Sökmotorkonsult.se

Sökmotorförsäljning någon?

sökmotorförsäljning

Marknadsföring handlar om att skapa ett behov, att få någon att vilja ha en produkt eller tjänst som du erbjuder. När någon googlar finns detta behov redan, då är det dags att börja sälja.

I Sverige kallar vi det Sökmotormarknadsföring, efter det engelska Search Engine Marketing. Men är det egentligen marknadsföring det handlar om?

Det finns lika många definitioner på marknadsföring som det finns stjärnor i Vintergatan. För mig personligen handlar marknadsföring till stor del om att skapa ett behov och kännedom om din produkt/tjänst och ditt företag. Det fina med Google är att när någon googlar är behovet redan på plats.

När någon googlar ”platt-tv 44 tum” finns ett tydligt behov definierat och det är dags för dig som syns i sökresultatet att börja sälja. Visst, det finns sökningar på Google där behovet inte redan finns. Men de är i klar minoritet.

Vad spelar detta för roll?

Är detta inte bara hårklyverier? Marknadsföring eller försäljning, vad spelar det för roll i praktiken? Exakt vad det heter är såklart inte viktigt. Jag ser gärna att vi fortsätter kalla det för sökmotormarknadsföring.

Men det finns en stor poäng med att se sök mer som försäljning än som marknadsföring. Dels från ett strategiperspektiv, du behöver en sökstrategi som är fokuserad på försäljning. Dels från ett lönsamhetsperspektiv, det ställs mycket tydligare krav på lönsamhet när det gäller försäljning än det gör på traditionell marknadsföring. Och sök är som bekant väldigt mätbart.

Med nytillskott i sökresultaten som Google Shopping blir sök som försäljningskanal ännu tydligare. Men det är inte bara för e-handlare som Google innebär försäljning. Oavsett vad ditt företag sysslar med behöver du sälja. Och Google erbjuder för många företag den mest effektiva säljkanalen.

Sidan är senast uppdaterad 2014-02-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?