Sökmotorkonsult.se

Tips inför din Google Adwords certifiering

Certifierad

Här tar vi upp de fördelar som finns med en Google Adwords certifiering och ger dig fem tips för att klara av delproven.

Att klara av proven för ett Google Adwords-certifikat är ett bra sätt att visa upp för ditt företag att dess anställda är intygade av Google att de kan hantera Adwords. Är du egenföretagare kan det ge dig fördelar i kontakten med kunderna. Ett Google Adwords-certifikat ger förtroende.

Certifikatet består i sin helhet av tre delar, en grundläggande del, en avancerad del om söknätverket och en avancerad del om display-nätverket. För att bli certifierad krävs att man klarat av den grundläggande delen samt en av de avancerade delarna. Ofta rekommenderas att man väljer den avancerade delen för söknätverket då man till en början oftare skapar annonser för söknätverket än för display-nätverket.

Fem tips inför en certifiering

  1. Gör delproven på engelska för att undvika konstigt översatt svenska. De engelska termerna är översatta till svenska på ett mindre bra sätt, vilket får termerna att låta påhittade.
  2. Arbeta aktivt i Adwords inför certifieringen, alternativ se de utbildningsvideos från Google som finns på Youtube. Det kommer göra det enklare att känna igen arbetssätt och termer som dyker upp på det aktuella delprovet.
  3. Väljer du att genomföra provet för den avancerade delen för söknätverket rekommenderas att du har prova på Adwords Editor innan. Adwords Editor är ett kostnadsfritt verktyg från Google som underlättar ditt arbete om du behöver arbeta offline eller snabbt göra flera ändringar i ett konto.
  4. När det väl är dags för delproven, tänk på att läsa igenom frågorna noga innan du svarar. Både frågor och svar kan vara luriga för att få dig att tänka efter innan du svarar. Du har ingen möjlighet att gå tillbaka till de frågor du svarat på för att ändra dina svar.
  5. Väljer du att gå de certifieringsutbildningar som finns är mitt tips att ställa många frågor under utbildningsdagen. Du lär dig mer om det blir diskussioner i gruppen.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?