Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lär dig använda Google Analytics Segment

Segmentering

För att få en djupare förståelse för hur olika grupper av besökare beter sig på webbplatsen kan man använda sig av segmentverktyget i Analytics. I det här inlägget går vi igenom hur segment fungerar så att du ska förstå dina besökare bättre.

Med standardrapporterna i Analytics kan vi se trender i kontot, när vi applicerar segment kan vi också förstå varför siffrorna ser ut som de gör.

En del grundläggande data går att få fram i standardrapporterna genom att slå på en sekundär dimension. Men genom att använda segment kan du slå på flera sekundära dimensioner och dessutom följer din segmentering med igenom alla standardrapporter. Dessutom kan du jämföra upp till fyra segment mot varandra. Segmenten som du skapar sparas så att du snabbt kan ta dig tillbaka till informationen du hittat.

För att skapa ett segment så klickar du på ”+ Lägg till segment” som ligger över grafen i alla standardrapporter. Därefter kan du antingen välja något av Googles förinställda segment eller skapa ett eget utifrån dina behov.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Exempel på färdiga Google Analytics Segment

  • Betald trafik
  • Direkt trafik
  • Hänvisningstrafik
  • Organisk trafik
  • Nya användare
  • Återkommande användare

Exempel på Google Analytics Segment du kan skapa själv

  • Besökare som tittat på speciellt innehåll på webbplatsen eller tagit sig till en sida en viss väg. (Som bilden ovan illustrerar).
  • Besökare lagt en produkt i varukorgen men inte genomfört köpet
  • Besökare som har handlat (till och med för ett visst belopp)

När man gör skärningar (segmenterar) i rapporter så utgörs datan av ett stickprov. Detta görs för att snabbt kunna presentera siffror. Denna metod (Sampling) är vanligt förekommande när man arbetar med att analysera stora mängder data. Det är viktigt att känna till så man inte misstror datan jämfört med de siffror som standardrapporterna visar.

Även om inte siffrorna stämmer på exakt antalet (jämfört med standard rapporterna) så är den tillräckligt tillförlitlig för att du ska kunna upptäcka beteende som är specifika för ett visst segment.

Avslutningsvis vill jag uppmana dig att fundera ut vad du vill ta reda på innan du loggar in i Analytics. När du vet vad det är man vill undersöka är det mycket lättare och effektivare att använda verktyget och segmentera fram det du vill titta på. Annars kan timmarna lätt sticka iväg!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Google lanserar Popular Products som låter användare jämför produkter direkt i det organiska sökresultatet. Här går vi igenom allt vi vet om Popular Products hittills. 

Google förändrar designen av hela serpen

Google förändrar designen för hur sidor presenteras i hela serpen. Förändringen, som vi redan sett på mobil under längre tid, rullas nu ut permanent till desktop. Det här får vissa konsekvenser för din SEO som du bör känna till.

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner