Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lär dig använda Google Analytics Segment

Segmentering

För att få en djupare förståelse för hur olika grupper av besökare beter sig på webbplatsen kan man använda sig av segmentverktyget i Analytics. I det här inlägget går vi igenom hur segment fungerar så att du ska förstå dina besökare bättre.

Med standardrapporterna i Analytics kan vi se trender i kontot, när vi applicerar segment kan vi också förstå varför siffrorna ser ut som de gör.

En del grundläggande data går att få fram i standardrapporterna genom att slå på en sekundär dimension. Men genom att använda segment kan du slå på flera sekundära dimensioner och dessutom följer din segmentering med igenom alla standardrapporter. Dessutom kan du jämföra upp till fyra segment mot varandra. Segmenten som du skapar sparas så att du snabbt kan ta dig tillbaka till informationen du hittat.

För att skapa ett segment så klickar du på ”+ Lägg till segment” som ligger över grafen i alla standardrapporter. Därefter kan du antingen välja något av Googles förinställda segment eller skapa ett eget utifrån dina behov.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Exempel på färdiga Google Analytics Segment

  • Betald trafik
  • Direkt trafik
  • Hänvisningstrafik
  • Organisk trafik
  • Nya användare
  • Återkommande användare

Exempel på Google Analytics Segment du kan skapa själv

  • Besökare som tittat på speciellt innehåll på webbplatsen eller tagit sig till en sida en viss väg. (Som bilden ovan illustrerar).
  • Besökare lagt en produkt i varukorgen men inte genomfört köpet
  • Besökare som har handlat (till och med för ett visst belopp)

När man gör skärningar (segmenterar) i rapporter så utgörs datan av ett stickprov. Detta görs för att snabbt kunna presentera siffror. Denna metod (Sampling) är vanligt förekommande när man arbetar med att analysera stora mängder data. Det är viktigt att känna till så man inte misstror datan jämfört med de siffror som standardrapporterna visar.

Även om inte siffrorna stämmer på exakt antalet (jämfört med standard rapporterna) så är den tillräckligt tillförlitlig för att du ska kunna upptäcka beteende som är specifika för ett visst segment.

Avslutningsvis vill jag uppmana dig att fundera ut vad du vill ta reda på innan du loggar in i Analytics. När du vet vad det är man vill undersöka är det mycket lättare och effektivare att använda verktyget och segmentera fram det du vill titta på. Annars kan timmarna lätt sticka iväg!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner