Sökmotorkonsult.se

SEOlytics

SEOlytics

Under eftermiddagen har jag fått en demonstration av SEOlytics av branschkollegorna Magnus och Leif på Relevant Traffic, ett analysverktyg som klart sticker ut ur mängden om man har ett intresse av sökmotoroptimering eller sökannonsering. Det är ett ganska omfattande verktyg så jag kan tyvärr inte ge er en hel genomlysning men tänkte lyfta några av finesserna.

En av de elegantare användningsområden jag direkt kunde se har faktiskt inte direkt med SEO att göra utan med PPC. Det är nämligen så att verktyget sparar undan de annonser som finns i sökresultaten (1.000.000 svenska sökord undersöks). Tillsammans med klickpris och sökvolym, som hämtas in till verktyget, så kan man göra lite fina stunts. Till exempel kan du kolla alla din hubudkonkurrents kampanjer, sortera på lägst klickpris och högst sökvolym. Vips så har du hittat hans eller hennes guldkorn.

En annan mycket viktig funktion, som kommer bli än viktigare, är backlink-data. Genom att lägga till en domän för spårning får du tillgång till data över dess inlänkar, något som alltid är intressant inom SEO. Ryktena går ju dessutom att Siteexplorer (Yahoo) ska sluta med detta och då blir det än mer intressant med SEOlytics, det finns nämligen inga andra bra verktyg för den svenska marknaden.

Det finns alla anledningar i världen att återkomma till SEOlytics längre fram och du kan lita på att vi gör det här på sökmotorkonsult.se. Nu ska jag sätta mig och leka med sökdata så kan du ta och kolla in företaget bakom.

5 kommentarer

  1. Utvärderade flera sådana verktyg för ca ett år sedan. Tyvärr fann jag då inget som funkade under svenska förhållanden, så trevligt att det händer!

    Kommentar av Christian

  2. Det var en riktigt bra täckning på svenska sökord, något man inte är bortskämd med.

  3. Vad bra!

    Skall kolla in detta!

    Kommentar av Petter

  4. Intressant! Jag ska kolla upp detta.
    Tack!

    Mvh / Hanna

    Kommentar av Hanna

  5. Hur bra är seolytics när det gäller inlänkar jämfört med http://www.opensiteexplorer.org/
    Tycker själv att det är smidigare att använda än Yahoos verktyg. Speciellt när man jämför 5st olika siter samtidigt på inlänkar.

    Kommentar av Micke

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner