Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Youtube-annonsering – 5 fördelar

Youtube annonsering

Youtube har en enorm räckvidd och genom Googles annonsplattform Google Adwords har de möjliggjort för alla företag att enkelt nå ut med effektiv videoannonsering.

Allt fler människor flyttar sitt tittande på rörlig media från de klassiska TV-sändningarna till nätbaserade videotjänster. Youtube är idag den enskilt största plattformen för video på nätet och över sex miljarder timmar video visas varje månad på YouTube. Det motsvarar att varje person på jorden ser i snitt ser en timme på Youtube i månaden.

Youtube ägs idag av Google och de möjliggör annonsering på Youtube via deras annonsplattform Google Adwords. De erbjuder idag några olika annonsformat men det annonsformat som vi anser är mest intressant är TrueView In-Stream. Annonsformatet bygger på att det visas en videoannons innan ett videoklipp på Youtube och annonsören betalar endast för hela visningar. I många fall ser annonsören endast inledningen eftersom de får möjligheten att klicka bort annonsen efter fem sekunder, vilket gör att alla bortklickade visningar är kostnadsfria.

Den här annonslösningen kräver därför att man bygger upp annonserna med ett tydligt budskap i inledningen, för att få ut maximalt av annonseringen. Det finns många olika strategier man kan arbeta med gällande Youtube-annonsering och det gäller att hitta en strategi som passar ert företag. Fördelarna är många jämfört med andra kanaler och marknaden är ännu inte mogen.

5 fördelar med videoannonsering på Youtube:

  1. Enorm räckvidd. (1 miljarder besökare i månaden)
  2. Enkel målgruppsanpassning. (t.ex. intressen, ålder och land)
  3. Billiga visningar. (Styr enkelt kostnaden per visning)
  4. Annonsera i realtid. (Kort ledväg från beslut till annonsering)
  5. Enkel budgethantering. (Anpassa budgeten efter resultat)

Youtube och Google Adwords ger möjligheten till alla företag som kan ta fram en enklare reklamvideo att ta steget och börja med videoannonsering. Jag anser att alla företag som arbetar med videoannonsering i andra kanaler borde definitivt se över varför de inte annonserar på Youtube idag.

Annonserar ni på Youtube idag? Vill ni ha hjälp med att komma igång med Youtube-annonsering så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

  1. […] Så, Youtube verkar som en ganska bra källa för att synas. Är det dyrt då? Inte särskilt, med tanke på vad du skulle ha spenderat i marknadsföringskostnader på andra kanaler och medier så är det ett ganska kostnadseffektivt sätt att synas lite extra, som folk kan skriva under på. […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner