Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Site Search i Google Analytics – tips & så gör du

Site search Adlibris Guldläge

I Google Analytics är det många funktioner som kommer som standard. En värdefull funktion som ni dock måste ställa in manuellt är Site Search. Funktionen möjliggör att ni får fram en rapport på vilka sökningar som görs i sökrutan på er sajt.

Site Search eller webbplatssökning som det heter på svenska är en underutnyttjad funktion som ni enkelt ställer in direkt i Google Analytics utan teknisk implementering. Genom att aktivera Site Search i Google Analytics får ni inte bara reda på vad besökarna söker efter, det ger er även en bild av hur användarvänlig er sajt är.

  • Har ni kategorier som ska lyftas fram tydligare?
  • Efterfrågar besökaren produkter som ni inte har?

Sökrutans placering

Vad som kan vara viktigt att ha med sig ur ett användarperspektiv är att på de flesta sajter numera är besökarna från mobilen i majoritet, vilket i sin tur innebär att sökrutans placering och funktion är extra viktig i mobilen.

  • Var är er sökruta placerad?
  • Dyker rätt produkter upp?
  • Fungerar den korrekt?

Vanliga misstag

När vi gör On Page-analyser är det vanligt att produkter inte är döpta efter vad de är eller att de har engelska namn. Detta blir då dels otydligt för Google att förstå dels ett problem vid en webbplatssökning då inga produkter dyker upp. Med konsekvensen att besökaren tänker att produkten inte finns hos er.

Så aktiverar ni Site Search i Analytics

Steg 1: Öppna inställningarna i Google Analytics

Det första du behöver göra är att välja vilken site och vy du vill aktivera site search spårningen på.

Sen, klicka på Admin


Sen, klicka på View Settings

Steg 2: Aktivera Site Search spårning

Scrolla ner till Site Search inställningarna, klicka på slidern och spårningen är aktiverad.

Steg 3: Ställ in frågeparameter (Query parameter)


Query parameter är bokstaven som dyker upp i url:en innan söktermen. För många sajter är frågeparametern bokstaven ”s”. Ni kan enkelt testa detta genom att söka på er sajt och kolla url:en. Se även till att checkboxen “Strip query parameters out of URL” är iklickad.

Steg 4: Spara inställningarna

Nu är allt klart, se till att ändringarna är sparade.

För att se sökningarna går ni till: Behavior > Site Search > Overview

Vyfilter för gemener

Läs gärna min kollega Daniels inlägg om vyfilter i Google Analytics, där vi bl.a skriver om hur ni säkerställer att alla söktermer som kommer in i rapporten är gemener, vilket underlättar vid ert analysarbete. Som exempel vill vi att Sigge McKvack och sigge mckvack ska komma in på samma rad istället för att lägga sig på två rader.

Mer om att ställa in Site Search går att läsa hos Google här.

Hoppas att ni får användning av informationen i ert arbete framåt. Hör gärna av er till oss på Pineberry om ni har några frågor eller skriv en kommentar här nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Avvisa spamlänkar

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Att få länkar till din sajt är viktigt ur ett SEO-perspektiv eftersom det bygger förtroende hos Google. Men alla länkar är inte bra och i vissa fall kan dåliga länkar skada din ranking. Här går vi igenom hur du upptäcker skadliga länkar och hur du hanterar det.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner