Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

uteslut-mobilappar

Google Ads har nu ändrat vad du måste göra för undvika att displayannonser syns i mobilappar. I denna artikel beskriver vi hur du går tillväga.

En detalj som förändrats i Google Ads nya gränsnitt är vad du behöver göra för utesluta displayannonser från att synas i mobilappar. Det tidigare sättet att göra detta var att utesluta placeringarna adsenseformobileapps.com och appspot.com. Denna metod fungerar dock inte längre.

Varför vill man undvika att displayannonser syns i mobilappar?

Vår egen erfarenhet är att klick från mobilappar ofta håller lägre kvalitet – de konverterar helt enkelt inte lika bra som klick från exempelvis datorer. Kostnaden per konvertering tenderar också att vara hög.

Var annonserna visades

Du har säkert själv ofrivilligt råkat klicka på en annons i samband med användning av en specifik app – lite där i ligger problematiken. Om man som de flesta har en begränsad budget kan det därför vara bra att utesluta ens displayannonser från att synas i just mobilappar.

Det kan absolut finnas undantag där det faktiskt kan vara rimligt att synas i mobilappar. Marknadsför du exempelvis en egen app finns det en relevans att synas i sådana sammanhang.

Om ditt stora huvudfokus är branding och att driva trafik till sajten snarare än maximal lönsamhet kan det också vara skäl att ej ändra denna inställning.

Hur vet jag om jag bör utesluta mobilappar?

Är du osäker på om du bör utesluta mobilappar från din displayannonsering? Ett tips är att se över kolumnen Placeringar på dina Display-kampanjer. Välj sedan ”Var annonserna visades” och ändra till en längre tidsperiod så att du får mer data.

Här kan du enkelt identifiera placeringar som är mobilappar genom att kolla på kolumnen ”Typ”. Själva placeringens namn börjar även med ”Mobile app:”. Det gör att du kan även kan identifiera vilken specifik app dina annonser har syns på.

Ser du att typen ”Mobile app” kostat mycket men lett till få konverteringar finns det förmodligen bra skäl till att utesluta displayannonser från att synas i mobilappar i framtiden.

Så här gör du:

1. Börja med att välja Displaykampanjer i den vänstra kolumnen i Google Ads.

Displaykampanjer

2. Välj valfri Display-kampanj (notera att inställningen behöver ändras på varje enskild kampanj).

3. Välj Inställningar > Fler inställningar > Enheter. Här ser du att standardinställningen är Visa på alla enheter. Välj istället Ange specifik inriktning för enheter.

visa på alla enheter

4. Under Ange specifik inriktning för enheter ska endast Datorer, Mobilwebb och Surfplattwebb vara ibockade.

Enheter Google Ads

5. Välj Spara – kom ihåg att återupprepa samma procedur om du har flera Display-kampanjer i kontot.

När detta är gjort kommer dina displayannonser i framtiden endast visas på datorer, mobila enheter och surfplattor – men ej i appar.

Hur tänker du kring displayannonser i mobila appar? Har du uteslutit dessa eller behåller du standardinställningen? Kommentera gärna här nedan med dina tankar.

Behöver du hjälp med kostnadseffektiv annonsering på Display-nätverket? Kontakta gärna oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 43 av Sökpodden

#43 Shoppingrabatter

Denna månad blev avsnittet av Sökpodden fullspäckat. Vi börjar med att prata CSS och Shoppingrabatter, sen fortsätter vi med en efterlängtad SEO-clinic. Avslutar gör vi med lookalikes på Facebook. Vi hoppas att du lyssnar!

Google Shopping CSS exempel

Rabatt på Google Shopping-klick med CSS

Sedan en tid tillbaka går det att få rabatt på sina Google Shopping-klick. I denna artikel går vi igenom bakgrunden till att Google gjort så här samt hur det egentligen fungerar.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner