Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vi summerar SEM-året 2019

Har du hängt med i alla förändringar som skett under SEM året som gått? Om inte så har vi i den här artikeln summerat några av de mest intressanta förändringarna från SEM året 2019.

2019 var ett händelserikt år och Google lanserade fler uppdateringar under Q1 2019 än under hela 2018 sammantaget. Nedan går vi igenom några av uppdateringarna.

Årets RIP: Genomsnittlig position gick i graven den 1 okt

Under 2019 så försvann en för många väldigt användbar parameter, samt även en väldigt missförstådd parameter, nämligen genomsnittspositionen. Vi har själva använt oss av den och även om det är lite ledsamt att den försvunnit, så är det också bra för nykterheten i analysen. Istället så har det tillkommit ett par nya parametrar som kommer kunna ge dig bättre svar på hur mycket din annons syns samt hur högt upp annonsen visas i sökresultatet. Läs mer om de nya parametrarna här.

Årets snackis: O2O

Google har senaste åren lagt stora resurser på att påvisa Google Ads värde för fysiska butiker och begreppet O2O (Online to Offline) växer sig allt starkare även inom Google Ads värld. Nyheter som Local inventory ads, Local campaigns, och Store Sales Direct är några exempel på produkter som Google nyligen lanserat just med hänsyn till O2O. Det här är sannolikt bara början, vi kan säkerligen förvänta oss fler nyheter inom området framöver. Det finns väldigt mycket man kan göra inom O2O idag, här bjuder vi på fler insikter i temat.

Årets betatest: Google Express via Google Shopping

Google har på den franska marknaden BETA lanserat Google Express, vilket innebär att man kan göra köp direkt via Google Shopping gränssnittet. Tanken är att göra köpupplevelsen via Google ännu smidigare och Google närmar sig nu Amazon i sin utformning. Det här innebär stora förändringar för e-handlarna som inte längre kan använda sin egen sajt i syfte att påverka köpupplevelsen och merförsälja på sina kunder i samma utsträckning. Det ska bli spännande att se hur det utvecklas framöver och om det kommer lanseras i fler länder.

Google Express

Årets makeover 1: Sökordsplaneraren i Google Ads

I samband med det nya gränssnittet så förändrade Google utseendet på Sökordsplaneraren och började även utveckla verktyget. Utvecklingen har gått framåt och det har blivit ännu enklare och mer översiktligt att skapa en forecast över ex. kostnader, konverteringar eller ROAS. Det går nu även att spara och dela en plan på ett smidigt sätt med flera inblandade. Det har verkligen blivit ett välbehövligt och välkommet lyft för Sökordsplaneraren.

Årets makeover 2: Optimization score

Google har också gjort ett rejält omtag på vad som tidigare benämnts som ”Rekommendationer”, fliken är densamma men konceptet har bytt namn till ”Optimization score” eller ”Optiscore” som vi också kallar det. Vår uppfattning är att Google tagit ett rejält steg framåt i sina rekommendationer sett till hur det tidigare såg ut. Dock är det långt ifrån alla rekommendationer som är relevanta gentemot kontots målsättning, men genom att aktivt förkasta eller godkänna rekommendationerna ska Googles rekommendationer för det enskilda kontot bli bättre enligt dem själva. Huruvida så är fallet eller inte låter vi vara osagt tillsvidare.

 

Optiscore

 

Årets automation uppdatering: Maximize Conversion value & E-CPC for value

Förändringarna kopplat till automatiska budstrategier har varit många under året. Dels har gränsvärdena för när man kan gå över till en automatisk budstrategi sänkts rejält. Ett större fokus på portföljstrategier och automatiska budstrategier med fokus på konverteringsvärde har också stått i fokus.

Två exempel på det är Maximize conversion value och E-CPC for value. Till skillnad från de tidigare budstrategierna Maximize conversions och E-CPC så kan man nu även ta hänsyn till konverteringsvärdet. Det är en styrka för både e-handelsföretag och även andra företag där man har målvärden på sina mål, för att ta större hänsyn till det faktiska värdet en konvertering ger.

Årets målfunktionalitet: Campaign level conversions

En intressant nyhet som lanserats under året är möjligheten att jobba med olika målsättningar efter kampanjtyp, något som jag vet många har saknat. Olika kampanjer har olika syften och bör optimeras mot olika målsättningar, exempelvis kan man ha sökord kopplat till en tjänst i samma konto som man har sökord kopplat till en produkt, dessa kan man numera koppla till olika målsättningar. Läs mer här.

 

Campaign level conversions

Årets nya kampanjtyp: Showcase Shopping Ads & Gallery Ads

Google har släppt nya format i syfte att engagera och inspirera i sökresultatet. När ett klick görs på annonsformaten så expanderas de direkt i sökresultatet, unikt är även att man kan betala för engagemang genom CPE (Cost per engagement). Skillnaden på de två formaten är att Showcase Shopping Ads utgår från produktflödet i sökresultatet, där man visas på lite bredare söktermer och visar upp ett större produktutbud ihop med livsstilsbilder som representerar företaget. Gallery Ads är ett svepbart och bildbaserat annonsformat i syfte att med hjälp av bilder inspirera och engagera på söktermer som man kanske inte annars hade placerat en annons på. Showcase Shopping Ads är lanserat i Sverige och Gallery Ads finns som begränsad Beta än så länge.

Vad kan vi förvänta oss under 2020?

När vi nu lägger SEM-året 2019 bakom oss kan vi konstatera ett det hänt en hel del. Även om 2018 blev lite av ett rekordår i termer av förändringar med både nytt namn (Google Ads) och nytt gränssnitt, så har 2019 bjudit på många intressanta nyheter inom flera produktområden. Sannolikt kommer Google fortsätta att lansera förändringar i hög takt kopplade till automatisering, samt fortsätta jobba med paketeringen av nya annonsformat i syfte att få fler annonsörer att lägga en större del av sina budgetar in i både Display och Youtube.

Nu ser vi fram emot ett nytt år. Vad tror ni 2020 har att bjuda på?

 

En kommentar

  1. Ett inlägg om resultatplaneraren i Google ads vore intressant!

    Kommentar av Kristoffer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner