Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Alldeles nyligen lanserades en ny funktionalitet som innebär att man som annonsör kan addera en Headline 3 på 30 tecken samt ytterligare en Description line på 90 tecken i de utökade textannonserna. Längden på description lines utökas alltså från 80 till 90 tecken i samband med förändringen. Sett till antal tecken kan den uppdaterade annonsen potentiellt bli nästan dubbelt så stor.

Vad innebär uppdateringen?

Förändringen är ett steg mot ökad automatisering och ligger nära den lanseringen av responsiva textannonser som kom ut som beta-version i maj månad. Uppdateringen innebär att man som annonsör i högre grad låter Google styra hur annonserna kommer se ut framöver.

Situationen med Headline 3 och Description line 2 är lite lik annonstilläggen i den aspekten att man inte själv kan styra när innehållet ska visas eller inte. Vad som kommer visas beror på vilken enhet som sökningen görs ifrån och hur bred den mobila enheten är. Enligt Google är det mer sannolikt att Headline 3 kommer visas på en bredare mobil enhet.

Hur uppdaterar man sina annonser?

I dagsläget går det att uppdatera annonserna i Google Ads gränssnitt under respektive annons precis som vanligt. Det är även möjligt att använda sig av den senaste versionen av Google AdWords Editor för att driva igenom förändringen i bulk på ett större antal annonser samtidigt.

Hur stor blir egentligen effekten?

Vi har gjort vissa tester och kan se att förändringen slår igenom även i sökresultatet relativt omgående, men det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om resultatet. En intressant iaktagelse är även att det, i de fall då Google använder sig av en extra Headline inte förekommer några informationstillägg. I de fall vi sett en extra headline så har vi heller inte sett några Webbplatstillägg. Om det är en slump eller inte återstår att se, då tanken sannolikt är att annonser ska ta upp ett större utrymme totalt sett. Det ska bli spännande att följa utvecklingen samt se i vilken grad det kommer slå igenom i samband med att uppdateringen implementeras i större skala,

Hur stor tror ni effekten av den här uppdateringen kommer bli?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner