Sökmotorkonsult.se

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

google shopping kampanjstruktur

Google Shopping har sedan det kom varit väldigt populärt bland alla Sveriges e-handlare, mycket på grund av den ofta höga konverteringsgraden. Vi tänkte därför lyfta frågan hur du på bästa sätt strukturerar dina Google Shopping-kampanjer. Med en genomtänkt kampanjstruktur har du goda förutsättningar för att lyckas med en lönsam annonsering. 

För några veckor sedan skrev vi ett inlägg om hur du kan optimera ditt Google Shopping-flöde. Tanken med detta inlägg är att ta det ett steg till, nämligen hur du skapar en bra kampanjstruktur för dina Google Shopping-kampanjer i Google Ads.

Kampanjstruktur

När du har ett bra och genomtänkt flöde, gjort alla nödvändiga kopplingar mellan Google Ads och Merchant Center börjar det bli hög tid att se över kampanjstrukturen i Google Ads kontot. Det första du vill göra är att skapa flera kampanjer beroende på målsättning.

Det första du gör är att skapa en kampanj för alla produkter där man senare bryter upp produkterna i mindre annonsgrupper. Här kommer Produkttypen in, har du en bra struktur i flödet blir det väldigt lätt att skapa tighta och genomtänka annonsgrupper. Vidare rekommenderar vi att skapa en kampanj för ”best sellers” som du vet konverterar väldigt bra. Samt en kampanj med produkter som har högst ROI eller sticker ut på annat sätt.

Kampanjprioritet

När du skapar flera kampanjer rekommenderar vi alltid att sätta olika kampanjprioriteter. Det finns tre olika prioriteter: Låg, Medel och Hög. Många missuppfattar hur de ska användas, så jag tänkte snabbt förklara exakt hur de fungerar. T.ex. du har produkt ”Skruvdragare X” i tre olika kampanjer. En för ”Alla Produkter”, en för ”best sellers” samt en för ”Produkter med hög ROI”. Den kan alltså få en träff från samtliga kampanjer. För att styra vilket bud som ska användas för en produkt sätter du en prioritet på kampanjen.

kampanjprioritet google shopping

En kampanj som innehåller alla produkter märks som regel med kampanjprioritet låg (detta gör du under kampanjinställningarna). Detta för att kunna skapa mer specifika kampanjer med högre prioritet.

När du gjort en kampanj för alla produkter bör du alltid lyfta ut de produkter som du vet presterar väldigt bra (best sellers). Varför vill du göra det? Låt oss säga att du driver en webbutik som säljer verktyg. Du har över 100 skruvdragare i sortimentet, men vet att 4 av dessa presterar väldigt bra. För att säkerställa att du visar dessa produkter när någon söker på skruvdragare kan du tagga kampanjen med en högre prioritet. Detta kan med fördel användas för att buda högre på produkter du vet konverterar väldigt bra, men det fungerar lika bra för att skapa en kampanj med lågpresterande produkter som du vill ge ett lägre bud.

google shopping hög prioritet

Med en gedigen kampanjstruktur har du goda möjligheter att lyckas med din Google Shopping-annonsering. Vad använder du för kampanjstruktur i dina Google Shopping-kampanjer?

 

Sidan är senast uppdaterad 2019-10-30

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?