Sökmotorkonsult.se

Hur används UTM-taggning?

UTM-taggning

Med alla olika marknadsföringskanaler som företag använder sig av idag, är det viktigare än någonsin att veta exakt var kunderna kommer ifrån. Men varför? Helt enkelt för att inte spendera pengar på det som inte genererar konverteringar. 

Många kan nog känna igen sig i John Wanamaker’s uttryck ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”. Till skillnad från Wannamaker’s tid kan vi faktiskt mäta just detta idag och lösningen är UTM-taggning och Google Analytics.

UTM-taggning är enkelt förklarat den information som du lägger till på URL-länken för att Google Analytics ska kunna läsa av vilken kanal och kampanj som trafiken kommer ifrån. Det står för Urchin Tracking Module. Information som du bör lägga till är följande varav de tre första är obligatoriska;

  • KÄLLA (utm_source) – varifrån kommer trafiken?
  • MEDIUM (utm_medium) – vad var det som skapade trafiken?
  • KAMPANJ (utm_campaign) – vad handlade det om?
  • TERM (utm_term) – vilket ord sökte besökaren på?
  • CONTENT (utm_content) – för att se skillnad på innehåll inom samma annons

För att skapa en UTM-tagg kan du använda dig av Google URL Builder. En UTM-tagg till en kategorisida om höstnyheter ser ut såhär om man använt sig av de tre första.

www.dinwebbplats.se/hostnyheter/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=hostnyheter

Efter = står det som de gäller, i detta fall en Facebook-annons för höstnyheter.

Var används UTM-taggning?

Du kan använda det på vilken digital marknadsföringskanal du än använder, till exempel Facebook, Bing, Twitter, LinkedIn, Youtube, Criteo och mejlutskick. I Google Adwords och Bing Ads kan du, om du vill, aktivera automatisk taggning till dina kampanjer. Tanken är att det ska vara enkelt att kunna analysera din data i Analytics. Dock ska du inte använda UTM-taggning på interna länkar på din webbsida.

Vilka sökord är mest lönsamma för dig?

En sökordsanalys ger dig svaret!


Begär offert!

Fördelarna med att använda det

När du samlat ovan information kan du med hög precision analysera steg för steg i Google Analytics vilka kanaler och kampanjer som presterat bättre än andra. Genom detta kan du överväga om budgeten läggs på rätt målgrupp, samt om du får tillbaka de pengar du investerar i en specifik kanal. Kanske inser du att det är bättre att lägga allt fokus på en kanal som presterar bättre och verkar bättre för just dig. Målet är ju att besökarna ska spendera tid med ditt varumärke och konvertera.

Nackdelarna om du inte använder det

Väljer du att inte använda UTM-taggning har du såklart fortfarande tillgång till din data i sin helhet i Analytics, men du inte kan se vilka kampanjer som presterar bättre än andra eftersom de ligger tillsammans. Du kan inte heller urskilja organisk från köpt trafik i Analytics när du annonserar med exempelvis Facebook, men med UTM-taggning går det. Det blir med andra ord mycket svårare för dg att analysera dina kanaler och kampanjer.

Var kan du se det du gjort i Analytics?

Väl inne i ditt Analyticskonto till vänster trycker du på Förvärv –>  All trafik  –> Källa/medium. I den tabellen du nu ser trycker du på Sekundär dimension och väljer Kampanj. Nu har du en komplett bra överblick på varifrån din trafik kommer ifrån och vad de respektive genererar. Nu är det upp till dig att analysera dina trafik och ta beslut utifrån det.

Menyval i Analytics

Kontakta gärna oss på Pineberry om du har frågor angående UTM-taggning!

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2018-08-06

3 kommentarer

  1. Mycket bra tips! Jag tycker själv att vyerna är svåra att arbeta med.

    Kommentar av Joyetech

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?