Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering vs Sponsrade Länkar

När du ska välja var du vill satsa dina slantar, på sökmotoroptimering eller på sponsrade länkar är det en del att tänka på. Det finns förstås alltid möjligheten att välja båda men vad är det egentligen du vill uppnå? Jag skulle vilja säga att olika mål kräver olika metoder och det finns fördelar med båda.

Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering har fördelen att långsiktigt så är det mycket, mycket billigare om man är ute efter en stor mängd besökare. Det tar ett tag innan du får rejält med trafik men om du kan tänka dig att ta det lugnt ett tag kommer sponsrade länkar aldrig i närheten av kostnad per besökare generellt sett.

Sökmotoroptimering ger dessutom branding på ett sätt som sponsrade länkar inte gör. Att ligga i topp i de organiska sökresultaten ses av många som ett tecken på kvalitet.

Sökmotoroptimering har en förmåga att ge många positiva bieffekter. Om du väl har en site som får bra med besökare är det mindre arbete att få nästa att göra det också. Du kan också få besökare i long tail på ett sätt som är svårare med sponsrade länkar.

Sponsrade Länkar
Sponsrade länkar är till skillnad från sökmotoroptimering blixtsnabbt. Du slipper vänta på att komma igång och få trafik, du kan faktiskt få det direkt.

På korta projekt eller riktigt små projekt är det ofta billigare med sponsrade länkar. Om du till exempel har en kampanjsite som knuten till ett visst event som är tidsbestämt eller om du är ute efter lite trafik på ett svårt sökord. Blogg är ett sådant sökord, det är inte så dyrt med sponsrade länkar men konkurrensen är massiv i de organiska sökresultaten.

En annan stor fördel med sponsrade länkar är att du kan ta en stor mängd sökord och styra exakt vilka du prioriterar. Om du har en väldigt stor site som wikipedia kan du visserligen få väldigt bra resultat på massor av sökord men det kan ändå vara så att det är ett hundratal speciella sökord som du vill ha bättre resultat på. Att hålla på och bygga inlänkar till hundratals undersidor är sällan lönsamt så man brukar se till att göra en riktigt bra on page optimering och bygga styrka generellt på siten. Kanske är det så att en del sökord som faktiskt är viktiga inte når ända fram då, där kan det vara värt att gå in med sponsrade länkar för att täcka upp där sökmotoroptimeringen inte når ända fram.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner