Sökmotorkonsult.se

Sökordsinfogning i Google Adwords

Sökordsinfogning

Om du har jobbat med Google AdWords känner du säkert till att det finns goda anledningar till att optimera dina kampanjer så att du har en hög klickfrekvens. Ett sätt att optimera dina annonsgrupper är att säkerställa att sökordet finns med i titeln på din annons. Har du många variationer av ett sökord kan det vara lätt att använda samma annonstext för samtliga variationer.

Ett sätt att säkerställa att varje sökord finns med i titeln på din annons är att använda dig av sökordsinfogning  (eller keyword insertion på engelska).

För att använda dig av sökordsinfogning i Google AdWords placerar du en tagg i din annonstext enligt följande format:

{keyword:default text}

Det går att använda sökordsinfogning i samtliga delar av din annons (inklusive visningsadress och måladress).

Ett exempel på sökordsinfogning i titeln på en annons:

{Keyword:Sökmotorsoptimering}
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Till denna annons skulle exempelvis följande sökord kunna vara aktuella:

  • sökmotorsoptimering
  • sökmotoroptimering
  • sökoptimering
  • sökmotor optimering

För sökordet sökoptimering visas följande annons:

Sökoptimering
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Att Keyword skrivits med stort K innebär att första bokstaven blir versal i annonstexten. I de fall som sökordet som infogas bidrar till att annonstexten överskriver begränsningar på antal tecken kommer den text du angivit som default att visas.

Glöm inte att det är viktigt att tänka på att sökorden är nära relaterade så att det passar in i dina annonstexter om du jobbar med sökordsinfogning.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

4 kommentarer

  1. När jag såg ditt efternamn kände jag bara att jag måste skriva detta: That’s just hilarious! :)

    Sorry, skämt åsido! Bra tips! Är det inte så också att man kan skriva KeyWord för att få ett eventuellt andra ord (vid särskrivna sökord/fraser) med stor bokstav också?

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  2. Det stämmer att det går att skriva KeyWord och på så sätt få särskrivna ord med stor bokstav. /Mr Hilarious

    Kommentar av Kristoffer

  3. Det är ett bra tips när man inte vill skriva sina egna rubriker i annonserna, ett annat är att även använda keyword i den beskrivande texten. Gör man det så får man mer markerad text och ökad ögonfokus, enligt mina källor på Google.

    Kommentar av Magnus Äng

  4. Hejsan! Hittade detta gamla inlägg via Googling så risken är ju att funktionen ändrats helt och hållet men – jag undrar var i annonsen man anger vad som är ”default text”. Det vill säga var ni angett ”Sökmotorsoptimering”.
    Eller spelar det ingen roll vilket av sökord man har i koden?

    Tack på förhand!
    Sara

    Kommentar av Sara

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!