Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Siri Mårtensson, advokat

Googles nya utseende har väckt frågor kring om kraven på annonsmärkning uppfylls. Vi har ställt frågan till Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

I förra veckan rapporterade vi om att Google ändrar hur de märker upp annonser i sökresultatet. Sedan flera år tillbaka har Google gjort annonsmärkningen mindre och mindre tydlig vilket illustreras bra i denna artikel från Search Engine Land.

Både läsare och kunder har hört av sig till oss och undrat om Googles nya annonsmärkning verkligen uppfyller de krav som ställs i Sverige. För att reda ut detta kontaktade vi Siri Mårtensson.

Siri är advokat på Morris Law och är specialiserad inom IT-relaterad juridik och digitalisering, marknadsrätt, immaterialrätt, dataskydd och GDPR. Frågan vi ställde till henne var:

Siri, är annonsmärkningen av Googles nya annonser tillräckligt tydlig enligt svenska lagar och regler?

– Kravet på annonsmärkning existerar i ett antal olika lagstiftningar och branschrekommendationer, bland annat i marknadsföringslagen, Internationella Handelskammarens (ICC) regler för reklam och marknadskommunikation och Konsumentombudsmannens vägledning om marknadsföring i bloggar och andra sociala medier.

Det krav som ställs på reklam som publiceras i media som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material är att reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår, liksom vem annonsören är. Enligt branschrekommendationerna ska materialet vara märkt med ordet ”Annons”, ”Reklam” eller motsvarande och att text och typsnitt ska vara annorlunda från resten av texten och även vara i en annan färg.

I teorin uppfyller ju Googles nya layout de kraven, men i praktiken så är Googles nya layout i mobilversionen betydligt mer diskret då texten är betydligt mindre och i en färg som man inte direkt associerar till marknadsföring.

Namnet på annonsören framgår inte heller omedelbart mer än med själva länken till webbsidan. Det är därför tveksamt om Googles nya layout i mobilversionen uppfyller kravet på annonsmärkning eftersom det för många kanske inte omedelbart framgår att det är fråga om reklam.

Tack Siri!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner