Sökmotorkonsult.se

Telefonnummer blir klickbara i AdWords

Google meddelade i veckan att man snart kommer rulla ut en uppdatering av AdWordsannonser, främst för mobila enheter, där telefonnummer i annonstexten kommer bli klickbara. Det har även tidigare funnits möjlighet att lägga till klickbara nummer i annonser, men då som en så kallad ”Ad extension”.

På bilden här nedanför skulle det alltså vara möjligt att klicka inte bara på den övre annonsens nummerlänk, utan även på numren i själva annonstexten. Fördelen för oss annonsörer är att vi då enklare kan få statistik hur många som ringer upp via annonsen, och fortfarande visa numret för de som söker på en vanlig dator utan att behöva göra specifika mobilannonser (det finns det i och för sig goda skäl att ha ändå, men det här gör det enklare att snabbt få upp en effektiv kampanj). Enligt den information som finns nu kommer det precis som med de tidigare Ad extensions kosta lika mycket för ett klick på numret som om någon klickar som vanligt.

Förhoppningsvis är det här en förändring av många för att man som annonsör på ett enklare sätt ska kunna nå ut även till de som söker med sina mobiler, vilket känns helt naturligt med tanke på den stora ökning av mobilt sök vi kan se.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

2 kommentarer

  1. Ahh…Nu hände det grejer på den mobila fronten!
    Mycket bra!

    Jag tror att utvecklingen kommer att gå mot mobila funktioner.

    All internetanvändning kommer att bli mer mobil inom en 5 års period.

    Bra information!

    Kommentar av Petter

  2. Ja en mycket bra funktion som underlättar istället för sitta köra copy´n paste. Tyvärr gäller ju inte detta alla telefonnummer på webben.
    En standard eller lösning för detta borde och kommer nog tas fram. Men en bra början och initiativ.

    Kommentar av Joachim F

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!