Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa alternativa metoder går det att komma ganska nära.

Sökordsplaneraren i Adwords har på senare tid dessvärre förändrats mycket till det negativa, vilket jag beskrev i en artikel för några veckor sedan. I korta drag är den största förändringen att du numera på ett sökord kan få se samlad sökvolym för närliggande varianter av samma sökord. Detta innebär att den data du ser kan, utan att du vet om det, innefatta fler sökord som singular/plural, akronymer eller olika böjningar.

Som bekant ställer detta till med en del problem. Sökordsplaneraren som varit ett relativt pålitligt verktyg kastar nu ur sig siffror utan hela sanningen.

Vad finns det för vägar runt detta? Finns det några alternativa verktyg?

Visst existerar det flera tredjepartsverktyg som presenterar sökordsdata. Problemet är att de oftast hämtar datan från Adwords vilket även gör dessa program svårare att använda.

Den bästa lösningen vi kommit fram till är att använda sig av prognosfunktionen i Sökordsplaneraren där du åtminstone kan få fram uppskattningar om visningar och konkurrensnivå.

Få estimat via prognosverktyget

Istället för att använda er av första alternativet i Sökordsplaneraren som heter ”sök efter nya sökord med hjälp av en fras, webbplats eller kategori” kan ni lite längre ner använda er av prognosfunktionen som heter ”skriv in sökord eller överför en lista för att få prognoser”. Här kan du knappa in det sökord du vill granska och när du klickat på ”hämta prognoser” kan du med hjälp av lite olika inställningar få fram en uppskattning på antalet visningar.

Eftersom många av oss är vana vid att prata om estimerat antal sökningar per månad bör du ändra inställningen för datumintervall till ”månad”. Du kan även välja att visa prognos baserat på kommande sju dagar eller en anpassad period. Sökorden kommer sedan att anpassas efter dina val, och datan som visas kommer att vara baserad på hur trenden ser ut under året.

prognosverktyget

När du klickat dig vidare för att granska dina sökord kan du sedan högst upp välja ett bud och en budget.

resultatprognos

Om du som i exemplet ovan väljer ett orimligt högt bud och en ”obegränsad” budget (för att säkerställa att du kommer synas vid varje sökning) kan du på så sätt sedan omvandla antalet visningar till sökvolym. (Se nedan)

visningar

I exemplet har jag jämfört ”mobiltelefon” med ”mobiltelefoner” för att ta reda på fördelningen mellan singular och plural, i och med att jag endast fick en samlad volym fastän jag skrev in båda. Med denna metod kan jag alltså dissekera den totala sökvolymen, och granska sökorden var för sig. Siffrorna är något trubbiga eftersom det alltid blir en jämn siffra på totalt antal visningar, i detta fall 16 000. Men det ger en bra indikation och visar om inte annat fördelningen mellan de två varianterna. För att få fram datan på detta sätt behöver ni gå till sökordsfliken samt ändra matchtypen till Exakt matchning. (Se nedan)

exakt-match

Utöver denna metod är det svårt att få fram sökvolym för individuella sökord. Ett ytterligare alternativ är ifall ni tidigare annonserat på de ord ni vill granska och tittar på visningsandel för att få en uppskattning på sökvolym.

Det går även att se på sökord från ett större perspektiv och exempelvis titta på Google Trender för att se hur ett sökord förändrats över tid och när på året det sker flest sökningar.

Hoppas detta inlägg varit en liten hjälp på traven när det handlar om att få fram sökvolym. Tveka heller inte att höra av dig till oss på Pineberry om du har några frågor eller vill veta mer!

3 kommentarer

  1. Bra info!
    Har också upptäckt just det ni beskriver men ni klargjorde det hela på ett bra sätt.
    Tack!

  2. […] snackar om olika alternativ som Google prognosverktyg och Ahrefs Keyword Explorer 2.0 och så snöar vi in på clickstream data. Vi […]

  3. […] utan även för SEO. Den gjordes tyvärr om till det sämre men det finns vägar runt det. Ahrefs lanserade Keyword explorer 2.0 och blev därmed mer än ett verktyg bara för […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Sökpodden avsnitt 26

#26 Guldfisken Fred

Vad har en guldfisk med SEO att göra? I avsnitt 26 av Sökpodden pratar vi om Googles Fred-uppdatering, om SEO-branschens nya vattendelare och hur PR kan lyfta dina SEO. Du lyssnar väl?

facebook annonser checklista

Checklista för dina Facebook-annonser

Har du koll på allt du behöver för dina Facebook-annonser? Använd vår checklista och kontrollera att du fått med de viktigaste punkterna. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 25 med Jesper Ribacka

#25 Special: Lyckas som affiliate

I #25 av Sökpodden pratar vi om vad som krävs för att lyckas som affiliate. Val av strategi, hur får du trafik och så avslutar vi med ett snack om casino affiliate. Du lyssnar väl?

DSA Feed Adwords

Nyheter inom Dynamiska Sökannonser

Expanded Text Ads (ETA) finns nu även för Dynamiska Sökannonser. Det har dessutom även blivit möjligt att lägga in ett sidflöde för att få bättre kontroll över kampanjen.