Sökmotorkonsult.se

SEOlytics

SEOlytics

Under eftermiddagen har jag fått en demonstration av SEOlytics av branschkollegorna Magnus och Leif på Relevant Traffic, ett analysverktyg som klart sticker ut ur mängden om man har ett intresse av sökmotoroptimering eller sökannonsering. Det är ett ganska omfattande verktyg så jag kan tyvärr inte ge er en hel genomlysning men tänkte lyfta några av finesserna.

En av de elegantare användningsområden jag direkt kunde se har faktiskt inte direkt med SEO att göra utan med PPC. Det är nämligen så att verktyget sparar undan de annonser som finns i sökresultaten (1.000.000 svenska sökord undersöks). Tillsammans med klickpris och sökvolym, som hämtas in till verktyget, så kan man göra lite fina stunts. Till exempel kan du kolla alla din hubudkonkurrents kampanjer, sortera på lägst klickpris och högst sökvolym. Vips så har du hittat hans eller hennes guldkorn.

En annan mycket viktig funktion, som kommer bli än viktigare, är backlink-data. Genom att lägga till en domän för spårning får du tillgång till data över dess inlänkar, något som alltid är intressant inom SEO. Ryktena går ju dessutom att Siteexplorer (Yahoo) ska sluta med detta och då blir det än mer intressant med SEOlytics, det finns nämligen inga andra bra verktyg för den svenska marknaden.

Det finns alla anledningar i världen att återkomma till SEOlytics längre fram och du kan lita på att vi gör det här på sökmotorkonsult.se. Nu ska jag sätta mig och leka med sökdata så kan du ta och kolla in företaget bakom.

Sidan är senast uppdaterad 2016-10-07

5 kommentarer

  1. Utvärderade flera sådana verktyg för ca ett år sedan. Tyvärr fann jag då inget som funkade under svenska förhållanden, så trevligt att det händer!

    Kommentar av Christian

  2. Det var en riktigt bra täckning på svenska sökord, något man inte är bortskämd med.

  3. Vad bra!

    Skall kolla in detta!

    Kommentar av Petter

  4. Intressant! Jag ska kolla upp detta.
    Tack!

    Mvh / Hanna

    Kommentar av Hanna

  5. Hur bra är seolytics när det gäller inlänkar jämfört med http://www.opensiteexplorer.org/
    Tycker själv att det är smidigare att använda än Yahoos verktyg. Speciellt när man jämför 5st olika siter samtidigt på inlänkar.

    Kommentar av Micke

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.