Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Alldeles nyligen lanserades en ny funktionalitet som innebär att man som annonsör kan addera en Headline 3 på 30 tecken samt ytterligare en Description line på 90 tecken i de utökade textannonserna. Längden på description lines utökas alltså från 80 till 90 tecken i samband med förändringen. Sett till antal tecken kan den uppdaterade annonsen potentiellt bli nästan dubbelt så stor.

Vad innebär uppdateringen?

Förändringen är ett steg mot ökad automatisering och ligger nära den lanseringen av responsiva textannonser som kom ut som beta-version i maj månad. Uppdateringen innebär att man som annonsör i högre grad låter Google styra hur annonserna kommer se ut framöver.

Situationen med Headline 3 och Description line 2 är lite lik annonstilläggen i den aspekten att man inte själv kan styra när innehållet ska visas eller inte. Vad som kommer visas beror på vilken enhet som sökningen görs ifrån och hur bred den mobila enheten är. Enligt Google är det mer sannolikt att Headline 3 kommer visas på en bredare mobil enhet.

Hur uppdaterar man sina annonser?

I dagsläget går det att uppdatera annonserna i Google Ads gränssnitt under respektive annons precis som vanligt. Det är även möjligt att använda sig av den senaste versionen av Google AdWords Editor för att driva igenom förändringen i bulk på ett större antal annonser samtidigt.

Hur stor blir egentligen effekten?

Vi har gjort vissa tester och kan se att förändringen slår igenom även i sökresultatet relativt omgående, men det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser om resultatet. En intressant iaktagelse är även att det, i de fall då Google använder sig av en extra Headline inte förekommer några informationstillägg. I de fall vi sett en extra headline så har vi heller inte sett några Webbplatstillägg. Om det är en slump eller inte återstår att se, då tanken sannolikt är att annonser ska ta upp ett större utrymme totalt sett. Det ska bli spännande att följa utvecklingen samt se i vilken grad det kommer slå igenom i samband med att uppdateringen implementeras i större skala,

Hur stor tror ni effekten av den här uppdateringen kommer bli?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

uteslut-mobilappar

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

Om du vill undvika att dina Display-annonser syns i mobilappar behöver du se över inställningarna i Google Ads. Läs mer här!

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 43 av Sökpodden

#43 Shoppingrabatter

Denna månad blev avsnittet av Sökpodden fullspäckat. Vi börjar med att prata CSS och Shoppingrabatter, sen fortsätter vi med en efterlängtad SEO-clinic. Avslutar gör vi med lookalikes på Facebook. Vi hoppas att du lyssnar!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner