Sökmotorkonsult.se

Sökmotorförsäljning någon?

sökmotorförsäljning

Marknadsföring handlar om att skapa ett behov, att få någon att vilja ha en produkt eller tjänst som du erbjuder. När någon googlar finns detta behov redan, då är det dags att börja sälja.

I Sverige kallar vi det Sökmotormarknadsföring, efter det engelska Search Engine Marketing. Men är det egentligen marknadsföring det handlar om?

Det finns lika många definitioner på marknadsföring som det finns stjärnor i Vintergatan. För mig personligen handlar marknadsföring till stor del om att skapa ett behov och kännedom om din produkt/tjänst och ditt företag. Det fina med Google är att när någon googlar är behovet redan på plats.

När någon googlar ”platt-tv 44 tum” finns ett tydligt behov definierat och det är dags för dig som syns i sökresultatet att börja sälja. Visst, det finns sökningar på Google där behovet inte redan finns. Men de är i klar minoritet.

Vad spelar detta för roll?

Är detta inte bara hårklyverier? Marknadsföring eller försäljning, vad spelar det för roll i praktiken? Exakt vad det heter är såklart inte viktigt. Jag ser gärna att vi fortsätter kalla det för sökmotormarknadsföring.

Men det finns en stor poäng med att se sök mer som försäljning än som marknadsföring. Dels från ett strategiperspektiv, du behöver en sökstrategi som är fokuserad på försäljning. Dels från ett lönsamhetsperspektiv, det ställs mycket tydligare krav på lönsamhet när det gäller försäljning än det gör på traditionell marknadsföring. Och sök är som bekant väldigt mätbart.

Med nytillskott i sökresultaten som Google Shopping blir sök som försäljningskanal ännu tydligare. Men det är inte bara för e-handlare som Google innebär försäljning. Oavsett vad ditt företag sysslar med behöver du sälja. Och Google erbjuder för många företag den mest effektiva säljkanalen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?