Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering vs Sponsrade Länkar

När du ska välja var du vill satsa dina slantar, på sökmotoroptimering eller på sponsrade länkar är det en del att tänka på. Det finns förstås alltid möjligheten att välja båda men vad är det egentligen du vill uppnå? Jag skulle vilja säga att olika mål kräver olika metoder och det finns fördelar med båda.

Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering har fördelen att långsiktigt så är det mycket, mycket billigare om man är ute efter en stor mängd besökare. Det tar ett tag innan du får rejält med trafik men om du kan tänka dig att ta det lugnt ett tag kommer sponsrade länkar aldrig i närheten av kostnad per besökare generellt sett.

Sökmotoroptimering ger dessutom branding på ett sätt som sponsrade länkar inte gör. Att ligga i topp i de organiska sökresultaten ses av många som ett tecken på kvalitet.

Sökmotoroptimering har en förmåga att ge många positiva bieffekter. Om du väl har en site som får bra med besökare är det mindre arbete att få nästa att göra det också. Du kan också få besökare i long tail på ett sätt som är svårare med sponsrade länkar.

Sponsrade Länkar
Sponsrade länkar är till skillnad från sökmotoroptimering blixtsnabbt. Du slipper vänta på att komma igång och få trafik, du kan faktiskt få det direkt.

På korta projekt eller riktigt små projekt är det ofta billigare med sponsrade länkar. Om du till exempel har en kampanjsite som knuten till ett visst event som är tidsbestämt eller om du är ute efter lite trafik på ett svårt sökord. Blogg är ett sådant sökord, det är inte så dyrt med sponsrade länkar men konkurrensen är massiv i de organiska sökresultaten.

En annan stor fördel med sponsrade länkar är att du kan ta en stor mängd sökord och styra exakt vilka du prioriterar. Om du har en väldigt stor site som wikipedia kan du visserligen få väldigt bra resultat på massor av sökord men det kan ändå vara så att det är ett hundratal speciella sökord som du vill ha bättre resultat på. Att hålla på och bygga inlänkar till hundratals undersidor är sällan lönsamt så man brukar se till att göra en riktigt bra on page optimering och bygga styrka generellt på siten. Kanske är det så att en del sökord som faktiskt är viktiga inte når ända fram då, där kan det vara värt att gå in med sponsrade länkar för att täcka upp där sökmotoroptimeringen inte når ända fram.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?