Sökmotorkonsult.se

Uppgraderade Sitelinks i Adwords

Utökade Sitelinks Adwords

Att använda Sitelinks (även kallat Webbplatslänkar) i sina Adwordskampanjer för att leda besökaren till relevanta delar av sajten har många fördelar. Sitelinks kan även användas till att kommunicera relevanta budskap om exempelvis erbjudanden och höja CTR/klickfrekvens genom att ta upp mer annonsutrymme. Därmed är Sitelinks en viktig del i en framgångsrik Adwordskampanj.

När Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) lanserades i februari erbjöds möjligheten att få utökade Sitelinks med beskrivningar till varje Sitelink om det fanns aktivt annonsinnehåll relevant för sina Sitelinks i kontot. Detta förutsatte även en hög Quality Score och att man visades i toppositionerna. En stor förändring som lanserades med Enhanced Campaigns var Sitelinks på annonsgruppsnivå, tidigare hade man endast Sitelinks på kampanjnivå. Detta innebär att man nu kan skräddarsy Sitelinks för att ge ännu mer relevans till annonserna i annonsgruppen istället för att ha mer generiska på kampanjnivå.

Utöver möjligheten att implementera Sitelinks på annonsgruppsnivå finns det fler förändringar som det kan vara bra att vara medveten om.Teckengränsen för Sitelinks krymper från 35 till 25 tecken och varje annonsgrupp kan nu ha upp till 20 Sitelinks. Möjligheten finns även att visa olika Sitelinks på specifika tider eller dagar och det går även att skapa Sitelinks speciellt för mobil trafik.

Uppgraderade Sitelinks kan visas i grupper om 2 eller 4, URL:erna måste vara unika och man får inte ha duplicerade texter. Google kommer att automatiskt uppgradera alla Sitelinks den 23 september 2013 och det gäller även Apptillägg och Ringa-tillägg. Jag rekommenderar att uppgradera alla äldre Sitelinks innan dess eftersom de som är över 25 tecken slutar att visas från och med den 23 september.

Beskrivningar i Sitelinks

Nu finns möjligheten att påverka beskrivningarna under varje Sitelink som kan visas om man har uppgraderade Sitelinks, ett bra Quality Score och en topposition i sökresultaten. Till skillnad från annonstexten i Sitelinks som är 25 tecken kan man skriva en tillhörande beskrivning på två rader. De två raderna för beskrivningen kan vara upp till 35 tecken var (Description line 1 och 2).

Det här är ett spännande tillägg eftersom annonsörer har en större möjlighet att kommunicera mycket mer information förutsatt att uppgraderade Sitelinks visas. Ett exempel på hur det kan se ut är HMs Adwords-annons nedan och vi rekommenderar HM att rätta till stavfelet i den första Sitelinkens beskrivning.

HM Adwords Sitelinks

Faktumet att annonsen har möjligheten att ta upp så mycket utrymme är en anledning nog att implementera uppgraderade Sitelinks. Syns inte dina nya Sitelinks direkt är det ingen anledning att misströsta, de kommer inte alltid att synas i annonserna. Det är många faktorer som spelar in när Google väljer att visa dem och genom att fylla i beskrivningar tar du vara på möjligheten när dina annonser uppfyller kriterierna. Mäter du sedan hur dina Sitelinks presterar kan du ta strategiska beslut om vilka Sitelinks som är mest lönsamma att visa.

Googles uppgraderade annonstillägg innebär många intressanta förändringar som påverkar hur det sponsrade sökresultatet ser ut. Eftersom det sponsrade sökresultatet fortsätter att ta över mer av skärmutrymmet har Sitelinks således en stor betydelse för trafiken till din sajt och budskapet du kommunicerar till besökarna.

Sidan är senast uppdaterad 2013-08-27

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.