Sökmotorkonsult.se

Sökordsinfogning i Google Adwords

Sökordsinfogning

Om du har jobbat med Google AdWords känner du säkert till att det finns goda anledningar till att optimera dina kampanjer så att du har en hög klickfrekvens. Ett sätt att optimera dina annonsgrupper är att säkerställa att sökordet finns med i titeln på din annons. Har du många variationer av ett sökord kan det vara lätt att använda samma annonstext för samtliga variationer.

Ett sätt att säkerställa att varje sökord finns med i titeln på din annons är att använda dig av sökordsinfogning  (eller keyword insertion på engelska).

För att använda dig av sökordsinfogning i Google AdWords placerar du en tagg i din annonstext enligt följande format:

{keyword:default text}

Det går att använda sökordsinfogning i samtliga delar av din annons (inklusive visningsadress och måladress).

Ett exempel på sökordsinfogning i titeln på en annons:

{Keyword:Sökmotorsoptimering}
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Till denna annons skulle exempelvis följande sökord kunna vara aktuella:

  • sökmotorsoptimering
  • sökmotoroptimering
  • sökoptimering
  • sökmotor optimering

För sökordet sökoptimering visas följande annons:

Sökoptimering
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Att Keyword skrivits med stort K innebär att första bokstaven blir versal i annonstexten. I de fall som sökordet som infogas bidrar till att annonstexten överskriver begränsningar på antal tecken kommer den text du angivit som default att visas.

Glöm inte att det är viktigt att tänka på att sökorden är nära relaterade så att det passar in i dina annonstexter om du jobbar med sökordsinfogning.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

4 kommentarer

  1. När jag såg ditt efternamn kände jag bara att jag måste skriva detta: That’s just hilarious! :)

    Sorry, skämt åsido! Bra tips! Är det inte så också att man kan skriva KeyWord för att få ett eventuellt andra ord (vid särskrivna sökord/fraser) med stor bokstav också?

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  2. Det stämmer att det går att skriva KeyWord och på så sätt få särskrivna ord med stor bokstav. /Mr Hilarious

    Kommentar av Kristoffer

  3. Det är ett bra tips när man inte vill skriva sina egna rubriker i annonserna, ett annat är att även använda keyword i den beskrivande texten. Gör man det så får man mer markerad text och ökad ögonfokus, enligt mina källor på Google.

    Kommentar av Magnus Äng

  4. Hejsan! Hittade detta gamla inlägg via Googling så risken är ju att funktionen ändrats helt och hållet men – jag undrar var i annonsen man anger vad som är ”default text”. Det vill säga var ni angett ”Sökmotorsoptimering”.
    Eller spelar det ingen roll vilket av sökord man har i koden?

    Tack på förhand!
    Sara

    Kommentar av Sara

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?