Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

PLA Shoppingkampanjer

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för att bevara sin lönsamhet.

Product Listing Ads, eller produktannonser är fortfarande produktannonser även efter förändringen men det dyker upp några nya funktioner och gränssnittet förenklas något. Annonsformatet Google Shopping är framförallt populärt i sökresultaten genom att visa produktannonser med bild och pris på kommersiella sökningar.

I Shoppingkampanjerna har man jämfört med PLA-kampanjerna tillgång till mer data om visningsandelar, en budsimulator där man kan få estimat på trafik och budförslag och det är även enklare att överblicka vilka kategorier och produkter i produktfeeden som genererar försäljning.

Nytt sätt att uppgradera

Shoppingkampanjer

 

Google rekommenderar att uppgradera till Shoppingkampanjer från PLA genom att skapa en ny Shoppingkampanj och därigenom välja inställningar och skräddarsy produktgrupper samt basera annonsgrupper på den befintliga PLA-strukturen som ni ser i bilden ovan.

Har man inga PLA-kampanjer sedan tidigare men har kopplat sin produktfeed till Google Merchant Center och länkat kontot till Adwords är det bara att skapa Shoppingkampanjer för att komma igång.

För att undvika att PLA-kampanjerna blir automatiskt uppgraderade till Shoppingkampanjer med inställningar som inte gynnar försäljningen rekommenderar vi att uppgradera så snart som möjligt och därmed ta del av Shoppingkampanjernas utökade funktionalitet.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping/Product Listing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner