Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skadar duplicerade sökord din Sökordsannonsering?

Adwords Meme 2

För många som arbetar aktivt med sökmotoroptimering är duplicerat innehåll ett välkänt problem som kan ha svåra konsekvenser för en sajt. Vad många inte känner till är att duplicerade sökord i ett Adwords-konto också kan innebära problem.

Har man mycket duplicerat innehåll internt och externt på sin sajt kan ens positionering i sökresultaten påverkas negativt eftersom det är svårt för Googles algoritm att veta vilken sajt eller sida som är den mest relevanta ägaren till innehållet. Sidor med mycket duplicerat innehåll nedvärderas ofta i det organiska sökresultatet.

Duplicerat innehåll kan dock ha konsekvenser även inom Sökordsannonsering på exempelvis Adwords och då i form av duplicerade sökord. Man vill undvika att ha duplicerade sökord i sitt konto eftersom annonsen endast kommer att visas en gång per sökning och konto och de duplicerade sökorden kommer att konkurrera med varandra om att visas.

Om ett sökord finns i mer än en annonsgrupp kommer alltså Google bedöma vilken annonsgrupp och annons som ska visas. Ett problem med detta kan vara att det inte finns en klar vinnare bland de duplicerade sökorden. Ett konto kan alltså påverkas negativt om man inte har ett bra beslutsunderlag för vilka sökord man ska satsa på.

Ett större problem är däremot att det är svårt att mäta hur sökord presterar om de finns som duplicerade i olika annonsgrupper och kampanjer. Det blir även svårt att isolera alla faktorer som påverkar ett kontos resultat om kontot har duplicerade sökord. Har man ett oorganiserat konto kan det ligga duplicerade sökord överallt och då kan det bli svårt att veta hur de påverkar varandra inom kontot samt att få till en bra struktur.

Ibland är det bra med duplicerade sökord

Att ha duplicerade sökord är dock inte alltid dåligt. Ibland är det en nödvändighet för att lyckas med ett konto om man har kampanjer som riktar sig till olika regioner. Att ha sökord i olika matchtyper kan också spela en avgörande roll i vad som lyfter eller sänker ett konto.

Det finns alltså faktorer som avgör om det verkligen är ett problem att ha duplicerade sökord i ett konto eller inte:

  • Har man duplicerade sökord i kampanjer som är aktiva i olika regioner konkurrerar sökorden inte med varandra.
  • Har sökorden inte samma matchtyp konkurrerar de heller inte med varandra.

Vill man försäkra sig om att man inte har duplicerade sökord som inte beror på region eller matchtyp kan man enkelt använda verktyget ”Hitta dubbletter av sökord” i Adwords Editor. Där får man snabbt en överblick av hur många som finns i kontot och man kan snabbt pausa eller radera eventuella kopior. Efter att ha korrigerat kursen ger vi oss tillsammans av på ännu en färd i jakten på höga Quality Scores och ett glimrande Adwords-konto.

2 kommentarer

  1. Oorganiserat konto är den största boven till många mindre bra saker för ett Adwordskonto och även för duplicerat och funktionen i Adwords editor är bra.

  2. […] duplicerade sökord Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!