Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console

rapport om annonsupplevelse

Med hjälp av verktyget ”Rapport om annonsupplevelse” i Google Search Console kan du säkerställa att annonserna på din webbplats lever upp till Better Ads Standard. Om du har annonser eller olika former av pop-ups på din webbplats är detta extra viktigt att se över.

För att långsiktigt motverka användandet av AdBlockers har branschorganisationen Coalition for Better Ads (med medlemmar som Google och Facebook) tagit fram något som kallas för Better Ads Standard.

Detta kan ses som ett typ av ramverk som syftar till att få webbplatsägare att sluta använda irriterande och påträngande annonser. Webbplatsägare som inte anpassar sig till de nya normerna riskerar att deras upphör att visas.

År 2018 planeras nämligen en ny version av webbläsaren Chrome släppas där sådana annonser kommer blockeras automatiskt. Redan nu kan du som annonsör använda dig av verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console för att se om annonserna på din webbplats uppfyller de krav som ställs i Better Ads Standard.

Better Ads Standard – Annonsörernas svar på AdBlockers

Annonser som uppfattas som irriterande har varit en bidragande faktor till att allt fler börjat använda olika former av AdBlockers. Användandet av AdBlockers är utan tvekan ett stort hot mot Google och de övriga medlemmarnas i Coalition for Better Ads intäkter.

Organisationen genomförde en forskningsstudie med 25000 respondenter i Nordamerika- och Europa för att komma fram till vilka typer av annonser allmänheten störde sig mest på. Med utgångspunkt från underlaget de fick i studien togs ramverket Better Ads Standard fram. Syftet med detta är att bilda ett ramverk för hur ”bra” annonser ska vara och samtidigt vilka typer av annonser som bör undvikas.

Här finns Googles hjälpsida med mer utförlig information kring detta.

De fyra mest irriterande annonsformaten enligt undersökningen:

1. Pop-up annonser
2. Autospelande videos med ljud
3. Stora annonser med en nedräkning
4. Stora annonser som fäster sig på skärmen och som ej försvinner när man scrollar

För de webbplatsägare vars inkomster till stor del härleds från klick på annonser kommer det alltså finnas ekonomiska skäl till att säkerställa att annonserna som förekommer på sajten lever upp till de krav som ställs.

Se över hur dina annonser upplevs med hjälp av Google Search Console

Har du någon form av annonser på din webbplats i dagsläget? Då är det en bra idé att använda verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console.

Så här gör du för att få en rapport om annonsupplevelsen

1. Logga in på Google Search Console
2. Klicka på Web tools
3. Välj om rapporten ska gälla Desktop eller Mobilt (vi rekommenderar att testa båda var för sig).
4. Efter att webbplatsen har granskats kommer en rapport genereras som ger dig information om annonsupplevelsen på webbplatsen bryter mot standarden eller ej. Om webbplatsen inte uppfyller standarden kommer du få en konkret lista på vad som behöver åtgärdas. Skulle du få upp varningar gäller det att åtgärda dessa. Sedan kan man skicka in webbplatsen för granskning igen för att se om åtgärderna har varit tillräckliga.

Påverkan på SEO

Vi har tidigare skrivit om att påträngande annonser – så kallade ”intrusive interstitials” – kan ha en negativ påverkan ur ett SEO-perspektiv. Läs gärna vår tidigare artikel om detta här.

Tror du att Coalition of Better Ads initativ kommer lyckas med att dämpa användandet av AdBlockers? Vad tycker du om verktyget Rapport om annonsupplevelse? Kommentera gärna här nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

gambling annonser google

Gambling-annonsering på Google i Sverige

Google har nu gått ut med lanseringsinformation gällande gambling-annonsering på deras plattformar i Sverige. De väljer nya intressant vägar på den svenska marknaden.

31 mars

SEO-nyheter första kvartalet 2019

Det händer som vanligt mycket i SEO-världen. Här är en sammanfattning av fem SEO-händelser från första kvartalet 2019.

En liten Google-bugg

Bugg gör att dina sidor försvinner från Google

En bugg hos Google gör att många sidor försvinner från Googles sökresultat. Se om du är drabbad och vad du kan göra åt situationen!

Michael Wahlgren, SEO-trender 2019, Internet i fokus, Malmö

5 SEO-trender 2019

Tidigare i veckan föreläste vi på konferensen Internet i fokus i Malmö. Ämnet var ”SEO-trender 2019 som du kan tillämpa direkt”. I denna artikel sammanfattar vi vår föreläsning. Jag hade nöjet att få föreläsa om SEO på konferensen Internet i […]

Google carbon update

Google Carbon Update rullas ut i förtid

Efter den senaste tidens turbulenta skolstrejker och klimatprotester väljer nu Google att dra sitt strå till stacken och skynda på lanseringen av Google Carbon Update. Detta innebär att vi från och med nästa vecka måste ta Carbon Score i beaktning […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner