Sökmotorkonsult.se

Spåra omvandlingar som sker offline i Adwords

Offlineomvandlingar Adwords

När man arbetar med sökordsannonsering för exempelvis e-handel är en av fördelarna att man enkelt och snabbt kan se affärsnyttan och mäta avkastningen på investeringen när transaktioner sker online. Sanningen är att väldigt många omvandlingar från sökordsannonsering sker offline och nu finns det ett sätt att mäta dessa.

När en användare klickat på en annons, besökt en sajt och fyllt i ett formulär, för att sedan bli kontaktad av företaget i fråga för att sedan bli kund har det inte alltid varit enkelt att se att den omvandlingen eller transaktionen kommit från Adwords. Nu finns möjligheten att spåra omvandlingar som skett offline in i Adwords genom att importera offline-omvandlingar.

Det betyder att man nu kan räkna ut vad kostnaden per omvandling är för omvandlingar som skett offline och som kommer från Adwords. Det blir således en tydligare helhetsbild av hur mycket avkastning som sökordsannonseringen bidrar med när köp inte behöver ske online för att mätas.

Omvandlingsspårningen i Adwords har tidigare inte varit optimal för företag som har mer komplexa mål och produkter än att det sker en transaktion på sajten. Med den nya möjligheten att importera omvandlingar kan alla företag med omvandlingar eller transaktioner offline spåra vilka leads från Adwords som leder till ett sälj. I B2B-marknader där säljprocesser är längre kan man därför spåra det unika klicket som leder till en första förfrågan.

Så funkar det

Adwords ger dig ett unikt klick ID som kallas GCLID i form av en JavaScript-kod och så länge koden finns på sidan som det klickas på spåras det klicket. Det första man behöver göra är att se till att JavaScript-koden finns på varje sida som ska spåra.

Sedan är nästa steg att modifiera sidan där till exempel formuläret som samlar in kundens information ligger, så att den kan läsa in ett GCLID från en cookie och skicka informationen till systemet där man hanterar sina inkommande leads. En mer detaljerad instruktion för hur man implementerar spårning för offlineomvandlingar finns att läsa här. Google har illustrerat hur processen ser ut i flödesschemat nedan.

omvandlingar offline Adwords

Kan man mäta all offline-försäljning?

Det är viktigt att komma ihåg att man trots denna nya funktion inte kan mäta all offline-relaterad försäljning som börjat med en Adwords-annons. Om en användare till exempel sett en annons med annonstillägg och valt att ringa ett telefonnummer eller åka till en fysisk adress utan att klicka på annonsen kan det vara svårt att härleda den kunden till Adwords.

Den typen av omvandlingar är i regel väldigt svåra att mäta om man inte frågar sina kunder hur de kom i kontakt med företaget. Om en användare klickar på ett Ringa-tillägg/en Call extension kommer offlineomvandlingar inte att kunna spåras eftersom det måste ske ett besök på sajten innan ett klick ID kan tilldelas.

Det här innebär stora möjligheter för många annonsörer inom B2B eller med fysiska butiker och det är nu enklare att härleda vilka kunder offline som kommer från Adwords.

Är det här en funktion ni kommer att använda er av?

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-10-02

2 kommentarer

  1. Ovan, i kombination med svenska Freespee gör det möjligt att mäta telefonsamtal vid klick och senare samtal. Mycket bra för att öka ROI för AdWords i främst B2B-kampanjer där det rings mycket.

  2. Det är som du säger ett bra komplement att spåra samtalen, Mikael. I USA till exempel är det vanligare att man använder olika tracking-nummer på landningssidorna/i print för att se hur många och hur kvalificerade leads är från kanaler som Google, Bing eller telefonböcker. Jag tror att den typen av tjänster kommer växa även här och att kombinera det med mätning av offlineomvandlingar kan gynna många annonsörer.

    Kommentar av Michael Berman-Grutzky

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?