Sökmotorkonsult.se

Vad kostar förstaplatsen – Mer information i AdWords

Nummer ett på AdWords

I början av den här veckan kom den senaste lilla statistikgodbiten för AdWordsannonsörer. Numer kan man på ett enkelt sätt få fram en uppskattning på vad man behöver bjuda för att få sin annons att visas längst upp på Googles sökresultatsidor.

Som du kan se på bilden här nedanför är det bara att under sökordsfliken klicka på Anpassa kolumner och klicka i ”Uppskattat bud högst upp på sidan”. Efter det ser du siffrorna direkt i tabellen över dina sökord, och kan enkelt anpassa dina bud om du skulle vilja.

Uppskattat förstaplatsbud

Jag tycker i grund och botten att det är bra ju mer statistik vi kan få från Google. Den gör att vi kan ta bättre beslut kring våra olika marknadsinsatser. Just i det här fallet vill jag dock höja ett litet varnande finger, stirra dig inte blind på just den här siffran, och håll koll på din kostnad per konvertering. Den här informationen gör det lätt att hamna i ett ”budgivningskrig” , och vet man då inte vad ett klick är värt är det lätt att pengarna drar iväg och du betalar mer än du tjänar.

Sidan är senast uppdaterad 2011-09-07

3 kommentarer

  1. Kul att du skriver artiklar Aaron! :)

    Ville bara kommentera artikeln med att SEO ser ut att vara extremt dyrt sökord. Vi är vana vid att ligga runt kronan per klick och det kostar ofta mer än vad det smakar ändå. Men det beror ju på säsong och bransch.

  2. Hej Aron!

    Ju mer data vi får ut av Google, desto bättre beslut kan vi ju ta.
    Det är ju många nybörjare, som budar bort sig totalt på Adwords.
    Lätt hänt att betala för mycket…

    Kommentar av Petter

  3. Precis som Petter skriver så måste man vara försiktig med AdWords om man inte vill betala för mkt.

    Intressant läsning annars förresten!

    Kommentar av Hanna

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!