Sökmotorkonsult.se

Hur används UTM-taggning?

UTM-taggning

Med alla olika marknadsföringskanaler som företag använder sig av idag, är det viktigare än någonsin att veta exakt var kunderna kommer ifrån. Men varför? Helt enkelt för att inte spendera pengar på det som inte genererar konverteringar. 

Många kan nog känna igen sig i John Wanamaker’s uttryck ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”. Till skillnad från Wannamaker’s tid kan vi faktiskt mäta just detta idag och lösningen är UTM-taggning och Google Analytics.

UTM-taggning är enkelt förklarat den information som du lägger till på URL-länken för att Google Analytics ska kunna läsa av vilken kanal och kampanj som trafiken kommer ifrån. Det står för Urchin Tracking Module. Information som du bör lägga till är följande varav de tre första är obligatoriska;

  • KÄLLA (utm_source) – varifrån kommer trafiken?
  • MEDIUM (utm_medium) – vad var det som skapade trafiken?
  • KAMPANJ (utm_campaign) – vad handlade det om?
  • TERM (utm_term) – vilket ord sökte besökaren på?
  • CONTENT (utm_content) – för att se skillnad på innehåll inom samma annons

För att skapa en UTM-tagg kan du använda dig av Google URL Builder. En UTM-tagg till en kategorisida om höstnyheter ser ut såhär om man använt sig av de tre första.

www.dinwebbplats.se/hostnyheter/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=hostnyheter

Efter = står det som de gäller, i detta fall en Facebook-annons för höstnyheter.

Var används UTM-taggning?

Du kan använda det på vilken digital marknadsföringskanal du än använder, till exempel Facebook, Bing, Twitter, LinkedIn, Youtube, Criteo och mejlutskick. I Google Adwords och Bing Ads kan du, om du vill, aktivera automatisk taggning till dina kampanjer. Tanken är att det ska vara enkelt att kunna analysera din data i Analytics. Dock ska du inte använda UTM-taggning på interna länkar på din webbsida.

Vilka sökord är mest lönsamma för dig?

En sökordsanalys ger dig svaret!


Begär offert!

Fördelarna med att använda det

När du samlat ovan information kan du med hög precision analysera steg för steg i Google Analytics vilka kanaler och kampanjer som presterat bättre än andra. Genom detta kan du överväga om budgeten läggs på rätt målgrupp, samt om du får tillbaka de pengar du investerar i en specifik kanal. Kanske inser du att det är bättre att lägga allt fokus på en kanal som presterar bättre och verkar bättre för just dig. Målet är ju att besökarna ska spendera tid med ditt varumärke och konvertera.

Nackdelarna om du inte använder det

Väljer du att inte använda UTM-taggning har du såklart fortfarande tillgång till din data i sin helhet i Analytics, men du inte kan se vilka kampanjer som presterar bättre än andra eftersom de ligger tillsammans. Du kan inte heller urskilja organisk från köpt trafik i Analytics när du annonserar med exempelvis Facebook, men med UTM-taggning går det. Det blir med andra ord mycket svårare för dg att analysera dina kanaler och kampanjer.

Var kan du se det du gjort i Analytics?

Väl inne i ditt Analyticskonto till vänster trycker du på Förvärv –>  All trafik  –> Källa/medium. I den tabellen du nu ser trycker du på Sekundär dimension och väljer Kampanj. Nu har du en komplett bra överblick på varifrån din trafik kommer ifrån och vad de respektive genererar. Nu är det upp till dig att analysera dina trafik och ta beslut utifrån det.

Menyval i Analytics

Kontakta gärna oss på Pineberry om du har frågor angående UTM-taggning!

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2018-08-06

3 kommentarer

  1. Mycket bra tips! Jag tycker själv att vyerna är svåra att arbeta med.

    Kommentar av Joyetech

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?