Sökmotorkonsult.se

Uppgraderade Sitelinks i Adwords

Utökade Sitelinks Adwords

Att använda Sitelinks (även kallat Webbplatslänkar) i sina Adwordskampanjer för att leda besökaren till relevanta delar av sajten har många fördelar. Sitelinks kan även användas till att kommunicera relevanta budskap om exempelvis erbjudanden och höja CTR/klickfrekvens genom att ta upp mer annonsutrymme. Därmed är Sitelinks en viktig del i en framgångsrik Adwordskampanj.

När Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) lanserades i februari erbjöds möjligheten att få utökade Sitelinks med beskrivningar till varje Sitelink om det fanns aktivt annonsinnehåll relevant för sina Sitelinks i kontot. Detta förutsatte även en hög Quality Score och att man visades i toppositionerna. En stor förändring som lanserades med Enhanced Campaigns var Sitelinks på annonsgruppsnivå, tidigare hade man endast Sitelinks på kampanjnivå. Detta innebär att man nu kan skräddarsy Sitelinks för att ge ännu mer relevans till annonserna i annonsgruppen istället för att ha mer generiska på kampanjnivå.

Utöver möjligheten att implementera Sitelinks på annonsgruppsnivå finns det fler förändringar som det kan vara bra att vara medveten om.Teckengränsen för Sitelinks krymper från 35 till 25 tecken och varje annonsgrupp kan nu ha upp till 20 Sitelinks. Möjligheten finns även att visa olika Sitelinks på specifika tider eller dagar och det går även att skapa Sitelinks speciellt för mobil trafik.

Uppgraderade Sitelinks kan visas i grupper om 2 eller 4, URL:erna måste vara unika och man får inte ha duplicerade texter. Google kommer att automatiskt uppgradera alla Sitelinks den 23 september 2013 och det gäller även Apptillägg och Ringa-tillägg. Jag rekommenderar att uppgradera alla äldre Sitelinks innan dess eftersom de som är över 25 tecken slutar att visas från och med den 23 september.

Beskrivningar i Sitelinks

Nu finns möjligheten att påverka beskrivningarna under varje Sitelink som kan visas om man har uppgraderade Sitelinks, ett bra Quality Score och en topposition i sökresultaten. Till skillnad från annonstexten i Sitelinks som är 25 tecken kan man skriva en tillhörande beskrivning på två rader. De två raderna för beskrivningen kan vara upp till 35 tecken var (Description line 1 och 2).

Det här är ett spännande tillägg eftersom annonsörer har en större möjlighet att kommunicera mycket mer information förutsatt att uppgraderade Sitelinks visas. Ett exempel på hur det kan se ut är HMs Adwords-annons nedan och vi rekommenderar HM att rätta till stavfelet i den första Sitelinkens beskrivning.

HM Adwords Sitelinks

Faktumet att annonsen har möjligheten att ta upp så mycket utrymme är en anledning nog att implementera uppgraderade Sitelinks. Syns inte dina nya Sitelinks direkt är det ingen anledning att misströsta, de kommer inte alltid att synas i annonserna. Det är många faktorer som spelar in när Google väljer att visa dem och genom att fylla i beskrivningar tar du vara på möjligheten när dina annonser uppfyller kriterierna. Mäter du sedan hur dina Sitelinks presterar kan du ta strategiska beslut om vilka Sitelinks som är mest lönsamma att visa.

Googles uppgraderade annonstillägg innebär många intressanta förändringar som påverkar hur det sponsrade sökresultatet ser ut. Eftersom det sponsrade sökresultatet fortsätter att ta över mer av skärmutrymmet har Sitelinks således en stor betydelse för trafiken till din sajt och budskapet du kommunicerar till besökarna.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.