Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Lär dig använda Google Analytics Segment

Segmentering

För att få en djupare förståelse för hur olika grupper av besökare beter sig på webbplatsen kan man använda sig av segmentverktyget i Analytics. I det här inlägget går vi igenom hur segment fungerar så att du ska förstå dina besökare bättre.

Med standardrapporterna i Analytics kan vi se trender i kontot, när vi applicerar segment kan vi också förstå varför siffrorna ser ut som de gör.

En del grundläggande data går att få fram i standardrapporterna genom att slå på en sekundär dimension. Men genom att använda segment kan du slå på flera sekundära dimensioner och dessutom följer din segmentering med igenom alla standardrapporter. Dessutom kan du jämföra upp till fyra segment mot varandra. Segmenten som du skapar sparas så att du snabbt kan ta dig tillbaka till informationen du hittat.

För att skapa ett segment så klickar du på ”+ Lägg till segment” som ligger över grafen i alla standardrapporter. Därefter kan du antingen välja något av Googles förinställda segment eller skapa ett eget utifrån dina behov.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

Exempel på färdiga Google Analytics Segment

  • Betald trafik
  • Direkt trafik
  • Hänvisningstrafik
  • Organisk trafik
  • Nya användare
  • Återkommande användare

Exempel på Google Analytics Segment du kan skapa själv

  • Besökare som tittat på speciellt innehåll på webbplatsen eller tagit sig till en sida en viss väg. (Som bilden ovan illustrerar).
  • Besökare lagt en produkt i varukorgen men inte genomfört köpet
  • Besökare som har handlat (till och med för ett visst belopp)

När man gör skärningar (segmenterar) i rapporter så utgörs datan av ett stickprov. Detta görs för att snabbt kunna presentera siffror. Denna metod (Sampling) är vanligt förekommande när man arbetar med att analysera stora mängder data. Det är viktigt att känna till så man inte misstror datan jämfört med de siffror som standardrapporterna visar.

Även om inte siffrorna stämmer på exakt antalet (jämfört med standard rapporterna) så är den tillräckligt tillförlitlig för att du ska kunna upptäcka beteende som är specifika för ett visst segment.

Avslutningsvis vill jag uppmana dig att fundera ut vad du vill ta reda på innan du loggar in i Analytics. När du vet vad det är man vill undersöka är det mycket lättare och effektivare att använda verktyget och segmentera fram det du vill titta på. Annars kan timmarna lätt sticka iväg!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner