Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vikten av mätbara mål för Google Ads

Mål bordshockey

För att lyckas med Google Ads behöver du börja med att sätta ett mätbart mål med annonseringen. Detta kan tyckas självklart, men det är tyvärr inte ovanligt att denna kritiska del glöms bort.

Precis som med all annan form av marknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål för annonsering med Google Ads. Dels att det finns ett tydligt syfte, dels att du ska kunna utvärdera annonseringen efteråt.

Vilket eller vilka mål du väljer beror helt och hållet på vad du eller ditt företag sysslar med och vad du/ni vill uppnå med annonseringen. De flesta mål hamnar dock inom någon av följande kategorier:

Försäljning

Ett försäljningsmål innebär att din annonsering med Google Ads ska leda till ökad försäljning. Detta är ett vanligt och bra mål för företag som säljer produkter genom sin sajt. Om du till exempel säljer böcker på nätet är ditt mål att försäljningen av dessa ska öka som ett resultat av annonseringen. En av Google Ads styrkor är att det går att mäta hur mycket försäljning din annonsering resulterar i.

Kunder

Kunder, eller potentiella kunder i form av offertförfrågningar eller intresseanmälningar, är ett bra mål om du inte har direktförsäljning på din sajt. Denna typ av mål är vanligt bland företag som säljer till andra företag (B2B), vilket exempelvis vi på Pineberry gör. Vårt mål för Pineberrys annonsering med Google Ads är just att den ska generera ett visst antal offertförfrågningar (potentiella kunder) i förhållande till hur mycket pengar vi annonserar för.

Information

Med information som mål är ditt primära syfte med annonseringen att upplysa den som googlar, inte att sälja något eller att få in en ny kund. Detta kan vara ett relevant mål för exempelvis en myndighet.

Även om målet är att informera, kan det finnas ett tydligt lönsamhetsfokus med annonseringen. Exempelvis kan det för Skatteverket vara mer kostnadseffektivt att besvara frågor med hjälp av en Google Ads-annons än via ett samtal.

Varumärke

Ett vanligt mål med traditionell marknadsföring är att det ska bygga varumärkeskännedom, med syftet att detta i nästa led ska leda till ökad försäljning för företaget. Det fantastiska med Google Ads är att du i många fall kan gå direkt på försäljningen i stället, om du har ett bra erbjudande.

Det innebär dock inte att Google Ads är dåligt för varumärkesbyggande. Snarare tvärtom. Den vanligaste betalningsmodellen inom Google Ads är att du betalar per klick. Den absoluta majoriteten av de gånger din annons visas blir det inget klick, men ditt varumärke visas däremot flera gånger utan någon direkt kostnad.

Det finns fall där huvudmålet med Google Ads-annonsering är ökad varumärkeskännedom men det vanligaste är att annonsörer ser det som en trevlig biprodukt av annonseringen.

Vilket mål ska jag välja?

Det är klokt att välja ett mål där det går att mäta lönsamheten i så stor utsträckning som möjligt. Därför är det oftast bättre med ett försäljningsrelaterat mål än varumärkeskännedom.

Det går givetvis även att mäta varumärkeskännedom samt att omsätta det i lönsamhet, men det är inte lika exakt som att utvärdera annonsering i form av genererade kunder eller uppmätt försäljning.

*Artikeln är ett justerat utdrag från Michael Bermans och min bok om Google Ads som heter Bygg en Pengamaskin.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner