Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Youtube-annonsering – 5 fördelar

Youtube annonsering

Youtube har en enorm räckvidd och genom Googles annonsplattform Google Adwords har de möjliggjort för alla företag att enkelt nå ut med effektiv videoannonsering.

Allt fler människor flyttar sitt tittande på rörlig media från de klassiska TV-sändningarna till nätbaserade videotjänster. Youtube är idag den enskilt största plattformen för video på nätet och över sex miljarder timmar video visas varje månad på YouTube. Det motsvarar att varje person på jorden ser i snitt ser en timme på Youtube i månaden.

Youtube ägs idag av Google och de möjliggör annonsering på Youtube via deras annonsplattform Google Adwords. De erbjuder idag några olika annonsformat men det annonsformat som vi anser är mest intressant är TrueView In-Stream. Annonsformatet bygger på att det visas en videoannons innan ett videoklipp på Youtube och annonsören betalar endast för hela visningar. I många fall ser annonsören endast inledningen eftersom de får möjligheten att klicka bort annonsen efter fem sekunder, vilket gör att alla bortklickade visningar är kostnadsfria.

Den här annonslösningen kräver därför att man bygger upp annonserna med ett tydligt budskap i inledningen, för att få ut maximalt av annonseringen. Det finns många olika strategier man kan arbeta med gällande Youtube-annonsering och det gäller att hitta en strategi som passar ert företag. Fördelarna är många jämfört med andra kanaler och marknaden är ännu inte mogen.

5 fördelar med videoannonsering på Youtube:

  1. Enorm räckvidd. (1 miljarder besökare i månaden)
  2. Enkel målgruppsanpassning. (t.ex. intressen, ålder och land)
  3. Billiga visningar. (Styr enkelt kostnaden per visning)
  4. Annonsera i realtid. (Kort ledväg från beslut till annonsering)
  5. Enkel budgethantering. (Anpassa budgeten efter resultat)

Youtube och Google Adwords ger möjligheten till alla företag som kan ta fram en enklare reklamvideo att ta steget och börja med videoannonsering. Jag anser att alla företag som arbetar med videoannonsering i andra kanaler borde definitivt se över varför de inte annonserar på Youtube idag.

Annonserar ni på Youtube idag? Vill ni ha hjälp med att komma igång med Youtube-annonsering så kontakta gärna oss på Pineberry.

En kommentar

  1. […] Så, Youtube verkar som en ganska bra källa för att synas. Är det dyrt då? Inte särskilt, med tanke på vad du skulle ha spenderat i marknadsföringskostnader på andra kanaler och medier så är det ett ganska kostnadseffektivt sätt att synas lite extra, som folk kan skriva under på. […]

    Pingback av

    SEO Göteborg | Filip Majetic

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner