Sökmotorkonsult.se

Vikten av mätbara mål för Google Ads

Mål bordshockey

För att lyckas med Google Ads behöver du börja med att sätta ett mätbart mål med annonseringen. Detta kan tyckas självklart, men det är tyvärr inte ovanligt att denna kritiska del glöms bort.

Precis som med all annan form av marknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål för annonsering med Google Ads. Dels att det finns ett tydligt syfte, dels att du ska kunna utvärdera annonseringen efteråt.

Vilket eller vilka mål du väljer beror helt och hållet på vad du eller ditt företag sysslar med och vad du/ni vill uppnå med annonseringen. De flesta mål hamnar dock inom någon av följande kategorier:

Försäljning

Ett försäljningsmål innebär att din annonsering med Google Ads ska leda till ökad försäljning. Detta är ett vanligt och bra mål för företag som säljer produkter genom sin sajt. Om du till exempel säljer böcker på nätet är ditt mål att försäljningen av dessa ska öka som ett resultat av annonseringen. En av Google Ads styrkor är att det går att mäta hur mycket försäljning din annonsering resulterar i.

Kunder

Kunder, eller potentiella kunder i form av offertförfrågningar eller intresseanmälningar, är ett bra mål om du inte har direktförsäljning på din sajt. Denna typ av mål är vanligt bland företag som säljer till andra företag (B2B), vilket exempelvis vi på Pineberry gör. Vårt mål för Pineberrys annonsering med Google Ads är just att den ska generera ett visst antal offertförfrågningar (potentiella kunder) i förhållande till hur mycket pengar vi annonserar för.

Information

Med information som mål är ditt primära syfte med annonseringen att upplysa den som googlar, inte att sälja något eller att få in en ny kund. Detta kan vara ett relevant mål för exempelvis en myndighet.

Även om målet är att informera, kan det finnas ett tydligt lönsamhetsfokus med annonseringen. Exempelvis kan det för Skatteverket vara mer kostnadseffektivt att besvara frågor med hjälp av en Google Ads-annons än via ett samtal.

Varumärke

Ett vanligt mål med traditionell marknadsföring är att det ska bygga varumärkeskännedom, med syftet att detta i nästa led ska leda till ökad försäljning för företaget. Det fantastiska med Google Ads är att du i många fall kan gå direkt på försäljningen i stället, om du har ett bra erbjudande.

Det innebär dock inte att Google Ads är dåligt för varumärkesbyggande. Snarare tvärtom. Den vanligaste betalningsmodellen inom Google Ads är att du betalar per klick. Den absoluta majoriteten av de gånger din annons visas blir det inget klick, men ditt varumärke visas däremot flera gånger utan någon direkt kostnad.

Det finns fall där huvudmålet med Google Ads-annonsering är ökad varumärkeskännedom men det vanligaste är att annonsörer ser det som en trevlig biprodukt av annonseringen.

Vilket mål ska jag välja?

Det är klokt att välja ett mål där det går att mäta lönsamheten i så stor utsträckning som möjligt. Därför är det oftast bättre med ett försäljningsrelaterat mål än varumärkeskännedom.

Det går givetvis även att mäta varumärkeskännedom samt att omsätta det i lönsamhet, men det är inte lika exakt som att utvärdera annonsering i form av genererade kunder eller uppmätt försäljning.

*Artikeln är ett justerat utdrag från Michael Bermans och min bok om Google Ads som heter Bygg en Pengamaskin.

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-09-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!