Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering vs Sponsrade Länkar

När du ska välja var du vill satsa dina slantar, på sökmotoroptimering eller på sponsrade länkar är det en del att tänka på. Det finns förstås alltid möjligheten att välja båda men vad är det egentligen du vill uppnå? Jag skulle vilja säga att olika mål kräver olika metoder och det finns fördelar med båda.

Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering har fördelen att långsiktigt så är det mycket, mycket billigare om man är ute efter en stor mängd besökare. Det tar ett tag innan du får rejält med trafik men om du kan tänka dig att ta det lugnt ett tag kommer sponsrade länkar aldrig i närheten av kostnad per besökare generellt sett.

Sökmotoroptimering ger dessutom branding på ett sätt som sponsrade länkar inte gör. Att ligga i topp i de organiska sökresultaten ses av många som ett tecken på kvalitet.

Sökmotoroptimering har en förmåga att ge många positiva bieffekter. Om du väl har en site som får bra med besökare är det mindre arbete att få nästa att göra det också. Du kan också få besökare i long tail på ett sätt som är svårare med sponsrade länkar.

Sponsrade Länkar
Sponsrade länkar är till skillnad från sökmotoroptimering blixtsnabbt. Du slipper vänta på att komma igång och få trafik, du kan faktiskt få det direkt.

På korta projekt eller riktigt små projekt är det ofta billigare med sponsrade länkar. Om du till exempel har en kampanjsite som knuten till ett visst event som är tidsbestämt eller om du är ute efter lite trafik på ett svårt sökord. Blogg är ett sådant sökord, det är inte så dyrt med sponsrade länkar men konkurrensen är massiv i de organiska sökresultaten.

En annan stor fördel med sponsrade länkar är att du kan ta en stor mängd sökord och styra exakt vilka du prioriterar. Om du har en väldigt stor site som wikipedia kan du visserligen få väldigt bra resultat på massor av sökord men det kan ändå vara så att det är ett hundratal speciella sökord som du vill ha bättre resultat på. Att hålla på och bygga inlänkar till hundratals undersidor är sällan lönsamt så man brukar se till att göra en riktigt bra on page optimering och bygga styrka generellt på siten. Kanske är det så att en del sökord som faktiskt är viktiga inte når ända fram då, där kan det vara värt att gå in med sponsrade länkar för att täcka upp där sökmotoroptimeringen inte når ända fram.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner