Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Google Data Studio finns nu i Sverige

Google Data Studio

Google Data Studio släpptes i Sverige i förra månaden. Det är ett gratis verktyg från Google som ger dig möjligheten att skapa dynamiska och interaktiva rapporter för flera olika datakällor. Dessa kan du sedan dela med personer som behöver se datan på ett överskådligt sätt.

Behovet av analys växer. Samtidigt blir datan som ska analyseras mer komplex och datakällorna fler. Lägg sedan till att fler personer behöver få tillgång till datan, men alla behöver kanske inte tillgång till all data. Det blir komplext. Google Analytics i all sin ära, men visst finns det lite att önska när det kommer till att presentera data i Google Analytics. Detta har även Google förstått.

Vad är Google Data Studio?

Google Data Studio är är ett nytt verktyg från Google som låter dig skapa interaktiva och dynamiska dashboards från olika datakällor. Du kan enkelt sammankoppla data från Google Analytics, Google AdWords, Google Search Console, med mera. Läs gärna mer om vilka källor du koppla här.

Google Data Studio ger dig möjligheten att bygga rapporter precis som du vill och som uppdateras automatiskt. Du kan välja om du vill presentera datan som tidsserie, stapeldiagram, cirkeldiagram, tabell, geokarta, spridningsdiagram, punktdiagram, ytdiagram eller poängkort (enbart siffra). Till detta kan du välja storlek, färger och typsnitt som matchar din grafiska profil. Du kan även sätta dina egna rubriker, lägga till bilder som till exempel logotyp och skriva text var och hur du vill – direkt i rapporten.

Du sätter lätt din egen prägel på rapporten. Tänk bara på att mycket data behöver inte alltid betyda att det är bättre. Försök alltid sätta upp vyer som du eller någon annan kan ta beslut på och agera på.

Fördelar med Google Data Studio

  • Det är gratis. Du behöver bara ett Google-konto.
  • Du börjar med en blank yta som du bygger upp. Det finns även mallar att hämta, alternativt skapar du dina egna.
  • Du kan presentera data från olika källor/webbplatser. Tittar vi på Google Analytics är det till exempel problematiskt att se data från olika webbplatser i samma vy. I Google Data Studio skulle du kunna sätta upp widgets för flera datakällor i samma vy.
  • Du kan dela dina rapporter så ni kan sammarbeta i uppbyggandet av er rapport. Eller dela med personer som bara ska kunna integrera med dem, men inte redigera i själva rapporten.
  • Eftersom rapporterna är dynamiska och interaktiva kan du låta mottagaren själv välja datumintervall om du vill. Du kan också sätta upp så mottagaren enkelt kan filtrera på till exempel bara mobile eller bara desktop.

Koppla Facebook eller Bing Ads med Google Data Studio

I dagsläget kan du inte automatiskt koppla ihop Google Data Studio med Facebook eller Bing Ads. Det finns ingen sådan kopplare. Givetvis kan du hämta datan som du får in i Google Analytics om du till exempel UTM-taggar dina kampanjer, men att få in all data som till exempel visningar går tyvärr inte att göra automatiskt. Här behöver du använda dig av en kopplare som mellanhand, till exempel Google Sheets eller Big Query.

Google Data Studio om ett år?

Som du kanske förstått är möjligheterna många, både på gott och ont. Personligen hade jag velat se en funktion som ändrar och strukturerar alla widgets på ett smidigare sätt än det som finns idag (justera horisontellt och vertikalt). Det finns mallar, men börjar du ändra lite så har du snart en flytande rapport med ojämna widgets och linjer.

Jag har också gärna sett att det skulle gå att ställa in ”senaste 12+ månaderna” i datumintervallen, för att till exempel kunna se hur samma månad presterade förra året. Många branscher är säsongsberoende så ”senaste 12+ månaderna” hade varit guld. Google Data Studio använder liknande datumfunktion som Google Analytics gör, alltså att du bara kan ställa in ”senaste 30 dagarna”. Givetvis kan du ställa in det manuellt, men jag skulle vilja se en funktion som gör att jag kan ställa in det automatiskt.

Sist skulle jag gärna vilja se att det går att dela en rapport via länk. Det ser ut som det går i dagsläget eftersom Google Data Studio bygger på samma användargränssnitt som bland annat Google Drive. Funktionen finns där, men fungerar inte än. Troligtvis är det dock bara en tidsfråga innan dela länk-funktionen fungerar som det ska.

[Uppdatering 2017-04-28] Google släppte igår funktionen dela via länk. Mottagaren behöver alltså inte ha eller vara inloggad med ett Google-konto för att kunna ta del av din rapport längre. [Slut på uppdatering]

Läs gärna mer om hur du kommer igång på Google Data Studio Help Center. De allra senaste funktionerna som tillkommer hittar du här.

Har du kommit igång med Google Data Studio och vill tipsa om något eller om du vill veta mer om verktyget är du välkommen att kommentera här nedan.

4 kommentarer

  1. Det som är genuint dåligt med Data Studio är att du inte kan exportera till pdf.

  2. Hej Christian

    Håller med. Det hade varit smidigt om det fanns en inbyggd funktion. Har läst lite om det och det är fler som vill se samma funktion. Vi får hoppas att det kommer inom en snar framtid. Till dess får vi försöka lösa det med webbläsarens inbyggda skriv ut-funktion.

    Kommentar av

    Daniel Hofflander

  3. Om du jämför Google Data Studio med andra big data verktyg såsom Qlik, Power BI, BIME. Är det bättre eller sämre eller är det same same but different?

    Kommentar av

    Jonas Florén

  4. Hej Jonas,

    Tack för din fråga, men tyvärr har jag ingen erfarenhet av de verktygen. /Daniel

    Kommentar av

    Daniel Hofflander

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner