Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

uteslut-mobilappar

Google Ads har nu ändrat vad du måste göra för undvika att displayannonser syns i mobilappar. I denna artikel beskriver vi hur du går tillväga.

En detalj som förändrats i Google Ads nya gränsnitt är vad du behöver göra för utesluta displayannonser från att synas i mobilappar. Det tidigare sättet att göra detta var att utesluta placeringarna adsenseformobileapps.com och appspot.com. Denna metod fungerar dock inte längre.

Varför vill man undvika att displayannonser syns i mobilappar?

Vår egen erfarenhet är att klick från mobilappar ofta håller lägre kvalitet – de konverterar helt enkelt inte lika bra som klick från exempelvis datorer. Kostnaden per konvertering tenderar också att vara hög.

Var annonserna visades

Du har säkert själv ofrivilligt råkat klicka på en annons i samband med användning av en specifik app – lite där i ligger problematiken. Om man som de flesta har en begränsad budget kan det därför vara bra att utesluta ens displayannonser från att synas i just mobilappar.

Det kan absolut finnas undantag där det faktiskt kan vara rimligt att synas i mobilappar. Marknadsför du exempelvis en egen app finns det en relevans att synas i sådana sammanhang.

Om ditt stora huvudfokus är branding och att driva trafik till sajten snarare än maximal lönsamhet kan det också vara skäl att ej ändra denna inställning.

Hur vet jag om jag bör utesluta mobilappar?

Är du osäker på om du bör utesluta mobilappar från din displayannonsering? Ett tips är att se över kolumnen Placeringar på dina Display-kampanjer. Välj sedan ”Var annonserna visades” och ändra till en längre tidsperiod så att du får mer data.

Här kan du enkelt identifiera placeringar som är mobilappar genom att kolla på kolumnen ”Typ”. Själva placeringens namn börjar även med ”Mobile app:”. Det gör att du kan även kan identifiera vilken specifik app dina annonser har syns på.

Ser du att typen ”Mobile app” kostat mycket men lett till få konverteringar finns det förmodligen bra skäl till att utesluta displayannonser från att synas i mobilappar i framtiden.

Så här gör du:

1. Börja med att välja Displaykampanjer i den vänstra kolumnen i Google Ads.

Displaykampanjer

2. Välj valfri Display-kampanj (notera att inställningen behöver ändras på varje enskild kampanj).

3. Välj Inställningar > Fler inställningar > Enheter. Här ser du att standardinställningen är Visa på alla enheter. Välj istället Ange specifik inriktning för enheter.

visa på alla enheter

4. Under Ange specifik inriktning för enheter ska endast Datorer, Mobilwebb och Surfplattwebb vara ibockade.

Enheter Google Ads

5. Välj Spara – kom ihåg att återupprepa samma procedur om du har flera Display-kampanjer i kontot.

När detta är gjort kommer dina displayannonser i framtiden endast visas på datorer, mobila enheter och surfplattor – men ej i appar.

Hur tänker du kring displayannonser i mobila appar? Har du uteslutit dessa eller behåller du standardinställningen? Kommentera gärna här nedan med dina tankar.

Behöver du hjälp med kostnadseffektiv annonsering på Display-nätverket? Kontakta gärna oss på Pineberry!

2 kommentarer

  1. Hej,
    Intressant artikel och håller med om att mobilappar inte ger så mycket.
    Så jag gick in i Google Ads för att få bort att mina annonser visas där – men det ser inte likandant ut längre.
    Så nu undrar jag hur jag ska göra nu för att lyckas?

    Kommentar av Palle

  2. Hej!

    De har flyttat det. Nu hittar du det under Placeringar / Uteslutningar.

    Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner