Sökmotorkonsult.se

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord?

Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller varumärken som du är återförsäljare för. Genom att lägga rätt bud och ha en relevant annons är det på så sätt möjligt att få din annons att visas högre upp i sökresultatet än det utvalda varumärket.

Att annonsera på någon annans varumärke är tillåtet i Sverige enligt Googles riktlinjer. Dock finns det begränsningar för hur detta får används i annonstexter, bild och videoannonsering. Sveriges marknadsdomstol följer EUDs praxis där sökordsannonsering med någon annans varumärke generellt är accepterat. Annonseringen får dock inte skada varumärket eller strida mot god sed.

Varumärkesskyddat innehåll i annonstexten

Vissa varumärken är skyddade, vilket betyder att ägaren har skickat in en förfrågan till Google och begärt att deras varumärke inte ska synas i andra annonsörers Googleannonser. Google ger i det flesta fall varumärkesägaren rätt. Detta betyder att annonser där varumärkesskyddade varumärken omnämns inte blir godkända.

I dessa fall kan du alltså inte använda varumärket i dina annonser om du inte är varumärkesägare, utan måste använda andra ord som beskriver märket. Låt oss ta ett exempel: Om du är en bilfirma som vill sälja bilar kan du till exempel i vissa fall få justera dina annonser så varumärket inte nämns för att annonsen ska bli godkänd. I stället för att skriva ”Köp SAAB hos oss” kan du till exempel skriva ”Köp ny bil hos oss”. Det är dock i dagsläget tillåtet att skicka trafik till webbsidor där varumärket omnämns, samt att nämna varumärket i annonsens visningsadress vilket är den gröna texten i exemplet nedan.

Adwords annons

När får skyddade varumärken användas?

Det finns tillfällen då Google kan låta dig använda ett varumärkesskyddat namn i annonstexterna.

  • Varumärkesägaren har skickat in ett formulär till Google där det står specifikt att varumärket får användas i ett visst Adwords-konto.
  • Ordet används i beskrivande syfte med sin normala betydelse, och inte som hänvisning till varumärket.
  • Annonsen hänvisar inte till de varor eller tjänster som motsvarar det varumärkesskyddade ordet. Ett exempel skulle kunna vara om ett bärföretag annonser på Pineberry.

Pineberry annons

Det kan finnas goda skäl till att företag inte vill annonsera på andras varumärken, men möjligheten finns och det kan vara mycket lönsamt. Det är också positivt för konsumenterna eftersom det gör dem medvetna om de olika alternativ och priser som erbjuds samt gynnar konkurrensen på marknaden.

3 kommentarer

  1. Intressant möjlighet att tänka vidare kring.
    Tack

    Kommentar av Palle

  2. Det är ett intressant ämne med många aspekter. Det viktigt att komma ihåg att om man vill skydda sitt varumärke så måste man skicka in ett varumärkesanspråk till Google.

    Kommentar av Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?