Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering vs Sponsrade Länkar

När du ska välja var du vill satsa dina slantar, på sökmotoroptimering eller på sponsrade länkar är det en del att tänka på. Det finns förstås alltid möjligheten att välja båda men vad är det egentligen du vill uppnå? Jag skulle vilja säga att olika mål kräver olika metoder och det finns fördelar med båda.

Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering har fördelen att långsiktigt så är det mycket, mycket billigare om man är ute efter en stor mängd besökare. Det tar ett tag innan du får rejält med trafik men om du kan tänka dig att ta det lugnt ett tag kommer sponsrade länkar aldrig i närheten av kostnad per besökare generellt sett.

Sökmotoroptimering ger dessutom branding på ett sätt som sponsrade länkar inte gör. Att ligga i topp i de organiska sökresultaten ses av många som ett tecken på kvalitet.

Sökmotoroptimering har en förmåga att ge många positiva bieffekter. Om du väl har en site som får bra med besökare är det mindre arbete att få nästa att göra det också. Du kan också få besökare i long tail på ett sätt som är svårare med sponsrade länkar.

Sponsrade Länkar
Sponsrade länkar är till skillnad från sökmotoroptimering blixtsnabbt. Du slipper vänta på att komma igång och få trafik, du kan faktiskt få det direkt.

På korta projekt eller riktigt små projekt är det ofta billigare med sponsrade länkar. Om du till exempel har en kampanjsite som knuten till ett visst event som är tidsbestämt eller om du är ute efter lite trafik på ett svårt sökord. Blogg är ett sådant sökord, det är inte så dyrt med sponsrade länkar men konkurrensen är massiv i de organiska sökresultaten.

En annan stor fördel med sponsrade länkar är att du kan ta en stor mängd sökord och styra exakt vilka du prioriterar. Om du har en väldigt stor site som wikipedia kan du visserligen få väldigt bra resultat på massor av sökord men det kan ändå vara så att det är ett hundratal speciella sökord som du vill ha bättre resultat på. Att hålla på och bygga inlänkar till hundratals undersidor är sällan lönsamt så man brukar se till att göra en riktigt bra on page optimering och bygga styrka generellt på siten. Kanske är det så att en del sökord som faktiskt är viktiga inte når ända fram då, där kan det vara värt att gå in med sponsrade länkar för att täcka upp där sökmotoroptimeringen inte når ända fram.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.