Sökmotorkonsult.se

SEO för affiliates

Som affiliate har man vanligtvis två källor till trafik att välja mellan, den ena är sökordsannonsering (sponsrade länkar) och den andra är sökmotoroptimering.

Knivigt med sponsrade länkar

Utöver det finns en tredje väg men den kräver att man har kapital att investera och det är klart mer riskfyllt. Det handlar om att bygga upp sitt varumärke i traditionella medier, och det finns affiliates som lyckats bra med det. Då handlar det ofta om till exempel hotellbokningssiter eller större resesiter, men för den lite mindre affiliaten är det här inte ens ett val. När det kommer till sponsrade länkar blir det dessutom lite knivigt för här hamnar man i direkt konkurrens med dem man vill sälja trafiken till. För att få lönsamhet i det krävs alltså att man både konverterar bättre och annonserar bättre än vad dom gör. Besökaren måste ju nämligen ta ett extra steg för att genomföra köpet från din site, och för att du ska kunna bjuda lika mycket mycket som siten du skickar trafik till behöver du tjäna mer på besökaren. Det finns förstås undantag, det är inte i alla branscher som det finns ordentlig konkurrens på de sponsrade länkarna.

Satsa på SEO

Det rimliga är alltså att satsa på sökmotoroptimering och nu förstår jag att du tänker; är det inte samma konkurrens där som bland de sponsrade länkarna? Svaret är nja. Visserligen finns ju de du tänkte driva trafik till även i de organiska sökresultaten men konkurrensen är faktiskt mindre och inte lika direkt. Du behöver ju faktiskt inte investera mer pengar för att hamna före dem (vilket mer eller mindre är fallet när det gäller sponsrade länkar) om du gör din sökmotoroptimering själv. Dessutom är det mycket svårare att ta positioner lika brett i de organiska resultaten som på sponsrade länkar.  Vi kan ta resor som exempel, de stora reseförsäljarna de har samtliga sponsrade länkar på alla tänkbara sökord inom resor. Det handlar om allt från destinationer till de direkt reserelaterade orden och de sponsrade länkarna är verkligen fyllda, medan på de flesta destinationerna finns utrymme i de organiska resultaten. Om man dessutom väljer att fokusera på destinationer som inte är så stora så är det ganska lätt att placera sig bra. Är man istället en spel-affiliate – en av de branscher där affiliates tjänar verkligt bra med pengar – så kan man inte köpa sponsrade länkar eftersom Google inte tillåter det.

Trafik och konvertering skapar lönsamhet

Nog om bakgrunden, nu ska vi gå in på det egentliga innehållet i den här posten; SEO och hur man kan använda sig av det för att tjäna pengar som affiliate. De två saker som du behöver arbeta med för att få upp lönsamheten på din site är trafik och konvertering. Dessa är starkt förknippade och därför måste jag ta upp båda även om det egentligen handlar om SEO. En av anledningarna att de hör ihop så starkt är att den trafik du får styr hur bra du konverterar. En besökare som sökt efter ”Köpa en ny bil i Kiruna” kommer onekligen konvertera bättre (under förutsättning att detta erbjuds på siten) för en bil-affiliate än för en besökare som sökt på ”Kiruna”. Det är alltså förmodligen ett bättre sökord att placera sig på även om ”Kiruna” driver mycket mer trafik. Det här är inte alls säkert, det kan mycket väl vara så att värdet på Kiruna-trafiken är större även om konverteringsgraden är sämre och det måste testas för att man ska veta.

