Välja CMS

Del två i vår guide till en helt ny webbplats handlar om CMS (Content Management System). Det är lätt att tänka sig att när man sätter upp en ny site så ska man bygga från grunden men jag vill hävda att i åtminstone 80-90% av fallen är det smartaste att välja ett befintligt CMS.

Det finns idag massor av bra CMS att välja på och många är open source vilket för med sig enorma fördelar. Ett stort open source-cms har en förmåga att utvecklas snabbt, ha massor av konsulter som kan hantera systemen om det krånglar för dig och i allt större utsträckning vara välbyggda ur seo-hänseende. Vilket CMS du ska använda hör förstås ihop med vad du vill åstadkomma på din site.

Mitt förstahandsval är alltid WordPress. Jag använder i princip WP till allt som inte kräver något speciellt och en del som gör det. Sökmotorkonsult.se och Pineberry.com är två siter som vi baserat på WordPress. Om du upplever att WP inte passar för det du tänkt dig så kan det vara så att du behöver ett större CMS, Drupal och Joomla är mina förstahandsval i det fallet. Ska du bygga en webshop föreslår jag att du botaniserar bland svenska leverantörer som gjort sig kända för sökmotorvänliga lösningar. Icommerce och Kodmyran är två bra exempel.

Jag ska inte gå in i detalj på alla CMS här utan rekommenderar artikeln om Publiceringsverktyg för mer info.

Att ta med i beaktande när du väljer CMS

Det finns ett antal saker som jag brukar titta på när jag utvärderar ett CMS och jag tänkte att jag skulle leverera dem i punktform. Alla är inte lika viktiga och det skiljer sig lite hur viktiga de är beroende på dina seo-kunskaper och vilka resurser du har.

  • Dynamiskt – För att ett CMS ska fungera bra långsiktigt för SEO så måste det vara enkelt att ändra sånt som spelar roll direkt i adminpanelen. Du ska kunna sätta titlar, rubriker, ankartexter etc utan att behöver grotta i koden varje gång.
  • Välordnat – Många CMS kommer med en struktur, en ordning på hur saker sorteras in på siten. Om den strukturen inte är bra kommer det bli jobbigt att ta positioner. Mer om det i nästa avsnitt – Hierarki & Struktur.
  • Aktivt – Det är faktiskt viktigt att det är ett CMS som utvecklas och som du kan räkna med kommer fortsätta utvecklas. Även om det känns som en engångsföreteelse att bygga en site så kommer du vilja uppdatera i framtiden. Förutsättningarna förändras, ditt företag växer eller vad som nu kan vara anledningen till att din site också behöver ta ett steg framåt. Det här är en av anledningarna till att jag gillar WordPress så mycket, det kommer hela tiden nya och bra plugins och motorn är i konstant utveckling.
  • Smidigt – Det är lika bra att erkänna direkt, om det är jobbigt att använda CMS:et kommer inte alla de där nyheterna publiceras som du tänkt dig, du kommer inte fylla på med din köpguide osv. Ett osmidigt CMS är döden för en site.
  • On Page kvaliteter – Det här låter kanske som att CMS:et ska vara sökmotoroptimerat och det betyder det ungefär. Jag inser att det är en lite luddig punkt men det är viktigt att grunderna är på plats annars kommer du få slita. Navigeringen måste fungera bra, det måste ha sökmotorvänliga sökvägar osv. Om det är svårt att göra bedömningen så ta hjälp av en sökmotorkonsult för att utvärdera det CMS du funderar på.

Det här var CMS-delen i guiden till en helt ny webbplats, nästa steg är Hierarki & Struktur.