Sökmotorkonsult.se

Google dumpar FloC

FloC blir Topics

Tanken var att Google skulle ersätta tredjepartskakan med FloC. Men på grund av ett svalt mottagande dumpar nu Google FloC till förmån för ett nytt system som heter Topics.

Tredjepartskakan ska försvinna från Chrome senast 2023. Fram tills nu har Googles tanke varit att ersätta tredjepartskakan med ett system som går under namnet FloC. I avsnitt 70 av Sökpodden pratade vi lite om just FloC.

FloC står för “Federated Learning of Cohorts” där kohort är det viktiga ordet som betyder en grupp individer som har gemensamma kännetecken. Men FloC har minst sagt fått ett svalt mottagande. Varken annonsörer, publicister, andra plattformar eller integritetsförespråkare har gillat upplägget med FloC. Därför är det kanske inte så förvånande att Google nu väljer att dumpa FloC.

Topics tar över

Istället för FloC lanserar Google ett nytt system som heter Topics. Precis som FloC handlar Topics om ämnen, men med den stora skillnaden att Topics bara handlar om ämnen.

Förenklat fungerar Topics så här: Google (Chrome) kommer kategorisera de sajter du besöker utifrån ett antal ämnen (just nu 350 st). Utifrån vilka sajter du har besökt de tre senaste veckorna kommer du som användare kunna få se annonser utifrån dina favoritämnen.

Från ett integritetsperspektiv uppfattas Topics som en bättre lösning än FloC. Men jag är inte övertygad om att exempelvis annonsörer ser Topics som ett steg i rätt riktning.

Personligen tror jag inte sista ordet är sagt i denna fråga. Men vi kan nog alla vara överens om att Topics är ett väldigt mycket bättre namn än FloC. Så där har Google lyckats.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.