Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEOlytics

SEOlytics

Under eftermiddagen har jag fått en demonstration av SEOlytics av branschkollegorna Magnus och Leif på Relevant Traffic, ett analysverktyg som klart sticker ut ur mängden om man har ett intresse av sökmotoroptimering eller sökannonsering. Det är ett ganska omfattande verktyg så jag kan tyvärr inte ge er en hel genomlysning men tänkte lyfta några av finesserna.

En av de elegantare användningsområden jag direkt kunde se har faktiskt inte direkt med SEO att göra utan med PPC. Det är nämligen så att verktyget sparar undan de annonser som finns i sökresultaten (1.000.000 svenska sökord undersöks). Tillsammans med klickpris och sökvolym, som hämtas in till verktyget, så kan man göra lite fina stunts. Till exempel kan du kolla alla din hubudkonkurrents kampanjer, sortera på lägst klickpris och högst sökvolym. Vips så har du hittat hans eller hennes guldkorn.

En annan mycket viktig funktion, som kommer bli än viktigare, är backlink-data. Genom att lägga till en domän för spårning får du tillgång till data över dess inlänkar, något som alltid är intressant inom SEO. Ryktena går ju dessutom att Siteexplorer (Yahoo) ska sluta med detta och då blir det än mer intressant med SEOlytics, det finns nämligen inga andra bra verktyg för den svenska marknaden.

Det finns alla anledningar i världen att återkomma till SEOlytics längre fram och du kan lita på att vi gör det här på sökmotorkonsult.se. Nu ska jag sätta mig och leka med sökdata så kan du ta och kolla in företaget bakom.

5 kommentarer

  1. Utvärderade flera sådana verktyg för ca ett år sedan. Tyvärr fann jag då inget som funkade under svenska förhållanden, så trevligt att det händer!

    Kommentar av Christian

  2. Det var en riktigt bra täckning på svenska sökord, något man inte är bortskämd med.

  3. Vad bra!

    Skall kolla in detta!

    Kommentar av Petter

  4. Intressant! Jag ska kolla upp detta.
    Tack!

    Mvh / Hanna

    Kommentar av Hanna

  5. Hur bra är seolytics när det gäller inlänkar jämfört med http://www.opensiteexplorer.org/
    Tycker själv att det är smidigare att använda än Yahoos verktyg. Speciellt när man jämför 5st olika siter samtidigt på inlänkar.

    Kommentar av Micke

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Facebook Shops

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook lanserade en stor nyhet i går. Med Facebook Shops kommer e-handlare kostnadsfritt kunna lägga upp och sälja sin produkter via Facebook. Ännu en av internetgiganterna som ger sig in i kampen med Amazon.

Arg panda

Analys av May 2020 Core Update

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av algoritmen. Vi har analyserat vilka webbplatser som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vilka förändringar Google har gjort.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 61

#61 Intern konkurrens

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Det sextioförsta i ordningen. Denna gång pratar Sara, Micke och Nicklas om rankingfaktorer, intern konkurrens och Facebook Campaign Budget Optimization. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner