Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google Global Site Tag gtag.js

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Troligtvis ser du inte den gamla analytics-koden (analytics.js) i Google Analytics längre och i AdWords nya gränssnitt ser du inte conversion.js längre. Vi går igenom vad vi vet om gtag.js.

Genom åren har Google uppdaterat sin spårningskod för Google Analytics ett antal gånger. Vi har sett urchin.js, ga.js, analytics.js och och i AdWords har vi sett conversion.js. Nu har vi istället en ny tagg vid namn gtag.js.

Vad är Global Site Tag?

Google själva benämner Global Site Tag (gtag.js) som ett ramverk som ska underlätta din implementering samt att du ska få bättre kontroll över din spårning. I den nya spårningskoden gtag.js hittar vi dock både analytics.js (Google Analytics) och conversion.js (AdWords konverteringsspårning), vilket är ett tecken på att du säkert kommer få tillgång till nya funktioner i Google Analytics även om du använder den tidigare spårningskoden analytics.js. Det finns dock vissa fördelar med att du uppdaterar din AdWords-tagg om du använder AdWords konverteringsspårning. Mer om det under AdWords och Safari.

Global Site Tag och AdWords

Att det ska underlätta implementeringen av spårning kan vi se vissa tecken på när det gäller Google Analytics och AdWords konverteringsspårning. I AdWords nya gränssnitt finner du nu nämligen samma gtag.js. Du måste dock göra ändringar i själva koden för att den ska fungera med både Google Analytics och AdWords konverteringsspårning. Och där blir tyvärr implementeringen av de båda lika problematisk som tidigare för en person som inte förstår kod. Givetvis går det fortfarande att använda Google Analytics-mål som du importerar till AdWords för att slippa problematiken kring att implementera extra kod på sidan.

AdWords och Safari

När Apple uppdaterade sin webbläsare Safari släppte de en funktion vid namn Intelligent Tracking Prevention. På grund av den kan det bli problem med konverteringsdatan från Safari, menar Google. Därför rekommenderar nu Google att du uppdaterar din AdWords konverteringsspårning. Du kan göra det på tre sätt:
  • Uppdatera till gtag.js på hela din sajt
  • Länka AdWords med Google Analytics och importera målen från Google Analytics. Fungerar både med gtag.js och analytics.js
  • Använd Google Tag Manger (GTM) och slå på Conversion Linker i GTM.
Mer om detta kan du läsa på Googles AdWordsblogg.

Bör jag uppdatera till gtag.js?

Om du har en implementation som fungerar idag samt att du länkat ditt AdWords med Google Analytics och importerat dina mål därifrån, behöver du inte vidta någon extra åtgärd just nu.

Använder du AdWords konverteringsspårning utan inblandning av Google Analytics bör du läsa rubriken AdWords och Safari här ovan.

Har du en helt ny sajt utan någon spårning implementerad? Då rekommenderar Google att använda gtag.js om du inte vill använda taggsystem som Google Tag Manager.

I Google Tag Manager (GTM) nämns det inget om gtag.js. Där är det bara Universal Analytics (analytics.js) och Classic Google Analytics (ga.js) som är de inbyggda Analytics-taggarna och conversion.js som är den inbyggda AdWords-taggen. Kör du Universal Analytics och AdWords-konverteringsspårning genom GTM, rekommenderar Google att lägga till Conversion Linker-taggen för att få bättre konverteringsdata.

Det är fortfarande en del oklarheter kring gtag.js. Google själva skriver att en implementering av gtag.js gör att man kan ta del av de senaste funktionerna och integreringarna när de släpps. När detta blir eller vad, vet vi inte riktigt just nu. Men det ska bli spännande att se vad som händer i framtiden.

Har du några frågor kring din spårning eller Googles nya gtag.js är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner