Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skadar duplicerade sökord din Sökordsannonsering?

Adwords Meme 2

För många som arbetar aktivt med sökmotoroptimering är duplicerat innehåll ett välkänt problem som kan ha svåra konsekvenser för en sajt. Vad många inte känner till är att duplicerade sökord i ett Adwords-konto också kan innebära problem.

Har man mycket duplicerat innehåll internt och externt på sin sajt kan ens positionering i sökresultaten påverkas negativt eftersom det är svårt för Googles algoritm att veta vilken sajt eller sida som är den mest relevanta ägaren till innehållet. Sidor med mycket duplicerat innehåll nedvärderas ofta i det organiska sökresultatet.

Duplicerat innehåll kan dock ha konsekvenser även inom Sökordsannonsering på exempelvis Adwords och då i form av duplicerade sökord. Man vill undvika att ha duplicerade sökord i sitt konto eftersom annonsen endast kommer att visas en gång per sökning och konto och de duplicerade sökorden kommer att konkurrera med varandra om att visas.

Om ett sökord finns i mer än en annonsgrupp kommer alltså Google bedöma vilken annonsgrupp och annons som ska visas. Ett problem med detta kan vara att det inte finns en klar vinnare bland de duplicerade sökorden. Ett konto kan alltså påverkas negativt om man inte har ett bra beslutsunderlag för vilka sökord man ska satsa på.

Ett större problem är däremot att det är svårt att mäta hur sökord presterar om de finns som duplicerade i olika annonsgrupper och kampanjer. Det blir även svårt att isolera alla faktorer som påverkar ett kontos resultat om kontot har duplicerade sökord. Har man ett oorganiserat konto kan det ligga duplicerade sökord överallt och då kan det bli svårt att veta hur de påverkar varandra inom kontot samt att få till en bra struktur.

Ibland är det bra med duplicerade sökord

Att ha duplicerade sökord är dock inte alltid dåligt. Ibland är det en nödvändighet för att lyckas med ett konto om man har kampanjer som riktar sig till olika regioner. Att ha sökord i olika matchtyper kan också spela en avgörande roll i vad som lyfter eller sänker ett konto.

Det finns alltså faktorer som avgör om det verkligen är ett problem att ha duplicerade sökord i ett konto eller inte:

  • Har man duplicerade sökord i kampanjer som är aktiva i olika regioner konkurrerar sökorden inte med varandra.
  • Har sökorden inte samma matchtyp konkurrerar de heller inte med varandra.

Vill man försäkra sig om att man inte har duplicerade sökord som inte beror på region eller matchtyp kan man enkelt använda verktyget ”Hitta dubbletter av sökord” i Adwords Editor. Där får man snabbt en överblick av hur många som finns i kontot och man kan snabbt pausa eller radera eventuella kopior. Efter att ha korrigerat kursen ger vi oss tillsammans av på ännu en färd i jakten på höga Quality Scores och ett glimrande Adwords-konto.

2 kommentarer

  1. Oorganiserat konto är den största boven till många mindre bra saker för ett Adwordskonto och även för duplicerat och funktionen i Adwords editor är bra.

  2. […] duplicerade sökord Du kan använda verktyget Find duplicate keywords för att söka efter duplicerade sökord i hela kontot, per kampanj eller per annonsgrupp. Du kan även välja om sökorden ska ha strikt […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

strukturerad data

Nyheter för strukturerad data

Under veckan som gått har vi noterat en förändring i SERP:en. Numera lyfter google in bilder direkt i sökresultatet med hjälp av strukturerad data. Något som bara varit tillgängligt för recept tidigare. Lär dig mer hur du kan nyttja dessa förändringar på bästa sätt!

bygga länkar

Skapa auktoritet – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 3

När du byggt en affiliatesajt har du bara gjort 20% av arbetet. Läs vad du ska fokusera övriga 80% av tiden på redan i början av webbplatsens levnadstid.

Hänvisiningar Google Analytics

”Snor” Klarna din försäljning?

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att […]

sokpodden_avsnitt-17_460x288

#17 Vattentäta skott

Så var det dags för avsnitt 17 av Sökpodden. I detta avsnitt pratar vi om 13 lite ovanliga SEO tips, undersöker vattentäta skott mellan AdWords och det organiska sökresultatet och djupdyker i budgivningen på Facebook. Du lyssnar väl?

Adwords visningsandel

Så använder du visningsandel för att öka din synlighet

Visste du att det kan finnas mycket trafik att hämta bland dina redan existerande kampanjer? I denna artikel förklarar vi vad en visningsandel är samt hur du ska använda dig av mätvärdet för att bringa in mer värdefull trafik och intäkter till kontot.