Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skydda ditt varumärke på Google

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna.

När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en vanlig reaktion att man blir en gnutta upprörd. Detta följs ofta av frågan, får man verkligen göra så där?

Om man förenklar den varumärkespolicy som Google använder sig av för Sverige gäller följande:

Du får annonsera på andras varumärke

Om du är H&M är det mer eller mindre fritt fram att annonsera när någon googlar efter Zara.

Du får inte använda andras varumärken i dina annonser

Men om H&M väljer att annonsera på sökordet Zara får de inte använda namnet Zara i sina annonser. Detta förutsätter dock att Zara har skickat in och fått godkänt ett varumärkesanspråk av Google. Just detta är något vi precis fick anledning att göra för Pineberrys räkning.

Som syns i bilden högst upp i denna artikel såg vi förra veckan att en branschkollega använde vårt namn i deras annonser.

Min vanliga reaktion när jag ser att någon branschkollega annonserar på vårt namn (vilket man som sagt får) är att jag kontaktar dem och frågar om det är medvetet. För det behöver ju inte vara medvetet.

Men i detta fall använde ju annonsören även vårt namn i annonsen vilket ganska tydligt avslöjade att det var medvetet.

Då detta inte har hänt oss innan, har vi tidigare inte behövt göra ett varumärkesanspråk hos Google. Så detta blev en anledning att skicka in en sådan ansökan.

Google svarade snabbt

Även om det inte var helt självklart hur man skulle fylla i ansökan gick det ändå ganska smidigt. Ett par dagar efter jag skickat in ansökan fick vi besked att Google godkänt den.

Googles varumärkesbeslut

En förutsättning för att kunna göra ett varumärkesanspråk är att du har ett registrerat varumärke.

I ansökan anger du även vem som får använda varumärket i annonser. I vårt fall vill vi givetvis själva kunna använda Pineberry i våra annonser, så vi angav att vårt Google Ads-ID får använda Pineberry i annonser.

Skyddet funkar

annonsejtillåtenSjälvklart var jag nyfiken på om skyddet funkar. Jag testade detta genom min pappas företag Kikiriki. På deras Google Ads-konto skapade jag en annons som nämnde Pineberry. Som ni ser på bilden ovan funkade skyddet, annonsen blev nekad.

Hur reagerar du när någon annonserar på ditt varumärke? Skriv gärna en kommentar nedan!

 

7 kommentarer

  1. Har två kunder som blivit kontaktade av arga konkurrenter som säger att mina kunder annonserar på deras varumärke. Dock är så inte fallet.
    Verkar som Google börjat bli mer aktiva att annonsera på konkurrenters namn/varumärke för liknande företag som sitt eget. Blir ju jobbigt att alltid behöva ange andras varumärke som negativt sökord.
    Har iaf., precis som ni rekommenderar ovan, hänvisat till varumärkes-formuläret.

    Kommentar av Claes

  2. Hej Michael.
    För det första vill jag be om ursäkt om ni tog illa upp av min annonsering.
    Jag gillar gerillamarknadsföring och tänkte testa att rida på branschledarens framgångar. Lite David mot Goliath.

    Till en början godkände google annonsen men efter en vecka eller två fick jag besked att jag har varumärken med i annonsen.

    Det var snabbt jobbat av er att se det och skicka in en ansökan. Eloge!

    Ni gillar ju siffror så här kommer resultatet av kampanjen.
    8 klick
    267 exponeringar
    5,66 CPC
    0 konverteringar. :-)

    Tack för att ni delar med er av er kunskap. Är en flitig lyssnare på sökpodden och läsare av era artiklar.

    Det var roligt att ni tog upp detta i nyhetsbrevet och berättar hur man gör för att skydda sig. 👌

    På återhörande!

    Kommentar av Hasan Fransson

  3. Hej Hasan

    Tack för din kommentar och kul att du delade med dig av vad annonseringen gett!

    Vi tog inte illa upp :-) Snarare tvärtom. Jag är glad att det hände då det gav oss anledning att ansöka om ett varumärkesanspråk och dessutom skriva detta inlägg.

    Dock ska det tilläggas att (som jag förstår) det är olagligt att använda någon annans varumärke på detta sätt. Så inget jag rekommenderar någon att göra :-)

  4. Hej Claes

    Tack för din kommentar!

    Jag vet inte exakt vad som hänt i ditt fall. Men oftast uppstår detta när man annonserar med bred matchtyp på något sökord. Ta exemplet att någon annonserar brett på ”skor” och syns när någon googlar på ”skor nike” pga detta. Då tror kanske konkurrenten (Nike i detta exempel) att de annonserar på deras namn, även om så inte är fallet.

  5. Helt rätt att man inte ska rekommendera någon att annonsera på annans varumärke.
    😎

    Däremot så rekommenderar jag alltid mina kunder att annonsera på sitt eget varumärke. Om någon då skulle få för sig att rida på annans varumärke så ska det åtminstone kosta lite extra.

    Man bör sikta på, och ha hyfsat lätt att nå, 10 i quality score på sitt eget varumärke vilket gör det lite jobbigare för de andra.
    Som kul notis lyckades jag ändå få 5 QS på min kampanj. 😉

    Kommentar av Hasan Fransson

  6. Hej Hasan

    Att annonsera på någon annans varumärke kan väl vara ok, även om man får räkna med dyra klick och kanske arga branschkollegor.

    Det är snarare användandet av någon annans varumärke i sina annonser man ska undvika om man vill hålla sig på rätt sida lagen.

  7. Hej Michael!

    I ett av fallen så var det ett rent varumärke som inte säljs via återförsäljare så där tror jag Google gör en fuling. Men jag har som du skriver också någon kund som har generella ord i sitt företagsnamn och då har jag förståelse för att det triggas.

    Kommentar av Claes

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner