Sökmotorkonsult.se

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

PLA Shoppingkampanjer

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för att bevara sin lönsamhet.

Product Listing Ads, eller produktannonser är fortfarande produktannonser även efter förändringen men det dyker upp några nya funktioner och gränssnittet förenklas något. Annonsformatet Google Shopping är framförallt populärt i sökresultaten genom att visa produktannonser med bild och pris på kommersiella sökningar.

I Shoppingkampanjerna har man jämfört med PLA-kampanjerna tillgång till mer data om visningsandelar, en budsimulator där man kan få estimat på trafik och budförslag och det är även enklare att överblicka vilka kategorier och produkter i produktfeeden som genererar försäljning.

Nytt sätt att uppgradera

Shoppingkampanjer

 

Google rekommenderar att uppgradera till Shoppingkampanjer från PLA genom att skapa en ny Shoppingkampanj och därigenom välja inställningar och skräddarsy produktgrupper samt basera annonsgrupper på den befintliga PLA-strukturen som ni ser i bilden ovan.

Har man inga PLA-kampanjer sedan tidigare men har kopplat sin produktfeed till Google Merchant Center och länkat kontot till Adwords är det bara att skapa Shoppingkampanjer för att komma igång.

För att undvika att PLA-kampanjerna blir automatiskt uppgraderade till Shoppingkampanjer med inställningar som inte gynnar försäljningen rekommenderar vi att uppgradera så snart som möjligt och därmed ta del av Shoppingkampanjernas utökade funktionalitet.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping/Product Listing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-09

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.