Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console

rapport om annonsupplevelse

Med hjälp av verktyget ”Rapport om annonsupplevelse” i Google Search Console kan du säkerställa att annonserna på din webbplats lever upp till Better Ads Standard. Om du har annonser eller olika former av pop-ups på din webbplats är detta extra viktigt att se över.

För att långsiktigt motverka användandet av AdBlockers har branschorganisationen Coalition for Better Ads (med medlemmar som Google och Facebook) tagit fram något som kallas för Better Ads Standard.

Detta kan ses som ett typ av ramverk som syftar till att få webbplatsägare att sluta använda irriterande och påträngande annonser. Webbplatsägare som inte anpassar sig till de nya normerna riskerar att deras upphör att visas.

År 2018 planeras nämligen en ny version av webbläsaren Chrome släppas där sådana annonser kommer blockeras automatiskt. Redan nu kan du som annonsör använda dig av verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console för att se om annonserna på din webbplats uppfyller de krav som ställs i Better Ads Standard.

Better Ads Standard – Annonsörernas svar på AdBlockers

Annonser som uppfattas som irriterande har varit en bidragande faktor till att allt fler börjat använda olika former av AdBlockers. Användandet av AdBlockers är utan tvekan ett stort hot mot Google och de övriga medlemmarnas i Coalition for Better Ads intäkter.

Organisationen genomförde en forskningsstudie med 25000 respondenter i Nordamerika- och Europa för att komma fram till vilka typer av annonser allmänheten störde sig mest på. Med utgångspunkt från underlaget de fick i studien togs ramverket Better Ads Standard fram. Syftet med detta är att bilda ett ramverk för hur ”bra” annonser ska vara och samtidigt vilka typer av annonser som bör undvikas.

Här finns Googles hjälpsida med mer utförlig information kring detta.

De fyra mest irriterande annonsformaten enligt undersökningen:

1. Pop-up annonser
2. Autospelande videos med ljud
3. Stora annonser med en nedräkning
4. Stora annonser som fäster sig på skärmen och som ej försvinner när man scrollar

För de webbplatsägare vars inkomster till stor del härleds från klick på annonser kommer det alltså finnas ekonomiska skäl till att säkerställa att annonserna som förekommer på sajten lever upp till de krav som ställs.

Se över hur dina annonser upplevs med hjälp av Google Search Console

Har du någon form av annonser på din webbplats i dagsläget? Då är det en bra idé att använda verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console.

Så här gör du för att få en rapport om annonsupplevelsen

1. Logga in på Google Search Console
2. Klicka på Web tools
3. Välj om rapporten ska gälla Desktop eller Mobilt (vi rekommenderar att testa båda var för sig).
4. Efter att webbplatsen har granskats kommer en rapport genereras som ger dig information om annonsupplevelsen på webbplatsen bryter mot standarden eller ej. Om webbplatsen inte uppfyller standarden kommer du få en konkret lista på vad som behöver åtgärdas. Skulle du få upp varningar gäller det att åtgärda dessa. Sedan kan man skicka in webbplatsen för granskning igen för att se om åtgärderna har varit tillräckliga.

Påverkan på SEO

Vi har tidigare skrivit om att påträngande annonser – så kallade ”intrusive interstitials” – kan ha en negativ påverkan ur ett SEO-perspektiv. Läs gärna vår tidigare artikel om detta här.

Tror du att Coalition of Better Ads initativ kommer lyckas med att dämpa användandet av AdBlockers? Vad tycker du om verktyget Rapport om annonsupplevelse? Kommentera gärna här nedan!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner