Sökmotorkonsult.se

Öka AdWords-resultatet med kampanjutkast och experiment

people-working

Vill du göra ändringar i dina AdWords-kampanjer men även vara säker på ett förbättrat resultat? Med Kampanjutkast och Experiment kan du enkelt testa dina ändringar innan du implementerar dem. I det här inlägget går vi igenom steg för steg hur det fungerar och hur du sätter upp ett kampanjexperiment.

Med kampanjutkast och experiment kan du göra ändringar och tester i AdWords-kampanjer i Sök- och Display-nätverken utan att påverka de befintliga kampanjernas inställningar. Vilket ger dig möjligheten att framförallt våga testa att göra ändringar i kampanjer som presterar bra i dagsläget och på så vis nå ännu bättre resultat.

Kampanjutkast 

Med utkast kan du granska och göra flera ändringar samtidigt i en kampanj utan att det påverkar originalkampanjens inställningar. Utkastet innehåller samma inställningar som den befintliga kampanjen och du kan göra ändringar precis som i en vanlig kampanj. När du är klar med dina ändringar kan du antingen använda dem direkt på originalkampanjen eller skapa ett experiment och testa ändringarna parallellt mot originalkampanjen.

Testa dina ändringar med kampanjexperiment

När du skapat ett utkast med dina nya ändringar kan du skapa ett experiment. Här kan du testa dina ändringar över tid och jämföra resultatet mot originalkampanjen innan du implementerar dem. Experimentet använder en viss andel av originalkampanjens trafik och budget som du ställer in, vilket gör det möjligt att fatta välgrundade beslut om vilken strategi som ger bäst resultat. Kom ihåg att du kan ha flera utkast för en viss kampanj, men att det endast går att köra ett experiment åt gången.

Skapa ett kampanjexperiment

  1. På sidmenyn längst ner till vänster klickar du på Utkast och experiment och sedan på Kampanjutkast längst upp på sidan.

kampanjutkast

2. Klicka på det kampanjutkast du vill använda eller skapa ett nytt och välj den kampanj som du vill testa experimentet på. Klicka sedan på använd.

3. Välj kör ett experiment

4. Namnge experimentet. (experimentet får inte ha samma namn som dina kampanjer eller andra experiment).

nytt experiment

5. Välj ett startdatum och slutdatum för experimentet (Om du vill avsluta det manuellt väljer du inget).

6. Ange den procentandel av den ursprungliga kampanjens trafik som du vill lägga på experimentet. Samma procentandel av budgeten kommer även att läggas på experimentet.

7. Slutför genom att klicka på spara. 

Att tänka på

  • Det går endast skapa kampanjexperiment för Sök- och Display-nätverken.
  • Du kan schemalägga upp till fem experiment i samma kampanj men endast köra ett åt gången.
  • Undvik att göra ändringar i originalkampanjen eller experimentet under tiden det körs, då det blir det svårare att tolka resultaten.
  • Schemalägg experimentet till ett datum lite längre fram i tiden så att det inte körs under tiden som annonserna granskas.

Har du funderingar kring kampanjutkast och experiment i AdWords eller behöver hjälp med din AdWords annonsering får du gärna höra av dig till oss.

Sidan är senast uppdaterad 2018-03-21

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!