Sökmotorkonsult.se

Vad kostar dina dåliga Quality Scores?

Betala in mer än du behöver

Att Quality Score/kvalitetsresultat spelar roll för kostnaderna i ditt konto vet vi, men hur mycket extra betalar man egentligen för sökord med låga Quality Scores? Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett medianvärde.

Då Quality Score 7 är det värde som överlägset tillämpas på flest sökord i problemfria konton samt är den nivå som Googles representanter hänvisar till som ”bra” väljer vi att använda det som median. Genom att hålla övriga värden konstanta kan vi se följande kostnadsförändring för bättre eller sämre Quality Scores förhållande till QS 7.

Relativ kostnad för olika Quality Scores

Reservation

1) Eftersom Quality Score först används för att beräkna Ad rank och sedan påverka CPC, skulle din position inte vara konstant och den Ad rank din CPC skulle räknas emot skulle i de flesta fall vara lägre.

Så det är inte helt rätt att säga att ett sökord kostar 30% mindre för läge 1 vid QS = 10 än vid QS = 7, eftersom du inte skulle ha samma position med QS 7 i merparten av fallen. Man ska komma ihåg att allt detta är relativa värden och det vi tittar på är hur man måste kompensera för att ranka över samma Ad Rank och alltså uppnå motsvarande position med de varierande kvalitetsresultaten.

2) Google beräknar med största sannolikhet inte Quality Score som tal 1-10 utan som ett reellt tal (exempelvis 737732 eller 0.5348934) vilket innebär att effekten skulle vara mer linjär samt att vi inte vet exakta förhållanden mellan ett värde och ett annat.

Inkrementell kostnad av minskad Quality Score

Exempel 1.

Här utgår vi från tabellen ovan och tittar på effekten av låga kvalitetsresultat på CPC. Här kan vi se att genom att hålla Ad rank på position 3 konstant (Ad Rank = 14), kan vi se att en minskande Quality Score ökar din CPC med samma procentsatser som vi beräknade tidigare.

(Ad Rank hos positionen under dig) / Quality Score = CPC

Relativ CPC kostnad

Exempel 2.

Här tittar vi i stället på vilken budökning som krävs för att uppnå samma Ad rank, och givetvis appliceras samma relativa kostnadsförändring igen.

(31.5kr / 9kr ) = 3,5 = 350%

Max CPC för motsvarande Ad rank

Vi har hittills enbart utgått från median QS 7 för att visa de ökade relativa kostnader Quality Score under 7 ger, alltså kostnader för att ha ett sämre optimerat konto. Vi kan även använda samma antagande för att få ett begrepp om hur mycket man tjänar på att ha Quality Score 10.

Relativ kostnad mot Quality Score 10

 

 

Sidan är senast uppdaterad 2013-01-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?