Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Segment vs filter i Google Analytics

Filter vs segment Google Anlaytics

I Google Analytics finns det både segment och filter som underlättar dataanalysen. De har dock olika funktioner och används de på fel sätt kan de förstöra din datainsamling. Vi går igenom skillnaderna och förklarar varför vyfilter kan förstöra din data.

Ett vyfilter i Google Analytics är ett filter på vy-nivå. Det är ett filter som permanent påverkar datan för den valda vyn. Ett segment, även kallat avancerat segment, är en segmentering av din data på ett eller flera sätt. Används vyfilter och segment på rätt sätt kommer det underlätta analysen av datan. Men används de på fel sätt kan de förstöra din data. Tyvärr är skillnaden mellan ett vyfilter och ett segment inte helt uppenbar. Här nedan går jag igenom de största skillnaderna mellan vyfilter och segment för att du ska kunna ta ett bra beslut om det passar bäst med ett vyfilter eller ett segment.

Segment Google Analytics

Segment i Google Analytics

Vyfilter kan skriva och utesluta data

Det viktigaste skillnaden du bör ha koll på om du ska börja filtrera och segmentera din data är att vyfilter kan ändra och filtrera din data, samt att du inte kan ångra och få tillbaka din data när du väl gjort det. Med ett vyfilter släpps bara data som uppfyller dina filter igenom till Googles servrar. Resten stoppas innan. Det är också därför du bör vara försiktig och testa dina vyfilter i en testvy innan du applicerar dem på din riktiga vy. Läs mer om vilka tre basvyer du bör använda dig av i Google Analytics. Med segment kan du experimentera så mycket du vill. Ett segment kan aldrig skriva eller ändra din data. Det låter dig bara titta på delar av din data.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter är hitbaserade – segment är sessions- & användarbaserade

Ett vyfilter är hitbaserat. Till exempel, ett filter som bara inkluderar träffar på /stovlar kommer inte räkna med en träff på /skor även om användaren nyss besökte /stovlar. Här skiljer sig segment, eftersom segment är sessions- och användarbaserade. Sätter du upp ett segment som ska inkludera sessioner eller användare som besökt /stovlar kommer du även kunna få data på vilka sidor som besökts innan och efter /stovlar. Läs gärna mer om hits, sessions och användare.

Segment kan titta på historisk data – filter tittar bara på ny data

Ett vyfilter kan inte påverka din historiska data. Det kollar bara på data som kommer in efter att filtret är uppsatt. Ett segment däremot kan titta och segmentera på historisk data. Du var kanske en av dem som under november 2016 märkte att ”Secret.ɢoogle.com You are invited! Enter only with this ticket URL. Copy it. Vote for Trump!” dök upp som språk i Google Analytics? Det var ett språk-spam som tyvärr drabbade många. Hade du inte ett filter för det sen innan kan ett filter tyvärr inte hjälpa dig få bort den historiska datan heller, även om det är spam. Här behöver du använda ett segment för att ta bort historisk data, men använd gärna ett filter för att filtrera framtida data. Längre fram kommer det ett inlägg som fokuserar mer på vyfilter och vilka olika filter du kan använda för att snygga till din framtida data.

Spam Trump Google Analytics

Språk-spam i Google Analytics

IP-adresser kan du bara nå genom vyfilter

Det är bara i ett vyfilter du kan inkludera eller exkludera IP-adresser. Du kan alltså inte segmentera din data på en speciell IP-adress. Att sätta filter på IP-adresser kan vara bra om ditt företag är stort och du vet att många anställda använder webbplatsen. Sätt då upp ett vyfilter där du exkluderar ditt företags IP-adress/adresser. På det sättet får du bättre data på hur dina kunder och potentiella kunder använder din webbplats.

Vyfilter gäller alla – segment är specifika för användaren

I Google Analytics kan du bjuda in andra användare. Till exempel kan IT-avdelningen ha ett konto, marknadsbyrån ha ett konto och så vidare. Här skiljer det sig lite mellan vyfilter och segment. Ett vyfilter gäller alla konton. Ändras något i ett vyfilter slår detta igenom för alla som har tillång till vyn. Däremot är ett segment specifikt för användaren som är inloggad.

Sammanfattning

Vyfilter är bra att använda sig av i början när du sätter upp din/dina vyer. Du vill kanske filtrera bort företagets trafik och då är det bra att göra det direkt. Använd vyfilter för att snygga till din data, göra din data mer precis och lättare att analysera. Använd segment när du vill analysera något speciellt eller till exempel jämföra två olika källor.

Vyfilter:
Kan skriva och ändra data.
Är Hit-baserade.
Kan filtrera på IP-adresser.
Kan inte påverka historisk data, bara titta på framtida data.
Samma filter för alla användare.

Segment:
Kan inte ändra datan, bara segmentera den.
Är Sessions- och användarbaserade.
Kan inte segmentera på IP-adresser.
Kan titta på historisk data.
Specifika segment för varje användare.

Hur använder du dig av vyfilter och segment? Skriv gärna en kommentar här nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner