Sökmotorkonsult.se

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

uteslut-mobilappar

Google Ads har nu ändrat vad du måste göra för undvika att displayannonser syns i mobilappar. I denna artikel beskriver vi hur du går tillväga.

En detalj som förändrats i Google Ads nya gränsnitt är vad du behöver göra för utesluta displayannonser från att synas i mobilappar. Det tidigare sättet att göra detta var att utesluta placeringarna adsenseformobileapps.com och appspot.com. Denna metod fungerar dock inte längre.

Varför vill man undvika att displayannonser syns i mobilappar?

Vår egen erfarenhet är att klick från mobilappar ofta håller lägre kvalitet – de konverterar helt enkelt inte lika bra som klick från exempelvis datorer. Kostnaden per konvertering tenderar också att vara hög.

Var annonserna visades

Du har säkert själv ofrivilligt råkat klicka på en annons i samband med användning av en specifik app – lite där i ligger problematiken. Om man som de flesta har en begränsad budget kan det därför vara bra att utesluta ens displayannonser från att synas i just mobilappar.

Det kan absolut finnas undantag där det faktiskt kan vara rimligt att synas i mobilappar. Marknadsför du exempelvis en egen app finns det en relevans att synas i sådana sammanhang.

Om ditt stora huvudfokus är branding och att driva trafik till sajten snarare än maximal lönsamhet kan det också vara skäl att ej ändra denna inställning.

Hur vet jag om jag bör utesluta mobilappar?

Är du osäker på om du bör utesluta mobilappar från din displayannonsering? Ett tips är att se över kolumnen Placeringar på dina Display-kampanjer. Välj sedan ”Var annonserna visades” och ändra till en längre tidsperiod så att du får mer data.

Här kan du enkelt identifiera placeringar som är mobilappar genom att kolla på kolumnen ”Typ”. Själva placeringens namn börjar även med ”Mobile app:”. Det gör att du kan även kan identifiera vilken specifik app dina annonser har syns på.

Ser du att typen ”Mobile app” kostat mycket men lett till få konverteringar finns det förmodligen bra skäl till att utesluta displayannonser från att synas i mobilappar i framtiden.

Så här gör du:

1. Börja med att välja Displaykampanjer i den vänstra kolumnen i Google Ads.

Displaykampanjer

2. Välj valfri Display-kampanj (notera att inställningen behöver ändras på varje enskild kampanj).

3. Välj Inställningar > Fler inställningar > Enheter. Här ser du att standardinställningen är Visa på alla enheter. Välj istället Ange specifik inriktning för enheter.

visa på alla enheter

4. Under Ange specifik inriktning för enheter ska endast Datorer, Mobilwebb och Surfplattwebb vara ibockade.

Enheter Google Ads

5. Välj Spara – kom ihåg att återupprepa samma procedur om du har flera Display-kampanjer i kontot.

När detta är gjort kommer dina displayannonser i framtiden endast visas på datorer, mobila enheter och surfplattor – men ej i appar.

Hur tänker du kring displayannonser i mobila appar? Har du uteslutit dessa eller behåller du standardinställningen? Kommentera gärna här nedan med dina tankar.

Behöver du hjälp med kostnadseffektiv annonsering på Display-nätverket? Kontakta gärna oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2018-10-31

2 kommentarer

  1. Hej,
    Intressant artikel och håller med om att mobilappar inte ger så mycket.
    Så jag gick in i Google Ads för att få bort att mina annonser visas där – men det ser inte likandant ut längre.
    Så nu undrar jag hur jag ska göra nu för att lyckas?

    Kommentar av Palle

  2. Hej!

    De har flyttat det. Nu hittar du det under Placeringar / Uteslutningar.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!