Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEM-året 2014

adwords 2014

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser inom sökordsannonsering med fokus på Google Adwords.

Vi har bloggat mycket om sökordsannonsering under 2014 och är glada över att ha delat mycket kunskap för att hjälpa annonsörer, marknadsförare, beställare och branschen att bli ännu bättre. Det händer alltid mycket inom sökordsannonseringens förlovade värld och vi ser fram emot att fortsätta bevaka och utveckla SEM i Sverige under 2015.

Årets mest lästa inlägg om SEM

  1. Youtube-annonsering – 5 fördelar
  2. Google Shopping finns nu i Sverige
  3. Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt
  4. Bing Ads ökar dina intäkter
  5. Google Adwords skärper sina regler för byråer
  6. Tips inför din Google Adwords certifiering
  7. Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords
  8. Exakt match på väg att försvinna i Adwords
  9. Display-nätverket – Tre vanliga misstag
  10. Google Merchant Center gör dina produkter sökbara

Vad hände under SEM-året 2014?

Adwords Exakt Matchtyp

 

 

 

 


Exakt match slutade vara exakt

Att annonsörer inte längre kan välja ”sann” exakt matchtyp upprörde många i branschen. Vi uppskattar att den här förändringen endast påverkade ungefär 5 % av annonsörerna då de flesta redan använde sig av ”close variants” som inkluderar bland annat felstavningar, singular- och pluralformer av ditt valda sökord samt akronymer, avledningar, förkortningar och accenter. Det går fortfarande som innan att utesluta närliggande varianter av ett sökord med negativa sökord om det inte är lönsamt.

1214371-3d-shopping-cart

 

 

 

 

 

Google Shopping-kampanjer slog igenom stort

Många annonsörer upplever en ökad konverteringsgrad och lönsamhet i sina Google Shopping-kampanjer, där en annonsör kan marknadsföra sina produkter på produktsökningar med bild, pris och produktinformation i sökresultaten. Google Shopping har blivit en viktig intäktskälla för många e-handlare under 2014 och vi tror att Google Shopping kommer att öka ännu mer under 2015, möjligen genom att inkludera mer än produktsök i detaljhandeln. Tjänster, flygbiljetter, utbildningar, jobbannonser och hotellrum skulle kunna bli ett stort komplement som kan påverka kanalens spridning.

Navigation

 

 

 

 

 

Årets buzzword: ”Programmatic”

Programmatic buying vilket står för automatiserade digitala annonsköp i olika kanaler och annonsnätverk, oftast genom en och samma plattform har det pratats mycket om under 2014. Idag rör det här främst större annonsörer och Google förutspår att Programmatic kommer utgöra 60% av den svenska display-marknaden 2018 vilket innebär att vi troligen kommer höra ännu mer om det 2015. Sökordsannonsering är en mycket viktig kanal även i plattformar och system som hanterar digitala annonsköp över flera kanaler. Eftersom en stor del av kundens resa och framförallt avslut sker via sökmotorer finns det en koppling mellan sökbranschen och Programmatic och det blir intressant att följa utvecklingen.

Popcorn

 

 

 

 

 

Årets raket: YouTube

Fler och fler företag har upptäckt att YouTube är en kostnadseffektiv och mätbar kanal att annonsera på och det finns även mycket gratis klick att hämta eftersom du redan betalat för visningen. Med stora möjligheter att inrikta sig på just din målgrupp genom demografisk segmentering, intressen, ämnen, sökord och placeringar har många insett fördelarna med att annonsera på YouTube som idag är Sveriges näst största kommersiella TV-kanal.

Brödtext

 

 

 

 

 

Nya regler för byråer

Google har skärpt sina regler för byråer och ökat kraven på transparens för att det ska bli tydligt för annonsören hur mycket av kostnaden som går till Google och hur mycket som går till byrån. Det här tycker vi på Pineberry är väldigt positivt eftersom vi endast fakturerar vårt arvode till kunden, som betalar klickkostnaden direkt till Google. Det här ger annonsören en god insikt i sin annonsering och förhoppningsvis leder de nya reglerna också till att alla annonsörer äger sina egna konton.

Vi på Pineberry ser fram emot ett 2015 fyllt av höga Quality Scores, låga CPA-kostnader och en riktigt hög omvandlingsfrekvens.

Väl mött!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner