Sökmotorkonsult.se

Google dumpar FloC

FloC blir Topics

Tanken var att Google skulle ersätta tredjepartskakan med FloC. Men på grund av ett svalt mottagande dumpar nu Google FloC till förmån för ett nytt system som heter Topics.

Tredjepartskakan ska försvinna från Chrome senast 2023. Fram tills nu har Googles tanke varit att ersätta tredjepartskakan med ett system som går under namnet FloC. I avsnitt 70 av Sökpodden pratade vi lite om just FloC.

FloC står för “Federated Learning of Cohorts” där kohort är det viktiga ordet som betyder en grupp individer som har gemensamma kännetecken. Men FloC har minst sagt fått ett svalt mottagande. Varken annonsörer, publicister, andra plattformar eller integritetsförespråkare har gillat upplägget med FloC. Därför är det kanske inte så förvånande att Google nu väljer att dumpa FloC.

Topics tar över

Istället för FloC lanserar Google ett nytt system som heter Topics. Precis som FloC handlar Topics om ämnen, men med den stora skillnaden att Topics bara handlar om ämnen.

Förenklat fungerar Topics så här: Google (Chrome) kommer kategorisera de sajter du besöker utifrån ett antal ämnen (just nu 350 st). Utifrån vilka sajter du har besökt de tre senaste veckorna kommer du som användare kunna få se annonser utifrån dina favoritämnen.

Från ett integritetsperspektiv uppfattas Topics som en bättre lösning än FloC. Men jag är inte övertygad om att exempelvis annonsörer ser Topics som ett steg i rätt riktning.

Personligen tror jag inte sista ordet är sagt i denna fråga. Men vi kan nog alla vara överens om att Topics är ett väldigt mycket bättre namn än FloC. Så där har Google lyckats.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.