Sökmotorkonsult.se

Vad kostar förstaplatsen – Mer information i AdWords

Nummer ett på AdWords

I början av den här veckan kom den senaste lilla statistikgodbiten för AdWordsannonsörer. Numer kan man på ett enkelt sätt få fram en uppskattning på vad man behöver bjuda för att få sin annons att visas längst upp på Googles sökresultatsidor.

Som du kan se på bilden här nedanför är det bara att under sökordsfliken klicka på Anpassa kolumner och klicka i ”Uppskattat bud högst upp på sidan”. Efter det ser du siffrorna direkt i tabellen över dina sökord, och kan enkelt anpassa dina bud om du skulle vilja.

Uppskattat förstaplatsbud

Jag tycker i grund och botten att det är bra ju mer statistik vi kan få från Google. Den gör att vi kan ta bättre beslut kring våra olika marknadsinsatser. Just i det här fallet vill jag dock höja ett litet varnande finger, stirra dig inte blind på just den här siffran, och håll koll på din kostnad per konvertering. Den här informationen gör det lätt att hamna i ett ”budgivningskrig” , och vet man då inte vad ett klick är värt är det lätt att pengarna drar iväg och du betalar mer än du tjänar.

Sidan är senast uppdaterad 2011-09-07

3 kommentarer

  1. Kul att du skriver artiklar Aaron! :)

    Ville bara kommentera artikeln med att SEO ser ut att vara extremt dyrt sökord. Vi är vana vid att ligga runt kronan per klick och det kostar ofta mer än vad det smakar ändå. Men det beror ju på säsong och bransch.

  2. Hej Aron!

    Ju mer data vi får ut av Google, desto bättre beslut kan vi ju ta.
    Det är ju många nybörjare, som budar bort sig totalt på Adwords.
    Lätt hänt att betala för mycket…

    Kommentar av Petter

  3. Precis som Petter skriver så måste man vara försiktig med AdWords om man inte vill betala för mkt.

    Intressant läsning annars förresten!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!