Sökmotorkonsult.se

Sökmotorförsäljning någon?

sökmotorförsäljning

Marknadsföring handlar om att skapa ett behov, att få någon att vilja ha en produkt eller tjänst som du erbjuder. När någon googlar finns detta behov redan, då är det dags att börja sälja.

I Sverige kallar vi det Sökmotormarknadsföring, efter det engelska Search Engine Marketing. Men är det egentligen marknadsföring det handlar om?

Det finns lika många definitioner på marknadsföring som det finns stjärnor i Vintergatan. För mig personligen handlar marknadsföring till stor del om att skapa ett behov och kännedom om din produkt/tjänst och ditt företag. Det fina med Google är att när någon googlar är behovet redan på plats.

När någon googlar ”platt-tv 44 tum” finns ett tydligt behov definierat och det är dags för dig som syns i sökresultatet att börja sälja. Visst, det finns sökningar på Google där behovet inte redan finns. Men de är i klar minoritet.

Vad spelar detta för roll?

Är detta inte bara hårklyverier? Marknadsföring eller försäljning, vad spelar det för roll i praktiken? Exakt vad det heter är såklart inte viktigt. Jag ser gärna att vi fortsätter kalla det för sökmotormarknadsföring.

Men det finns en stor poäng med att se sök mer som försäljning än som marknadsföring. Dels från ett strategiperspektiv, du behöver en sökstrategi som är fokuserad på försäljning. Dels från ett lönsamhetsperspektiv, det ställs mycket tydligare krav på lönsamhet när det gäller försäljning än det gör på traditionell marknadsföring. Och sök är som bekant väldigt mätbart.

Med nytillskott i sökresultaten som Google Shopping blir sök som försäljningskanal ännu tydligare. Men det är inte bara för e-handlare som Google innebär försäljning. Oavsett vad ditt företag sysslar med behöver du sälja. Och Google erbjuder för många företag den mest effektiva säljkanalen.

Sidan är senast uppdaterad 2014-02-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!