Sökmotorkonsult.se

Uppgradera till Shoppingkampanjer innan augusti

PLA Shoppingkampanjer

Google har upplyst om att de i slutet på augusti kommer att sluta med Product Listing Ads-kampanjer (PLA-kampanjer) i Adwords och ersätta dessa med Shoppingkampanjer. Det här innebär att man likt Enhanced Campaigns lansering behöver uppgradera sina kampanjer innan dess för att bevara sin lönsamhet.

Product Listing Ads, eller produktannonser är fortfarande produktannonser även efter förändringen men det dyker upp några nya funktioner och gränssnittet förenklas något. Annonsformatet Google Shopping är framförallt populärt i sökresultaten genom att visa produktannonser med bild och pris på kommersiella sökningar.

I Shoppingkampanjerna har man jämfört med PLA-kampanjerna tillgång till mer data om visningsandelar, en budsimulator där man kan få estimat på trafik och budförslag och det är även enklare att överblicka vilka kategorier och produkter i produktfeeden som genererar försäljning.

Nytt sätt att uppgradera

Shoppingkampanjer

 

Google rekommenderar att uppgradera till Shoppingkampanjer från PLA genom att skapa en ny Shoppingkampanj och därigenom välja inställningar och skräddarsy produktgrupper samt basera annonsgrupper på den befintliga PLA-strukturen som ni ser i bilden ovan.

Har man inga PLA-kampanjer sedan tidigare men har kopplat sin produktfeed till Google Merchant Center och länkat kontot till Adwords är det bara att skapa Shoppingkampanjer för att komma igång.

För att undvika att PLA-kampanjerna blir automatiskt uppgraderade till Shoppingkampanjer med inställningar som inte gynnar försäljningen rekommenderar vi att uppgradera så snart som möjligt och därmed ta del av Shoppingkampanjernas utökade funktionalitet.

Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping/Product Listing Ads så kontakta gärna oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner