Sökmotorkonsult.se

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Siri Mårtensson, advokat

Googles nya utseende har väckt frågor kring om kraven på annonsmärkning uppfylls. Vi har ställt frågan till Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

I förra veckan rapporterade vi om att Google ändrar hur de märker upp annonser i sökresultatet. Sedan flera år tillbaka har Google gjort annonsmärkningen mindre och mindre tydlig vilket illustreras bra i denna artikel från Search Engine Land.

Både läsare och kunder har hört av sig till oss och undrat om Googles nya annonsmärkning verkligen uppfyller de krav som ställs i Sverige. För att reda ut detta kontaktade vi Siri Mårtensson.

Siri är advokat på Morris Law och är specialiserad inom IT-relaterad juridik och digitalisering, marknadsrätt, immaterialrätt, dataskydd och GDPR. Frågan vi ställde till henne var:

Siri, är annonsmärkningen av Googles nya annonser tillräckligt tydlig enligt svenska lagar och regler?

– Kravet på annonsmärkning existerar i ett antal olika lagstiftningar och branschrekommendationer, bland annat i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation och Konsumentombudsmannens vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier.

Det krav som ställs på reklam som publiceras i media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material är att reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. Enligt branschrekommendationerna ska materialet vara märkt med ordet ”Annons”, ”Reklam” eller motsvarande och att text och typsnitt ska vara annorlunda från resten av texten och även vara i en annan färg.

I teorin uppfyller ju Googles nya layout de kraven, men i praktiken så är Googles nya layout i mobilversionen betydligt mer diskret då texten är betydligt mindre och i en färg som man inte direkt associerar till marknadsföring.

Namnet på annonsören framgår inte heller omedelbart mer än med själva länken till webbsidan. Det är därför tveksamt om Googles nya layout i mobilversionen uppfyller kravet på annonsmärkning eftersom det för många kanske inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam.

Tack Siri!

 

Sidan är senast uppdaterad 2021-08-06

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.