Sökmotorkonsult.se

Tips inför din Google Adwords certifiering

Certifierad

Här tar vi upp de fördelar som finns med en Google Adwords certifiering och ger dig fem tips för att klara av delproven.

Att klara av proven för ett Google Adwords-certifikat är ett bra sätt att visa upp för ditt företag att dess anställda är intygade av Google att de kan hantera Adwords. Är du egenföretagare kan det ge dig fördelar i kontakten med kunderna. Ett Google Adwords-certifikat ger förtroende.

Certifikatet består i sin helhet av tre delar, en grundläggande del, en avancerad del om söknätverket och en avancerad del om display-nätverket. För att bli certifierad krävs att man klarat av den grundläggande delen samt en av de avancerade delarna. Ofta rekommenderas att man väljer den avancerade delen för söknätverket då man till en början oftare skapar annonser för söknätverket än för display-nätverket.

Fem tips inför en certifiering

  1. Gör delproven på engelska för att undvika konstigt översatt svenska. De engelska termerna är översatta till svenska på ett mindre bra sätt, vilket får termerna att låta påhittade.
  2. Arbeta aktivt i Adwords inför certifieringen, alternativ se de utbildningsvideos från Google som finns på Youtube. Det kommer göra det enklare att känna igen arbetssätt och termer som dyker upp på det aktuella delprovet.
  3. Väljer du att genomföra provet för den avancerade delen för söknätverket rekommenderas att du har prova på Adwords Editor innan. Adwords Editor är ett kostnadsfritt verktyg från Google som underlättar ditt arbete om du behöver arbeta offline eller snabbt göra flera ändringar i ett konto.
  4. När det väl är dags för delproven, tänk på att läsa igenom frågorna noga innan du svarar. Både frågor och svar kan vara luriga för att få dig att tänka efter innan du svarar. Du har ingen möjlighet att gå tillbaka till de frågor du svarat på för att ändra dina svar.
  5. Väljer du att gå de certifieringsutbildningar som finns är mitt tips att ställa många frågor under utbildningsdagen. Du lär dig mer om det blir diskussioner i gruppen.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]