Sökmotorkonsult.se

Få tillgång till mer data i nya Google Search Console

nya_google_search_console

Beta-versionen av nya Google Search Console har nu äntligen nått Sverige. Förutom ett nytt grafiskt utseende erbjuds nu flera efterlängtade funktioner, däribland möjligheten att se data upp till 16 månader tillbaka.

Precis som är fallet med många av Googles nya funktioner (exempelvis det nya AdWords-gränsnittet) kommer utrullningen ske gradvis. Detta innebär att du får vara fortsatt tålmodig om den nya versionen inte har kommit till just ditt Google Search Console-konto. Det kan även vara så att vissa funktioner ännu inte finns tillgängliga för stunden. Det kommer därför tills vidare vara fortsatt möjligt att växla mellan den gamla och nya versionen av GSC.

Nya funktioner i Google Search Console

Nedan två funktioner kan ses som de två största nyheterna i den nya versionen av GSC:

1. Search Performance
Denna del är kanske den mest efterlängtade – tidigare har vi fått data 3 månader tillbaka, men får nu tillgång till upp till 16 månaders data. Detta innebär bland annat att det blir enklare att se hur ens positioner i sökresultatet har utvecklat sig under en längre tidsperiod, vilket därmed ger ett bättre analysunderlag.

Precis som tidigare kan man även ta fram data kring klickfrekvens, olika enhetstyper, visningar, specifika sidor och så vidare.

Sammanfattningsvis kan man säga att detta ökar transparensen eftersom 16 månaders data utan tvekan ger en bättre helhetsbild än tidigare.

 

nya google search console beta

Gränssnittet i beta-versionen av nya Google Search Console

2. Index Coverage
I den ”gamla” versionen av GSC har man haft möjlighet att få information kring ens sajts indexeringsstatus – exempelvis hur många sidor som Google har indexerat. Skillnaden med den nya Index Coverage-rapporten är att du får ännu mer information och underlag för felsökning. Skulle något fel med indexeringen upptäckas får du ett meddelande kring möjliga orsaker, vilket troligtvis kan hjälpa till att identifiera problemet. Bra att känna till är att denna funktion fungerar bäst om du har laddat upp en sitemap.

När du väl har åtgärdat problemet finns det en ”validering”-knapp som efter en stund kommer ge en bekräftelse på att problemet faktiskt har blivit löst. Detta är helt klart ett värdefullt stöd när man stöter på tekniska problem på sajten. En annan fördel är att du nu lättare kan dela denna information med berörda kollegor även om de saknar inloggningsuppgifter till GSC.

Har du fått tillgång till den nya versionen av Google Search Console ännu? Vad tycker du? Kommentera gärna här nedan!

 

4 kommentarer

  1. Den dök upp innan jul och funktionerna för indextäckning är bra.

    Kommentar av Daniel

  2. Daniel,

    Tack för din kommentar. Kul att du fick nya GSC innan jul, de flesta av oss fick vänta till senare delen av januari.

  3. Är det bara jag som är korkad eller är det faktiskt så att man inte kan se den faktiska positionen på söktermerna? Så vitt jag förstår kan jag bara ställa in det så att jag kan se, låt oss säga söktermer som har position < 10.

    Kommentar av Olga

  4. Hej Olga,

    Tack för din kommentar!

    Om du är inne på Status > Performance och har klickat på rutan med rubriken ”Average position” ska du kunna se vilka positioner du haft på sökorden under det tidsintervall du har angett. Vissa av sökordens positioner anges med decimaler då det är en genomsnittlig position som redovisas. För mig så kan jag se positioner på såväl sökord som rankar inom topp 10 samt utanför topp 10. Hoppas det var svar på din fråga, annars får du gärna återkomma.

    Kommentar av Erik Bråneryd

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Alexander Bergström i avsnitt 75 av Sökpodden

#75 Google vill bestämma

I vårt sjuttiofemte avsnitt av Sökpodden börjar vi titelkaoset som Google bjudit på senaste månad, för att ta oss vidare till ETA-annonserna kommer försvinna från Google Ads.

Amazon Prime Air

Amazon Prime lanseras i Sverige

Vi säger hej till Amazon Prime! I dag lanseras Amazon sin premiumtjänst Prime i Sverige. I vilken utsträckning kommer det påskynda Amazons framfart i Sverige?

ETA försvinner

Expanded text ads försvinner

Efter den 30:e juni kommer det inte längre gå att skapa nya eller ändra i befintliga ETA-annonser. Detta är en stor förändring inom Google Ads, och du kommer behöva börja jobba med RSA-annonser om du inte redan gjort det.

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.