Sökmotorkonsult.se

Uppgraderade adresstillägg i Adwords med Google My Business

Google har uppdaterat adresstillägg (Location Extensions) i Adwords för att underlätta att hantera din företagsinformation och uppdateringen kommer att ske från och med nu i september. Med Google My Business kan du göra din företagsinformation synlig på Google Sök, Maps och Google+ för att kunderna ska hitta dig oavsett vilken enhet de använder. 

Du kan lägga till och hantera ditt företags adressinformation från ett Google My Business-konto (tidigare Google Places) som är länkat till ditt Adwords-konto. Adressinformationen i Google My Business kommer användas för adresstillägg i alla dina Adwords-kampanjer. Efter att du har länkat ett Google My Business-konto så kan du välja att visa dina adresser i vilken textannons du vill i ditt Adwords-konto. Du har även möjligheten att med filter tilldela adresser till vissa kampanjer eller annonsgrupper.

Tidigare kunde du skapa en sida för ditt företag på Google Places och lägga till dina företagsuppgifter för att synas vid lokala sökningar. Med Google My Business kommer du nu att synas vid lokala sökningar oavsett om dina kunder letar efter dig på Google Sök, Google Maps eller Google+.

Adresstillägg nu på kontonivå i Adwords

Med Google My Business ska det bli enklare att hantera dina företagsuppgifter på Google och länka dem till AdWords. Du kan ställa in de uppgraderade adresstilläggen på kontonivå och de kommer automatiskt att aktiveras för alla kampanjer i ditt AdWords-konto, tidigare behövde adresstilläggen ställas in för varje kampanj.

Om ditt företag har ett kontor eller en butik och ännu inte använder Google My Business kan du registrera dig gratis. Om du tidigare har använt Google Places för att hantera adresstillägg för ditt företag har ditt konto automatiskt uppgraderats till Google My Business.

För att uppgradera adresstillägg till kontonivå i Adwords

  1. Logga in på ditt AdWords-konto.
  2. Klicka på fliken Annonstillägg.
  3. Välj Visa: Adresstillägg i rullgardinsmenyn ovanför tilläggstabellen.
  4. Välj Uppgraderade på rullgardinsmenyn bredvid Visa: Adresstillägg.
  5. Klicka på +TILLÄGG. Du får ett meddelande om att länka till och använda ditt Google My Business-konto.

Länka Google My Business

Se till att adresserna är synkroniserade

1. Gå till menyn Uppgraderade och leta upp ditt Google My Business-konto under Kontotillägg. Där kan du se hur många adresser som är synkroniserade. Om du inte hittar ditt Google My Business-konto där, försök uppgradera på nytt genom att klicka på +TILLÄGG.

2. När ditt Google My Business-konto är synkroniserat kan du välja att visa din företagsinformation i vilken textannons du vill. Du kan ställa in filter om du vill tilldela adresser till särskilda kampanjer eller annonsgrupper.

Lycka till!

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-09-11

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?