Sökmotorkonsult.se

SEOlytics

SEOlytics

Under eftermiddagen har jag fått en demonstration av SEOlytics av branschkollegorna Magnus och Leif på Relevant Traffic, ett analysverktyg som klart sticker ut ur mängden om man har ett intresse av sökmotoroptimering eller sökannonsering. Det är ett ganska omfattande verktyg så jag kan tyvärr inte ge er en hel genomlysning men tänkte lyfta några av finesserna.

En av de elegantare användningsområden jag direkt kunde se har faktiskt inte direkt med SEO att göra utan med PPC. Det är nämligen så att verktyget sparar undan de annonser som finns i sökresultaten (1.000.000 svenska sökord undersöks). Tillsammans med klickpris och sökvolym, som hämtas in till verktyget, så kan man göra lite fina stunts. Till exempel kan du kolla alla din hubudkonkurrents kampanjer, sortera på lägst klickpris och högst sökvolym. Vips så har du hittat hans eller hennes guldkorn.

En annan mycket viktig funktion, som kommer bli än viktigare, är backlink-data. Genom att lägga till en domän för spårning får du tillgång till data över dess inlänkar, något som alltid är intressant inom SEO. Ryktena går ju dessutom att Siteexplorer (Yahoo) ska sluta med detta och då blir det än mer intressant med SEOlytics, det finns nämligen inga andra bra verktyg för den svenska marknaden.

Det finns alla anledningar i världen att återkomma till SEOlytics längre fram och du kan lita på att vi gör det här på sökmotorkonsult.se. Nu ska jag sätta mig och leka med sökdata så kan du ta och kolla in företaget bakom.

Sidan är senast uppdaterad 2016-10-07

5 kommentarer

  1. Utvärderade flera sådana verktyg för ca ett år sedan. Tyvärr fann jag då inget som funkade under svenska förhållanden, så trevligt att det händer!

    Kommentar av Christian

  2. Det var en riktigt bra täckning på svenska sökord, något man inte är bortskämd med.

  3. Vad bra!

    Skall kolla in detta!

    Kommentar av Petter

  4. Intressant! Jag ska kolla upp detta.
    Tack!

    Mvh / Hanna

    Kommentar av Hanna

  5. Hur bra är seolytics när det gäller inlänkar jämfört med http://www.opensiteexplorer.org/
    Tycker själv att det är smidigare att använda än Yahoos verktyg. Speciellt när man jämför 5st olika siter samtidigt på inlänkar.

    Kommentar av Micke

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.