Sökmotorkonsult.se

Vad är ett MCC?

MCC, eller Multi Client Center, är en typ av AdWords-konto för att administrera flera vanliga konton på en inloggning. För de flesta som annonserar på Google via AdWords fyller ett MCC ingen större funktion, eftersom det normalt räcker med ett konto. Men för byråer som sköter konton åt kunder, och för dem som har många sajter och många AdWords-konton, är ett MCC ett ovärderligt verktyg.

Det fungerar som ett paraplykonto för de andra kontona. När man loggar in kommer man istället för det enskilda kontots översiktssida till en lista på alla kopplade konton och grundläggande information om dem, som antal klick, visningar, eventuella varningar och så vidare.

Den stora fördelen för byråer som hanterar flera kunders konton är, förutom att man bara behöver en inloggning för att komma åt alla kunder, att man kan låta kunden äga sitt eget konto. Kunden kan därför alltid känna sig trygg gentemot byrån, eftersom man inte behöver lämna ut några inloggningsuppgifter, man har full kontroll på vad som görs i kontot, hur mycket pengar som går åt och om man som kund skulle vilja säga upp avtalet tar man bara bort kopplingen till sin byrå och kan fortsätta att sköta kontot själv.

Hur kopplar man ihop ett konto med ett MCC?

Det är väldigt enkelt att koppla in ett AdWords-konto till ett MCC. Det enda som behövs från kunden är dess Kund-ID som står längt upp till höger när man är inloggad på AdWords. Det är ett tio-siffrigt nummer enligt modellen: 123-456-7890. Man lämnar numret till sin byrå, som sedan kopplar in kontot till sitt MCC såhär:

Lägga till i ett AdWords MCC

Efter det får kunden godkänna kopplingen under ”Mitt konto” och ”Kontoåtkomst”. Det är också där kunden tar bort kopplingen om det skulle behövas:

Godkänna MCC-koppling

Om du har flera AdWords-konton, eller om du arbetar med flera kunders AdWords-konton rekommenderar vi starkt att ta en titt på MCC om du inte redan gjort det. Det kommer göra ditt arbete mycket enklare och dina kunder kan känna sig trygga med att inte behöva lämna ut sina inloggningsuppgifter eller att de inte kan använda sitt konto om de skulle vilja avsluta samarbetet av någon anledning.

Sidan är senast uppdaterad 2011-10-16

En kommentar

  1. […] Sökmotorkonsult förklarar MCC […]

    Pingback av Vecka 41 – 203 Web Group - PRODUKTION203

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!