Sökmotorkonsult.se

Youtube-annonsering – 5 fördelar

Youtube annonsering

Youtube har en enorm räckvidd och genom Googles annonsplattform Google Adwords har de möjliggjort för alla företag att enkelt nå ut med effektiv videoannonsering.

Allt fler människor flyttar sitt tittande på rörlig media från de klassiska TV-sändningarna till nätbaserade videotjänster. Youtube är idag den enskilt största plattformen för video på nätet och över sex miljarder timmar video visas varje månad på YouTube. Det motsvarar att varje person på jorden ser i snitt ser en timme på Youtube i månaden.

Youtube ägs idag av Google och de möjliggör annonsering på Youtube via deras annonsplattform Google Adwords. De erbjuder idag några olika annonsformat men det annonsformat som vi anser är mest intressant är TrueView In-Stream. Annonsformatet bygger på att det visas en videoannons innan ett videoklipp på Youtube och annonsören betalar endast för hela visningar. I många fall ser annonsören endast inledningen eftersom de får möjligheten att klicka bort annonsen efter fem sekunder, vilket gör att alla bortklickade visningar är kostnadsfria.

Den här annonslösningen kräver därför att man bygger upp annonserna med ett tydligt budskap i inledningen, för att få ut maximalt av annonseringen. Det finns många olika strategier man kan arbeta med gällande Youtube-annonsering och det gäller att hitta en strategi som passar ert företag. Fördelarna är många jämfört med andra kanaler och marknaden är ännu inte mogen.

5 fördelar med videoannonsering på Youtube:

  1. Enorm räckvidd. (1 miljarder besökare i månaden)
  2. Enkel målgruppsanpassning. (t.ex. intressen, ålder och land)
  3. Billiga visningar. (Styr enkelt kostnaden per visning)
  4. Annonsera i realtid. (Kort ledväg från beslut till annonsering)
  5. Enkel budgethantering. (Anpassa budgeten efter resultat)

Youtube och Google Adwords ger möjligheten till alla företag som kan ta fram en enklare reklamvideo att ta steget och börja med videoannonsering. Jag anser att alla företag som arbetar med videoannonsering i andra kanaler borde definitivt se över varför de inte annonserar på Youtube idag.

Annonserar ni på Youtube idag? Vill ni ha hjälp med att komma igång med Youtube-annonsering så kontakta gärna oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2014-01-20

En kommentar

  1. […] Så, Youtube verkar som en ganska bra källa för att synas. Är det dyrt då? Inte särskilt, med tanke på vad du skulle ha spenderat i marknadsföringskostnader på andra kanaler och medier så är det ett ganska kostnadseffektivt sätt att synas lite extra, som folk kan skriva under på. […]

    Pingback av SEO Göteborg | Filip Majetic

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?