Sökmotorkonsult.se

Sponsrar du Google?

sponsrar du Google

Kärt barn har många namn. Sponsrade länkar, Sökordsannonsering, SEM, PPC och Betald sök. Alla dessa är begrepp som används i Sverige för att beskriva annonsering i sökresultatet. Vilket tycker du är bäst?

Den del av sökmotormarknadsföring som rör att synas i det organiska sökresultat kallas av en klar majoritet i Sverige för sökmotoroptimering eller förkortat SEO (från engelskans motsvarighet). När det gäller annonsering i sökresultatet ser det inte likadant ut. Här används istället flera olika begrepp och ofta används mer än ett namn för att förtydliga vad som avses. På Pineberry upplever vi ibland att detta leder till en begreppsförvirring och vi är därför intresserade av att veta vilket namn som du tycker är bäst.

Sponsrade länkar
Sponsrade länkar är det namn som används flitigast. Kommer från att Google under lång tid kallade sina annonser i sökresultaten för just sponsrade länkar. Under 2010 ändrade de dock detta och kallar det sedan dess för annonser.

På Pineberry använder vi idag begreppet sponsrade länkar, men jag tycker själv inte att det är ett namn som förklarar vad det innebär på ett bra sätt. Dels handlar det inte om någon form av sponsring och dels är länkar lätt att blanda ihop med ”vanliga länkar” som är en viktig faktor inom sökmotoroptimering.

Sökordsannonsering
Sökordsannonsering används mer och mer i Sverige och är det begrepp som tydligast beskriver vad det handlar om.

SEM
SEM är en förkortning av engelskans search engine marketing. Detta namn används på olika sätt. För vissa personer innebär SEM enbart annonsering i sökresultatet och för andra är det samma sak som sökmotormarknadsföring, dvs både annonsering i sökresultatet och sökmotoroptimering. SEM används ofta i samband med t ex Sponsrade länkar och Sökordsannonsering för att förtydliga vad som menas.

PPC
PPC är en förkortning av engelskans pay-per-click och innebär såklart att man betalar per klick vilket ju också är affärsmodellen för exempelvis Google AdWords. Precis som för SEM används i Sverige ofta PPC för att förtydliga vad som avses.

Betald sök
Betald sök är inte ett begrepp som används ofta i Sverige men det är vad Google väljer att kalla det i Google Analytics.

Vi är som sagt väldigt intresserade av vilket av dessa namn som du tycker är bäst. Så rösta gärna nedan. Tack!

Vad är bästa namnet för att annonsera i sökresultat?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2013-01-19

15 kommentarer

  1. Tyckte Betalt Sök var väldigt bra, på GFD kallar vi det SEM men jag håller verkligen med om att det kan vara ett luddigt begrepp.

    Kommentar av Jonas

  2. När man pratar med kunder så är de oftast inte lika insatta som vi i de begrepp som vi slänger oss med. Adwords vet dock de flesta vad det är så det är nog det begrepp som vi använder allt som oftast i och med att det för oss nästan uteslutande handlar om just att annonsera på Google.

    Kommentar av Robin

  3. Håller med Robin om att AdWords är ett bra begrepp. Det är ju också Googles namn på tjänsten där man köper annonserna.
    Visst är det lite uteslutande, eftersom det bara är just Googles tjänst, men folk säker ju ”google” och ”googla” så varför inte…

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

  4. SEM är användbart internstionellt också så det får min röst.
    PPC är en betalmetod för SEM.
    Sökordsannonsering är den svenska förklaringen.

    Kommentar av Palle

  5. Tack för alla kommentarer.

    Jag valde att inte ha med AdWords som alternativ. Dels då det som Stefans säger är uteslutande (och jag gärna ser att Google får lite mer konkurrens…) och dels att det inte går att kalla en tjänst för AdWords utan att få juristerna från Mountain View efter sig.

    Sen håller jag med om att de flesta man träffar vet vad Google AdWords är och att det därför är enkelt att använda.

  6. Betald sök är ett bra namn trots att jag själv kanske inte använt det förut. Tydligt, omfattar vad det handlar om och ligger rätt i munnen.

    Kommentar av Jari

  7. Tycker Adwords borde vara med som ett alternativ! :)

  8. Jag tycker det går bra att använda sökordsannonsering samt förkortningen SEM. Precis som det är vanligt att sökmotoroptimering och SEO används parallellt.

  9. Angående sökordsannonsering/SEM, hur får ni in delen när man även väljer att synas på deras display-nätverk?
    Om det bara hade handlat om annonser på söksidan hos sökmotorerna hade jag köpt ordet, fast ni kanske begränsade Adwordsdiskussionen till denna del. Förvirrande för kund, eller vet de om att det finns olika ställen deras annons syns på?

    PPC känns också tveksamt att kalla det för, man kan ju likaväl betala enligt CPM samt att det är en enhet.

    Sedan något helt annat. Annonsering, hör det ens ihop med SEO. Organiskt sök kan jag förstå, men vad gör marknadsavdelningen om seo-avdelningen tar hand om annonsering :)

    Kommentar av Stefan

  10. Min röst hamnar på Sökordsannonsering. Enkelt och talande.

    PPC är endast en betalmodell för annonsering. Sponsrade länkar är lättförståeligt för mig som van webbarbetare men begreppet är lite konstigt och förklarar inte för en ”vanlig dödlig”. SEM är för mig mycket större än bara köpta sökmotorslänkar. Betald sök säger något helt annat än vad det handlar om.

    IMHO.

  11. Eftersom vi talar svenska så för att kunderna skall bäst förstå vad vi bubblar om så är nog sökordsannonserning det bästa.

    Kommentar av Lennart

  12. Växlar mellan PPC och sponsrade länkar beroende på vem jag kommunicerar med.

    Kommentar av Urban

  13. Gillar sökordsannonsering rätt hårt, beskrivande namn men tror jag använt alla ord ni har med i olika samanhang.

  14. Sitter hela dagarna och försöker sälja tjänsten till folk som inte kanske har koll på webannonsering. Ordvalet ”sökordsannonsering” har gjort en stor skillnad, det går hem hos den som inte förstår.

    Kommentar av Peter Andersson

  15. Tack för alla synpunkter och röster. Som jag nämnde i inlägget är vi inte helt nöjda med vårt val av namn, sponsrade länkar, och vi har funderat lite på att byta. Responsen på inlägget har gjort mig mer övertygad om att vi nog bör byta.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?