Sökmotorkonsult.se

Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console

rapport om annonsupplevelse

Med hjälp av verktyget ”Rapport om annonsupplevelse” i Google Search Console kan du säkerställa att annonserna på din webbplats lever upp till Better Ads Standard. Om du har annonser eller olika former av pop-ups på din webbplats är detta extra viktigt att se över.

För att långsiktigt motverka användandet av AdBlockers har branschorganisationen Coalition for Better Ads (med medlemmar som Google och Facebook) tagit fram något som kallas för Better Ads Standard.

Detta kan ses som ett typ av ramverk som syftar till att få webbplatsägare att sluta använda irriterande och påträngande annonser. Webbplatsägare som inte anpassar sig till de nya normerna riskerar att deras upphör att visas.

År 2018 planeras nämligen en ny version av webbläsaren Chrome släppas där sådana annonser kommer blockeras automatiskt. Redan nu kan du som annonsör använda dig av verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console för att se om annonserna på din webbplats uppfyller de krav som ställs i Better Ads Standard.

Better Ads Standard – Annonsörernas svar på AdBlockers

Annonser som uppfattas som irriterande har varit en bidragande faktor till att allt fler börjat använda olika former av AdBlockers. Användandet av AdBlockers är utan tvekan ett stort hot mot Google och de övriga medlemmarnas i Coalition for Better Ads intäkter.

Organisationen genomförde en forskningsstudie med 25000 respondenter i Nordamerika- och Europa för att komma fram till vilka typer av annonser allmänheten störde sig mest på. Med utgångspunkt från underlaget de fick i studien togs ramverket Better Ads Standard fram. Syftet med detta är att bilda ett ramverk för hur ”bra” annonser ska vara och samtidigt vilka typer av annonser som bör undvikas.

Här finns Googles hjälpsida med mer utförlig information kring detta.

De fyra mest irriterande annonsformaten enligt undersökningen:

1. Pop-up annonser
2. Autospelande videos med ljud
3. Stora annonser med en nedräkning
4. Stora annonser som fäster sig på skärmen och som ej försvinner när man scrollar

För de webbplatsägare vars inkomster till stor del härleds från klick på annonser kommer det alltså finnas ekonomiska skäl till att säkerställa att annonserna som förekommer på sajten lever upp till de krav som ställs.

Se över hur dina annonser upplevs med hjälp av Google Search Console

Har du någon form av annonser på din webbplats i dagsläget? Då är det en bra idé att använda verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console.

Så här gör du för att få en rapport om annonsupplevelsen

1. Logga in på Google Search Console
2. Klicka på Web tools
3. Välj om rapporten ska gälla Desktop eller Mobilt (vi rekommenderar att testa båda var för sig).
4. Efter att webbplatsen har granskats kommer en rapport genereras som ger dig information om annonsupplevelsen på webbplatsen bryter mot standarden eller ej. Om webbplatsen inte uppfyller standarden kommer du få en konkret lista på vad som behöver åtgärdas. Skulle du få upp varningar gäller det att åtgärda dessa. Sedan kan man skicka in webbplatsen för granskning igen för att se om åtgärderna har varit tillräckliga.

Påverkan på SEO

Vi har tidigare skrivit om att påträngande annonser – så kallade ”intrusive interstitials” – kan ha en negativ påverkan ur ett SEO-perspektiv. Läs gärna vår tidigare artikel om detta här.

Tror du att Coalition of Better Ads initativ kommer lyckas med att dämpa användandet av AdBlockers? Vad tycker du om verktyget Rapport om annonsupplevelse? Kommentera gärna här nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?