Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Vad kostar dina dåliga Quality Scores?

Betala in mer än du behöver

Att Quality Score/kvalitetsresultat spelar roll för kostnaderna i ditt konto vet vi, men hur mycket extra betalar man egentligen för sökord med låga Quality Scores? Det är inga siffror Google presenterar officiellt men genom att studera de variabler som ingår i beräkningen av CPC kan vi uppskatta det proportionella förhållandet mellan olika kvalitetsresultat mot ett medianvärde.

Då Quality Score 7 är det värde som överlägset tillämpas på flest sökord i problemfria konton samt är den nivå som Googles representanter hänvisar till som ”bra” väljer vi att använda det som median. Genom att hålla övriga värden konstanta kan vi se följande kostnadsförändring för bättre eller sämre Quality Scores förhållande till QS 7.

Relativ kostnad för olika Quality Scores

Reservation

1) Eftersom Quality Score först används för att beräkna Ad rank och sedan påverka CPC, skulle din position inte vara konstant och den Ad rank din CPC skulle räknas emot skulle i de flesta fall vara lägre.

Så det är inte helt rätt att säga att ett sökord kostar 30% mindre för läge 1 vid QS = 10 än vid QS = 7, eftersom du inte skulle ha samma position med QS 7 i merparten av fallen. Man ska komma ihåg att allt detta är relativa värden och det vi tittar på är hur man måste kompensera för att ranka över samma Ad Rank och alltså uppnå motsvarande position med de varierande kvalitetsresultaten.

2) Google beräknar med största sannolikhet inte Quality Score som tal 1-10 utan som ett reellt tal (exempelvis 737732 eller 0.5348934) vilket innebär att effekten skulle vara mer linjär samt att vi inte vet exakta förhållanden mellan ett värde och ett annat.

Inkrementell kostnad av minskad Quality Score

Exempel 1.

Här utgår vi från tabellen ovan och tittar på effekten av låga kvalitetsresultat på CPC. Här kan vi se att genom att hålla Ad rank på position 3 konstant (Ad Rank = 14), kan vi se att en minskande Quality Score ökar din CPC med samma procentsatser som vi beräknade tidigare.

(Ad Rank hos positionen under dig) / Quality Score = CPC

Relativ CPC kostnad

Exempel 2.

Här tittar vi i stället på vilken budökning som krävs för att uppnå samma Ad rank, och givetvis appliceras samma relativa kostnadsförändring igen.

(31.5kr / 9kr ) = 3,5 = 350%

Max CPC för motsvarande Ad rank

Vi har hittills enbart utgått från median QS 7 för att visa de ökade relativa kostnader Quality Score under 7 ger, alltså kostnader för att ha ett sämre optimerat konto. Vi kan även använda samma antagande för att få ett begrepp om hur mycket man tjänar på att ha Quality Score 10.

Relativ kostnad mot Quality Score 10

 

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

#22 Banané

När vi tar oss an årets första avsnitt av Sökpodden börjar vi med kolla tillbaka på 2016, vi fortsätter med att prata om bilder och SEO och avslutningsvis djupdyker vi i annonstestning på Facebook. Du lyssnar väl?

I dag släpps AdWords-boken Bygg en pengamaskin

Förhandsintresset har varit över all förväntan. I dag släpps boken Bygg en pengamaskin – Google AdWords för alla skriven av Michael Berman och Michael Wahlgren. I en första recension benämns boken som ”ett utmärkt första steg in i AdWords-världen”.

2016 blir 2017

SEO-året 2016

Vi går igenom de stora händelserna inom sökmotoroptimering 2016 samt blickar framåt på vad vi kan förvänta oss utav 2017.

SoMe-året 2016

SoMe-året 2016

Det har passerat ännu ett år vi därför valt att summera de största nyheterna och förändringarna inom SoMe-världen 2016. Läs mer här!

Fingrar som skriver på tangentbord

Tips: så skriver du text till din webbsajt

Ska du skriva en text på din sajt och helt saknar inspiration, inte vet hur du ska börja eller vad du ska skriva om? Alla har vi känt så ibland. Här vill vi därför tipsa om hur du kan gå tillväga för att lyckas med din text.