Sökmotorkonsult.se

SEM-året 2017

sem 2017

Det händer som vanligt väldigt mycket varje år inom SEM och 2017 har inte varit något undantag, vilket är roligt. Nedan summerar jag, precis som tidigare, några av årets största händelser och nyheter.

Att SEM som kanal fortsätter att växa starkt är tydligt och en av tjusningarna med att arbeta med SEM är att utveckligen går i en väldigt hög takt. 2017 har innehållit allt från storartad ingenjörskonst till rökridåer och kontroverser.

Årets nyhet: AdWords nya gränssnitt

Google AdWords gränssnitt har intressant nog inte förändrats särskilt mycket i grunden under de senaste 15 åren – fram tills det nya gränssnittet lanserades i år.

En av anledningarna till att Google skapat det nya gränssnittet är att det gamla var byggt under en tid då sökordsannonsering fortfarande var väldigt nytt och smartphones inte fanns. Skiftet i trafik till mobilen under de senaste två åren, ökad komplexitet samt större krav på vad plattformen ska klara av att leverera är andra anledningar.

Gränssnittet i sig känns som en näst intill kontroversiell vattendelare i branschen då många är glada över att få ett uppdaterat och mer renodlat gränssnitt som är mycket snyggare – men många är också frustrerade över att de behöver lära sig hitta funktioner på nya platser.

Tips! Personligen gillar jag det nya gränssnittet ännu mer sedan jag upptäckte alla kortkommandon som sparar tid. Dessa kommer du åt genom att göra ett frågetecken när du är inloggad i AdWords.

Årets avsked: Standardtextannonser och konverterade klick

I och med Expanded Text Ads (utökade textannonser) som lanserades 2016 blev 2017 det sista året med standardtextannonser i det gamla formatet. Sedan 31 januari kan man inte längre skapa eller redigera standardtextannonser utan endast använda sig av Expanded Text Ads.

Även kolumnen Konverterade klick försvann till förmån för att endast ha kolumnen Konverteringar kvar då den första saknade möjlighet till flera attributionsmodeller och konverteringar över flera enheter (cross-device).

Årets felsteg: Exakt match blev ännu mindre exakt

En av de större kontroverserna i branschen i år var när matchtypen exakt match blev ännu mindre exakt. Utöver att inkludera ”närliggande varianter” som tidigare kan dina sökord i exakt match även triggas när en sökfråga innehåller sökorden i omvänd ordning samt innehåller funktionsord som inte är en del av ditt sökord.

Google förutsätter att de kan förutse intentionen bakom sökningen tillräckligt bra men sanningen är att det här försämrar relevansen avsevärt för alla parter.

Om du exempelvis säljer flygresor mellan Stockholm och Göteborg och endast vill sälja just den rutten och ditt sökord är flyg stockholm göteborg så kan du alltså visas och betala för klick på sökfrågan flyg göteborg stockholm. Den här förändringen är inte relevant för varken Google, annonsören eller användaren enligt mig men den har sannolikt mer att göra med Googles tillväxtmål och intäkter.

Årets buzzwords: AI och machine learning

AI (artificiell intelligens) kan i det här fallet ses som när en dator kan lösa något som vi förutsätter att det behövs en människa för att göra.

Machine learning (eller maskininlärning på svenska) kan ses som en statistisk metod för AI som går ut på att hitta korrelationer i stora mängder data och förutse sannolika utfall baserat på historisk data. Maskinen lär sig då vad den ska göra baserat på historisk data och behöver därför inte instruktioner från en människa.

Machine learning har dock använts av Google i AdWords i nästan ett decennium, exempelvis genom Quality Score för att förutse vilken annons som är mest sannolik att få ett klick. Google har även skiftat fokus från mobile first till AI first i stort och försöker integrera machine learning i alla deras produkter.

Även om AI och machine learning är hett just nu återstår det att se hur vi bäst kan använda oss av dem i form av budgivning och kontohantering i större skala.

Slutligen vill jag tacka alla som läst min och Michael Wahlgrens bok Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla för alla fina ord och uppmuntran.

2017 har varit ett spännande år för vår bransch och vi ser fram emot ett härligt SEM-år 2018. Gott nytt år!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-31

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?