Sökmotorkonsult.se

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

youtube

Efter påtryckningar från myndigheterna i EU har Google sagt att de kan tänka sig att börja visa annonser på YouTube från andra annonsnätverk än sitt eget Google Ads. 

Tidigare i veckan kom nyheten att Google erbjuder sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget Google Ads. Detta är givetvis inget Google gör av helt fri vilja utan efter påtryckningar från myndigheterna inom EU.

Som så ofta handlar det om att EU anser att Google ger sig själv en orättvis fördel från ett konkurrensperspektiv när de inte låter andra annonsnätverk sälja annonser på YouTube.

Precis som med Google Shopping

Bakgrunden är väldigt lik den när EU slog ned mot Google Shopping för ett par år sedan. Då var Googles lösning att släppa in andra ”annonsnätverk” i det system som går under namnet CSS.

Många var kritiska till Googles lösning då, exempelvis Pricerunners dåvarande VD Nicklas Storåkers. Det är inte svårt att hålla med om att CSS på många sätt är en konstgjord lösning för att blidka EU, och att det är svårt att se hur Googles lösning med CSS på något sätt främjat konkurrensen vilket ju var EUs syfte.

Samtidigt verkar det som att EU ändå nöjt sig med Googles lösning för Google Shopping.

På riktigt denna gång?

Det ska bli spännande att se om Google gör verklighet av sitt löfte att öppna upp för andra annonsnätverk att sälja annonser på YouTube. Och kanske framförallt om det denna gång blir mer av en riktig lösning jämfört med hur det blev med Google Shopping.

Vad tror du? Kommentera gärna nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-06-17

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]