Sökmotorkonsult.se

Sökmotoroptimering vs Sponsrade Länkar

När du ska välja var du vill satsa dina slantar, på sökmotoroptimering eller på sponsrade länkar är det en del att tänka på. Det finns förstås alltid möjligheten att välja båda men vad är det egentligen du vill uppnå? Jag skulle vilja säga att olika mål kräver olika metoder och det finns fördelar med båda.

Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering har fördelen att långsiktigt så är det mycket, mycket billigare om man är ute efter en stor mängd besökare. Det tar ett tag innan du får rejält med trafik men om du kan tänka dig att ta det lugnt ett tag kommer sponsrade länkar aldrig i närheten av kostnad per besökare generellt sett.

Sökmotoroptimering ger dessutom branding på ett sätt som sponsrade länkar inte gör. Att ligga i topp i de organiska sökresultaten ses av många som ett tecken på kvalitet.

Sökmotoroptimering har en förmåga att ge många positiva bieffekter. Om du väl har en site som får bra med besökare är det mindre arbete att få nästa att göra det också. Du kan också få besökare i long tail på ett sätt som är svårare med sponsrade länkar.

Sponsrade Länkar
Sponsrade länkar är till skillnad från sökmotoroptimering blixtsnabbt. Du slipper vänta på att komma igång och få trafik, du kan faktiskt få det direkt.

På korta projekt eller riktigt små projekt är det ofta billigare med sponsrade länkar. Om du till exempel har en kampanjsite som knuten till ett visst event som är tidsbestämt eller om du är ute efter lite trafik på ett svårt sökord. Blogg är ett sådant sökord, det är inte så dyrt med sponsrade länkar men konkurrensen är massiv i de organiska sökresultaten.

En annan stor fördel med sponsrade länkar är att du kan ta en stor mängd sökord och styra exakt vilka du prioriterar. Om du har en väldigt stor site som wikipedia kan du visserligen få väldigt bra resultat på massor av sökord men det kan ändå vara så att det är ett hundratal speciella sökord som du vill ha bättre resultat på. Att hålla på och bygga inlänkar till hundratals undersidor är sällan lönsamt så man brukar se till att göra en riktigt bra on page optimering och bygga styrka generellt på siten. Kanske är det så att en del sökord som faktiskt är viktiga inte når ända fram då, där kan det vara värt att gå in med sponsrade länkar för att täcka upp där sökmotoroptimeringen inte når ända fram.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.