Sökmotorkonsult.se

Sökordsplaneraren förändras – mer otydlig sökordsdata

Sökordsplaneraren i Adwords som länge varit till stor hjälp när du vill granska sökvolym för ett specifikt ord har nyligen genomgått en mängd förändringar. Förutom att du som ”lågspenderare” i Adwords numera får begränsad tillgång till sökvolym har de dessutom börjat visa samlad sökvolym för liknande termer, samt ibland väljer att ändra böjningen på det sökord du vill granska. Detta är något som garanterat begränsar arbetet för många inom branschen.

Googles verktyg Sökordsplaneraren har tidigare varit bästa kompis med oss som jobbar med SEO och SEM. Nu har saker och ting blivit lite knepigare när vi vill hämta ut sökordsdata. Egentligen är det tre stora förändringar på kort tid som introducerats och för den som inte är medveten kan siffrorna bli rent ut sagt felaktiga, inte minst för de sista två punkterna.

  1. Begränsad tillgång till sökordsdata för lågspenderande konton
    Sedan augusti i år kan personer med inaktiva konton eller enligt Google spenderar lite pengar på Adwords, inte längre se exakt sökvolym för utvalda sökord. Istället visar de olika spann.
  • 0
  • 1–100
  • 100–1K
  • 1K–10K
  • 10K–100K
  • 100K–1M
  • 1M+

För den som regelbundet jobbar med att hämta ut sökvolymer för diverse sökord och dessutom har ett lågspenderande eller inaktivt konto, har detta verktyg precis blivit värdelöst. Vad som är gränsen för lågspenderande i Googles ögon är fortfarande oklart.

  1. Du får inte se volym för det sökord du skriver in
    Google har börjat med att ibland ta sig friheten att ändra ordet du skrivit till det den tror du vill se, vilket kan resultera i grova syftningsfel. Oftast handlar det om att visa upp en annan böjning av det ord vi faktiskt vill ha sökvolym på. Detta blir ju i många fall problematiskt då det ord som Sökordsplaneraren väljer att presentera kanske inte alls är relevant, och kan faktiskt ha en helt annan innebörd som i exemplet nedan.

Fel sökord

  1. Google visar upp en samlad sökvolym för varianter av samma sökord
    Den sista och förmodligen största förändringen som skett i Sökordsplaneraren på senare tid är att Google numera kan kombinera olika böjningar och varianter av sökord till en gemensam sökvolym. De klumpar alltså nu ihop liknande sökord till en total volym när det faktiskt kan vara så att någon av varianterna står för majoriteten av volymen. Detta kan visas oavsett om du skrivit in en eller flera varianter i Sökordsplaneraren vilket kan innebära helt missvisande siffror och rent ut sagt felaktig information. När det heller inte finns någon notis eller information om denna förändring i Adwords är det väldigt lätt att missa.

Samlad data

I exemplet ovan är det lätt att tro att sökordet ”seo” har 673 000 sökningar per månad. Men som vi kan se i bilden nedanför är det alltså en samlad volym för liknande termer.

Identisk sökvolym
(bilderna är hämtad från searchenginewatch.com)

Syftet med denna artikel är främst att göra er uppmärksamma och nästan varna för dessa förändringar, då det är lätt att utan denna kunskap ta beslut på felaktiga grunder. I en bloggpost längre fram tänkte vi ge lite tips och råd om hur du med hjälp av alternativa metoder kan komma runt detta, och fortfarande få fram sökvolym för individuella sökord.

6 kommentarer

  1. Upptäckte det förra veckan. Detta suger stenhårt. Har inte löst hur jag skall jobba från och med nu med dessa kraftigt försvagade instrument.

    Kommentar av Jacob

  2. Tack för att ni delar med er av detta, men..,,,.
    Bilderna syns inte pga att ni tagit en skärmdump och inte ändrat namn och tagit bort åäö ur filnamnet:-)

    Kommentar av Micke

  3. Hej Jacob,

    Jag kan inte annat än hålla med om att detta minst sagt är tråkiga nyheter och försvårar arbetet avsevärt.

    Som jag nämnde i slutet på artikeln kommer jag komma med ett par tips på hur man kan komma runt detta även om inget kommer kunna ersätta den ”gamla” Sökordsplaneraren fullt ut.

    Mvh
    Fredrik

    Kommentar av Fredrik Kyhlstedt

  4. Hej Micke,

    Tack för att du sa till. Det blev en liten miss när vi laddade upp bilderna men nu är det åtgärdat.

    Mvh
    Fredrik

    Kommentar av Fredrik Kyhlstedt

  5. Jag har redan blivit erbjuden att sälja den här informationen till folk som inte själva har åtkomst. Det var nog inte vad Google tänkte…

    Kommentar av Olle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner