Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Öka AdWords-resultatet med kampanjutkast och experiment

people-working

Vill du göra ändringar i dina AdWords-kampanjer men även vara säker på ett förbättrat resultat? Med Kampanjutkast och Experiment kan du enkelt testa dina ändringar innan du implementerar dem. I det här inlägget går vi igenom steg för steg hur det fungerar och hur du sätter upp ett kampanjexperiment.

Med kampanjutkast och experiment kan du göra ändringar och tester i AdWords-kampanjer i Sök- och Display-nätverken utan att påverka de befintliga kampanjernas inställningar. Vilket ger dig möjligheten att framförallt våga testa att göra ändringar i kampanjer som presterar bra i dagsläget och på så vis nå ännu bättre resultat.

Kampanjutkast 

Med utkast kan du granska och göra flera ändringar samtidigt i en kampanj utan att det påverkar originalkampanjens inställningar. Utkastet innehåller samma inställningar som den befintliga kampanjen och du kan göra ändringar precis som i en vanlig kampanj. När du är klar med dina ändringar kan du antingen använda dem direkt på originalkampanjen eller skapa ett experiment och testa ändringarna parallellt mot originalkampanjen.

Testa dina ändringar med kampanjexperiment

När du skapat ett utkast med dina nya ändringar kan du skapa ett experiment. Här kan du testa dina ändringar över tid och jämföra resultatet mot originalkampanjen innan du implementerar dem. Experimentet använder en viss andel av originalkampanjens trafik och budget som du ställer in, vilket gör det möjligt att fatta välgrundade beslut om vilken strategi som ger bäst resultat. Kom ihåg att du kan ha flera utkast för en viss kampanj, men att det endast går att köra ett experiment åt gången.

Skapa ett kampanjexperiment

  1. På sidmenyn längst ner till vänster klickar du på Utkast och experiment och sedan på Kampanjutkast längst upp på sidan.

kampanjutkast

2. Klicka på det kampanjutkast du vill använda eller skapa ett nytt och välj den kampanj som du vill testa experimentet på. Klicka sedan på använd.

3. Välj kör ett experiment

4. Namnge experimentet. (experimentet får inte ha samma namn som dina kampanjer eller andra experiment).

nytt experiment

5. Välj ett startdatum och slutdatum för experimentet (Om du vill avsluta det manuellt väljer du inget).

6. Ange den procentandel av den ursprungliga kampanjens trafik som du vill lägga på experimentet. Samma procentandel av budgeten kommer även att läggas på experimentet.

7. Slutför genom att klicka på spara. 

Att tänka på

  • Det går endast skapa kampanjexperiment för Sök- och Display-nätverken.
  • Du kan schemalägga upp till fem experiment i samma kampanj men endast köra ett åt gången.
  • Undvik att göra ändringar i originalkampanjen eller experimentet under tiden det körs, då det blir det svårare att tolka resultaten.
  • Schemalägg experimentet till ett datum lite längre fram i tiden så att det inte körs under tiden som annonserna granskas.

Har du funderingar kring kampanjutkast och experiment i AdWords eller behöver hjälp med din AdWords annonsering får du gärna höra av dig till oss.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

konverterande formulär

4 tips för att kontra formulärskräcken

Får du in för få leads via kontaktformuläret på din sajt? Här går Fredrik igenom fyra enkla tips på hur du kan öka konverteringsgraden för ditt formulär.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner