Sökmotorkonsult.se

Telefonnummer blir klickbara i AdWords

Google meddelade i veckan att man snart kommer rulla ut en uppdatering av AdWordsannonser, främst för mobila enheter, där telefonnummer i annonstexten kommer bli klickbara. Det har även tidigare funnits möjlighet att lägga till klickbara nummer i annonser, men då som en så kallad ”Ad extension”.

På bilden här nedanför skulle det alltså vara möjligt att klicka inte bara på den övre annonsens nummerlänk, utan även på numren i själva annonstexten. Fördelen för oss annonsörer är att vi då enklare kan få statistik hur många som ringer upp via annonsen, och fortfarande visa numret för de som söker på en vanlig dator utan att behöva göra specifika mobilannonser (det finns det i och för sig goda skäl att ha ändå, men det här gör det enklare att snabbt få upp en effektiv kampanj). Enligt den information som finns nu kommer det precis som med de tidigare Ad extensions kosta lika mycket för ett klick på numret som om någon klickar som vanligt.

Förhoppningsvis är det här en förändring av många för att man som annonsör på ett enklare sätt ska kunna nå ut även till de som söker med sina mobiler, vilket känns helt naturligt med tanke på den stora ökning av mobilt sök vi kan se.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Ahh…Nu hände det grejer på den mobila fronten!
    Mycket bra!

    Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot mobila funktioner.

    All internetanvändning kommer att bli mer mobil inom en 5 års period.

    Bra information!

    Kommentar av Petter

  2. Ja en mycket bra funktion som underlättar istället för sitta köra copy´n paste. Tyvärr gäller ju inte detta alla telefonnummer på webben.
    En standard eller lösning för detta borde och kommer nog tas fram. Men en bra början och initiativ.

    Kommentar av Joachim F

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?