Sökmotorkonsult.se

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Alldeles nyligen lanserades en ny funktionalitet som innebär att man som annonsör kan addera en Headline 3 på 30 tecken samt ytterligare en Description line på 90 tecken i de utökade textannonserna. Längden på description lines utökas alltså från 80 till 90 tecken i samband med förändringen. Sett till antal tecken kan den uppdaterade annonsen potentiellt bli nästan dubbelt så stor.

Vad innebär uppdateringen?

Förändringen är ett steg mot ökad automatisering och ligger nära den lanseringen av responsiva textannonser som kom ut som beta-version i maj månad. Uppdateringen innebär att man som annonsör i högre grad låter Google styra hur annonserna kommer se ut framöver.

Situationen med Headline 3 och Description line 2 är lite lik annonstilläggen i den aspekten att man inte själv kan styra när innehållet ska visas eller inte. Vad som kommer visas beror på vilken enhet som sökningen görs ifrån och hur bred den mobila enheten är. Enligt Google är det mer sannolikt att Headline 3 kommer visas på en bredare mobil enhet.

Hur uppdaterar man sina annonser?

I dagsläget går det att uppdatera annonserna i Google Ads gränssnitt under respektive annons precis som vanligt. Det är även möjligt att använda sig av den senaste versionen av Google AdWords Editor för att driva igenom förändringen i bulk på ett större antal annonser samtidigt.

Hur stor blir egentligen effekten?

Vi har gjort vissa tester och kan se att förändringen slår igenom även i sökresultatet relativt omgående, men det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om resultatet. En intressant iaktagelse är även att det, i de fall då Google använder sig av en extra Headline inte förekommer några informationstillägg. I de fall vi sett en extra headline så har vi heller inte sett några Webbplatstillägg. Om det är en slump eller inte återstår att se, då tanken sannolikt är att annonser ska ta upp ett större utrymme totalt sett. Det ska bli spännande att följa utvecklingen samt se i vilken grad det kommer slå igenom i samband med att uppdateringen implementeras i större skala,

Hur stor tror ni effekten av den här uppdateringen kommer bli?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.