Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEM-året 2016

nyår 2016

Det har blivit dags att summera SEM-året 2016 och lista de största nyheterna och förändringarna . Utöver att gå igenom årets största händelser inom sökordsannonsering med fokus på Google AdWords listar vi även de mest lästa posterna om SEM under 2016 här på Sökmotorkonsult.se.

2016 års mest lästa inlägg om SEM

  1. Eniro 20 gånger dyrare än Google Adwords
  2. Google tar bort högerspalten med textannonser
  3. Google testar gröna Adwords-annonser
  4. Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren
  5. Sökordsplaneraren förändras – mer otydlig sökordsdata
  6. Utökade textannonser (ETA) i Adwords är här
  7. Så använder du visningsandel för att öka din synlighet
  8. Tips inför din Google Adwords certifiering
  9. Youtube-annonsering – 5 fördelar
  10. Viktiga mätvärden i Adwords som du måste ha koll på

Vad hände under SEM-året 2016?

Det har som vanligt hänt mycket inom SEM och vi listar vi några av årets största händelser nedan.

Högerspalten med textannonser försvann

Det här var en av de största visuella förändringarna av sökresultatet på mycket länge och innebar även att vi fick en fjärde textannons i toppositionerna på kommersiella sökresultat med många annonsörer.

Den här förändringen knuffade även ner många organiska sökresultat något då användare ibland behöver scrolla förbi fyra annonser och kartresultatet för att komma dit.

Antalet annonsörer som kunde synas samtidigt med textannonser minskade från maximalt elva till maximalt sju.

Textannonser fick grön etikett 

Tidigare hade textannonserna en gul etikett som särskiljde annonserna från det organiska sökresultatet. Under april började Google testa en grön etikett för annonserna som sedan rullades ut som standard.

Sannolikt var detta ett mycket lönsamt A/B-test för Google men enligt en engelsk undersökning (VARN, 2016) kan nästan 55 % av de som googlar inte skilja på vilka länkar som är annonser och vilka som är organiska.

Gröna Adwords-annonser

Ny bok om AdWords på svenska

Jag (Michael Berman) och Michael Wahlgren kommunicerade i samband med senaste avsnittet av Sökpodden att vi skrivit boken Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla och den kommer ut den 16:e januari 2017. Målet är att ge alla som läser den grunderna och genvägarna till en lönsam och träffsäker annonsering.

Bygg en pengamaskin - Google AdWords för alla

Årets comeback: Budjusteringar för enheter

Efter att inte haft full kontroll över vilka enheter (dator, surfplatta och mobil) vi velat annonsera på, eller exkludera, sedan 2013 fick vi tillbaka möjligheten i och med att budjusteringar för enheter lanserades.

Det här var en välkommen förändring eftersom det ger alla annonsörer mer precision då beteendet i enheterna skiljer sig mycket och presterar olika.

Årets besvikelse: Försämrad data i Sökordsplaneraren

En överraskande och för många annonsörer tråkig nyhet blev att Google begränsade tillgången till sökordsdata för AdWords-konton som inte annonserar aktivt.

Det är nu svårare än tidigare att få en korrekt uppskattning av sökvolym för specifika sökningar eftersom Google visar samma sökvolym för varianter av samma sökord – men som vi vet i praktiken skiljer sig både i volym och beteende. Via prognosverktyget i Sökordsplaneraren kan du komma runt problematiken och få mer korrekt data men det är mer omständigt än tidigare.

Årets nyhet: Expanded Text Ads

En av de största förändringarna var utökade textannonser (Expanded Text Ads) som innebar en övergång till ett nytt format av textannonser.

Skillnaden är att vi nu fått 47 % fler tecken att använda jämfört med tidigare, men även två rubriker istället för en, en längre beskrivningsrad och en förnyad Display URL med sökvägar.

Vi på Pineberry önskar er ett fantastiskt 2017. Om du funderar över att anlita en SEM-byrå inför det nya året, så tveka inte att höra dig till oss. Gott nytt år!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner