Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sponsrade länkar blir alltid värdelöst i längden

Du har kanske hört talas om folk som dubblat sina intäkter över en natt genom att lyckas bra med sina sponsrade länkar? Det är något som bara kan hända i en övergångsfas, förr eller senare blir det en värdelös form av annonsering för alla. Här kommer förklaringen.

Googles AdWords, det som vi ofta refererar till som sponsrade länkar köps via ett auktionssystem. Man bjuder i realtid genom ett automatiserat system på de olika positionerna. De som bjuder mest visas först och en del kommer inte visas alls för att de bjöd för lite. Auktioner har förmågan att få folk att betala precis så mycket som deras maxgräns är. Det är därför mäklare envisas med att ha auktioner på bostäder, eftersom du är i direkt tävlan kommer du spendera allt vad du tycker att det är värt att spendera, inte en krona mer eller mindre. Eller, när det gäller bostäder skulle det fungera så om marknadsekonomin var perfekt, det finns däremot mycket som stör bostadsmarknaden.

När det gäller sponsrade länkar däremot är marknadsekonomin perfekt. Den är bara lite ung än så länge så den perfekta marknadsekonomin har inte hunnit drabba alla marknader än. En del har åkt på det däremot och vad det innebär är att eftersom alla har bra analysverktyg, alla som konkurrerar på en marknad vet att sponsrade länkar är ett bra sätt att göra sin marknadsföring och det finns pengar att tjäna på folk som kommer från Google. Detta innebär i förlängningen alltid att du inte kommer tjäna något på dina sponsrade länkar.

Om du vet att du i snitt tjänar 20 kr på varje besökare på din site. Du har inga andra omkostnader. Du vill öka mängden besökare för att på så vis tjäna pengar. Du köper sponsrade länkar och det går jättebra, du är först i din bransch med att annonsera på det viset. Du betalar 1 kr eller något sådant per klick och tjänar 19 kr per besökare. Livet leker. Din huvudkonkurrent märker att du annonserat så och bestämmer sig för att göra det samma, han ger sig också in i auktionssytemet. Konkurrenten erbjuder precis samma tjänst som du och för enkelthetens skull säger vi att han har samma konverteringsgrad och allt sådant, han tjänar också 20 kr per besökare. Hur mycket kommer han vara beredd att betala för att ta din position? Han kommer definitivt betala 2 kr och vips är du nerpetad. Ni håller på så ett tag tills det stabiliserat sig, han betalar så mycket som han tycker det är värt och du så mycket som du kan tänka dig. Låt säga att han betalar 5 kr och du 4 kr. Han ligger etta och du tvåa, du gör fortfarande affärer. Varför skulle jag betala 4 kr för att vara tvåa, tänker du, jag skulle ju kunna betala det gamla priset och ändå vara tvåa. Jepp, det skulle du men eftersom det fortfarande finns marginal även om man betalar 10 kr så betyder det att det kommer fler aktörer. En månad senare finns det 20 aktörer som vill ha samma sökord och det betyder att alla inte ens kommer visas. Hur mycket skulle det då vara värt för dig att betala? Skulle du betala 19 kr för att ligga etta. Tänk på att du då tjänar 1 kr per besökare och jämför det med att inte tjäna något alls.

Din konkurrent skulle definitivt tycka det var värt 19 kr för att ligga etta bland de sponsrade länkarna på ett så lönsamt sökord. Någon av dina konkurrenter skulle till och med tycka att det var värt att betala hela värdet per besökare i brandingsyfte. Han vill helt enkelt ligga först för att visa att han är marknadsledande. Det slutgiltiga resultatet är att de som ligger högst upp och får all trafik betalar hela sin intäkt till Google.

Du kanske tycker att det verkar felaktigt eller konstigt men det har faktiskt redan hänt på en del marknader. Pokermarknaden är en. Innan Pokerannonser förbjöds hos Google betalade pokerrummen hela sin förtjänst och ofta lite mer än det per besökare till Google.

Sponsrade länkar kan vara riktigt lönsamt ett kort tag men långsiktigt är det inte en strategi att luta sig tillbaka på.

13 kommentarer

  1. Jag förstår resonemanget men kan inte hålla med då du glömt en grundläggande faktor i din ekvation. Google Adwords är i grunden auktionsbaserad men din placering bestäms mer utifrån kvaliteten på ditt sökord, annons och landningssida. När det gäller position 1-3 så bestäms detta uteslutande av detta, i alla fall när vi pratar om konkurrensutsatta keywords. Den som budar högst (max 800 kr) men som har lägre kvalitet hamnar som bäst längst upp i listan till höger om resultaten.

    Den beskrivning som ges här liknar mer Yahoos gamla plattform Overture där placeringen bestämdes utifrån en transparent auktion. Men så fungerar det definitivt inte idag.

    Se till att hålla en hög relevans och skaffa dig ett högt kvalitetsresultat så går du relativt säker från nybörjarmissar som beskrivs här.

    Kommentar av

    Thommy Ottinger

  2. Jag är delvis beredd att hålla med dig men jag har själv jobbat med adwords för poker när det var tillåtet och vill påstå att på ritkigt konkurrensutsatta sökord är mitt resonemang rätt. Relevans på sökord, annons och landningssida är inga svåra saker, särskilt inte om man jämför med SEO där detta är än viktigare. Jag vill påstå att samtliga kunde detta bland dem som annonserade i pokerbranschen. Adwordskonkurrensen var så hög eftersom var och varannan site hade folk som jobbade dedikerat med adwords och dessutom finns det ganska mycket pengar i att ta marknadsandelar.

    Alla jag pratat med om detta från samtliga stora pokerrum håller med mig, det lönade sig inte över huvudtaget med annonserna, man gjorde det bara för att man måste.

    Nu har Google öppnat för adwords på Poker på co.uk och de aktörer som gått in där (jag har iofs bara talat med en) säger att nu i början innan resten hunnit med lönar det sig, sen är det stopp.

    Kommentar av

    Magnus

  3. Ok, vi är lite diplomatiskt oense då.
    Man får tänka på att Adwords fungerade lite annorlunda på den tiden också. Det var ju trots allt några år sedan det var tillåtet med poker och betting på Adwords.

    Min förhoppning är att man nu tillåter sådan annonsering på co.uk då man anser sig trygg i att systemet har mindre brister nu än då det begav sig senast.
    Givetvis vet jag lika väl som du att det är de enorma summorna som finns att hämta som ligger bakom testet men Google måste ju trots allt sikta på att ha en fungerande modell för detta så att annonsörer vågar använda Adwords långsiktigt.

    Kommentar av

    Thommy Ottinger

  4. Jo, nog är det en fungerande modell. Är ju nästan lite det jag vänder mig mot, det är nog så nära en effektiv marknad man kan komma. Enda anledningen till att jag menar att det inte är lönsamt är ju just för att man kan räkna hem klicket med en riktigt bra nogrannhet och därför veta ganska exakt vad besökaren är värd. Då är det ju värt det även om man betalar bara en tiöring mindre per klick än vad man tjänar på besökaren, man har ju då tjänat en tioöring.

    Kommentar av

    Magnus

  5. Så SEO är alltid bättre än Sponsrade länkar?
    Menar du att de resurser och den tid man lägger ner på SEO för samma ord inte går att räkna hem med samma exakthet och därför ter sig vara mer kostnadseffektivt?
    Om vi pratar extremt konkurrensutsatta ord vill säga.

    Kommentar av

    Thommy Ottinger

  6. Nej inte alltid bättre. Det finns en hel del sökord med mycket hög konkurrens bland de organiska träffarna som knappt har någon bland sponsrade länkar.

    SEO skulle som du säger egentligen lida av samma problem men det är ju en mycket långsammare marknad och dessutom är det mer komplicerat. Vem som helst kan ju köpa sponsrade länkar (ok kanske inte med samma relevans osv) medan SEO är något som det finns en kraftigt begränsad tillgång på. Dessutom är SEO-marknaden inte i närheten av effektiv, det finns massor med faktorer som för kunden är okända och man vet definitivt inte alltid vad man betalar för. Vi försöker vara helt transparanta mot våra kunder men det kräver ofta att man utbildar kunden en hel del. Sponsrade länkar är enklare, sambandet betala pengar i ena änden, auktion, besökare är så pass enkelt att det är tydligt för vem som helst.

    Är jag otydlig?

    Kommentar av

    Magnus

  7. Nej du är väldigt tydlig. Vi har nog bara lite annorlunda syn på huruvida det ena eller det andra är bra på lång sikt.

    Min syn på det är att ju mognare en marknad blir desto viktigare är det att man håller sin sökordsannonsering optimerad och relevant. Och att det i en övergångsperiod är lättare att göra bra klipp mer än att det är värdelöst i längden

    Kommentar av

    Thommy

  8. ”Sponsrade länkar kan vara riktigt lönsamt ett kort tag men långsiktigt är det inte en strategi att luta sig tillbaka på.”

    Är inte det ungefär som att säga att reklam inte lönar sig eftersom alla gör reklam?
    Det finns en massa företag inom en massa branscher där marknadsföring via Adwords ger väldigt bra valuta för pengarna. Jag har själv arbetat inom flera av dem. Skulle aldrig lägga pengar på print-reklam. Och så kommer det fortsätta att vara. Vissa branscher och vissa sökord kommer att bli ”för” dyra (de kommer att nå en jämviktspunkt), men med tanka på sökvolymerna, svansen av sökfraser och en massa saker så kommer massor av företag även i framtiden att finna det rationellt att lägga pengar på Adwords och liknande program.

    Kommentar av

    David

  9. ”Är inte det ungefär som att säga att reklam inte lönar sig eftersom alla gör reklam?”

    Nej, reklam som helhet är en mycket mer komplex marknad än Adwords och kan alltså aldrig nå samma grad av tydlighet.

    ”Det finns en massa företag inom en massa branscher där marknadsföring via Adwords ger väldigt bra valuta för pengarna.”

    Ja jag använder själv sponsrade länkar för en del marknader men som du märker säger posten heller inte att det inte finns.

    Om man tror på marknadsekonomins funktion är jämviktsläget något man helt enkelt får leva med, för eller senare tas marginalerna ner av konkurrensen. Särskilt på ett så här rakt och tydligt fenomen som sponsrade länkar.

    Kommentar av

    Magnus

  10. Att man kanske når ett jämviktläge (sällan blir dock något liggande där, pendeln slår ju fram och tillbaka inom många branscher hela tiden, se på fastighetsmarknaden t.e.x) betyder inte att kostnaden för sponsrade länkar generellt kommer att slå ut vinsten de kan ge. Så perfekt är varken Googles system eller marknanden – saker förändras och det finns alltid innovativa människor.

    Kommentar av

    David

  11. Jodå där har du helt rätt, om man kan lyckas med något smart så kan man förstås tjäna pengar. Men att förlita sig på sponsrade länkar som en långsiktig strategi är inte så smart om man inte vet att man är ensam i sin nisch och kommer fortsätta vara det.

    Kommentar av

    Magnus

  12. I längden är vi alla döda :)
    Om man får ligga och tjäna bra med pengar i några månader via Adwords så är det ju värt besväret, särkilt om man är flexibel och beredd att leta upp nya termer att tjäna pengar på. Det tar ofta förvånansvärt länge för konkurrenter att skapa en etablerad webbplats att konkurrera med. Ofta mer än ett år om man är ute tidigt i en ny nisch.

    Kommentar av

    David

  13. Ja, det finns helt klart möjligheter att tjäna ganska mycket pengar i nya segment. Det finns till exempel goda anledningar att ligga och bevaka nya områden som öppnas för affiliates för att vara först ut med en jämförelsesite. På mogna marknader däremot går ju lönsamheten mer och mer mot noll.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner