Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökordsplaneraren förändras – mer otydlig sökordsdata

Sökordsplaneraren i Adwords som länge varit till stor hjälp när du vill granska sökvolym för ett specifikt ord har nyligen genomgått en mängd förändringar. Förutom att du som ”lågspenderare” i Adwords numera får begränsad tillgång till sökvolym har de dessutom börjat visa samlad sökvolym för liknande termer, samt ibland väljer att ändra böjningen på det sökord du vill granska. Detta är något som garanterat begränsar arbetet för många inom branschen.

Googles verktyg Sökordsplaneraren har tidigare varit bästa kompis med oss som jobbar med SEO och SEM. Nu har saker och ting blivit lite knepigare när vi vill hämta ut sökordsdata. Egentligen är det tre stora förändringar på kort tid som introducerats och för den som inte är medveten kan siffrorna bli rent ut sagt felaktiga, inte minst för de sista två punkterna.

  1. Begränsad tillgång till sökordsdata för lågspenderande konton
    Sedan augusti i år kan personer med inaktiva konton eller enligt Google spenderar lite pengar på Adwords, inte längre se exakt sökvolym för utvalda sökord. Istället visar de olika spann.
  • 0
  • 1–100
  • 100–1K
  • 1K–10K
  • 10K–100K
  • 100K–1M
  • 1M+

För den som regelbundet jobbar med att hämta ut sökvolymer för diverse sökord och dessutom har ett lågspenderande eller inaktivt konto, har detta verktyg precis blivit värdelöst. Vad som är gränsen för lågspenderande i Googles ögon är fortfarande oklart.

  1. Du får inte se volym för det sökord du skriver in
    Google har börjat med att ibland ta sig friheten att ändra ordet du skrivit till det den tror du vill se, vilket kan resultera i grova syftningsfel. Oftast handlar det om att visa upp en annan böjning av det ord vi faktiskt vill ha sökvolym på. Detta blir ju i många fall problematiskt då det ord som Sökordsplaneraren väljer att presentera kanske inte alls är relevant, och kan faktiskt ha en helt annan innebörd som i exemplet nedan.

Fel sökord

  1. Google visar upp en samlad sökvolym för varianter av samma sökord
    Den sista och förmodligen största förändringen som skett i Sökordsplaneraren på senare tid är att Google numera kan kombinera olika böjningar och varianter av sökord till en gemensam sökvolym. De klumpar alltså nu ihop liknande sökord till en total volym när det faktiskt kan vara så att någon av varianterna står för majoriteten av volymen. Detta kan visas oavsett om du skrivit in en eller flera varianter i Sökordsplaneraren vilket kan innebära helt missvisande siffror och rent ut sagt felaktig information. När det heller inte finns någon notis eller information om denna förändring i Adwords är det väldigt lätt att missa.

Samlad data

I exemplet ovan är det lätt att tro att sökordet ”seo” har 673 000 sökningar per månad. Men som vi kan se i bilden nedanför är det alltså en samlad volym för liknande termer.

Identisk sökvolym
(bilderna är hämtad från searchenginewatch.com)

Syftet med denna artikel är främst att göra er uppmärksamma och nästan varna för dessa förändringar, då det är lätt att utan denna kunskap ta beslut på felaktiga grunder. I en bloggpost längre fram tänkte vi ge lite tips och råd om hur du med hjälp av alternativa metoder kan komma runt detta, och fortfarande få fram sökvolym för individuella sökord.

6 kommentarer

  1. Upptäckte det förra veckan. Detta suger stenhårt. Har inte löst hur jag skall jobba från och med nu med dessa kraftigt försvagade instrument.

    Kommentar av

    Jacob

  2. Tack för att ni delar med er av detta, men..,,,.
    Bilderna syns inte pga att ni tagit en skärmdump och inte ändrat namn och tagit bort åäö ur filnamnet:-)

    Kommentar av

    Micke

  3. Hej Jacob,

    Jag kan inte annat än hålla med om att detta minst sagt är tråkiga nyheter och försvårar arbetet avsevärt.

    Som jag nämnde i slutet på artikeln kommer jag komma med ett par tips på hur man kan komma runt detta även om inget kommer kunna ersätta den ”gamla” Sökordsplaneraren fullt ut.

    Mvh
    Fredrik

    Kommentar av

    Fredrik Kyhlstedt

  4. Hej Micke,

    Tack för att du sa till. Det blev en liten miss när vi laddade upp bilderna men nu är det åtgärdat.

    Mvh
    Fredrik

    Kommentar av

    Fredrik Kyhlstedt

  5. Jag har redan blivit erbjuden att sälja den här informationen till folk som inte själva har åtkomst. Det var nog inte vad Google tänkte…

    Kommentar av

    Olle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner