp över flera kanaler. Eftersom en stor del av kundens resa och framförallt avslut sker via sökmotorer finns det en koppling mellan sökbranschen och Programmatic och det blir intressant att följa utvecklingen.

Popcorn

 

 

 

 

 

Årets raket: YouTube

Fler och fler företag har upptäckt att YouTube är en kostnadseffektiv och mätbar kanal att annonsera på och det finns även mycket gratis klick att hämta eftersom du redan betalat för visningen. Med stora möjligheter att inrikta sig på just din målgrupp genom demografisk segmentering, intressen, ämnen, sökord och placeringar har många insett fördelarna med att annonsera på YouTube som idag är Sveriges näst största kommersiella TV-kanal.

Brödtext

 

 

 

 

 

Nya regler för byråer

Google har skärpt sina regler för byråer och ökat kraven på transparens för att det ska bli tydligt för annonsören hur mycket av kostnaden som går till Google och hur mycket som går till byrån. Det här tycker vi på Pineberry är väldigt positivt eftersom vi endast fakturerar vårt arvode till kunden, som betalar klickkostnaden direkt till Google. Det här ger annonsören en god insikt i sin annonsering och förhoppningsvis leder de nya reglerna också till att alla annonsörer äger sina egna konton.

Vi på Pineberry ser fram emot ett 2015 fyllt av höga Quality Scores, låga CPA-kostnader och en riktigt hög omvandlingsfrekvens.

Väl mött!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner