Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Hur används UTM-taggning?

UTM-taggning

Med alla olika marknadsföringskanaler som företag använder sig av idag, är det viktigare än någonsin att veta exakt var kunderna kommer ifrån. Men varför? Helt enkelt för att inte spendera pengar på det som inte genererar konverteringar. 

Många kan nog känna igen sig i John Wanamaker’s uttryck ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”. Till skillnad från Wannamaker’s tid kan vi faktiskt mäta just detta idag och lösningen är UTM-taggning och Google Analytics.

UTM-taggning är enkelt förklarat den information som du lägger till på URL-länken för att Google Analytics ska kunna läsa av vilken kanal och kampanj som trafiken kommer ifrån. Det står för Urchin Tracking Module. Information som du bör lägga till är följande varav de tre första är obligatoriska;

  • KÄLLA (utm_source) – varifrån kommer trafiken?
  • MEDIUM (utm_medium) – vad var det som skapade trafiken?
  • KAMPANJ (utm_campaign) – vad handlade det om?
  • TERM (utm_term) – vilket ord sökte besökaren på?
  • CONTENT (utm_content) – för att se skillnad på innehåll inom samma annons

För att skapa en UTM-tagg kan du använda dig av Google URL Builder. En UTM-tagg till en kategorisida om höstnyheter ser ut såhär om man använt sig av de tre första.

www.dinwebbplats.se/hostnyheter/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=hostnyheter

Efter = står det som de gäller, i detta fall en Facebook-annons för höstnyheter.

Var används UTM-taggning?

Du kan använda det på vilken digital marknadsföringskanal du än använder, till exempel Facebook, Bing, Twitter, LinkedIn, Youtube, Criteo och mejlutskick. I Google Adwords och Bing Ads kan du, om du vill, aktivera automatisk taggning till dina kampanjer. Tanken är att det ska vara enkelt att kunna analysera din data i Analytics. Dock ska du inte använda UTM-taggning på interna länkar på din webbsida.

Vilka sökord är mest lönsamma för dig?

En sökordsanalys ger dig svaret!


Begär offert!

Fördelarna med att använda det

När du samlat ovan information kan du med hög precision analysera steg för steg i Google Analytics vilka kanaler och kampanjer som presterat bättre än andra. Genom detta kan du överväga om budgeten läggs på rätt målgrupp, samt om du får tillbaka de pengar du investerar i en specifik kanal. Kanske inser du att det är bättre att lägga allt fokus på en kanal som presterar bättre och verkar bättre för just dig. Målet är ju att besökarna ska spendera tid med ditt varumärke och konvertera.

Nackdelarna om du inte använder det

Väljer du att inte använda UTM-taggning har du såklart fortfarande tillgång till din data i sin helhet i Analytics, men du inte kan se vilka kampanjer som presterar bättre än andra eftersom de ligger tillsammans. Du kan inte heller urskilja organisk från köpt trafik i Analytics när du annonserar med exempelvis Facebook, men med UTM-taggning går det. Det blir med andra ord mycket svårare för dg att analysera dina kanaler och kampanjer.

Var kan du se det du gjort i Analytics?

Väl inne i ditt Analyticskonto till vänster trycker du på Förvärv –>  All trafik  –> Källa/medium. I den tabellen du nu ser trycker du på Sekundär dimension och väljer Kampanj. Nu har du en komplett bra överblick på varifrån din trafik kommer ifrån och vad de respektive genererar. Nu är det upp till dig att analysera dina trafik och ta beslut utifrån det.

Menyval i Analytics

Kontakta gärna oss på Pineberry om du har frågor angående UTM-taggning!

Lycka till!

3 kommentarer

  1. Mycket bra tips! Jag tycker själv att vyerna är svåra att arbeta med.

    Kommentar av Joyetech

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner