Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökordsinfogning i Google Adwords

Sökordsinfogning

Om du har jobbat med Google AdWords känner du säkert till att det finns goda anledningar till att optimera dina kampanjer så att du har en hög klickfrekvens. Ett sätt att optimera dina annonsgrupper är att säkerställa att sökordet finns med i titeln på din annons. Har du många variationer av ett sökord kan det vara lätt att använda samma annonstext för samtliga variationer.

Ett sätt att säkerställa att varje sökord finns med i titeln på din annons är att använda dig av sökordsinfogning  (eller keyword insertion på engelska).

För att använda dig av sökordsinfogning i Google AdWords placerar du en tagg i din annonstext enligt följande format:

{keyword:default text}

Det går att använda sökordsinfogning i samtliga delar av din annons (inklusive visningsadress och måladress).

Ett exempel på sökordsinfogning i titeln på en annons:

{Keyword:Sökmotorsoptimering}
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Till denna annons skulle exempelvis följande sökord kunna vara aktuella:

  • sökmotorsoptimering
  • sökmotoroptimering
  • sökoptimering
  • sökmotor optimering

För sökordet sökoptimering visas följande annons:

Sökoptimering
Relevant trafik till er sajt
Tillsammans gör vi er synligare
www.sokmotorkonsult.se

Att Keyword skrivits med stort K innebär att första bokstaven blir versal i annonstexten. I de fall som sökordet som infogas bidrar till att annonstexten överskriver begränsningar på antal tecken kommer den text du angivit som default att visas.

Glöm inte att det är viktigt att tänka på att sökorden är nära relaterade så att det passar in i dina annonstexter om du jobbar med sökordsinfogning.

4 kommentarer

  1. När jag såg ditt efternamn kände jag bara att jag måste skriva detta: That’s just hilarious! :)

    Sorry, skämt åsido! Bra tips! Är det inte så också att man kan skriva KeyWord för att få ett eventuellt andra ord (vid särskrivna sökord/fraser) med stor bokstav också?

    Kommentar av Carl-Gustav Öberg

  2. Det stämmer att det går att skriva KeyWord och på så sätt få särskrivna ord med stor bokstav. /Mr Hilarious

    Kommentar av Kristoffer

  3. Det är ett bra tips när man inte vill skriva sina egna rubriker i annonserna, ett annat är att även använda keyword i den beskrivande texten. Gör man det så får man mer markerad text och ökad ögonfokus, enligt mina källor på Google.

    Kommentar av Magnus Äng

  4. Hejsan! Hittade detta gamla inlägg via Googling så risken är ju att funktionen ändrats helt och hållet men – jag undrar var i annonsen man anger vad som är ”default text”. Det vill säga var ni angett ”Sökmotorsoptimering”.
    Eller spelar det ingen roll vilket av sökord man har i koden?

    Tack på förhand!
    Sara

    Kommentar av Sara

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner