Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

målvärde i google analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst.

För att kunna avgöra om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte är det viktigt att sätta ett värde på målen i Google Analytics. I den här artikeln kommer vi att ta upp dels hur du sätter ett värde på målen och dels hur du kan tänka när du bestämmer dig för ett ekonomiskt värde.

Så här sätter du ett målvärde i Google Analytics

När du väl har skapat ditt mål i Google Analytics så kan du i sista steget välja att sätta ett ekonomiskt värde på målet. Värdet anger du i den valutan du har angett i kontot under vyinställningarna. På så sätt kan du jämföra konverteringar från olika kanaler och mäta ändringar som du gör på webbplatsen.

Observera att du endast ska aktivera den här funktionen om du använder dig av målspårning. Om du vill mäta transaktioner på din webshop ska du istället använda dig av e-handelsspårning för att kunna se intäkter m.m.

ekonmiskt målvärde

Räkna ut ett värde för målet

Man kan tänka att allt en besökare eller användare gör på webbplatsen kan omvandlas till ett ekonomiskt värde. Om man exempelvis anmäler sig till ett nyhetsbrev, skapar ett konto eller fyller i ett formulär så kan man sätta ett ekonomiskt värde på det. Det viktiga är bara att göra en beräkning på vad respektive mål ska vara värt.

Steg ett för att bestämma ett målvärde är att titta på hur dina besökare beter sig och hur ofta dom uppfyller dina mål och faktiskt blir en kund.

Om vi räknar på att det kommer in 100 registreringar till nyhetsbrev under en månad. 5 % av dessa blir sedan kunder och vinsten vi gör på varje kund är i genomsnitt 800 kr. Då kan du koppla 40 kronor som målvärde till målet för nyhetsbrev, vilket är 5 % av 800 kronor. Om däremot 10 % blir kunder så kan vi istället koppla 80 kronor som målvärde för målet.

Utvärdera dina digitala satsningar

Den primära anledningen till varför man bör sätta ett värde på sina mål är helt enkelt för att kunna utvärdera sina digitala satsningar. När du vet hur mycket varje konvertering är värd kan du enkelt i dina rapporter i Google Analaytics se vilka kanaler som fungerar bäst för dig och vart du kanske bör lägga extra fokus.

Du kan också enklare se om en viss förändring på din webbplats får en positiv eller negativ effekt på resultatet.

Lycka till och kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med SEO, SEM eller Facebook-annonsering. 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner