Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Skydda ditt varumärke på Google

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna.

När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en vanlig reaktion att man blir en gnutta upprörd. Detta följs ofta av frågan, får man verkligen göra så där?

Om man förenklar den varumärkespolicy som Google använder sig av för Sverige gäller följande:

Du får annonsera på andras varumärke

Om du är H&M är det mer eller mindre fritt fram att annonsera när någon googlar efter Zara.

Du får inte använda andras varumärken i dina annonser

Men om H&M väljer att annonsera på sökordet Zara får de inte använda namnet Zara i sina annonser. Detta förutsätter dock att Zara har skickat in och fått godkänt ett varumärkesanspråk av Google. Just detta är något vi precis fick anledning att göra för Pineberrys räkning.

Som syns i bilden högst upp i denna artikel såg vi förra veckan att en branschkollega använde vårt namn i deras annonser.

Min vanliga reaktion när jag ser att någon branschkollega annonserar på vårt namn (vilket man som sagt får) är att jag kontaktar dem och frågar om det är medvetet. För det behöver ju inte vara medvetet.

Men i detta fall använde ju annonsören även vårt namn i annonsen vilket ganska tydligt avslöjade att det var medvetet.

Då detta inte har hänt oss innan, har vi tidigare inte behövt göra ett varumärkesanspråk hos Google. Så detta blev en anledning att skicka in en sådan ansökan.

Google svarade snabbt

Även om det inte var helt självklart hur man skulle fylla i ansökan gick det ändå ganska smidigt. Ett par dagar efter jag skickat in ansökan fick vi besked att Google godkänt den.

Googles varumärkesbeslut

En förutsättning för att kunna göra ett varumärkesanspråk är att du har ett registrerat varumärke.

I ansökan anger du även vem som får använda varumärket i annonser. I vårt fall vill vi givetvis själva kunna använda Pineberry i våra annonser, så vi angav att vårt Google Ads-ID får använda Pineberry i annonser.

Skyddet funkar

annonsejtillåtenSjälvklart var jag nyfiken på om skyddet funkar. Jag testade detta genom min pappas företag Kikiriki. På deras Google Ads-konto skapade jag en annons som nämnde Pineberry. Som ni ser på bilden ovan funkade skyddet, annonsen blev nekad.

Hur reagerar du när någon annonserar på ditt varumärke? Skriv gärna en kommentar nedan!

 

7 kommentarer

  1. Har två kunder som blivit kontaktade av arga konkurrenter som säger att mina kunder annonserar på deras varumärke. Dock är så inte fallet.
    Verkar som Google börjat bli mer aktiva att annonsera på konkurrenters namn/varumärke för liknande företag som sitt eget. Blir ju jobbigt att alltid behöva ange andras varumärke som negativt sökord.
    Har iaf., precis som ni rekommenderar ovan, hänvisat till varumärkes-formuläret.

    Kommentar av

    Claes

  2. Hej Michael.
    För det första vill jag be om ursäkt om ni tog illa upp av min annonsering.
    Jag gillar gerillamarknadsföring och tänkte testa att rida på branschledarens framgångar. Lite David mot Goliath.

    Till en början godkände google annonsen men efter en vecka eller två fick jag besked att jag har varumärken med i annonsen.

    Det var snabbt jobbat av er att se det och skicka in en ansökan. Eloge!

    Ni gillar ju siffror så här kommer resultatet av kampanjen.
    8 klick
    267 exponeringar
    5,66 CPC
    0 konverteringar. :-)

    Tack för att ni delar med er av er kunskap. Är en flitig lyssnare på sökpodden och läsare av era artiklar.

    Det var roligt att ni tog upp detta i nyhetsbrevet och berättar hur man gör för att skydda sig. 👌

    På återhörande!

    Kommentar av

    Hasan Fransson

  3. Hej Hasan

    Tack för din kommentar och kul att du delade med dig av vad annonseringen gett!

    Vi tog inte illa upp :-) Snarare tvärtom. Jag är glad att det hände då det gav oss anledning att ansöka om ett varumärkesanspråk och dessutom skriva detta inlägg.

    Dock ska det tilläggas att (som jag förstår) det är olagligt att använda någon annans varumärke på detta sätt. Så inget jag rekommenderar någon att göra :-)

  4. Hej Claes

    Tack för din kommentar!

    Jag vet inte exakt vad som hänt i ditt fall. Men oftast uppstår detta när man annonserar med bred matchtyp på något sökord. Ta exemplet att någon annonserar brett på ”skor” och syns när någon googlar på ”skor nike” pga detta. Då tror kanske konkurrenten (Nike i detta exempel) att de annonserar på deras namn, även om så inte är fallet.

  5. Helt rätt att man inte ska rekommendera någon att annonsera på annans varumärke.
    😎

    Däremot så rekommenderar jag alltid mina kunder att annonsera på sitt eget varumärke. Om någon då skulle få för sig att rida på annans varumärke så ska det åtminstone kosta lite extra.

    Man bör sikta på, och ha hyfsat lätt att nå, 10 i quality score på sitt eget varumärke vilket gör det lite jobbigare för de andra.
    Som kul notis lyckades jag ändå få 5 QS på min kampanj. 😉

    Kommentar av

    Hasan Fransson

  6. Hej Hasan

    Att annonsera på någon annans varumärke kan väl vara ok, även om man får räkna med dyra klick och kanske arga branschkollegor.

    Det är snarare användandet av någon annans varumärke i sina annonser man ska undvika om man vill hålla sig på rätt sida lagen.

  7. Hej Michael!

    I ett av fallen så var det ett rent varumärke som inte säljs via återförsäljare så där tror jag Google gör en fuling. Men jag har som du skriver också någon kund som har generella ord i sitt företagsnamn och då har jag förståelse för att det triggas.

    Kommentar av

    Claes

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner