Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Youtube-annonsering – 5 fördelar

Youtube annonsering

Youtube har en enorm räckvidd och genom Googles annonsplattform Google Adwords har de möjliggjort för alla företag att enkelt nå ut med effektiv videoannonsering.

Allt fler människor flyttar sitt tittande på rörlig media från de klassiska TV-sändningarna till nätbaserade videotjänster. Youtube är idag den enskilt största plattformen för video på nätet och över sex miljarder timmar video visas varje månad på YouTube. Det motsvarar att varje person på jorden ser i snitt ser en timme på Youtube i månaden.

Youtube ägs idag av Google och de möjliggör annonsering på Youtube via deras annonsplattform Google Adwords. De erbjuder idag några olika annonsformat men det annonsformat som vi anser är mest intressant är TrueView In-Stream. Annonsformatet bygger på att det visas en videoannons innan ett videoklipp på Youtube och annonsören betalar endast för hela visningar. I många fall ser annonsören endast inledningen eftersom de får möjligheten att klicka bort annonsen efter fem sekunder, vilket gör att alla bortklickade visningar är kostnadsfria.

Den här annonslösningen kräver därför att man bygger upp annonserna med ett tydligt budskap i inledningen, för att få ut maximalt av annonseringen. Det finns många olika strategier man kan arbeta med gällande Youtube-annonsering och det gäller att hitta en strategi som passar ert företag. Fördelarna är många jämfört med andra kanaler och marknaden är ännu inte mogen.

5 fördelar med videoannonsering på Youtube:

  1. Enorm räckvidd. (1 miljarder besökare i månaden)
  2. Enkel målgruppsanpassning. (t.ex. intressen, ålder och land)
  3. Billiga visningar. (Styr enkelt kostnaden per visning)
  4. Annonsera i realtid. (Kort ledväg från beslut till annonsering)
  5. Enkel budgethantering. (Anpassa budgeten efter resultat)

Youtube och Google Adwords ger möjligheten till alla företag som kan ta fram en enklare reklamvideo att ta steget och börja med videoannonsering. Jag anser att alla företag som arbetar med videoannonsering i andra kanaler borde definitivt se över varför de inte annonserar på Youtube idag.

Annonserar ni på Youtube idag? Vill ni ha hjälp med att komma igång med Youtube-annonsering så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

  1. […] Så, Youtube verkar som en ganska bra källa för att synas. Är det dyrt då? Inte särskilt, med tanke på vad du skulle ha spenderat i marknadsföringskostnader på andra kanaler och medier så är det ett ganska kostnadseffektivt sätt att synas lite extra, som folk kan skriva under på. […]

    Pingback av SEO Göteborg | Filip Majetic

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner