Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vikten av mätbara mål för Google Ads

Mål bordshockey

För att lyckas med Google Ads behöver du börja med att sätta ett mätbart mål med annonseringen. Detta kan tyckas självklart, men det är tyvärr inte ovanligt att denna kritiska del glöms bort.

Precis som med all annan form av marknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål för annonsering med Google Ads. Dels att det finns ett tydligt syfte, dels att du ska kunna utvärdera annonseringen efteråt.

Vilket eller vilka mål du väljer beror helt och hållet på vad du eller ditt företag sysslar med och vad du/ni vill uppnå med annonseringen. De flesta mål hamnar dock inom någon av följande kategorier:

Försäljning

Ett försäljningsmål innebär att din annonsering med Google Ads ska leda till ökad försäljning. Detta är ett vanligt och bra mål för företag som säljer produkter genom sin sajt. Om du till exempel säljer böcker på nätet är ditt mål att försäljningen av dessa ska öka som ett resultat av annonseringen. En av Google Ads styrkor är att det går att mäta hur mycket försäljning din annonsering resulterar i.

Kunder

Kunder, eller potentiella kunder i form av offertförfrågningar eller intresseanmälningar, är ett bra mål om du inte har direktförsäljning på din sajt. Denna typ av mål är vanligt bland företag som säljer till andra företag (B2B), vilket exempelvis vi på Pineberry gör. Vårt mål för Pineberrys annonsering med Google Ads är just att den ska generera ett visst antal offertförfrågningar (potentiella kunder) i förhållande till hur mycket pengar vi annonserar för.

Information

Med information som mål är ditt primära syfte med annonseringen att upplysa den som googlar, inte att sälja något eller att få in en ny kund. Detta kan vara ett relevant mål för exempelvis en myndighet.

Även om målet är att informera, kan det finnas ett tydligt lönsamhetsfokus med annonseringen. Exempelvis kan det för Skatteverket vara mer kostnadseffektivt att besvara frågor med hjälp av en Google Ads-annons än via ett samtal.

Varumärke

Ett vanligt mål med traditionell marknadsföring är att det ska bygga varumärkeskännedom, med syftet att detta i nästa led ska leda till ökad försäljning för företaget. Det fantastiska med Google Ads är att du i många fall kan gå direkt på försäljningen i stället, om du har ett bra erbjudande.

Det innebär dock inte att Google Ads är dåligt för varumärkesbyggande. Snarare tvärtom. Den vanligaste betalningsmodellen inom Google Ads är att du betalar per klick. Den absoluta majoriteten av de gånger din annons visas blir det inget klick, men ditt varumärke visas däremot flera gånger utan någon direkt kostnad.

Det finns fall där huvudmålet med Google Ads-annonsering är ökad varumärkeskännedom men det vanligaste är att annonsörer ser det som en trevlig biprodukt av annonseringen.

Vilket mål ska jag välja?

Det är klokt att välja ett mål där det går att mäta lönsamheten i så stor utsträckning som möjligt. Därför är det oftast bättre med ett försäljningsrelaterat mål än varumärkeskännedom.

Det går givetvis även att mäta varumärkeskännedom samt att omsätta det i lönsamhet, men det är inte lika exakt som att utvärdera annonsering i form av genererade kunder eller uppmätt försäljning.

*Artikeln är ett justerat utdrag från Michael Bermans och min bok om Google Ads som heter Bygg en Pengamaskin.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner