Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Siri Mårtensson, advokat

Googles nya utseende har väckt frågor kring om kraven på annonsmärkning uppfylls. Vi har ställt frågan till Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

I förra veckan rapporterade vi om att Google ändrar hur de märker upp annonser i sökresultatet. Sedan flera år tillbaka har Google gjort annonsmärkningen mindre och mindre tydlig vilket illustreras bra i denna artikel från Search Engine Land.

Både läsare och kunder har hört av sig till oss och undrat om Googles nya annonsmärkning verkligen uppfyller de krav som ställs i Sverige. För att reda ut detta kontaktade vi Siri Mårtensson.

Siri är advokat på Morris Law och är specialiserad inom IT-relaterad juridik och digitalisering, marknadsrätt, immaterialrätt, dataskydd och GDPR. Frågan vi ställde till henne var:

Siri, är annonsmärkningen av Googles nya annonser tillräckligt tydlig enligt svenska lagar och regler?

– Kravet på annonsmärkning existerar i ett antal olika lagstiftningar och branschrekommendationer, bland annat i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation och Konsumentombudsmannens vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier.

Det krav som ställs på reklam som publiceras i media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material är att reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. Enligt branschrekommendationerna ska materialet vara märkt med ordet ”Annons”, ”Reklam” eller motsvarande och att text och typsnitt ska vara annorlunda från resten av texten och även vara i en annan färg.

I teorin uppfyller ju Googles nya layout de kraven, men i praktiken så är Googles nya layout i mobilversionen betydligt mer diskret då texten är betydligt mindre och i en färg som man inte direkt associerar till marknadsföring.

Namnet på annonsören framgår inte heller omedelbart mer än med själva länken till webbsidan. Det är därför tveksamt om Googles nya layout i mobilversionen uppfyller kravet på annonsmärkning eftersom det för många kanske inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam.

Tack Siri!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner