Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lär dig använda Google Analytics Segment

Segmentering

För att få en djupare förståelse för hur olika grupper av besökare beter sig på webbplatsen kan man använda sig av segmentverktyget i Analytics. I det här inlägget går vi igenom hur segment fungerar så att du ska förstå dina besökare bättre.

Med standardrapporterna i Analytics kan vi se trender i kontot, när vi applicerar segment kan vi också förstå varför siffrorna ser ut som de gör.

En del grundläggande data går att få fram i standardrapporterna genom att slå på en sekundär dimension. Men genom att använda segment kan du slå på flera sekundära dimensioner och dessutom följer din segmentering med igenom alla standardrapporter. Dessutom kan du jämföra upp till fyra segment mot varandra. Segmenten som du skapar sparas så att du snabbt kan ta dig tillbaka till informationen du hittat.

För att skapa ett segment så klickar du på ”+ Lägg till segment” som ligger över grafen i alla standardrapporter. Därefter kan du antingen välja något av Googles förinställda segment eller skapa ett eget utifrån dina behov.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics 3 oktober!


Boka nu!

Exempel på färdiga Google Analytics Segment

  • Betald trafik
  • Direkt trafik
  • Hänvisningstrafik
  • Organisk trafik
  • Nya användare
  • Återkommande användare

Exempel på Google Analytics Segment du kan skapa själv

  • Besökare som tittat på speciellt innehåll på webbplatsen eller tagit sig till en sida en viss väg. (Som bilden ovan illustrerar).
  • Besökare lagt en produkt i varukorgen men inte genomfört köpet
  • Besökare som har handlat (till och med för ett visst belopp)

När man gör skärningar (segmenterar) i rapporter så utgörs datan av ett stickprov. Detta görs för att snabbt kunna presentera siffror. Denna metod (Sampling) är vanligt förekommande när man arbetar med att analysera stora mängder data. Det är viktigt att känna till så man inte misstror datan jämfört med de siffror som standardrapporterna visar.

Även om inte siffrorna stämmer på exakt antalet (jämfört med standard rapporterna) så är den tillräckligt tillförlitlig för att du ska kunna upptäcka beteende som är specifika för ett visst segment.

Avslutningsvis vill jag uppmana dig att fundera ut vad du vill ta reda på innan du loggar in i Analytics. När du vet vad det är man vill undersöka är det mycket lättare och effektivare att använda verktyget och segmentera fram det du vill titta på. Annars kan timmarna lätt sticka iväg!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner