Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utökade textannonser (ETA) i Adwords är här

expanded text ads adwords

Under början på andra kvartalet 2016 började Google att experimentera med utökade textannonser (Expanded Text Ads). Nu är utökade textannonser live i hela världen och det är en av de större förändringarna i Adwords 15-åriga historia då textannonserna nu blir nästan dubbelt så stora, närmare bestämt 47 % större.

 Det här är en del i en större strategi från Googles sida som innefattar att skapa en mer enhetlig design över alla enheter – med en utgångspunkt i mobilen. Det började tidigare i år med att högerspalten som var fylld med annonser på datorer i Googles sökresultat försvann i februari.

Över hälften av sökningarna på Google sker på mobila enheter och Google har därför utgått från dagens ”mobile first”-scenario som inte fanns när de skapade Google Adwords.

Hur många tecken är de nya annonserna på?

 De gamla standard-textannonserna hade teckengränserna 25 tecken för rubriken, 35 tecken var för rad ett och två under rubriken – totalt 95 tecken.

De nya utökade textannonserna är på totalt 140 tecken och består av två rubriker på 30 tecken vardera, samt en rad istället för två på maximalt 80 tecken.

Hur ser de nya annonserna ut jämfört med de gamla?

 

google eta example 

Display URL förändras

 Nu kommer Adwords automatiskt att extrahera domänen till Display URL från din final URL (slutlig webbadress). Du kan således inte använda sökord innan domänen i Display URL längre exempelvis. Sedan har du två sökvägsfält/paths på 15 tecken vardera där du kan fylla i en valfri sökväg efter domänen som exempelvis www.exempel.com/gitarrer/gibson och fälten behöver inte matcha din final URL.

Slutsatser

Det finns stora fördelar för dig som annonsör med det nya formatet då det finns mer utrymme än tidigare att kommunicera ditt budskap på, vilket även ger dig en större annonsyta. I Adwords Editor som nyligen uppdaterats finns det stöd för utökade textannonser vilket gör det enkelt att komma igång.

Många annonsörer har sett en ökning i CTR efter att ha implementerat utökade textannonser i betatester vilket är rimligt med tanke på det ökade annonsutrymmet jämfört med de vanliga annonserna.

Uppdatering: Från och med den 31:e januari 2017 kommer du inte längre kunna skapa  eller ändra de gamla standard-annonserna.

Det finns många möjligheter med det nya formatet och vi rekommenderar att testa dina nya utökade textannonser mot de gamla standard-annonserna för att se vilka som presterar bäst.

Hur upplever du skillnaden med utökade textannonser?

3 kommentarer

  1. Har ni börjat se någon trend vad gäller innan och efter ETA? Hur ser en ungefärlig snittfördelning ut vad gäller Adwords och det organiska sökfältet? Vore intressant om ni kunde redovisa/publicera jämförbar data före och efter införandet av ETA.

    Kommentar av Henrik

  2. Hej Henrik, tyvärr har vi ingen aktuell siffra att hänvisa till för snittfördelningen mellan Adwords det organiska sökresultatet. Vi har hittills sett väldigt blandade resultat där ETA presterar bättre för vissa och sämre för andra och det är för tidigt för att dra några större slutsatser. Det är många faktorer som spelar in och det skiljer sig mycket beroende på vilken kund eller bransch det rör sig om. Tack för ett bra tips på ett ämne för en framtida artikel om effekten av ETA-implementation.

    Kommentar av Michael Berman

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 54 av Sökpodden

#54 E-A-T

Då var det dags för oktobers avsnitt av Sökpodden. Denna gång pratar vi om E-A-T, genomsnittsposition på Google Ads samt målgruppsstorlekar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Scaleup-möte

SEO för scaleups

SEO är oftast en av de bästa investeringarna som går att göra rent ROI-mässigt för företag som vill skala upp. Här tipsar vi om några viktiga saker att tänka på för dig som jobbar med en scaleup och vill börja arbeta mer aktivt med SEO.

genomsnittsposition begravd

Förväxla inte impression share med impression rate

Saknar du nyckeltalet genomsnittlig annonsposition när du optimerar dina bud på Google Ads? I det här inlägget går Victor igenom övergången från annonsposition till de olika alternativen av impressions.

Martin Splitt SearchStars Malmö 2019

Lyckat på SearchStars i Malmö

Vi har varit på branschkonferens. Närmare bestämt på SearchStars i Malmö. Ett trevligt och intressant event som vi sammanfattar i denna artikel.

SMX Advanced Berlin

SMX Advanced i Berlin

Vi har varit på konferens. Närmare bestämt på SMX Advanced i Berlin. I denna artikel sammanfattar vi föreläsningarna från de två dagarna.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner