Sökmotorkonsult.se

Vad gäller vid annonsering på varumärkesskyddat innehåll på Google?

Med Google Adwords kan du som annonsör på ett effektivt sätt rikta din reklam mot intressanta kundsegment. Men hur fungerar det om du vill synas på ett varumärkesskyddat ord?

Det är i dagsläget tillåtet att annonsera på konkurrerande varumärken eller varumärken som du är återförsäljare för. Genom att lägga rätt bud och ha en relevant annons är det på så sätt möjligt att få din annons att visas högre upp i sökresultatet än det utvalda varumärket.

Att annonsera på någon annans varumärke är tillåtet i Sverige enligt Googles riktlinjer. Dock finns det begränsningar för hur detta får används i annonstexter, bild och videoannonsering. Sveriges marknadsdomstol följer EUDs praxis där sökordsannonsering med någon annans varumärke generellt är accepterat. Annonseringen får dock inte skada varumärket eller strida mot god sed.

Varumärkesskyddat innehåll i annonstexten

Vissa varumärken är skyddade, vilket betyder att ägaren har skickat in en förfrågan till Google och begärt att deras varumärke inte ska synas i andra annonsörers Googleannonser. Google ger i det flesta fall varumärkesägaren rätt. Detta betyder att annonser där varumärkesskyddade varumärken omnämns inte blir godkända.

I dessa fall kan du alltså inte använda varumärket i dina annonser om du inte är varumärkesägare, utan måste använda andra ord som beskriver märket. Låt oss ta ett exempel: Om du är en bilfirma som vill sälja bilar kan du till exempel i vissa fall få justera dina annonser så varumärket inte nämns för att annonsen ska bli godkänd. I stället för att skriva ”Köp SAAB hos oss” kan du till exempel skriva ”Köp ny bil hos oss”. Det är dock i dagsläget tillåtet att skicka trafik till webbsidor där varumärket omnämns, samt att nämna varumärket i annonsens visningsadress vilket är den gröna texten i exemplet nedan.

Adwords annons

När får skyddade varumärken användas?

Det finns tillfällen då Google kan låta dig använda ett varumärkesskyddat namn i annonstexterna.

  • Varumärkesägaren har skickat in ett formulär till Google där det står specifikt att varumärket får användas i ett visst Adwords-konto.
  • Ordet används i beskrivande syfte med sin normala betydelse, och inte som hänvisning till varumärket.
  • Annonsen hänvisar inte till de varor eller tjänster som motsvarar det varumärkesskyddade ordet. Ett exempel skulle kunna vara om ett bärföretag annonser på Pineberry.

Pineberry annons

Det kan finnas goda skäl till att företag inte vill annonsera på andras varumärken, men möjligheten finns och det kan vara mycket lönsamt. Det är också positivt för konsumenterna eftersom det gör dem medvetna om de olika alternativ och priser som erbjuds samt gynnar konkurrensen på marknaden.

Sidan är senast uppdaterad 2014-12-02

3 kommentarer

  1. Intressant möjlighet att tänka vidare kring.
    Tack

    Kommentar av Palle

  2. Det är ett intressant ämne med många aspekter. Det viktigt att komma ihåg att om man vill skydda sitt varumärke så måste man skicka in ett varumärkesanspråk till Google.

    Kommentar av Maria Fernholm

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?