Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

nya_google_search_console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu äntligen nått Sverige. Förutom ett nytt grafiskt utseende erbjuds nu flera efterlängtade funktioner, däribland möjligheten att se data upp till 16 månader tillbaka.

Precis som är fallet med många av Googles nya funktioner (exempelvis det nya AdWords-gränsnittet) kommer utrullningen ske gradvis. Detta innebär att du får vara fortsatt tålmodig om den nya versionen inte har kommit till just ditt Google Search Console-konto. Det kan även vara så att vissa funktioner ännu inte finns tillgängliga för stunden. Det kommer därför tills vidare vara fortsatt möjligt att växla mellan den gamla och nya versionen av GSC.

Nya funktioner i Google Search Console

Nedan två funktioner kan ses som de två största nyheterna i den nya versionen av GSC:

1. Search Performance
Denna del är kanske den mest efterlängtade – tidigare har vi fått data 3 månader tillbaka, men får nu tillgång till upp till 16 månaders data. Detta innebär bland annat att det blir enklare att se hur ens positioner i sökresultatet har utvecklat sig under en längre tidsperiod, vilket därmed ger ett bättre analysunderlag.

Precis som tidigare kan man även ta fram data kring klickfrekvens, olika enhetstyper, visningar, specifika sidor och så vidare.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta ökar transparensen eftersom 16 månaders data utan tvekan ger en bättre helhetsbild än tidigare.

 

nya google search console beta

Gränssnittet i beta-versionen av nya Google Search Console

2. Index Coverage
I den ”gamla” versionen av GSC har man haft möjlighet att få information kring ens sajts indexeringsstatus – exempelvis hur många sidor som Google har indexerat. Skillnaden med den nya Index Coverage-rapporten är att du får ännu mer information och underlag för felsökning. Skulle något fel med indexeringen upptäckas får du ett meddelande kring möjliga orsaker, vilket troligtvis kan hjälpa till att identifiera problemet. Bra att känna till är att denna funktion fungerar bäst om du har laddat upp en sitemap.

När du väl har åtgärdat problemet finns det en ”validering”-knapp som efter en stund kommer ge en bekräftelse på att problemet faktiskt har blivit löst. Detta är helt klart ett värdefullt stöd när man stöter på tekniska problem på sajten. En annan fördel är att du nu lättare kan dela denna information med berörda kollegor även om de saknar inloggningsuppgifter till GSC.

Har du fått tillgång till den nya versionen av Google Search Console ännu? Vad tycker du? Kommentera gärna här nedan!

 

4 kommentarer

  1. Den dök upp innan jul och funktionerna för indextäckning är bra.

    Kommentar av

    Daniel

  2. Daniel,

    Tack för din kommentar. Kul att du fick nya GSC innan jul, de flesta av oss fick vänta till senare delen av januari.

  3. Är det bara jag som är korkad eller är det faktiskt så att man inte kan se den faktiska positionen på söktermerna? Så vitt jag förstår kan jag bara ställa in det så att jag kan se, låt oss säga söktermer som har position < 10.

    Kommentar av

    Olga

  4. Hej Olga,

    Tack för din kommentar!

    Om du är inne på Status > Performance och har klickat på rutan med rubriken ”Average position” ska du kunna se vilka positioner du haft på sökorden under det tidsintervall du har angett. Vissa av sökordens positioner anges med decimaler då det är en genomsnittlig position som redovisas. För mig så kan jag se positioner på såväl sökord som rankar inom topp 10 samt utanför topp 10. Hoppas det var svar på din fråga, annars får du gärna återkomma.

    Kommentar av

    Erik Bråneryd

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Marie Fernholm, Michael Wahlgren och Viktor Calmhede i Sökpodden avsnitt 38

#38 Zuckerbergs hotell

Ingen kan väl ha missat de senaste veckornas artiklar om Facebook och Cambridge Analytica-skandalen. I avsnitt 38 av Sökpodden börjar vi såklart i denna soppa. Därefter dyker vi ner i ämnet SEO och hosting för att sist men inte minst prata om varför dynamiska annonser på Facebook blivit en sådan stor och effektiv funktion för många annonsörer.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

I Google Analytics går det att applicera filter på vynivå. Vyfilter används för att filtrera och ändra data innan det når våra rapporter. Vi går här igenom vilka för- och nackdelar det finns samt att vi ger några exempel på vyfilter som alla med ett Google Analytics-konto bör fundera på att implementera.

GoogleCoin kryptovaluta

Google lanserar sin egen kryptovaluta – GCoin

Efter mycket hemlighetsmakeri och en hel del rykten släpper nu Google årets största Google-nyhet; i sommar kommer Googles egna kryptovaluta GCoin. Detta för att konkurrera med kryptovalutor som BitCoin, OneCoin och Ethereum. Det hela började med att Google i mars […]

Instagram bilder

Instagrambilder 2018 – så får du rätt storlek!

Instagram är en visuell plattform, använder du den optimala storleken på dina Instagrambilder? Vi går igenom Instagrams bildstorlekarna och tips och tricks som hjälper dig lyckas med Instagram! Om du vill nå ut till många kan Instagram vara en lämplig […]

Viktor Calmhede, Simon Davidsson och Michael Wahlgren i Sökpodden avsnitt 37

#37 Googles ansvar

Så var det äntligen dags för denna månads avsnitt av Sökpodden. Denna gång inleder vi med den stora debatten kring Googles ansvar, vi dyker ned i vanliga missförstånd om SEO och så avslutar med en diskussion om annonsväxling på Google AdWords. Lyssna nu!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner