Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa alternativa metoder går det att komma ganska nära.

Sökordsplaneraren i Adwords har på senare tid dessvärre förändrats mycket till det negativa, vilket jag beskrev i en artikel för några veckor sedan. I korta drag är den största förändringen att du numera på ett sökord kan få se samlad sökvolym för närliggande varianter av samma sökord. Detta innebär att den data du ser kan, utan att du vet om det, innefatta fler sökord som singular/plural, akronymer eller olika böjningar.

Som bekant ställer detta till med en del problem. Sökordsplaneraren som varit ett relativt pålitligt verktyg kastar nu ur sig siffror utan hela sanningen.

Vad finns det för vägar runt detta? Finns det några alternativa verktyg?

Visst existerar det flera tredjepartsverktyg som presenterar sökordsdata. Problemet är att de oftast hämtar datan från Adwords vilket även gör dessa program svårare att använda.

Den bästa lösningen vi kommit fram till är att använda sig av prognosfunktionen i Sökordsplaneraren där du åtminstone kan få fram uppskattningar om visningar och konkurrensnivå.

Få estimat via prognosverktyget

Istället för att använda er av första alternativet i Sökordsplaneraren som heter ”sök efter nya sökord med hjälp av en fras, webbplats eller kategori” kan ni lite längre ner använda er av prognosfunktionen som heter ”skriv in sökord eller överför en lista för att få prognoser”. Här kan du knappa in det sökord du vill granska och när du klickat på ”hämta prognoser” kan du med hjälp av lite olika inställningar få fram en uppskattning på antalet visningar.

Eftersom många av oss är vana vid att prata om estimerat antal sökningar per månad bör du ändra inställningen för datumintervall till ”månad”. Du kan även välja att visa prognos baserat på kommande sju dagar eller en anpassad period. Sökorden kommer sedan att anpassas efter dina val, och datan som visas kommer att vara baserad på hur trenden ser ut under året.

prognosverktyget

När du klickat dig vidare för att granska dina sökord kan du sedan högst upp välja ett bud och en budget.

resultatprognos

Om du som i exemplet ovan väljer ett orimligt högt bud och en ”obegränsad” budget (för att säkerställa att du kommer synas vid varje sökning) kan du på så sätt sedan omvandla antalet visningar till sökvolym. (Se nedan)

visningar

I exemplet har jag jämfört ”mobiltelefon” med ”mobiltelefoner” för att ta reda på fördelningen mellan singular och plural, i och med att jag endast fick en samlad volym fastän jag skrev in båda. Med denna metod kan jag alltså dissekera den totala sökvolymen, och granska sökorden var för sig. Siffrorna är något trubbiga eftersom det alltid blir en jämn siffra på totalt antal visningar, i detta fall 16 000. Men det ger en bra indikation och visar om inte annat fördelningen mellan de två varianterna. För att få fram datan på detta sätt behöver ni gå till sökordsfliken samt ändra matchtypen till Exakt matchning. (Se nedan)

exakt-match

Utöver denna metod är det svårt att få fram sökvolym för individuella sökord. Ett ytterligare alternativ är ifall ni tidigare annonserat på de ord ni vill granska och tittar på visningsandel för att få en uppskattning på sökvolym.

Det går även att se på sökord från ett större perspektiv och exempelvis titta på Google Trender för att se hur ett sökord förändrats över tid och när på året det sker flest sökningar.

Hoppas detta inlägg varit en liten hjälp på traven när det handlar om att få fram sökvolym. Tveka heller inte att höra av dig till oss på Pineberry om du har några frågor eller vill veta mer!

3 kommentarer

  1. Bra info!
    Har också upptäckt just det ni beskriver men ni klargjorde det hela på ett bra sätt.
    Tack!

  2. […] snackar om olika alternativ som Google prognosverktyg och Ahrefs Keyword Explorer 2.0 och så snöar vi in på clickstream data. Vi […]

  3. […] utan även för SEO. Den gjordes tyvärr om till det sämre men det finns vägar runt det. Ahrefs lanserade Keyword explorer 2.0 och blev därmed mer än ett verktyg bara för […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren och Guldläge på nätet 3

Fortsatt succé för SEO-boken Guldläge på nätet

Guldläge på nätet släpps i dag i en tredje uppdaterad upplaga. Det är väldigt glädjande att framgången med vår populära SEO-bok fortsätter. Även om grunderna inom sökmotoroptimering är samma finns det en hel del nytt att läsa i nya Guldläge på nätet.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner