Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Segment vs filter i Google Analytics

Filter vs segment Google Anlaytics

I Google Analytics finns det både segment och filter som underlättar dataanalysen. De har dock olika funktioner och används de på fel sätt kan de förstöra din datainsamling. Vi går igenom skillnaderna och förklarar varför vyfilter kan förstöra din data.

Ett vyfilter i Google Analytics är ett filter på vy-nivå. Det är ett filter som permanent påverkar datan för den valda vyn. Ett segment, även kallat avancerat segment, är en segmentering av din data på ett eller flera sätt. Används vyfilter och segment på rätt sätt kommer det underlätta analysen av datan. Men används de på fel sätt kan de förstöra din data. Tyvärr är skillnaden mellan ett vyfilter och ett segment inte helt uppenbar. Här nedan går jag igenom de största skillnaderna mellan vyfilter och segment för att du ska kunna ta ett bra beslut om det passar bäst med ett vyfilter eller ett segment.

Segment Google Analytics

Segment i Google Analytics

Vyfilter kan skriva och utesluta data

Det viktigaste skillnaden du bör ha koll på om du ska börja filtrera och segmentera din data är att vyfilter kan ändra och filtrera din data, samt att du inte kan ångra och få tillbaka din data när du väl gjort det. Med ett vyfilter släpps bara data som uppfyller dina filter igenom till Googles servrar. Resten stoppas innan. Det är också därför du bör vara försiktig och testa dina vyfilter i en testvy innan du applicerar dem på din riktiga vy. Läs mer om vilka tre basvyer du bör använda dig av i Google Analytics. Med segment kan du experimentera så mycket du vill. Ett segment kan aldrig skriva eller ändra din data. Det låter dig bara titta på delar av din data.

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter i Google Analytics

Vyfilter är hitbaserade – segment är sessions- & användarbaserade

Ett vyfilter är hitbaserat. Till exempel, ett filter som bara inkluderar träffar på /stovlar kommer inte räkna med en träff på /skor även om användaren nyss besökte /stovlar. Här skiljer sig segment, eftersom segment är sessions- och användarbaserade. Sätter du upp ett segment som ska inkludera sessioner eller användare som besökt /stovlar kommer du även kunna få data på vilka sidor som besökts innan och efter /stovlar. Läs gärna mer om hits, sessions och användare.

Segment kan titta på historisk data – filter tittar bara på ny data

Ett vyfilter kan inte påverka din historiska data. Det kollar bara på data som kommer in efter att filtret är uppsatt. Ett segment däremot kan titta och segmentera på historisk data. Du var kanske en av dem som under november 2016 märkte att ”Secret.ɢoogle.com You are invited! Enter only with this ticket URL. Copy it. Vote for Trump!” dök upp som språk i Google Analytics? Det var ett språk-spam som tyvärr drabbade många. Hade du inte ett filter för det sen innan kan ett filter tyvärr inte hjälpa dig få bort den historiska datan heller, även om det är spam. Här behöver du använda ett segment för att ta bort historisk data, men använd gärna ett filter för att filtrera framtida data. Längre fram kommer det ett inlägg som fokuserar mer på vyfilter och vilka olika filter du kan använda för att snygga till din framtida data.

Spam Trump Google Analytics

Språk-spam i Google Analytics

IP-adresser kan du bara nå genom vyfilter

Det är bara i ett vyfilter du kan inkludera eller exkludera IP-adresser. Du kan alltså inte segmentera din data på en speciell IP-adress. Att sätta filter på IP-adresser kan vara bra om ditt företag är stort och du vet att många anställda använder webbplatsen. Sätt då upp ett vyfilter där du exkluderar ditt företags IP-adress/adresser. På det sättet får du bättre data på hur dina kunder och potentiella kunder använder din webbplats.

Vyfilter gäller alla – segment är specifika för användaren

I Google Analytics kan du bjuda in andra användare. Till exempel kan IT-avdelningen ha ett konto, marknadsbyrån ha ett konto och så vidare. Här skiljer det sig lite mellan vyfilter och segment. Ett vyfilter gäller alla konton. Ändras något i ett vyfilter slår detta igenom för alla som har tillång till vyn. Däremot är ett segment specifikt för användaren som är inloggad.

Sammanfattning

Vyfilter är bra att använda sig av i början när du sätter upp din/dina vyer. Du vill kanske filtrera bort företagets trafik och då är det bra att göra det direkt. Använd vyfilter för att snygga till din data, göra din data mer precis och lättare att analysera. Använd segment när du vill analysera något speciellt eller till exempel jämföra två olika källor.

Vyfilter:
Kan skriva och ändra data.
Är Hit-baserade.
Kan filtrera på IP-adresser.
Kan inte påverka historisk data, bara titta på framtida data.
Samma filter för alla användare.

Segment:
Kan inte ändra datan, bara segmentera den.
Är Sessions- och användarbaserade.
Kan inte segmentera på IP-adresser.
Kan titta på historisk data.
Specifika segment för varje användare.

Hur använder du dig av vyfilter och segment? Skriv gärna en kommentar här nedan.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner