Sökmotorkonsult.se

Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console

rapport om annonsupplevelse

Med hjälp av verktyget ”Rapport om annonsupplevelse” i Google Search Console kan du säkerställa att annonserna på din webbplats lever upp till Better Ads Standard. Om du har annonser eller olika former av pop-ups på din webbplats är detta extra viktigt att se över.

För att långsiktigt motverka användandet av AdBlockers har branschorganisationen Coalition for Better Ads (med medlemmar som Google och Facebook) tagit fram något som kallas för Better Ads Standard.

Detta kan ses som ett typ av ramverk som syftar till att få webbplatsägare att sluta använda irriterande och påträngande annonser. Webbplatsägare som inte anpassar sig till de nya normerna riskerar att deras upphör att visas.

År 2018 planeras nämligen en ny version av webbläsaren Chrome släppas där sådana annonser kommer blockeras automatiskt. Redan nu kan du som annonsör använda dig av verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console för att se om annonserna på din webbplats uppfyller de krav som ställs i Better Ads Standard.

Better Ads Standard – Annonsörernas svar på AdBlockers

Annonser som uppfattas som irriterande har varit en bidragande faktor till att allt fler börjat använda olika former av AdBlockers. Användandet av AdBlockers är utan tvekan ett stort hot mot Google och de övriga medlemmarnas i Coalition for Better Ads intäkter.

Organisationen genomförde en forskningsstudie med 25000 respondenter i Nordamerika- och Europa för att komma fram till vilka typer av annonser allmänheten störde sig mest på. Med utgångspunkt från underlaget de fick i studien togs ramverket Better Ads Standard fram. Syftet med detta är att bilda ett ramverk för hur ”bra” annonser ska vara och samtidigt vilka typer av annonser som bör undvikas.

Här finns Googles hjälpsida med mer utförlig information kring detta.

De fyra mest irriterande annonsformaten enligt undersökningen:

1. Pop-up annonser
2. Autospelande videos med ljud
3. Stora annonser med en nedräkning
4. Stora annonser som fäster sig på skärmen och som ej försvinner när man scrollar

För de webbplatsägare vars inkomster till stor del härleds från klick på annonser kommer det alltså finnas ekonomiska skäl till att säkerställa att annonserna som förekommer på sajten lever upp till de krav som ställs.

Se över hur dina annonser upplevs med hjälp av Google Search Console

Har du någon form av annonser på din webbplats i dagsläget? Då är det en bra idé att använda verktyget Rapport om annonsupplevelse i Google Search Console.

Så här gör du för att få en rapport om annonsupplevelsen

1. Logga in på Google Search Console
2. Klicka på Web tools
3. Välj om rapporten ska gälla Desktop eller Mobilt (vi rekommenderar att testa båda var för sig).
4. Efter att webbplatsen har granskats kommer en rapport genereras som ger dig information om annonsupplevelsen på webbplatsen bryter mot standarden eller ej. Om webbplatsen inte uppfyller standarden kommer du få en konkret lista på vad som behöver åtgärdas. Skulle du få upp varningar gäller det att åtgärda dessa. Sedan kan man skicka in webbplatsen för granskning igen för att se om åtgärderna har varit tillräckliga.

Påverkan på SEO

Vi har tidigare skrivit om att påträngande annonser – så kallade ”intrusive interstitials” – kan ha en negativ påverkan ur ett SEO-perspektiv. Läs gärna vår tidigare artikel om detta här.

Tror du att Coalition of Better Ads initativ kommer lyckas med att dämpa användandet av AdBlockers? Vad tycker du om verktyget Rapport om annonsupplevelse? Kommentera gärna här nedan!

 

Sidan är senast uppdaterad 2017-10-02

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?