Sökmotorkonsult.se

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google Global Site Tag gtag.js

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Troligtvis ser du inte den gamla analytics-koden (analytics.js) i Google Analytics längre och i AdWords nya gränssnitt ser du inte conversion.js längre. Vi går igenom vad vi vet om gtag.js.

Genom åren har Google uppdaterat sin spårningskod för Google Analytics ett antal gånger. Vi har sett urchin.js, ga.js, analytics.js och och i AdWords har vi sett conversion.js. Nu har vi istället en ny tagg vid namn gtag.js.

Vad är Global Site Tag?

Google själva benämner Global Site Tag (gtag.js) som ett ramverk som ska underlätta din implementering samt att du ska få bättre kontroll över din spårning. I den nya spårningskoden gtag.js hittar vi dock både analytics.js (Google Analytics) och conversion.js (AdWords konverteringsspårning), vilket är ett tecken på att du säkert kommer få tillgång till nya funktioner i Google Analytics även om du använder den tidigare spårningskoden analytics.js. Det finns dock vissa fördelar med att du uppdaterar din AdWords-tagg om du använder AdWords konverteringsspårning. Mer om det under AdWords och Safari.

Global Site Tag och AdWords

Att det ska underlätta implementeringen av spårning kan vi se vissa tecken på när det gäller Google Analytics och AdWords konverteringsspårning. I AdWords nya gränssnitt finner du nu nämligen samma gtag.js. Du måste dock göra ändringar i själva koden för att den ska fungera med både Google Analytics och AdWords konverteringsspårning. Och där blir tyvärr implementeringen av de båda lika problematisk som tidigare för en person som inte förstår kod. Givetvis går det fortfarande att använda Google Analytics-mål som du importerar till AdWords för att slippa problematiken kring att implementera extra kod på sidan.

AdWords och Safari

När Apple uppdaterade sin webbläsare Safari släppte de en funktion vid namn Intelligent Tracking Prevention. På grund av den kan det bli problem med konverteringsdatan från Safari, menar Google. Därför rekommenderar nu Google att du uppdaterar din AdWords konverteringsspårning. Du kan göra det på tre sätt:
  • Uppdatera till gtag.js på hela din sajt
  • Länka AdWords med Google Analytics och importera målen från Google Analytics. Fungerar både med gtag.js och analytics.js
  • Använd Google Tag Manger (GTM) och slå på Conversion Linker i GTM.
Mer om detta kan du läsa på Googles AdWordsblogg.

Bör jag uppdatera till gtag.js?

Om du har en implementation som fungerar idag samt att du länkat ditt AdWords med Google Analytics och importerat dina mål därifrån, behöver du inte vidta någon extra åtgärd just nu.

Använder du AdWords konverteringsspårning utan inblandning av Google Analytics bör du läsa rubriken AdWords och Safari här ovan.

Har du en helt ny sajt utan någon spårning implementerad? Då rekommenderar Google att använda gtag.js om du inte vill använda taggsystem som Google Tag Manager.

I Google Tag Manager (GTM) nämns det inget om gtag.js. Där är det bara Universal Analytics (analytics.js) och Classic Google Analytics (ga.js) som är de inbyggda Analytics-taggarna och conversion.js som är den inbyggda AdWords-taggen. Kör du Universal Analytics och AdWords-konverteringsspårning genom GTM, rekommenderar Google att lägga till Conversion Linker-taggen för att få bättre konverteringsdata.

Det är fortfarande en del oklarheter kring gtag.js. Google själva skriver att en implementering av gtag.js gör att man kan ta del av de senaste funktionerna och integreringarna när de släpps. När detta blir eller vad, vet vi inte riktigt just nu. Men det ska bli spännande att se vad som händer i framtiden.

Har du några frågor kring din spårning eller Googles nya gtag.js är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-26

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?