Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Siri Mårtensson, advokat

Googles nya utseende har väckt frågor kring om kraven på annonsmärkning uppfylls. Vi har ställt frågan till Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

I förra veckan rapporterade vi om att Google ändrar hur de märker upp annonser i sökresultatet. Sedan flera år tillbaka har Google gjort annonsmärkningen mindre och mindre tydlig vilket illustreras bra i denna artikel från Search Engine Land.

Både läsare och kunder har hört av sig till oss och undrat om Googles nya annonsmärkning verkligen uppfyller de krav som ställs i Sverige. För att reda ut detta kontaktade vi Siri Mårtensson.

Siri är advokat på Morris Law och är specialiserad inom IT-relaterad juridik och digitalisering, marknadsrätt, immaterialrätt, dataskydd och GDPR. Frågan vi ställde till henne var:

Siri, är annonsmärkningen av Googles nya annonser tillräckligt tydlig enligt svenska lagar och regler?

– Kravet på annonsmärkning existerar i ett antal olika lagstiftningar och branschrekommendationer, bland annat i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation och Konsumentombudsmannens vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier.

Det krav som ställs på reklam som publiceras i media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material är att reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. Enligt branschrekommendationerna ska materialet vara märkt med ordet ”Annons”, ”Reklam” eller motsvarande och att text och typsnitt ska vara annorlunda från resten av texten och även vara i en annan färg.

I teorin uppfyller ju Googles nya layout de kraven, men i praktiken så är Googles nya layout i mobilversionen betydligt mer diskret då texten är betydligt mindre och i en färg som man inte direkt associerar till marknadsföring.

Namnet på annonsören framgår inte heller omedelbart mer än med själva länken till webbsidan. Det är därför tveksamt om Googles nya layout i mobilversionen uppfyller kravet på annonsmärkning eftersom det för många kanske inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam.

Tack Siri!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner