Sökmotorkonsult.se

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

målvärde i google analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst.

För att kunna avgöra om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte är det viktigt att sätta ett värde på målen i Google Analytics. I den här artikeln kommer vi att ta upp dels hur du sätter ett värde på målen och dels hur du kan tänka när du bestämmer dig för ett ekonomiskt värde.

Så här sätter du ett målvärde i Google Analytics

När du väl har skapat ditt mål i Google Analytics så kan du i sista steget välja att sätta ett ekonomiskt värde på målet. Värdet anger du i den valutan du har angett i kontot under vyinställningarna. På så sätt kan du jämföra konverteringar från olika kanaler och mäta ändringar som du gör på webbplatsen.

Observera att du endast ska aktivera den här funktionen om du använder dig av målspårning. Om du vill mäta transaktioner på din webshop ska du istället använda dig av e-handelsspårning för att kunna se intäkter m.m.

ekonmiskt målvärde

Räkna ut ett värde för målet

Man kan tänka att allt en besökare eller användare gör på webbplatsen kan omvandlas till ett ekonomiskt värde. Om man exempelvis anmäler sig till ett nyhetsbrev, skapar ett konto eller fyller i ett formulär så kan man sätta ett ekonomiskt värde på det. Det viktiga är bara att göra en beräkning på vad respektive mål ska vara värt.

Steg ett för att bestämma ett målvärde är att titta på hur dina besökare beter sig och hur ofta dom uppfyller dina mål och faktiskt blir en kund.

Om vi räknar på att det kommer in 100 registreringar till nyhetsbrev under en månad. 5 % av dessa blir sedan kunder och vinsten vi gör på varje kund är i genomsnitt 800 kr. Då kan du koppla 40 kronor som målvärde till målet för nyhetsbrev, vilket är 5 % av 800 kronor. Om däremot 10 % blir kunder så kan vi istället koppla 80 kronor som målvärde för målet.

Utvärdera dina digitala satsningar

Den primära anledningen till varför man bör sätta ett värde på sina mål är helt enkelt för att kunna utvärdera sina digitala satsningar. När du vet hur mycket varje konvertering är värd kan du enkelt i dina rapporter i Google Analaytics se vilka kanaler som fungerar bäst för dig och vart du kanske bör lägga extra fokus.

Du kan också enklare se om en viss förändring på din webbplats får en positiv eller negativ effekt på resultatet.

Lycka till och kontakta gärna oss om du vill ha hjälp med SEO, SEM eller Facebook-annonsering. 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?