Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Siri Mårtensson, advokat

Googles nya utseende har väckt frågor kring om kraven på annonsmärkning uppfylls. Vi har ställt frågan till Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

I förra veckan rapporterade vi om att Google ändrar hur de märker upp annonser i sökresultatet. Sedan flera år tillbaka har Google gjort annonsmärkningen mindre och mindre tydlig vilket illustreras bra i denna artikel från Search Engine Land.

Både läsare och kunder har hört av sig till oss och undrat om Googles nya annonsmärkning verkligen uppfyller de krav som ställs i Sverige. För att reda ut detta kontaktade vi Siri Mårtensson.

Siri är advokat på Morris Law och är specialiserad inom IT-relaterad juridik och digitalisering, marknadsrätt, immaterialrätt, dataskydd och GDPR. Frågan vi ställde till henne var:

Siri, är annonsmärkningen av Googles nya annonser tillräckligt tydlig enligt svenska lagar och regler?

– Kravet på annonsmärkning existerar i ett antal olika lagstiftningar och branschrekommendationer, bland annat i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation och Konsumentombudsmannens vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier.

Det krav som ställs på reklam som publiceras i media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material är att reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. Enligt branschrekommendationerna ska materialet vara märkt med ordet ”Annons”, ”Reklam” eller motsvarande och att text och typsnitt ska vara annorlunda från resten av texten och även vara i en annan färg.

I teorin uppfyller ju Googles nya layout de kraven, men i praktiken så är Googles nya layout i mobilversionen betydligt mer diskret då texten är betydligt mindre och i en färg som man inte direkt associerar till marknadsföring.

Namnet på annonsören framgår inte heller omedelbart mer än med själva länken till webbsidan. Det är därför tveksamt om Googles nya layout i mobilversionen uppfyller kravet på annonsmärkning eftersom det för många kanske inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam.

Tack Siri!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner