Sökmotorkonsult.se

Site Search i Google Analytics – tips & så gör du

Site search Adlibris Guldläge

I Google Analytics är det många funktioner som kommer som standard. En värdefull funktion som ni dock måste ställa in manuellt är Site Search. Funktionen möjliggör att ni får fram en rapport på vilka sökningar som görs i sökrutan på er sajt.

Site Search eller webbplatssökning som det heter på svenska är en underutnyttjad funktion som ni enkelt ställer in direkt i Google Analytics utan teknisk implementering. Genom att aktivera Site Search i Google Analytics får ni inte bara reda på vad besökarna söker efter, det ger er även en bild av hur användarvänlig er sajt är.

  • Har ni kategorier som ska lyftas fram tydligare?
  • Efterfrågar besökaren produkter som ni inte har?

Sökrutans placering

Vad som kan vara viktigt att ha med sig ur ett användarperspektiv är att på de flesta sajter numera är besökarna från mobilen i majoritet, vilket i sin tur innebär att sökrutans placering och funktion är extra viktig i mobilen.

  • Var är er sökruta placerad?
  • Dyker rätt produkter upp?
  • Fungerar den korrekt?

Vanliga misstag

När vi gör On Page-analyser är det vanligt att produkter inte är döpta efter vad de är eller att de har engelska namn. Detta blir då dels otydligt för Google att förstå dels ett problem vid en webbplatssökning då inga produkter dyker upp. Med konsekvensen att besökaren tänker att produkten inte finns hos er.

Så aktiverar ni Site Search i Analytics

Steg 1: Öppna inställningarna i Google Analytics

Det första du behöver göra är att välja vilken site och vy du vill aktivera site search spårningen på.

Sen, klicka på Admin


Sen, klicka på View Settings

Steg 2: Aktivera Site Search spårning

Scrolla ner till Site Search inställningarna, klicka på slidern och spårningen är aktiverad.

Steg 3: Ställ in frågeparameter (Query parameter)


Query parameter är bokstaven som dyker upp i url:en innan söktermen. För många sajter är frågeparametern bokstaven ”s”. Ni kan enkelt testa detta genom att söka på er sajt och kolla url:en. Se även till att checkboxen “Strip query parameters out of URL” är iklickad.

Steg 4: Spara inställningarna

Nu är allt klart, se till att ändringarna är sparade.

För att se sökningarna går ni till: Behavior > Site Search > Overview

Vyfilter för gemener

Läs gärna min kollega Daniels inlägg om vyfilter i Google Analytics, där vi bl.a skriver om hur ni säkerställer att alla söktermer som kommer in i rapporten är gemener, vilket underlättar vid ert analysarbete. Som exempel vill vi att Sigge McKvack och sigge mckvack ska komma in på samma rad istället för att lägga sig på två rader.

Mer om att ställa in Site Search går att läsa hos Google här.

Hoppas att ni får användning av informationen i ert arbete framåt. Hör gärna av er till oss på Pineberry om ni har några frågor eller skriv en kommentar här nedan.

Sidan är senast uppdaterad 2018-05-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?