Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Spara tid med AdWords Editor

adwords_editor

Om du hanterar stora konton i Google AdWords med många kampanjer och en stor mängd annonsgrupper och sökord har du säkert märkt av vissa begränsningar i gränssnittet. Det kan exempelvis kännas ganska tröttsamt att göra förändringar på ett större antal sökord eller komma till insikten att en annonsgrupp skulle passa bättre i en annan kampanj än den de ligger i.

Google har dock ett väldigt bra program som hjälper dig att effektivisera ditt arbete i Google AdWords. Programmet jag tänker på är AdWords Editor och är helt gratis. Med hjälp av AdWords Editor kan du arbeta med dina kampanjer offline för att sedan lägga upp dina förändringar. Det går väldigt enkelt att kopiera en hel annonsgrupp eller kampanj och du kan ändra i ett större grupp element genom gruppredigering. Du kan exempelvis ändra matchningstyp på ett stort antal sökord på bara ett par sekunder.

Har du stora kampanjer kan det även kännas som att det tar en oändlighet att växla mellan de olika flikarna i onlinegränssnittet. Detta är inget man stör sig på offline i AdWords Editor och använder du inte programmet redan idag kan du antagligen tjäna ganska mycket tid bara på själva navigeringen.

Andra bra funktioner är bland annat att du har möjligheten att kommentera det ändringarna du gör i exempelvis en kampanj eller annonsgrupp. Detta kan säkerligen underlätta arbetet. Speciellt om det är mer än en person som administrerar kontot.

Har du ännu inte provat på AdWords tycker jag definitivt att du ska ge det en chans. Du laddar ner programmet gratis här.

4 kommentarer

  1. Bra tips! Vi kör AdWords Editor på Sportzup och det funkar fenomenalt bra!

    Kommentar av

    Nicolas Zander

  2. Jag håller med, AdWords Editor är bra vid ändringar och uppdateringar. Tyvärr saknar jag ett bra system för analys av större mängder av keywords (10.000 och fler), jag har endast blivit nöjd med hederliga kalkylprogram som MS Excel eller Pages. Har du bra tips på något bra analysverktyg? Vet att det finns en flora i US men har ännu inte själv kollat.

    Kommentar av Magnus Äng

  3. Jag har tyvärr inga tips gällande analysverktyg för detta men meddela mig gärna om du testar något som du tycker är bra.

    Kommentar av

    Kristoffer

  4. […] till ”Rotera på obestämd tid” på era kampanjer rekommenderar jag att använda Adwords Editor eftersom ni där kan ändra inställningen på alla kampanjer samtidigt. Glad […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner