Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

uteslut-mobilappar

Google Ads har nu ändrat vad du måste göra för undvika att displayannonser syns i mobilappar. I denna artikel beskriver vi hur du går tillväga.

En detalj som förändrats i Google Ads nya gränsnitt är vad du behöver göra för utesluta displayannonser från att synas i mobilappar. Det tidigare sättet att göra detta var att utesluta placeringarna adsenseformobileapps.com och appspot.com. Denna metod fungerar dock inte längre.

Varför vill man undvika att displayannonser syns i mobilappar?

Vår egen erfarenhet är att klick från mobilappar ofta håller lägre kvalitet – de konverterar helt enkelt inte lika bra som klick från exempelvis datorer. Kostnaden per konvertering tenderar också att vara hög.

Var annonserna visades

Du har säkert själv ofrivilligt råkat klicka på en annons i samband med användning av en specifik app – lite där i ligger problematiken. Om man som de flesta har en begränsad budget kan det därför vara bra att utesluta ens displayannonser från att synas i just mobilappar.

Det kan absolut finnas undantag där det faktiskt kan vara rimligt att synas i mobilappar. Marknadsför du exempelvis en egen app finns det en relevans att synas i sådana sammanhang.

Om ditt stora huvudfokus är branding och att driva trafik till sajten snarare än maximal lönsamhet kan det också vara skäl att ej ändra denna inställning.

Hur vet jag om jag bör utesluta mobilappar?

Är du osäker på om du bör utesluta mobilappar från din displayannonsering? Ett tips är att se över kolumnen Placeringar på dina Display-kampanjer. Välj sedan ”Var annonserna visades” och ändra till en längre tidsperiod så att du får mer data.

Här kan du enkelt identifiera placeringar som är mobilappar genom att kolla på kolumnen ”Typ”. Själva placeringens namn börjar även med ”Mobile app:”. Det gör att du kan även kan identifiera vilken specifik app dina annonser har syns på.

Ser du att typen ”Mobile app” kostat mycket men lett till få konverteringar finns det förmodligen bra skäl till att utesluta displayannonser från att synas i mobilappar i framtiden.

Så här gör du:

1. Börja med att välja Displaykampanjer i den vänstra kolumnen i Google Ads.

Displaykampanjer

2. Välj valfri Display-kampanj (notera att inställningen behöver ändras på varje enskild kampanj).

3. Välj Inställningar > Fler inställningar > Enheter. Här ser du att standardinställningen är Visa på alla enheter. Välj istället Ange specifik inriktning för enheter.

visa på alla enheter

4. Under Ange specifik inriktning för enheter ska endast Datorer, Mobilwebb och Surfplattwebb vara ibockade.

Enheter Google Ads

5. Välj Spara – kom ihåg att återupprepa samma procedur om du har flera Display-kampanjer i kontot.

När detta är gjort kommer dina displayannonser i framtiden endast visas på datorer, mobila enheter och surfplattor – men ej i appar.

Hur tänker du kring displayannonser i mobila appar? Har du uteslutit dessa eller behåller du standardinställningen? Kommentera gärna här nedan med dina tankar.

Behöver du hjälp med kostnadseffektiv annonsering på Display-nätverket? Kontakta gärna oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner