Ju högre CPA, desto lönsammare

Lönsam CPA

Det kan tyckas givet att en lägre annonskostnad per ny kund är något att fira. Men så enkelt är det inte. En högre CPA kan ofta innebära en högre vinst på sista raden. 

Det är lätt hänt att man som annonsör slår sig för bröstet om man lyckats sänka CPAn med 20 % en månad. En lägre CPA kan vara bra, men du kan lika väl ha gjort dig själv en otjänst. Istället för att optimera för lägsta möjliga CPA är det smartare att optimera för högsta möjliga vinst.

Volym viktig för lönsamhet

Nästan alla företag har någon form av fast kostnad. Det kan vara personal, lager, maskiner och så vidare. Ju högre nyttjandegrad du når på dina fasta kostnader, desto lönsammare blir ditt företag. För en företagsekonom är detta grundläggande, men vi marknadsförare glömmer ofta bort detta när vi annonserar på Google eller Facebook.

I jakten på lägsta möjliga CPA missar vi hur viktigt det är med volym. Nedan förenklade exempel har två scenarier, Låg CPA och Lönsam CPA. När du höjer din CPA kommer du allt annat lika få fler nya kunder, vilket i sin tur leder till mer intäkter som kan hjälpa dig att täcka de fasta kostnaderna.

Lönsam CPA

Det är alltså mer lönsamt med en högre CPA om detta leder till en volymökning som gör att du totalt sett får en bättre täckning av dina fasta kostnader. I mitt fiktiva exempel ökar volymen från 2 000 till 3 000 kunder när CPAn ökar från 100 kr till 200 kr. Den lägre CPAn ger en förlust på 50 000 kr medan scenariot med en högre CPA ger en vinst om 100 000 kr.

Detta är såklart ett förenklat exempel, verkligheten är mer komplex. Syftet är att visa på hur stor roll volym spelar för din lönsamhet.

Sätt rätt mål-CPA

I Googles- och Facebooks annonssystem går det inte att på ett bra sätt optimera för vinst på sista raden. Utan du behöver optimera mot en CPA (eller ROAS om du är e-handlare). Därför är det viktigt att du har ett så korrekt CPA-mål som möjligt att optimera mot. När du räknar fram din mål-CPA behöver du ta hänsyn till hur en ökad volym påverkar ditt företags totala ekonomi.

Självklart behöver du även veta snittintäkten du har per kund och dina rörliga- och fasta kostnader.

Vad händer om du ökar din mål-CPA med 50%? Din annonskostnad för en ny kund kommer garanterat öka. Likaså kan du utgå från att det kommer leda till fler kunder. Sen är frågan om det blir tillräckligt mycket fler kunder för att det ska kompensera för den ökade annonskostnaden. Detta går inte att att veta med säkerhet på förhand, men min erfarenhet säger mig att det är värt att testa.

Vill du ha hjälp med att utvärdera vilken CPA som är mest lönsam för din annonsering? Kontakta i så fall gärna oss på Pineberry.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?