Sökmotorkonsult.se

Spara tid med AdWords Editor

adwords_editor

Om du hanterar stora konton i Google AdWords med många kampanjer och en stor mängd annonsgrupper och sökord har du säkert märkt av vissa begränsningar i gränssnittet. Det kan exempelvis kännas ganska tröttsamt att göra förändringar på ett större antal sökord eller komma till insikten att en annonsgrupp skulle passa bättre i en annan kampanj än den de ligger i.

Google har dock ett väldigt bra program som hjälper dig att effektivisera ditt arbete i Google AdWords. Programmet jag tänker på är AdWords Editor och är helt gratis. Med hjälp av AdWords Editor kan du arbeta med dina kampanjer offline för att sedan lägga upp dina förändringar. Det går väldigt enkelt att kopiera en hel annonsgrupp eller kampanj och du kan ändra i ett större grupp element genom gruppredigering. Du kan exempelvis ändra matchningstyp på ett stort antal sökord på bara ett par sekunder.

Har du stora kampanjer kan det även kännas som att det tar en oändlighet att växla mellan de olika flikarna i onlinegränssnittet. Detta är inget man stör sig på offline i AdWords Editor och använder du inte programmet redan idag kan du antagligen tjäna ganska mycket tid bara på själva navigeringen.

Andra bra funktioner är bland annat att du har möjligheten att kommentera det ändringarna du gör i exempelvis en kampanj eller annonsgrupp. Detta kan säkerligen underlätta arbetet. Speciellt om det är mer än en person som administrerar kontot.

Har du ännu inte provat på AdWords tycker jag definitivt att du ska ge det en chans. Du laddar ner programmet gratis här.

4 kommentarer

  1. Bra tips! Vi kör AdWords Editor på Sportzup och det funkar fenomenalt bra!

    Kommentar av Nicolas Zander

  2. Jag håller med, AdWords Editor är bra vid ändringar och uppdateringar. Tyvärr saknar jag ett bra system för analys av större mängder av keywords (10.000 och fler), jag har endast blivit nöjd med hederliga kalkylprogram som MS Excel eller Pages. Har du bra tips på något bra analysverktyg? Vet att det finns en flora i US men har ännu inte själv kollat.

    Kommentar av Magnus Äng

  3. Jag har tyvärr inga tips gällande analysverktyg för detta men meddela mig gärna om du testar något som du tycker är bra.

    Kommentar av Kristoffer

  4. […] till ”Rotera på obestämd tid” på era kampanjer rekommenderar jag att använda Adwords Editor eftersom ni där kan ändra inställningen på alla kampanjer samtidigt. Glad […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.