Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad kostar förstaplatsen – Mer information i AdWords

Nummer ett på AdWords

I början av den här veckan kom den senaste lilla statistikgodbiten för AdWordsannonsörer. Numer kan man på ett enkelt sätt få fram en uppskattning på vad man behöver bjuda för att få sin annons att visas längst upp på Googles sökresultatsidor.

Som du kan se på bilden här nedanför är det bara att under sökordsfliken klicka på Anpassa kolumner och klicka i ”Uppskattat bud högst upp på sidan”. Efter det ser du siffrorna direkt i tabellen över dina sökord, och kan enkelt anpassa dina bud om du skulle vilja.

Uppskattat förstaplatsbud

Jag tycker i grund och botten att det är bra ju mer statistik vi kan få från Google. Den gör att vi kan ta bättre beslut kring våra olika marknadsinsatser. Just i det här fallet vill jag dock höja ett litet varnande finger, stirra dig inte blind på just den här siffran, och håll koll på din kostnad per konvertering. Den här informationen gör det lätt att hamna i ett ”budgivningskrig” , och vet man då inte vad ett klick är värt är det lätt att pengarna drar iväg och du betalar mer än du tjänar.

3 kommentarer

  1. Kul att du skriver artiklar Aaron! :)

    Ville bara kommentera artikeln med att SEO ser ut att vara extremt dyrt sökord. Vi är vana vid att ligga runt kronan per klick och det kostar ofta mer än vad det smakar ändå. Men det beror ju på säsong och bransch.

  2. Hej Aron!

    Ju mer data vi får ut av Google, desto bättre beslut kan vi ju ta.
    Det är ju många nybörjare, som budar bort sig totalt på Adwords.
    Lätt hänt att betala för mycket…

    Kommentar av Petter

  3. Precis som Petter skriver så måste man vara försiktig med AdWords om man inte vill betala för mkt.

    Intressant läsning annars förresten!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner