Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

google shopping kampanjstruktur

Google Shopping har sedan det kom varit väldigt populärt bland alla Sveriges e-handlare, mycket på grund av den ofta höga konverteringsgraden. Vi tänkte därför lyfta frågan hur du på bästa sätt strukturerar dina Google Shopping-kampanjer. Med en genomtänkt kampanjstruktur har du goda förutsättningar för att lyckas med en lönsam annonsering. 

För några veckor sedan skrev vi ett inlägg om hur du kan optimera ditt Google Shopping-flöde. Tanken med detta inlägg är att ta det ett steg till, nämligen hur du skapar en bra kampanjstruktur för dina Google Shopping-kampanjer i AdWords.

Kampanjstruktur

När du har ett bra och genomtänkt flöde, gjort alla nödvändiga kopplingar mellan AdWords och Merchant Center börjar det bli hög tid att se över kampanjstrukturen i AdWords kontot. Det första du vill göra är att skapa flera kampanjer beroende på målsättning.

Det första du gör är att skapa en kampanj för alla produkter där man senare bryter upp produkterna i mindre annonsgrupper. Här kommer Produkttypen in, har du en bra struktur i flödet blir det väldigt lätt att skapa tighta och genomtänka annonsgrupper. Vidare rekommenderar vi att skapa en kampanj för ”best sellers” som du vet konverterar väldigt bra. Samt en kampanj med produkter som har högst ROI eller sticker ut på annat sätt.

Varför vill man ha det uppdelat? Svaret är enkelt, för att kunna allokera unika budgetar till olika kampanjer. Samt för att kunna använda en unik Promotional Message/Kampanjbudskap för varje annonsgrupp. T.ex. ”Fri frakt på alla våra skruvdragare!” kontra ”39 kr frakt på alla verktyg”.

Kampanjprioritet

När du skapar flera kampanjer rekommenderar vi alltid att sätta olika kampanjprioriteter. Det finns tre olika prioriteter: Låg, Medel och Hög. Många missuppfattar hur de ska användas, så jag tänkte snabbt förklara exakt hur de fungerar. T.ex. du har produkt ”Skruvdragare X” i tre olika kampanjer. En för ”Alla Produkter”, en för ”best sellers” samt en för ”Produkter med hög ROI”. Den kan alltså få en träff från samtliga kampanjer. För att styra vilket bud som ska användas för en produkt sätter du en prioritet på kampanjen.

kampanjprioritet google shopping

En kampanj som innehåller alla produkter märks som regel med kampanjprioritet låg (detta gör du under kampanjinställningarna). Detta för att kunna skapa mer specifika kampanjer med högre prioritet.

När du gjort en kampanj för alla produkter bör du alltid lyfta ut de produkter som du vet presterar väldigt bra (best sellers). Varför vill du göra det? Låt oss säga att du driver en webbutik som säljer verktyg. Du har över 100 skruvdragare i sortimentet, men vet att 4 av dessa presterar väldigt bra. För att säkerställa att du visar dessa produkter när någon söker på skruvdragare kan du tagga kampanjen med en högre prioritet. Detta kan med fördel användas för att buda högre på produkter du vet konverterar väldigt bra, men det fungerar lika bra för att skapa en kampanj med lågpresterande produkter som du vill ge ett lägre bud.

google shopping hög prioritet

Med en gedigen kampanjstruktur har du goda möjligheter att lyckas med din Google Shopping-annonsering. Vad använder du för kampanjstruktur i dina Google Shopping-kampanjer?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Laleh

Hur stort är röstsök i Sverige 2020?

Röstsök är en het potatis i SEO-världen. Kanske lite konstigt med tanke hur få som använder rösten till att googla med i Sverige. Vad tror du om utvecklingen för röstsök?

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 40 av Sökpodden

#40 Amazon SEO

Nytt avsnitt av Sökpodden ute! Denna gång är våra ämnen Amazon SEO, schemaläggning på Google AdWords samt automatiska regler på Facebook. Lyssna gärna på #40 av Sökpodden.

Google-kommandon / Sökkommandon

Topp 6 Google-kommandon

Google-kommandon kan hjälpa till i ditt SEO-arbete. I denna artikel listar vi våra sex favoriter bland alla de olika sökkommandon som står till buds. Vilken är din egen favorit?

Michael Wahlgren Rand Fishkin Lost and Founder

Bokrecension: Lost and Founder av Rand Fishkin

Gillar du entreprenörskap och SEO? Då har vi den perfekta boken till hängmattan i sommar. Vi har läst SEO-profilen Rand Fishkin nya bok Lost and Founder och kan varmt rekommendera den.

ad_suggestions_adwords_automatiska_annonser

Automatiska annonsförslag i AdWords

Från och med 1 juni 2018 kan AdWords själva börjar lägga in annonser i AdWords-konton. Till en början gäller detta inte svenska annonser. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner