Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord?

Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller varumärken som du är återförsäljare för. Genom att lägga rätt bud och ha en relevant annons är det på så sätt möjligt att få din annons att visas högre upp i sökresultatet än det utvalda varumärket.

Att annonsera på någon annans varumärke är tillåtet i Sverige enligt Googles riktlinjer. Dock finns det begränsningar för hur detta får används i annonstexter, bild och videoannonsering. Sveriges marknadsdomstol följer EUDs praxis där sökordsannonsering med någon annans varumärke generellt är accepterat. Annonseringen får dock inte skada varumärket eller strida mot god sed.

Varumärkesskyddat innehåll i annonstexten

Vissa varumärken är skyddade, vilket betyder att ägaren har skickat in en förfrågan till Google och begärt att deras varumärke inte ska synas i andra annonsörers Googleannonser. Google ger i det flesta fall varumärkesägaren rätt. Detta betyder att annonser där varumärkesskyddade varumärken omnämns inte blir godkända.

I dessa fall kan du alltså inte använda varumärket i dina annonser om du inte är varumärkesägare, utan måste använda andra ord som beskriver märket. Låt oss ta ett exempel: Om du är en bilfirma som vill sälja bilar kan du till exempel i vissa fall få justera dina annonser så varumärket inte nämns för att annonsen ska bli godkänd. I stället för att skriva ”Köp SAAB hos oss” kan du till exempel skriva ”Köp ny bil hos oss”. Det är dock i dagsläget tillåtet att skicka trafik till webbsidor där varumärket omnämns, samt att nämna varumärket i annonsens visningsadress vilket är den gröna texten i exemplet nedan.

Adwords annons

När får skyddade varumärken användas?

Det finns tillfällen då Google kan låta dig använda ett varumärkesskyddat namn i annonstexterna.

  • Varumärkesägaren har skickat in ett formulär till Google där det står specifikt att varumärket får användas i ett visst Adwords-konto.
  • Ordet används i beskrivande syfte med sin normala betydelse, och inte som hänvisning till varumärket.
  • Annonsen hänvisar inte till de varor eller tjänster som motsvarar det varumärkesskyddade ordet. Ett exempel skulle kunna vara om ett bärföretag annonser på Pineberry.

Pineberry annons

Det kan finnas goda skäl till att företag inte vill annonsera på andras varumärken, men möjligheten finns och det kan vara mycket lönsamt. Det är också positivt för konsumenterna eftersom det gör dem medvetna om de olika alternativ och priser som erbjuds samt gynnar konkurrensen på marknaden.

3 kommentarer

  1. Intressant möjlighet att tänka vidare kring.
    Tack

    Kommentar av

    Palle

  2. Det är ett intressant ämne med många aspekter. Det viktigt att komma ihåg att om man vill skydda sitt varumärke så måste man skicka in ett varumärkesanspråk till Google.

    Kommentar av

    Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner