Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tips inför din Google Adwords certifiering

Certifierad

Här tar vi upp de fördelar som finns med en Google Adwords certifiering och ger dig fem tips för att klara av delproven.

Att klara av proven för ett Google Adwords-certifikat är ett bra sätt att visa upp för ditt företag att dess anställda är intygade av Google att de kan hantera Adwords. Är du egenföretagare kan det ge dig fördelar i kontakten med kunderna. Ett Google Adwords-certifikat ger förtroende.

Certifikatet består i sin helhet av tre delar, en grundläggande del, en avancerad del om söknätverket och en avancerad del om display-nätverket. För att bli certifierad krävs att man klarat av den grundläggande delen samt en av de avancerade delarna. Ofta rekommenderas att man väljer den avancerade delen för söknätverket då man till en början oftare skapar annonser för söknätverket än för display-nätverket.

Fem tips inför en certifiering

  1. Gör delproven på engelska för att undvika konstigt översatt svenska. De engelska termerna är översatta till svenska på ett mindre bra sätt, vilket får termerna att låta påhittade.
  2. Arbeta aktivt i Adwords inför certifieringen, alternativ se de utbildningsvideos från Google som finns på Youtube. Det kommer göra det enklare att känna igen arbetssätt och termer som dyker upp på det aktuella delprovet.
  3. Väljer du att genomföra provet för den avancerade delen för söknätverket rekommenderas att du har prova på Adwords Editor innan. Adwords Editor är ett kostnadsfritt verktyg från Google som underlättar ditt arbete om du behöver arbeta offline eller snabbt göra flera ändringar i ett konto.
  4. När det väl är dags för delproven, tänk på att läsa igenom frågorna noga innan du svarar. Både frågor och svar kan vara luriga för att få dig att tänka efter innan du svarar. Du har ingen möjlighet att gå tillbaka till de frågor du svarat på för att ändra dina svar.
  5. Väljer du att gå de certifieringsutbildningar som finns är mitt tips att ställa många frågor under utbildningsdagen. Du lär dig mer om det blir diskussioner i gruppen.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner