Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är ett MCC?

MCC, eller Multi Client Center, är en typ av AdWords-konto för att administrera flera vanliga konton på en inloggning. För de flesta som annonserar på Google via AdWords fyller ett MCC ingen större funktion, eftersom det normalt räcker med ett konto. Men för byråer som sköter konton åt kunder, och för dem som har många sajter och många AdWords-konton, är ett MCC ett ovärderligt verktyg.

Det fungerar som ett paraplykonto för de andra kontona. När man loggar in kommer man istället för det enskilda kontots översiktssida till en lista på alla kopplade konton och grundläggande information om dem, som antal klick, visningar, eventuella varningar och så vidare.

Den stora fördelen för byråer som hanterar flera kunders konton är, förutom att man bara behöver en inloggning för att komma åt alla kunder, att man kan låta kunden äga sitt eget konto. Kunden kan därför alltid känna sig trygg gentemot byrån, eftersom man inte behöver lämna ut några inloggningsuppgifter, man har full kontroll på vad som görs i kontot, hur mycket pengar som går åt och om man som kund skulle vilja säga upp avtalet tar man bara bort kopplingen till sin byrå och kan fortsätta att sköta kontot själv.

Hur kopplar man ihop ett konto med ett MCC?

Det är väldigt enkelt att koppla in ett AdWords-konto till ett MCC. Det enda som behövs från kunden är dess Kund-ID som står längt upp till höger när man är inloggad på AdWords. Det är ett tio-siffrigt nummer enligt modellen: 123-456-7890. Man lämnar numret till sin byrå, som sedan kopplar in kontot till sitt MCC såhär:

Lägga till i ett AdWords MCC

Efter det får kunden godkänna kopplingen under ”Mitt konto” och ”Kontoåtkomst”. Det är också där kunden tar bort kopplingen om det skulle behövas:

Godkänna MCC-koppling

Om du har flera AdWords-konton, eller om du arbetar med flera kunders AdWords-konton rekommenderar vi starkt att ta en titt på MCC om du inte redan gjort det. Det kommer göra ditt arbete mycket enklare och dina kunder kan känna sig trygga med att inte behöva lämna ut sina inloggningsuppgifter eller att de inte kan använda sitt konto om de skulle vilja avsluta samarbetet av någon anledning.

En kommentar

  1. […] Sökmotorkonsult förklarar MCC […]

    Pingback av Vecka 41 – 203 Web Group - PRODUKTION203

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner