Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska hitta dig oavsett vilken enhet de använder. 

Du kan lägga till och hantera ditt företags adressinformation från ett Google My Business-konto (tidigare Google Places) som är länkat till ditt Adwords-konto. Adressinformationen i Google My Business kommer användas för adresstillägg i alla dina Adwords-kampanjer. Efter att du har länkat ett Google My Business-konto så kan du välja att visa dina adresser i vilken textannons du vill i ditt Adwords-konto. Du har även möjligheten att med filter tilldela adresser till vissa kampanjer eller annonsgrupper.

Tidigare kunde du skapa en sida för ditt företag på Google Places och lägga till dina företagsuppgifter för att synas vid lokala sökningar. Med Google My Business kommer du nu att synas vid lokala sökningar oavsett om dina kunder letar efter dig på Google Sök, Google Maps eller Google+.

Adresstillägg nu på kontonivå i Adwords

Med Google My Business ska det bli enklare att hantera dina företagsuppgifter på Google och länka dem till AdWords. Du kan ställa in de uppgraderade adresstilläggen på kontonivå och de kommer automatiskt att aktiveras för alla kampanjer i ditt AdWords-konto, tidigare behövde adresstilläggen ställas in för varje kampanj.

Om ditt företag har ett kontor eller en butik och ännu inte använder Google My Business kan du registrera dig gratis. Om du tidigare har använt Google Places för att hantera adresstillägg för ditt företag har ditt konto automatiskt uppgraderats till Google My Business.

För att uppgradera adresstillägg till kontonivå i Adwords

  1. Logga in på ditt AdWords-konto.
  2. Klicka på fliken Annonstillägg.
  3. Välj Visa: Adresstillägg i rullgardinsmenyn ovanför tilläggstabellen.
  4. Välj Uppgraderade på rullgardinsmenyn bredvid Visa: Adresstillägg.
  5. Klicka på +TILLÄGG. Du får ett meddelande om att länka till och använda ditt Google My Business-konto.

Länka Google My Business

Se till att adresserna är synkroniserade

1. Gå till menyn Uppgraderade och leta upp ditt Google My Business-konto under Kontotillägg. Där kan du se hur många adresser som är synkroniserade. Om du inte hittar ditt Google My Business-konto där, försök uppgradera på nytt genom att klicka på +TILLÄGG.

2. När ditt Google My Business-konto är synkroniserat kan du välja att visa din företagsinformation i vilken textannons du vill. Du kan ställa in filter om du vill tilldela adresser till särskilda kampanjer eller annonsgrupper.

Lycka till!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner