Sökmotorkonsult.se

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

youtube

Efter påtryckningar från myndigheterna i EU har Google sagt att de kan tänka sig att börja visa annonser på YouTube från andra annonsnätverk än sitt eget Google Ads. 

Tidigare i veckan kom nyheten att Google erbjuder sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget Google Ads. Detta är givetvis inget Google gör av helt fri vilja utan efter påtryckningar från myndigheterna inom EU.

Som så ofta handlar det om att EU anser att Google ger sig själv en orättvis fördel från ett konkurrensperspektiv när de inte låter andra annonsnätverk sälja annonser på YouTube.

Precis som med Google Shopping

Bakgrunden är väldigt lik den när EU slog ned mot Google Shopping för ett par år sedan. Då var Googles lösning att släppa in andra ”annonsnätverk” i det system som går under namnet CSS.

Många var kritiska till Googles lösning då, exempelvis Pricerunners dåvarande VD Nicklas Storåkers. Det är inte svårt att hålla med om att CSS på många sätt är en konstgjord lösning för att blidka EU, och att det är svårt att se hur Googles lösning med CSS på något sätt främjat konkurrensen vilket ju var EUs syfte.

Samtidigt verkar det som att EU ändå nöjt sig med Googles lösning för Google Shopping.

På riktigt denna gång?

Det ska bli spännande att se om Google gör verklighet av sitt löfte att öppna upp för andra annonsnätverk att sälja annonser på YouTube. Och kanske framförallt om det denna gång blir mer av en riktig lösning jämfört med hur det blev med Google Shopping.

Vad tror du? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-06-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.

Kylie Jenner Pineberries

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

En video på TikTok där Kylie Jenner äter Pineberries fick googlingarna på vårt namn att öka kraftigt. Är detta början på ett genombrott för bäret Pineberry?

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?