Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord?

Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller varumärken som du är återförsäljare för. Genom att lägga rätt bud och ha en relevant annons är det på så sätt möjligt att få din annons att visas högre upp i sökresultatet än det utvalda varumärket.

Att annonsera på någon annans varumärke är tillåtet i Sverige enligt Googles riktlinjer. Dock finns det begränsningar för hur detta får används i annonstexter, bild och videoannonsering. Sveriges marknadsdomstol följer EUDs praxis där sökordsannonsering med någon annans varumärke generellt är accepterat. Annonseringen får dock inte skada varumärket eller strida mot god sed.

Varumärkesskyddat innehåll i annonstexten

Vissa varumärken är skyddade, vilket betyder att ägaren har skickat in en förfrågan till Google och begärt att deras varumärke inte ska synas i andra annonsörers Googleannonser. Google ger i det flesta fall varumärkesägaren rätt. Detta betyder att annonser där varumärkesskyddade varumärken omnämns inte blir godkända.

I dessa fall kan du alltså inte använda varumärket i dina annonser om du inte är varumärkesägare, utan måste använda andra ord som beskriver märket. Låt oss ta ett exempel: Om du är en bilfirma som vill sälja bilar kan du till exempel i vissa fall få justera dina annonser så varumärket inte nämns för att annonsen ska bli godkänd. I stället för att skriva ”Köp SAAB hos oss” kan du till exempel skriva ”Köp ny bil hos oss”. Det är dock i dagsläget tillåtet att skicka trafik till webbsidor där varumärket omnämns, samt att nämna varumärket i annonsens visningsadress vilket är den gröna texten i exemplet nedan.

Adwords annons

När får skyddade varumärken användas?

Det finns tillfällen då Google kan låta dig använda ett varumärkesskyddat namn i annonstexterna.

  • Varumärkesägaren har skickat in ett formulär till Google där det står specifikt att varumärket får användas i ett visst Adwords-konto.
  • Ordet används i beskrivande syfte med sin normala betydelse, och inte som hänvisning till varumärket.
  • Annonsen hänvisar inte till de varor eller tjänster som motsvarar det varumärkesskyddade ordet. Ett exempel skulle kunna vara om ett bärföretag annonser på Pineberry.

Pineberry annons

Det kan finnas goda skäl till att företag inte vill annonsera på andras varumärken, men möjligheten finns och det kan vara mycket lönsamt. Det är också positivt för konsumenterna eftersom det gör dem medvetna om de olika alternativ och priser som erbjuds samt gynnar konkurrensen på marknaden.

3 kommentarer

  1. Intressant möjlighet att tänka vidare kring.
    Tack

    Kommentar av

    Palle

  2. Det är ett intressant ämne med många aspekter. Det viktigt att komma ihåg att om man vill skydda sitt varumärke så måste man skicka in ett varumärkesanspråk till Google.

    Kommentar av

    Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner