Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Telefonnummer blir klickbara i AdWords

Google meddelade i veckan att man snart kommer rulla ut en uppdatering av AdWordsannonser, främst för mobila enheter, där telefonnummer i annonstexten kommer bli klickbara. Det har även tidigare funnits möjlighet att lägga till klickbara nummer i annonser, men då som en så kallad ”Ad extension”.

På bilden här nedanför skulle det alltså vara möjligt att klicka inte bara på den övre annonsens nummerlänk, utan även på numren i själva annonstexten. Fördelen för oss annonsörer är att vi då enklare kan få statistik hur många som ringer upp via annonsen, och fortfarande visa numret för de som söker på en vanlig dator utan att behöva göra specifika mobilannonser (det finns det i och för sig goda skäl att ha ändå, men det här gör det enklare att snabbt få upp en effektiv kampanj). Enligt den information som finns nu kommer det precis som med de tidigare Ad extensions kosta lika mycket för ett klick på numret som om någon klickar som vanligt.

Förhoppningsvis är det här en förändring av många för att man som annonsör på ett enklare sätt ska kunna nå ut även till de som söker med sina mobiler, vilket känns helt naturligt med tanke på den stora ökning av mobilt sök vi kan se.

2 kommentarer

  1. Ahh…Nu hände det grejer på den mobila fronten!
    Mycket bra!

    Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot mobila funktioner.

    All internetanvändning kommer att bli mer mobil inom en 5 års period.

    Bra information!

    Kommentar av

    Petter

  2. Ja en mycket bra funktion som underlättar istället för sitta köra copy´n paste. Tyvärr gäller ju inte detta alla telefonnummer på webben.
    En standard eller lösning för detta borde och kommer nog tas fram. Men en bra början och initiativ.

    Kommentar av Joachim F

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner