Sökmotorkonsult.se

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

nya_google_search_console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu äntligen nått Sverige. Förutom ett nytt grafiskt utseende erbjuds nu flera efterlängtade funktioner, däribland möjligheten att se data upp till 16 månader tillbaka.

Precis som är fallet med många av Googles nya funktioner (exempelvis det nya AdWords-gränsnittet) kommer utrullningen ske gradvis. Detta innebär att du får vara fortsatt tålmodig om den nya versionen inte har kommit till just ditt Google Search Console-konto. Det kan även vara så att vissa funktioner ännu inte finns tillgängliga för stunden. Det kommer därför tills vidare vara fortsatt möjligt att växla mellan den gamla och nya versionen av GSC.

Nya funktioner i Google Search Console

Nedan två funktioner kan ses som de två största nyheterna i den nya versionen av GSC:

1. Search Performance
Denna del är kanske den mest efterlängtade – tidigare har vi fått data 3 månader tillbaka, men får nu tillgång till upp till 16 månaders data. Detta innebär bland annat att det blir enklare att se hur ens positioner i sökresultatet har utvecklat sig under en längre tidsperiod, vilket därmed ger ett bättre analysunderlag.

Precis som tidigare kan man även ta fram data kring klickfrekvens, olika enhetstyper, visningar, specifika sidor och så vidare.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta ökar transparensen eftersom 16 månaders data utan tvekan ger en bättre helhetsbild än tidigare.

 

nya google search console beta

Gränssnittet i beta-versionen av nya Google Search Console

2. Index Coverage
I den ”gamla” versionen av GSC har man haft möjlighet att få information kring ens sajts indexeringsstatus – exempelvis hur många sidor som Google har indexerat. Skillnaden med den nya Index Coverage-rapporten är att du får ännu mer information och underlag för felsökning. Skulle något fel med indexeringen upptäckas får du ett meddelande kring möjliga orsaker, vilket troligtvis kan hjälpa till att identifiera problemet. Bra att känna till är att denna funktion fungerar bäst om du har laddat upp en sitemap.

När du väl har åtgärdat problemet finns det en ”validering”-knapp som efter en stund kommer ge en bekräftelse på att problemet faktiskt har blivit löst. Detta är helt klart ett värdefullt stöd när man stöter på tekniska problem på sajten. En annan fördel är att du nu lättare kan dela denna information med berörda kollegor även om de saknar inloggningsuppgifter till GSC.

Har du fått tillgång till den nya versionen av Google Search Console ännu? Vad tycker du? Kommentera gärna här nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2018-01-31

4 kommentarer

  1. Den dök upp innan jul och funktionerna för indextäckning är bra.

    Kommentar av Daniel

  2. Daniel,

    Tack för din kommentar. Kul att du fick nya GSC innan jul, de flesta av oss fick vänta till senare delen av januari.

  3. Är det bara jag som är korkad eller är det faktiskt så att man inte kan se den faktiska positionen på söktermerna? Så vitt jag förstår kan jag bara ställa in det så att jag kan se, låt oss säga söktermer som har position < 10.

    Kommentar av Olga

  4. Hej Olga,

    Tack för din kommentar!

    Om du är inne på Status > Performance och har klickat på rutan med rubriken ”Average position” ska du kunna se vilka positioner du haft på sökorden under det tidsintervall du har angett. Vissa av sökordens positioner anges med decimaler då det är en genomsnittlig position som redovisas. För mig så kan jag se positioner på såväl sökord som rankar inom topp 10 samt utanför topp 10. Hoppas det var svar på din fråga, annars får du gärna återkomma.

    Kommentar av Erik Bråneryd

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?