Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skadar duplicerade sökord din Sökordsannonsering?

Adwords Meme 2

För många som arbetar aktivt med sökmotoroptimering är duplicerat innehåll ett välkänt problem som kan ha svåra konsekvenser för en sajt. Vad många inte känner till är att duplicerade sökord i ett Adwords-konto också kan innebära problem.

Har man mycket duplicerat innehåll internt och externt på sin sajt kan ens positionering i sökresultaten påverkas negativt eftersom det är svårt för Googles algoritm att veta vilken sajt eller sida som är den mest relevanta ägaren till innehållet. Sidor med mycket duplicerat innehåll nedvärderas ofta i det organiska sökresultatet.

Duplicerat innehåll kan dock ha konsekvenser även inom Sökordsannonsering på exempelvis Adwords och då i form av duplicerade sökord. Man vill undvika att ha duplicerade sökord i sitt konto eftersom annonsen endast kommer att visas en gång per sökning och konto och de duplicerade sökorden kommer att konkurrera med varandra om att visas.

Om ett sökord finns i mer än en annonsgrupp kommer alltså Google bedöma vilken annonsgrupp och annons som ska visas. Ett problem med detta kan vara att det inte finns en klar vinnare bland de duplicerade sökorden. Ett konto kan alltså påverkas negativt om man inte har ett bra beslutsunderlag för vilka sökord man ska satsa på.

Ett större problem är däremot att det är svårt att mäta hur sökord presterar om de finns som duplicerade i olika annonsgrupper och kampanjer. Det blir även svårt att isolera alla faktorer som påverkar ett kontos resultat om kontot har duplicerade sökord. Har man ett oorganiserat konto kan det ligga duplicerade sökord överallt och då kan det bli svårt att veta hur de påverkar varandra inom kontot samt att få till en bra struktur.

Ibland är det bra med duplicerade sökord

Att ha duplicerade sökord är dock inte alltid dåligt. Ibland är det en nödvändighet för att lyckas med ett konto om man har kampanjer som riktar sig till olika regioner. Att ha sökord i olika matchtyper kan också spela en avgörande roll i vad som lyfter eller sänker ett konto.

Det finns alltså faktorer som avgör om det verkligen är ett problem att ha duplicerade sökord i ett konto eller inte:

  • Har man duplicerade sökord i kampanjer som är aktiva i olika regioner konkurrerar sökorden inte med varandra.
  • Har sökorden inte samma matchtyp konkurrerar de heller inte med varandra.

Vill man försäkra sig om att man inte har duplicerade sökord som inte beror på region eller matchtyp kan man enkelt använda verktyget ”Hitta dubbletter av sökord” i Adwords Editor. Där får man snabbt en överblick av hur många som finns i kontot och man kan snabbt pausa eller radera eventuella kopior. Efter att ha korrigerat kursen ger vi oss tillsammans av på ännu en färd i jakten på höga Quality Scores och ett glimrande Adwords-konto.

2 kommentarer

  1. Oorganiserat konto är den största boven till många mindre bra saker för ett Adwordskonto och även för duplicerat och funktionen i Adwords editor är bra.

  2. […] duplicerade sökord Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nya Instagram Business verktyg

Skapa en företagsprofil på Instagram

De senaste uppdateringarna från Instagram gör det mycket enklare för dina besökare att komma i kontakt med ert företag. Läs mer om hur du uppgraderar din Instagram profil till en företagsprofil. Klicka här!

adwords device bid adjustments

Budjustering för enheter i Adwords är lanserat

Nu kan du justera bud för alla enheter i Google Adwords för första gången sedan 2013 vilket innebär stora möjligheter för många annonsörer. Läs mer om vad förändringen innebär!

Karta över Sverige

Så optimerar du dina lokala kontorssidor

När de lokala sökresultat blir allt vanligare blir det viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget kommer du lära dig hur du undviker vanliga misstag och lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

xseosnack.png.pagespeed.ic.jCssTmlGt2

SEO-snack 25 augusti

Hej hej hallå! Hur har sommaren varit? Förhoppningsvis har du njutit av sommarvärme och ledighet, kanske så pass mycket att du nu längtar efter att slå dig ned vid datorn och jobba? Så känner i alla fall vi på Pineberry – […]

sokpodden_avsnitt-16_460x291

#16 Pensionen

Efter ett kortare sommaruppehåll är det dags för avsnitt 16 av Sökpodden där vi pratar om 302 redirects jämfört med 301, att konverterande klick i AdWords ska pensioneras samt om content marketing är en bra länkstrategi. Du lyssnar väl?