Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lär dig använda Google Analytics Segment

Segmentering

För att få en djupare förståelse för hur olika grupper av besökare beter sig på webbplatsen kan man använda sig av segmentverktyget i Analytics. I det här inlägget går vi igenom hur segment fungerar så att du ska förstå dina besökare bättre.

Med standardrapporterna i Analytics kan vi se trender i kontot, när vi applicerar segment kan vi också förstå varför siffrorna ser ut som de gör.

En del grundläggande data går att få fram i standardrapporterna genom att slå på en sekundär dimension. Men genom att använda segment kan du slå på flera sekundära dimensioner och dessutom följer din segmentering med igenom alla standardrapporter. Dessutom kan du jämföra upp till fyra segment mot varandra. Segmenten som du skapar sparas så att du snabbt kan ta dig tillbaka till informationen du hittat.

För att skapa ett segment så klickar du på ”+ Lägg till segment” som ligger över grafen i alla standardrapporter. Därefter kan du antingen välja något av Googles förinställda segment eller skapa ett eget utifrån dina behov.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Exempel på färdiga Google Analytics Segment

  • Betald trafik
  • Direkt trafik
  • Hänvisningstrafik
  • Organisk trafik
  • Nya användare
  • Återkommande användare

Exempel på Google Analytics Segment du kan skapa själv

  • Besökare som tittat på speciellt innehåll på webbplatsen eller tagit sig till en sida en viss väg. (Som bilden ovan illustrerar).
  • Besökare lagt en produkt i varukorgen men inte genomfört köpet
  • Besökare som har handlat (till och med för ett visst belopp)

När man gör skärningar (segmenterar) i rapporter så utgörs datan av ett stickprov. Detta görs för att snabbt kunna presentera siffror. Denna metod (Sampling) är vanligt förekommande när man arbetar med att analysera stora mängder data. Det är viktigt att känna till så man inte misstror datan jämfört med de siffror som standardrapporterna visar.

Även om inte siffrorna stämmer på exakt antalet (jämfört med standard rapporterna) så är den tillräckligt tillförlitlig för att du ska kunna upptäcka beteende som är specifika för ett visst segment.

Avslutningsvis vill jag uppmana dig att fundera ut vad du vill ta reda på innan du loggar in i Analytics. När du vet vad det är man vill undersöka är det mycket lättare och effektivare att använda verktyget och segmentera fram det du vill titta på. Annars kan timmarna lätt sticka iväg!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner