Sökmotorkonsult.se

Uppgraderade Sitelinks i Adwords

Utökade Sitelinks Adwords

Att använda Sitelinks (även kallat Webbplatslänkar) i sina Adwordskampanjer för att leda besökaren till relevanta delar av sajten har många fördelar. Sitelinks kan även användas till att kommunicera relevanta budskap om exempelvis erbjudanden och höja CTR/klickfrekvens genom att ta upp mer annonsutrymme. Därmed är Sitelinks en viktig del i en framgångsrik Adwordskampanj.

När Enhanced Campaigns (förbättrade kampanjer) lanserades i februari erbjöds möjligheten att få utökade Sitelinks med beskrivningar till varje Sitelink om det fanns aktivt annonsinnehåll relevant för sina Sitelinks i kontot. Detta förutsatte även en hög Quality Score och att man visades i toppositionerna. En stor förändring som lanserades med Enhanced Campaigns var Sitelinks på annonsgruppsnivå, tidigare hade man endast Sitelinks på kampanjnivå. Detta innebär att man nu kan skräddarsy Sitelinks för att ge ännu mer relevans till annonserna i annonsgruppen istället för att ha mer generiska på kampanjnivå.

Utöver möjligheten att implementera Sitelinks på annonsgruppsnivå finns det fler förändringar som det kan vara bra att vara medveten om.Teckengränsen för Sitelinks krymper från 35 till 25 tecken och varje annonsgrupp kan nu ha upp till 20 Sitelinks. Möjligheten finns även att visa olika Sitelinks på specifika tider eller dagar och det går även att skapa Sitelinks speciellt för mobil trafik.

Uppgraderade Sitelinks kan visas i grupper om 2 eller 4, URL:erna måste vara unika och man får inte ha duplicerade texter. Google kommer att automatiskt uppgradera alla Sitelinks den 23 september 2013 och det gäller även Apptillägg och Ringa-tillägg. Jag rekommenderar att uppgradera alla äldre Sitelinks innan dess eftersom de som är över 25 tecken slutar att visas från och med den 23 september.

Beskrivningar i Sitelinks

Nu finns möjligheten att påverka beskrivningarna under varje Sitelink som kan visas om man har uppgraderade Sitelinks, ett bra Quality Score och en topposition i sökresultaten. Till skillnad från annonstexten i Sitelinks som är 25 tecken kan man skriva en tillhörande beskrivning på två rader. De två raderna för beskrivningen kan vara upp till 35 tecken var (Description line 1 och 2).

Det här är ett spännande tillägg eftersom annonsörer har en större möjlighet att kommunicera mycket mer information förutsatt att uppgraderade Sitelinks visas. Ett exempel på hur det kan se ut är HMs Adwords-annons nedan och vi rekommenderar HM att rätta till stavfelet i den första Sitelinkens beskrivning.

HM Adwords Sitelinks

Faktumet att annonsen har möjligheten att ta upp så mycket utrymme är en anledning nog att implementera uppgraderade Sitelinks. Syns inte dina nya Sitelinks direkt är det ingen anledning att misströsta, de kommer inte alltid att synas i annonserna. Det är många faktorer som spelar in när Google väljer att visa dem och genom att fylla i beskrivningar tar du vara på möjligheten när dina annonser uppfyller kriterierna. Mäter du sedan hur dina Sitelinks presterar kan du ta strategiska beslut om vilka Sitelinks som är mest lönsamma att visa.

Googles uppgraderade annonstillägg innebär många intressanta förändringar som påverkar hur det sponsrade sökresultatet ser ut. Eftersom det sponsrade sökresultatet fortsätter att ta över mer av skärmutrymmet har Sitelinks således en stor betydelse för trafiken till din sajt och budskapet du kommunicerar till besökarna.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]