Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Skadar duplicerade sökord din Sökordsannonsering?

För många som arbetar aktivt med sökmotoroptimering är duplicerat innehåll ett välkänt problem som kan ha svåra konsekvenser för en sajt. Vad många inte känner till är att duplicerade sökord i ett Adwords-konto också kan innebära problem.

Har man mycket duplicerat innehåll internt och externt på sin sajt kan ens positionering i sökresultaten påverkas negativt eftersom det är svårt för Googles algoritm att veta vilken sajt eller sida som är den mest relevanta ägaren till innehållet. Sidor med mycket duplicerat innehåll nedvärderas ofta i det organiska sökresultatet.

Duplicerat innehåll kan dock ha konsekvenser även inom Sökordsannonsering på exempelvis Adwords och då i form av duplicerade sökord. Man vill undvika att ha duplicerade sökord i sitt konto eftersom annonsen endast kommer att visas en gång per sökning och konto och de duplicerade sökorden kommer att konkurrera med varandra om att visas.

Om ett sökord finns i mer än en annonsgrupp kommer alltså Google bedöma vilken annonsgrupp och annons som ska visas. Ett problem med detta kan vara att det inte finns en klar vinnare bland de duplicerade sökorden. Ett konto kan alltså påverkas negativt om man inte har ett bra beslutsunderlag för vilka sökord man ska satsa på.

Ett större problem är däremot att det är svårt att mäta hur sökord presterar om de finns som duplicerade i olika annonsgrupper och kampanjer. Det blir även svårt att isolera alla faktorer som påverkar ett kontos resultat om kontot har duplicerade sökord. Har man ett oorganiserat konto kan det ligga duplicerade sökord överallt och då kan det bli svårt att veta hur de påverkar varandra inom kontot samt att få till en bra struktur.

Ibland är det bra med duplicerade sökord

Att ha duplicerade sökord är dock inte alltid dåligt. Ibland är det en nödvändighet för att lyckas med ett konto om man har kampanjer som riktar sig till olika regioner. Att ha sökord i olika matchtyper kan också spela en avgörande roll i vad som lyfter eller sänker ett konto.

Det finns alltså faktorer som avgör om det verkligen är ett problem att ha duplicerade sökord i ett konto eller inte:

  • Har man duplicerade sökord i kampanjer som är aktiva i olika regioner konkurrerar sökorden inte med varandra.
  • Har sökorden inte samma matchtyp konkurrerar de heller inte med varandra.

Vill man försäkra sig om att man inte har duplicerade sökord som inte beror på region eller matchtyp kan man enkelt använda verktyget ”Hitta dubbletter av sökord” i Adwords Editor. Där får man snabbt en överblick av hur många som finns i kontot och man kan snabbt pausa eller radera eventuella kopior. Efter att ha korrigerat kursen ger vi oss tillsammans av på ännu en färd i jakten på höga Quality Scores och ett glimrande Adwords-konto.

2 kommentarer

  1. Oorganiserat konto är den största boven till många mindre bra saker för ett Adwordskonto och även för duplicerat och funktionen i Adwords editor är bra.

  2. […] duplicerade sökord Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO Cert

11 % klarar SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert i november förra året är ni drygt 500 personer som testat era kunskaper i SEO. Av alla er som antagit utmaningen är det 11 % som klarat provet och blivit certifierade.

#27 Clinic

I #27 av Sökpodden pratar vi bland annat om hur viktigt det är att denna typ av utdrag är unika på en blogg. Vi gör även en SEO-Clinic och pratar om att Facebooks nya pixel anklagas för att var en trojansk häst.

Bloggen fyller 10 år

I dag firar vi på Pineberry. Anledningen är att vår blogg här på Sökmotorkonsult.se fyller hela tio år. Fantastiskt roligt tycker vi. Under åren har det blivit 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare.

Google Data Studio

Google Data Studio finns nu i Sverige

Vi ger vår första syn på Google Data Studio som nu finns tillgängligt i Sverige. Kom igång med att skapa dynamiska och interaktiva rapporter som du kan dela med berörda personer. Läs vår artikel och få en introduktion till verktyget.

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner