Sökmotorkonsult.se

SEM-året 2016

nyår 2016

Det har blivit dags att summera SEM-året 2016 och lista de största nyheterna och förändringarna . Utöver att gå igenom årets största händelser inom sökordsannonsering med fokus på Google AdWords listar vi även de mest lästa posterna om SEM under 2016 här på Sökmotorkonsult.se.

2016 års mest lästa inlägg om SEM

  1. Eniro 20 gånger dyrare än Google Adwords
  2. Google tar bort högerspalten med textannonser
  3. Google testar gröna Adwords-annonser
  4. Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren
  5. Sökordsplaneraren förändras – mer otydlig sökordsdata
  6. Utökade textannonser (ETA) i Adwords är här
  7. Så använder du visningsandel för att öka din synlighet
  8. Tips inför din Google Adwords certifiering
  9. Youtube-annonsering – 5 fördelar
  10. Viktiga mätvärden i Adwords som du måste ha koll på

Vad hände under SEM-året 2016?

Det har som vanligt hänt mycket inom SEM och vi listar vi några av årets största händelser nedan.

Högerspalten med textannonser försvann

Det här var en av de största visuella förändringarna av sökresultatet på mycket länge och innebar även att vi fick en fjärde textannons i toppositionerna på kommersiella sökresultat med många annonsörer.

Den här förändringen knuffade även ner många organiska sökresultat något då användare ibland behöver scrolla förbi fyra annonser och kartresultatet för att komma dit.

Antalet annonsörer som kunde synas samtidigt med textannonser minskade från maximalt elva till maximalt sju.

Textannonser fick grön etikett 

Tidigare hade textannonserna en gul etikett som särskiljde annonserna från det organiska sökresultatet. Under april började Google testa en grön etikett för annonserna som sedan rullades ut som standard.

Sannolikt var detta ett mycket lönsamt A/B-test för Google men enligt en engelsk undersökning (VARN, 2016) kan nästan 55 % av de som googlar inte skilja på vilka länkar som är annonser och vilka som är organiska.

Gröna Adwords-annonser

Ny bok om AdWords på svenska

Jag (Michael Berman) och Michael Wahlgren kommunicerade i samband med senaste avsnittet av Sökpodden att vi skrivit boken Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla och den kommer ut den 16:e januari 2017. Målet är att ge alla som läser den grunderna och genvägarna till en lönsam och träffsäker annonsering.

Bygg en pengamaskin - Google AdWords för alla

Årets comeback: Budjusteringar för enheter

Efter att inte haft full kontroll över vilka enheter (dator, surfplatta och mobil) vi velat annonsera på, eller exkludera, sedan 2013 fick vi tillbaka möjligheten i och med att budjusteringar för enheter lanserades.

Det här var en välkommen förändring eftersom det ger alla annonsörer mer precision då beteendet i enheterna skiljer sig mycket och presterar olika.

Årets besvikelse: Försämrad data i Sökordsplaneraren

En överraskande och för många annonsörer tråkig nyhet blev att Google begränsade tillgången till sökordsdata för AdWords-konton som inte annonserar aktivt.

Det är nu svårare än tidigare att få en korrekt uppskattning av sökvolym för specifika sökningar eftersom Google visar samma sökvolym för varianter av samma sökord – men som vi vet i praktiken skiljer sig både i volym och beteende. Via prognosverktyget i Sökordsplaneraren kan du komma runt problematiken och få mer korrekt data men det är mer omständigt än tidigare.

Årets nyhet: Expanded Text Ads

En av de största förändringarna var utökade textannonser (Expanded Text Ads) som innebar en övergång till ett nytt format av textannonser.

Skillnaden är att vi nu fått 47 % fler tecken att använda jämfört med tidigare, men även två rubriker istället för en, en längre beskrivningsrad och en förnyad Display URL med sökvägar.

Vi på Pineberry önskar er ett fantastiskt 2017. Om du funderar över att anlita en SEM-byrå inför det nya året, så tveka inte att höra dig till oss. Gott nytt år!

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?