Sökmotorkonsult.se

Tips inför din Google Adwords certifiering

Certifierad

Här tar vi upp de fördelar som finns med en Google Adwords certifiering och ger dig fem tips för att klara av delproven.

Att klara av proven för ett Google Adwords-certifikat är ett bra sätt att visa upp för ditt företag att dess anställda är intygade av Google att de kan hantera Adwords. Är du egenföretagare kan det ge dig fördelar i kontakten med kunderna. Ett Google Adwords-certifikat ger förtroende.

Certifikatet består i sin helhet av tre delar, en grundläggande del, en avancerad del om söknätverket och en avancerad del om display-nätverket. För att bli certifierad krävs att man klarat av den grundläggande delen samt en av de avancerade delarna. Ofta rekommenderas att man väljer den avancerade delen för söknätverket då man till en början oftare skapar annonser för söknätverket än för display-nätverket.

Fem tips inför en certifiering

  1. Gör delproven på engelska för att undvika konstigt översatt svenska. De engelska termerna är översatta till svenska på ett mindre bra sätt, vilket får termerna att låta påhittade.
  2. Arbeta aktivt i Adwords inför certifieringen, alternativ se de utbildningsvideos från Google som finns på Youtube. Det kommer göra det enklare att känna igen arbetssätt och termer som dyker upp på det aktuella delprovet.
  3. Väljer du att genomföra provet för den avancerade delen för söknätverket rekommenderas att du har prova på Adwords Editor innan. Adwords Editor är ett kostnadsfritt verktyg från Google som underlättar ditt arbete om du behöver arbeta offline eller snabbt göra flera ändringar i ett konto.
  4. När det väl är dags för delproven, tänk på att läsa igenom frågorna noga innan du svarar. Både frågor och svar kan vara luriga för att få dig att tänka efter innan du svarar. Du har ingen möjlighet att gå tillbaka till de frågor du svarat på för att ändra dina svar.
  5. Väljer du att gå de certifieringsutbildningar som finns är mitt tips att ställa många frågor under utbildningsdagen. Du lär dig mer om det blir diskussioner i gruppen.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren.