Sökmotorkonsult.se

Spara tid med AdWords Editor

adwords_editor

Om du hanterar stora konton i Google AdWords med många kampanjer och en stor mängd annonsgrupper och sökord har du säkert märkt av vissa begränsningar i gränssnittet. Det kan exempelvis kännas ganska tröttsamt att göra förändringar på ett större antal sökord eller komma till insikten att en annonsgrupp skulle passa bättre i en annan kampanj än den de ligger i.

Google har dock ett väldigt bra program som hjälper dig att effektivisera ditt arbete i Google AdWords. Programmet jag tänker på är AdWords Editor och är helt gratis. Med hjälp av AdWords Editor kan du arbeta med dina kampanjer offline för att sedan lägga upp dina förändringar. Det går väldigt enkelt att kopiera en hel annonsgrupp eller kampanj och du kan ändra i ett större grupp element genom gruppredigering. Du kan exempelvis ändra matchningstyp på ett stort antal sökord på bara ett par sekunder.

Har du stora kampanjer kan det även kännas som att det tar en oändlighet att växla mellan de olika flikarna i onlinegränssnittet. Detta är inget man stör sig på offline i AdWords Editor och använder du inte programmet redan idag kan du antagligen tjäna ganska mycket tid bara på själva navigeringen.

Andra bra funktioner är bland annat att du har möjligheten att kommentera det ändringarna du gör i exempelvis en kampanj eller annonsgrupp. Detta kan säkerligen underlätta arbetet. Speciellt om det är mer än en person som administrerar kontot.

Har du ännu inte provat på AdWords tycker jag definitivt att du ska ge det en chans. Du laddar ner programmet gratis här.

4 kommentarer

  1. Bra tips! Vi kör AdWords Editor på Sportzup och det funkar fenomenalt bra!

    Kommentar av Nicolas Zander

  2. Jag håller med, AdWords Editor är bra vid ändringar och uppdateringar. Tyvärr saknar jag ett bra system för analys av större mängder av keywords (10.000 och fler), jag har endast blivit nöjd med hederliga kalkylprogram som MS Excel eller Pages. Har du bra tips på något bra analysverktyg? Vet att det finns en flora i US men har ännu inte själv kollat.

    Kommentar av Magnus Äng

  3. Jag har tyvärr inga tips gällande analysverktyg för detta men meddela mig gärna om du testar något som du tycker är bra.

    Kommentar av Kristoffer

  4. […] till ”Rotera på obestämd tid” på era kampanjer rekommenderar jag att använda Adwords Editor eftersom ni där kan ändra inställningen på alla kampanjer samtidigt. Glad […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?