Vad är ett MCC?

MCC, eller Multi Client Center, är en typ av AdWords-konto för att administrera flera vanliga konton på en inloggning. För de flesta som annonserar på Google via AdWords fyller ett MCC ingen större funktion, eftersom det normalt räcker med ett konto. Men för byråer som sköter konton åt kunder, och för dem som har många sajter och många AdWords-konton, är ett MCC ett ovärderligt verktyg.

Det fungerar som ett paraplykonto för de andra kontona. När man loggar in kommer man istället för det enskilda kontots översiktssida till en lista på alla kopplade konton och grundläggande information om dem, som antal klick, visningar, eventuella varningar och så vidare.

Den stora fördelen för byråer som hanterar flera kunders konton är, förutom att man bara behöver en inloggning för att komma åt alla kunder, att man kan låta kunden äga sitt eget konto. Kunden kan därför alltid känna sig trygg gentemot byrån, eftersom man inte behöver lämna ut några inloggningsuppgifter, man har full kontroll på vad som görs i kontot, hur mycket pengar som går åt och om man som kund skulle vilja säga upp avtalet tar man bara bort kopplingen till sin byrå och kan fortsätta att sköta kontot själv.

Hur kopplar man ihop ett konto med ett MCC?

Det är väldigt enkelt att koppla in ett AdWords-konto till ett MCC. Det enda som behövs från kunden är dess Kund-ID som står längt upp till höger när man är inloggad på AdWords. Det är ett tio-siffrigt nummer enligt modellen: 123-456-7890. Man lämnar numret till sin byrå, som sedan kopplar in kontot till sitt MCC såhär:

Lägga till i ett AdWords MCC

Efter det får kunden godkänna kopplingen under ”Mitt konto” och ”Kontoåtkomst”. Det är också där kunden tar bort kopplingen om det skulle behövas:

Godkänna MCC-koppling

Om du har flera AdWords-konton, eller om du arbetar med flera kunders AdWords-konton rekommenderar vi starkt att ta en titt på MCC om du inte redan gjort det. Det kommer göra ditt arbete mycket enklare och dina kunder kan känna sig trygga med att inte behöva lämna ut sina inloggningsuppgifter eller att de inte kan använda sitt konto om de skulle vilja avsluta samarbetet av någon anledning.

En kommentar

  1. […] Sökmotorkonsult förklarar MCC […]

    Pingback av Vecka 41 – 203 Web Group - PRODUKTION203

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.