Sökmotorkonsult.se

Vad är ett MCC?

MCC, eller Multi Client Center, är en typ av AdWords-konto för att administrera flera vanliga konton på en inloggning. För de flesta som annonserar på Google via AdWords fyller ett MCC ingen större funktion, eftersom det normalt räcker med ett konto. Men för byråer som sköter konton åt kunder, och för dem som har många sajter och många AdWords-konton, är ett MCC ett ovärderligt verktyg.

Det fungerar som ett paraplykonto för de andra kontona. När man loggar in kommer man istället för det enskilda kontots översiktssida till en lista på alla kopplade konton och grundläggande information om dem, som antal klick, visningar, eventuella varningar och så vidare.

Den stora fördelen för byråer som hanterar flera kunders konton är, förutom att man bara behöver en inloggning för att komma åt alla kunder, att man kan låta kunden äga sitt eget konto. Kunden kan därför alltid känna sig trygg gentemot byrån, eftersom man inte behöver lämna ut några inloggningsuppgifter, man har full kontroll på vad som görs i kontot, hur mycket pengar som går åt och om man som kund skulle vilja säga upp avtalet tar man bara bort kopplingen till sin byrå och kan fortsätta att sköta kontot själv.

Hur kopplar man ihop ett konto med ett MCC?

Det är väldigt enkelt att koppla in ett AdWords-konto till ett MCC. Det enda som behövs från kunden är dess Kund-ID som står längt upp till höger när man är inloggad på AdWords. Det är ett tio-siffrigt nummer enligt modellen: 123-456-7890. Man lämnar numret till sin byrå, som sedan kopplar in kontot till sitt MCC såhär:

Lägga till i ett AdWords MCC

Efter det får kunden godkänna kopplingen under ”Mitt konto” och ”Kontoåtkomst”. Det är också där kunden tar bort kopplingen om det skulle behövas:

Godkänna MCC-koppling

Om du har flera AdWords-konton, eller om du arbetar med flera kunders AdWords-konton rekommenderar vi starkt att ta en titt på MCC om du inte redan gjort det. Det kommer göra ditt arbete mycket enklare och dina kunder kan känna sig trygga med att inte behöva lämna ut sina inloggningsuppgifter eller att de inte kan använda sitt konto om de skulle vilja avsluta samarbetet av någon anledning.

Sidan är senast uppdaterad 2011-10-16

En kommentar

  1. […] Sökmotorkonsult förklarar MCC […]

    Pingback av Vecka 41 – 203 Web Group - PRODUKTION203

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.