Sökmotorkonsult.se

Vad är ett MCC?

MCC, eller Multi Client Center, är en typ av AdWords-konto för att administrera flera vanliga konton på en inloggning. För de flesta som annonserar på Google via AdWords fyller ett MCC ingen större funktion, eftersom det normalt räcker med ett konto. Men för byråer som sköter konton åt kunder, och för dem som har många sajter och många AdWords-konton, är ett MCC ett ovärderligt verktyg.

Det fungerar som ett paraplykonto för de andra kontona. När man loggar in kommer man istället för det enskilda kontots översiktssida till en lista på alla kopplade konton och grundläggande information om dem, som antal klick, visningar, eventuella varningar och så vidare.

Den stora fördelen för byråer som hanterar flera kunders konton är, förutom att man bara behöver en inloggning för att komma åt alla kunder, att man kan låta kunden äga sitt eget konto. Kunden kan därför alltid känna sig trygg gentemot byrån, eftersom man inte behöver lämna ut några inloggningsuppgifter, man har full kontroll på vad som görs i kontot, hur mycket pengar som går åt och om man som kund skulle vilja säga upp avtalet tar man bara bort kopplingen till sin byrå och kan fortsätta att sköta kontot själv.

Hur kopplar man ihop ett konto med ett MCC?

Det är väldigt enkelt att koppla in ett AdWords-konto till ett MCC. Det enda som behövs från kunden är dess Kund-ID som står längt upp till höger när man är inloggad på AdWords. Det är ett tio-siffrigt nummer enligt modellen: 123-456-7890. Man lämnar numret till sin byrå, som sedan kopplar in kontot till sitt MCC såhär:

Lägga till i ett AdWords MCC

Efter det får kunden godkänna kopplingen under ”Mitt konto” och ”Kontoåtkomst”. Det är också där kunden tar bort kopplingen om det skulle behövas:

Godkänna MCC-koppling

Om du har flera AdWords-konton, eller om du arbetar med flera kunders AdWords-konton rekommenderar vi starkt att ta en titt på MCC om du inte redan gjort det. Det kommer göra ditt arbete mycket enklare och dina kunder kan känna sig trygga med att inte behöva lämna ut sina inloggningsuppgifter eller att de inte kan använda sitt konto om de skulle vilja avsluta samarbetet av någon anledning.

Sidan är senast uppdaterad 2011-10-16

En kommentar

  1. […] Sökmotorkonsult förklarar MCC […]

    Pingback av Vecka 41 – 203 Web Group - PRODUKTION203

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.