Fånga in den långa svansen

Mitt förslag är att sikta på termer som konverterar bättre, det är ju inte bara mer värde per besökare utan förmodligen också lägre konkurrens. För att kunna göra det måste du dessutom satsa brett, så du fångar in hela den långa svansen. Det första som krävs för detta är innehåll, massor av innehåll. Om du satsar på att bli rese-affiliate behöver du rejält med text om resor, om resmålen du satsar på, om hotellen, om utflykterna och om allt annat som hör resor till. Du behöver helt enkelt en vansinnig massa text för att kunna få tillräckligt med trafik för att tjäna pengar. Det finns naturligtvis undantag här med men jag är väldigt bestämd med att mycket text ger en enorm fördel. Med mycket text kommer du få gott om trafik på alla möjliga konstiga termer, förutsatt att siten är korrekt byggd, och om texterna är bra kan du dessutom spontant få länkar från besökare. Det ger ett enormt övertag – om du kan locka dina besökare att bygga dina länkar åt dig kommer sökmotoroptimeringen gå lätt. Inom vissa branscher är det här enormt svårt och är förmodligen ingen strategi att sikta på. Inom poker till exempel är det snudd till omöjligt att få en bloggare att skriva om din site, innehållet däremot är fortfarande värdefullt.

Dra nytta av dina fördelar

Jag ska ta poker som exempel, trots att den långa svansen inte är så lång inom poker som inom många andra branscher så finns det ändå en hel del bra sökord att ta positioner på. Här kommer vi dessutom åter in på att knipa trafik som konverterar för jag tänkte ta upp varumärkessökningar. Om du är en affiliate åt ett pokerrum kommer de som sökt efter just det pokerrummet förstås konvertera väldigt bra. Om du kan ta en position på pokerrummets namn och erbjuda en bonus kommer du tjäna pengar, det som avgör hur mycket är helt enkelt hur välkänt rummet är. Satsa inte bara på ett pokerrum (man kan ju faktiskt sälja trafik till fler än en)  Försök inte sökmotoroptimera en och samma sida för alla pokerrum utan skriv en artikel om varje enskilt rum – en artikel om Everest Poker, en om Pokerstars och så vidare.

Du kan förmodligen inte räkna med att ta förstapositioner på något av dessa sökord men det behövs inte, en del av trafiken kommer komma till den som har tredjeposition också. Om du inte är en av de största aktörerna kommer du dessutom inte kunna bygga lika mycket länkar som dina motståndare. Många av rummen fyller hela förstasidan (eller försöker åtminstone) med sina egna resultat för att just tillvarata den här trafiken. Du har däremot lite andra fördelar, till exempel så kan du ju svenska. Om du satsar på att driva trafik från Google.se istället för Google.com kommer du visserligen få mindre trafik men du kommer lättare kunna få den.

En kombination det vanligaste

Om du satsar på att ta en större mängd sökord på det här sättet måste du bestämma dig för om du ska ha en stor site eller många små. Båda upplägg har för- och nackdelar och jag kan inte ge ett svar på vad som är bäst, många har en kombination. En stor site ger styrkan i att vara en stor site till alla nya artiklar du lägger till och dessutom värderas större siter ofta högre av sökmotorerna. Flera små kan ju däremot länka till varandra på ett bra sätt som ger relevanta länkar. Du kan dessutom specialbygga de här siterna för att konvertera på ett specifikt sökord, till exempel kan du ha exakt rätt domän till exempel bilarikiruna.se, bilariystad.se och så vidare.

Nu är det i princip bara tre saker kvar att göra:

– bygg länkar

– experimentera med siten för att förbättra konverteringen

– skriv ännu mer text

Sidan är senast uppdaterad 2022-04-26

4 kommentarer

  1. […] Om man jobbar med sökmotorannonsering (sponsrade länkar) så måste man dessutom vara klart bättre på det än de faktiska försäljarna för att kunna få lönsamhet, man har ju nämligen ett steg extra för besökaren som måste gå vidare från din site till försäljaren för att sedan köpa produkten för att du ska få betalt[…]

    Pingback av iConcept -; Affiliate

  2. Bra post! Tycker du företag överlag bör göra SEM själva, eller ska man låta affiliates sköta detta?

    Mvh
    Magnus

  3. Man bör göra båda delarna tycker jag, affiliatemarknadsföring är väldigt bra men blir ofta dyrt i längden och då är det bra att ha en egen ström av trafik för att ge lönsamhet.

    Kommentar av Magnus

  4. Intressant som alltid, tackar för det.

    Kör du själv några affiliatesidor så som du beskriver?

    Kommentar av Jole

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?