Sökmotorkonsult.se

Telefonnummer blir klickbara i AdWords

Google meddelade i veckan att man snart kommer rulla ut en uppdatering av AdWordsannonser, främst för mobila enheter, där telefonnummer i annonstexten kommer bli klickbara. Det har även tidigare funnits möjlighet att lägga till klickbara nummer i annonser, men då som en så kallad ”Ad extension”.

På bilden här nedanför skulle det alltså vara möjligt att klicka inte bara på den övre annonsens nummerlänk, utan även på numren i själva annonstexten. Fördelen för oss annonsörer är att vi då enklare kan få statistik hur många som ringer upp via annonsen, och fortfarande visa numret för de som söker på en vanlig dator utan att behöva göra specifika mobilannonser (det finns det i och för sig goda skäl att ha ändå, men det här gör det enklare att snabbt få upp en effektiv kampanj). Enligt den information som finns nu kommer det precis som med de tidigare Ad extensions kosta lika mycket för ett klick på numret som om någon klickar som vanligt.

Förhoppningsvis är det här en förändring av många för att man som annonsör på ett enklare sätt ska kunna nå ut även till de som söker med sina mobiler, vilket känns helt naturligt med tanke på den stora ökning av mobilt sök vi kan se.

2 kommentarer

  1. Ahh…Nu hände det grejer på den mobila fronten!
    Mycket bra!

    Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot mobila funktioner.

    All internetanvändning kommer att bli mer mobil inom en 5 års period.

    Bra information!

    Kommentar av Petter

  2. Ja en mycket bra funktion som underlättar istället för sitta köra copy´n paste. Tyvärr gäller ju inte detta alla telefonnummer på webben.
    En standard eller lösning för detta borde och kommer nog tas fram. Men en bra början och initiativ.

    Kommentar av Joachim F

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner