Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa alternativa metoder går det att komma ganska nära.

Sökordsplaneraren i Adwords har på senare tid dessvärre förändrats mycket till det negativa, vilket jag beskrev i en artikel för några veckor sedan. I korta drag är den största förändringen att du numera på ett sökord kan få se samlad sökvolym för närliggande varianter av samma sökord. Detta innebär att den data du ser kan, utan att du vet om det, innefatta fler sökord som singular/plural, akronymer eller olika böjningar.

Som bekant ställer detta till med en del problem. Sökordsplaneraren som varit ett relativt pålitligt verktyg kastar nu ur sig siffror utan hela sanningen.

Vad finns det för vägar runt detta? Finns det några alternativa verktyg?

Visst existerar det flera tredjepartsverktyg som presenterar sökordsdata. Problemet är att de oftast hämtar datan från Adwords vilket även gör dessa program svårare att använda.

Den bästa lösningen vi kommit fram till är att använda sig av prognosfunktionen i Sökordsplaneraren där du åtminstone kan få fram uppskattningar om visningar och konkurrensnivå.

Få estimat via prognosverktyget

Istället för att använda er av första alternativet i Sökordsplaneraren som heter ”sök efter nya sökord med hjälp av en fras, webbplats eller kategori” kan ni lite längre ner använda er av prognosfunktionen som heter ”skriv in sökord eller överför en lista för att få prognoser”. Här kan du knappa in det sökord du vill granska och när du klickat på ”hämta prognoser” kan du med hjälp av lite olika inställningar få fram en uppskattning på antalet visningar.

Eftersom många av oss är vana vid att prata om estimerat antal sökningar per månad bör du ändra inställningen för datumintervall till ”månad”. Du kan även välja att visa prognos baserat på kommande sju dagar eller en anpassad period. Sökorden kommer sedan att anpassas efter dina val, och datan som visas kommer att vara baserad på hur trenden ser ut under året.

prognosverktyget

När du klickat dig vidare för att granska dina sökord kan du sedan högst upp välja ett bud och en budget.

resultatprognos

Om du som i exemplet ovan väljer ett orimligt högt bud och en ”obegränsad” budget (för att säkerställa att du kommer synas vid varje sökning) kan du på så sätt sedan omvandla antalet visningar till sökvolym. (Se nedan)

visningar

I exemplet har jag jämfört ”mobiltelefon” med ”mobiltelefoner” för att ta reda på fördelningen mellan singular och plural, i och med att jag endast fick en samlad volym fastän jag skrev in båda. Med denna metod kan jag alltså dissekera den totala sökvolymen, och granska sökorden var för sig. Siffrorna är något trubbiga eftersom det alltid blir en jämn siffra på totalt antal visningar, i detta fall 16 000. Men det ger en bra indikation och visar om inte annat fördelningen mellan de två varianterna. För att få fram datan på detta sätt behöver ni gå till sökordsfliken samt ändra matchtypen till Exakt matchning. (Se nedan)

exakt-match

Utöver denna metod är det svårt att få fram sökvolym för individuella sökord. Ett ytterligare alternativ är ifall ni tidigare annonserat på de ord ni vill granska och tittar på visningsandel för att få en uppskattning på sökvolym.

Det går även att se på sökord från ett större perspektiv och exempelvis titta på Google Trender för att se hur ett sökord förändrats över tid och när på året det sker flest sökningar.

Hoppas detta inlägg varit en liten hjälp på traven när det handlar om att få fram sökvolym. Tveka heller inte att höra av dig till oss på Pineberry om du har några frågor eller vill veta mer!

3 kommentarer

  1. Bra info!
    Har också upptäckt just det ni beskriver men ni klargjorde det hela på ett bra sätt.
    Tack!

  2. […] snackar om olika alternativ som Google prognosverktyg och Ahrefs Keyword Explorer 2.0 och så snöar vi in på clickstream data. Vi […]

  3. […] utan även för SEO. Den gjordes tyvärr om till det sämre men det finns vägar runt det. Ahrefs lanserade Keyword explorer 2.0 och blev därmed mer än ett verktyg bara för […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner