Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Spara tid med AdWords Editor

adwords_editor

Om du hanterar stora konton i Google AdWords med många kampanjer och en stor mängd annonsgrupper och sökord har du säkert märkt av vissa begränsningar i gränssnittet. Det kan exempelvis kännas ganska tröttsamt att göra förändringar på ett större antal sökord eller komma till insikten att en annonsgrupp skulle passa bättre i en annan kampanj än den de ligger i.

Google har dock ett väldigt bra program som hjälper dig att effektivisera ditt arbete i Google AdWords. Programmet jag tänker på är AdWords Editor och är helt gratis. Med hjälp av AdWords Editor kan du arbeta med dina kampanjer offline för att sedan lägga upp dina förändringar. Det går väldigt enkelt att kopiera en hel annonsgrupp eller kampanj och du kan ändra i ett större grupp element genom gruppredigering. Du kan exempelvis ändra matchningstyp på ett stort antal sökord på bara ett par sekunder.

Har du stora kampanjer kan det även kännas som att det tar en oändlighet att växla mellan de olika flikarna i onlinegränssnittet. Detta är inget man stör sig på offline i AdWords Editor och använder du inte programmet redan idag kan du antagligen tjäna ganska mycket tid bara på själva navigeringen.

Andra bra funktioner är bland annat att du har möjligheten att kommentera det ändringarna du gör i exempelvis en kampanj eller annonsgrupp. Detta kan säkerligen underlätta arbetet. Speciellt om det är mer än en person som administrerar kontot.

Har du ännu inte provat på AdWords tycker jag definitivt att du ska ge det en chans. Du laddar ner programmet gratis här.

4 kommentarer

  1. Bra tips! Vi kör AdWords Editor på Sportzup och det funkar fenomenalt bra!

    Kommentar av

    Nicolas Zander

  2. Jag håller med, AdWords Editor är bra vid ändringar och uppdateringar. Tyvärr saknar jag ett bra system för analys av större mängder av keywords (10.000 och fler), jag har endast blivit nöjd med hederliga kalkylprogram som MS Excel eller Pages. Har du bra tips på något bra analysverktyg? Vet att det finns en flora i US men har ännu inte själv kollat.

    Kommentar av Magnus Äng

  3. Jag har tyvärr inga tips gällande analysverktyg för detta men meddela mig gärna om du testar något som du tycker är bra.

    Kommentar av

    Kristoffer

  4. […] till ”Rotera på obestämd tid” på era kampanjer rekommenderar jag att använda Adwords Editor eftersom ni där kan ändra inställningen på alla kampanjer samtidigt. Glad […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner