Sökmotorkonsult.se

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

google shopping kampanjstruktur

Google Shopping har sedan det kom varit väldigt populärt bland alla Sveriges e-handlare, mycket på grund av den ofta höga konverteringsgraden. Vi tänkte därför lyfta frågan hur du på bästa sätt strukturerar dina Google Shopping-kampanjer. Med en genomtänkt kampanjstruktur har du goda förutsättningar för att lyckas med en lönsam annonsering. 

För några veckor sedan skrev vi ett inlägg om hur du kan optimera ditt Google Shopping-flöde. Tanken med detta inlägg är att ta det ett steg till, nämligen hur du skapar en bra kampanjstruktur för dina Google Shopping-kampanjer i Google Ads.

Kampanjstruktur

När du har ett bra och genomtänkt flöde, gjort alla nödvändiga kopplingar mellan Google Ads och Merchant Center börjar det bli hög tid att se över kampanjstrukturen i Google Ads kontot. Det första du vill göra är att skapa flera kampanjer beroende på målsättning.

Det första du gör är att skapa en kampanj för alla produkter där man senare bryter upp produkterna i mindre annonsgrupper. Här kommer Produkttypen in, har du en bra struktur i flödet blir det väldigt lätt att skapa tighta och genomtänka annonsgrupper. Vidare rekommenderar vi att skapa en kampanj för ”best sellers” som du vet konverterar väldigt bra. Samt en kampanj med produkter som har högst ROI eller sticker ut på annat sätt.

Kampanjprioritet

När du skapar flera kampanjer rekommenderar vi alltid att sätta olika kampanjprioriteter. Det finns tre olika prioriteter: Låg, Medel och Hög. Många missuppfattar hur de ska användas, så jag tänkte snabbt förklara exakt hur de fungerar. T.ex. du har produkt ”Skruvdragare X” i tre olika kampanjer. En för ”Alla Produkter”, en för ”best sellers” samt en för ”Produkter med hög ROI”. Den kan alltså få en träff från samtliga kampanjer. För att styra vilket bud som ska användas för en produkt sätter du en prioritet på kampanjen.

kampanjprioritet google shopping

En kampanj som innehåller alla produkter märks som regel med kampanjprioritet låg (detta gör du under kampanjinställningarna). Detta för att kunna skapa mer specifika kampanjer med högre prioritet.

När du gjort en kampanj för alla produkter bör du alltid lyfta ut de produkter som du vet presterar väldigt bra (best sellers). Varför vill du göra det? Låt oss säga att du driver en webbutik som säljer verktyg. Du har över 100 skruvdragare i sortimentet, men vet att 4 av dessa presterar väldigt bra. För att säkerställa att du visar dessa produkter när någon söker på skruvdragare kan du tagga kampanjen med en högre prioritet. Detta kan med fördel användas för att buda högre på produkter du vet konverterar väldigt bra, men det fungerar lika bra för att skapa en kampanj med lågpresterande produkter som du vill ge ett lägre bud.

google shopping hög prioritet

Med en gedigen kampanjstruktur har du goda möjligheter att lyckas med din Google Shopping-annonsering. Vad använder du för kampanjstruktur i dina Google Shopping-kampanjer?

 

Sidan är senast uppdaterad 2019-10-30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?