Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad kostar förstaplatsen – Mer information i AdWords

Nummer ett på AdWords

I början av den här veckan kom den senaste lilla statistikgodbiten för AdWordsannonsörer. Numer kan man på ett enkelt sätt få fram en uppskattning på vad man behöver bjuda för att få sin annons att visas längst upp på Googles sökresultatsidor.

Som du kan se på bilden här nedanför är det bara att under sökordsfliken klicka på Anpassa kolumner och klicka i ”Uppskattat bud högst upp på sidan”. Efter det ser du siffrorna direkt i tabellen över dina sökord, och kan enkelt anpassa dina bud om du skulle vilja.

Uppskattat förstaplatsbud

Jag tycker i grund och botten att det är bra ju mer statistik vi kan få från Google. Den gör att vi kan ta bättre beslut kring våra olika marknadsinsatser. Just i det här fallet vill jag dock höja ett litet varnande finger, stirra dig inte blind på just den här siffran, och håll koll på din kostnad per konvertering. Den här informationen gör det lätt att hamna i ett ”budgivningskrig” , och vet man då inte vad ett klick är värt är det lätt att pengarna drar iväg och du betalar mer än du tjänar.

3 kommentarer

  1. Kul att du skriver artiklar Aaron! :)

    Ville bara kommentera artikeln med att SEO ser ut att vara extremt dyrt sökord. Vi är vana vid att ligga runt kronan per klick och det kostar ofta mer än vad det smakar ändå. Men det beror ju på säsong och bransch.

  2. Hej Aron!

    Ju mer data vi får ut av Google, desto bättre beslut kan vi ju ta.
    Det är ju många nybörjare, som budar bort sig totalt på Adwords.
    Lätt hänt att betala för mycket…

    Kommentar av Petter

  3. Precis som Petter skriver så måste man vara försiktig med AdWords om man inte vill betala för mkt.

    Intressant läsning annars förresten!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner