Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad är Google Tag Manager?

Webb-taggar med Google Tag Manager

Med Google Tag Manager kan du implementera olika taggar på din webbplats. Du behöver inte vara programmerare eller ha tillgång till dina webbfiler för att uppdatera din spårning – allt sköts genom ett gränssnitt. Google Tag Manager är dock inte Google Analytics, men det finns bra möjligheter att utveckla din spårning om du använder båda verktygen.

Det blir allt viktigare att spåra sin webbplats på olika sätt. Det finns dock inget verktyg som som sköter all spårning, utan det krävs olika verktyg som Google Analytics, Hotjar och Facebook Pixel. Olika verktyg innebär också olika taggar. Som tur är finns det verktyg som underlättar hanteringen av taggar. Ett av dessa är Google Tag Manager.

Vad gör Google Tag Manager?

Google Tag Manager, GTM eller Google Taggstyrning är Googles gratisverktyg för att hantera taggar på en webbsajt eller i en mobilapp. En tagg på webbspråk är en kodsnutt som bland annat kan skicka information om din webbplats till olika tjänster. Till exempel har Google Analytics sin tagg och AdWords konverteringsspårning är en tagg. Till dessa tjänster kan vi skicka information om sidvisningar och konverteringar med mera från vår webbplats. På bilden här nedan kan du se några av taggmallarna som finns inbyggda i GTM.

Taggar i Google Tag Manager

GTM är egentligen själv en JavaScript-tagg eller behållartagg (container tag) som placeras på webbplatsen eller installeras som Google skriver. När det är gjort kan du genom GTMs gränssnitt välja vilka taggar du vill utlösa och när. Det ger helt enkelt en bakdörr in till koden på din webbsajt. Du behöver inte redigera dina webbfiler varje gång du vill implementera något nytt eller vara JavaScript-expert för att kunna hantera och sköta dina taggar. Google Tag Manager är helt enkelt en av marknadsförarens bästa vänner.

Hur kommer jag igång?

Du kan skapa ett konto här. För att logga in behöver du ha ett Google-konto. När du loggat in behöver du skapa ett konto. I detta kontot kan du sedan ha flera containers, en för varje webbplats och mobilapp. Ungefär som konto och egendomar i Google Analytics. Nästa steg är att installera Google Tag Manager på webbplatsen.

Installera Google Tag Manager

För att komma åt din GTM-container eller GTM-tagg loggar du in i Google Tag Manager. Du går in på Admin-fliken och under din container klickar du på Installera Google Tag Manager. Här ska du kunna se två olika delar av GTM-koden. Först en kodsnutt som ska placeras så högt inom <head> </head> som möjligt och en mindre kodsnutt som ska placeras precis efter öppningstaggen för <body>. När du placerat de både taggarna på rätt ställe har du installerat Google Tag Manager och du är nu redo att köra dina taggar genom GTM.

Intallera Google Tag Manager

Google Tag Manager och Google Analytics

Google Tag Manager och Google Analytics är två olika verktyg från Google. De kräver inte varandra för att fungera. Däremot har Google gjort det enkelt att använda Google Analytics med Google Tag Manager eftersom det finns en färdig mall för det. Det gör till exempel att implementering av event-spårning i Google Analytics blir enklare för en som inte kan programmering.

Det är dock inte alltid implementeringen av Google Analytics och GTM går så bra. Ibland ser vi tyvärr att webbplatser kör samma Google Analytics-egendom både genom GTM och genom en tagg som är placerad direkt på webbplatsen. Detta skapar tyvärr mätproblem. Förenklat är det som att placera samma tagg två gånger på webbplatsen. Undvik det. Går du över till att köra Google Analytics genom GTM behöver du alltså ta bort den hårdkodade Google Analytics-taggen och eventuella hårdkodade events om det finns implementerat. Det underlättar om allt är samlat på ett ställe.

Vill du få ut mer av din AdWords-annonsering?

Låt Pineberry hjälpa dig få fler kunder från Google!


Begär offert

Fördelar med Google Tag Manager

  • Det är gratis – likt Google Analytics är Google Tag Manager gratis. Sedan finns en betalversion likt Google Analytics som Google kallar 360.
  • Du får bättre kontroll – har du många taggar hjälper GTM dig att samla alla dessa på ett ställe. En tagghanterare helt enkelt.
  • Läge för förhandsgranskning och felsökning – I GTM har du en funktion för förhandsgranskning och felsökning. Denna kan visa dig vilka taggar som utlöser när och var utan att du publicerat dina taggar för alla.
  • Gör det själv – För att göra enklare saker som eventspårning i Google Analytics behöver du inte blanda in IT-avdelningen.
  • Få begränsningar – Google Tag Manager kommer med flera taggmallar. Google Analytics, AdWords konverteringsspårning och Hotjar är några. För till exempel Facebook finns det ingen förbyggd mall, men det går att skapa en anpassad tagg för till exempel Facebook Pixel.
  • Säkerheten – För att öka säkerheten kan du slå på tvåstegsverifiering och sen är det sunt förnuft som gäller: använd ett bra lösenord och dela inte med dig av kontot till personer som inte ska ha det.

När ska jag byta till Google Tag Manager?

Om du redan kör Universal Google Analytics (analytics.js eller gtag.js) och inte tänker köra fler taggar samt att du inte är intresserad av att kunna spåra events som till exempel klick på mailadresser varken nu eller i framtiden. Då kan du ligga kvar med din implementering av Google Analytics.

Kör du däremot den gamla versionen av Google Analytics (ga.js eller äldre) eller du har börjat titta på andra taggar eller du är intresserad av att börja spåra events i Google Analytics. Då skulle jag rekommendera dig att börja titta på Google Tag Manager och undersöka om det hade underlättat hanteringen av dina taggar och implementeringen av dem.

Har du några frågor är du varmt välkommen att kommentera här nedan eller kontakta oss!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner