Sökmotorkonsult.se

Google dumpar FloC

FloC blir Topics

Tanken var att Google skulle ersätta tredjepartskakan med FloC. Men på grund av ett svalt mottagande dumpar nu Google FloC till förmån för ett nytt system som heter Topics.

Tredjepartskakan ska försvinna från Chrome senast 2023. Fram tills nu har Googles tanke varit att ersätta tredjepartskakan med ett system som går under namnet FloC. I avsnitt 70 av Sökpodden pratade vi lite om just FloC.

FloC står för “Federated Learning of Cohorts” där kohort är det viktiga ordet som betyder en grupp individer som har gemensamma kännetecken. Men FloC har minst sagt fått ett svalt mottagande. Varken annonsörer, publicister, andra plattformar eller integritetsförespråkare har gillat upplägget med FloC. Därför är det kanske inte så förvånande att Google nu väljer att dumpa FloC.

Topics tar över

Istället för FloC lanserar Google ett nytt system som heter Topics. Precis som FloC handlar Topics om ämnen, men med den stora skillnaden att Topics bara handlar om ämnen.

Förenklat fungerar Topics så här: Google (Chrome) kommer kategorisera de sajter du besöker utifrån ett antal ämnen (just nu 350 st). Utifrån vilka sajter du har besökt de tre senaste veckorna kommer du som användare kunna få se annonser utifrån dina favoritämnen.

Från ett integritetsperspektiv uppfattas Topics som en bättre lösning än FloC. Men jag är inte övertygad om att exempelvis annonsörer ser Topics som ett steg i rätt riktning.

Personligen tror jag inte sista ordet är sagt i denna fråga. Men vi kan nog alla vara överens om att Topics är ett väldigt mycket bättre namn än FloC. Så där har Google lyckats.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.