Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Site Search i Google Analytics – tips & så gör du

Site search Adlibris Guldläge

I Google Analytics är det många funktioner som kommer som standard. En värdefull funktion som ni dock måste ställa in manuellt är Site Search. Funktionen möjliggör att ni får fram en rapport på vilka sökningar som görs i sökrutan på er sajt.

Site Search eller webbplatssökning som det heter på svenska är en underutnyttjad funktion som ni enkelt ställer in direkt i Google Analytics utan teknisk implementering. Genom att aktivera Site Search i Google Analytics får ni inte bara reda på vad besökarna söker efter, det ger er även en bild av hur användarvänlig er sajt är.

  • Har ni kategorier som ska lyftas fram tydligare?
  • Efterfrågar besökaren produkter som ni inte har?

Sökrutans placering

Vad som kan vara viktigt att ha med sig ur ett användarperspektiv är att på de flesta sajter numera är besökarna från mobilen i majoritet, vilket i sin tur innebär att sökrutans placering och funktion är extra viktig i mobilen.

  • Var är er sökruta placerad?
  • Dyker rätt produkter upp?
  • Fungerar den korrekt?

Vanliga misstag

När vi gör On Page-analyser är det vanligt att produkter inte är döpta efter vad de är eller att de har engelska namn. Detta blir då dels otydligt för Google att förstå dels ett problem vid en webbplatssökning då inga produkter dyker upp. Med konsekvensen att besökaren tänker att produkten inte finns hos er.

Så aktiverar ni Site Search i Analytics

Steg 1: Öppna inställningarna i Google Analytics

Det första du behöver göra är att välja vilken site och vy du vill aktivera site search spårningen på.

Sen, klicka på Admin


Sen, klicka på View Settings

Steg 2: Aktivera Site Search spårning

Scrolla ner till Site Search inställningarna, klicka på slidern och spårningen är aktiverad.

Steg 3: Ställ in frågeparameter (Query parameter)


Query parameter är bokstaven som dyker upp i url:en innan söktermen. För många sajter är frågeparametern bokstaven ”s”. Ni kan enkelt testa detta genom att söka på er sajt och kolla url:en. Se även till att checkboxen “Strip query parameters out of URL” är iklickad.

Steg 4: Spara inställningarna

Nu är allt klart, se till att ändringarna är sparade.

För att se sökningarna går ni till: Behavior > Site Search > Overview

Vyfilter för gemener

Läs gärna min kollega Daniels inlägg om vyfilter i Google Analytics, där vi bl.a skriver om hur ni säkerställer att alla söktermer som kommer in i rapporten är gemener, vilket underlättar vid ert analysarbete. Som exempel vill vi att Sigge McKvack och sigge mckvack ska komma in på samma rad istället för att lägga sig på två rader.

Mer om att ställa in Site Search går att läsa hos Google här.

Hoppas att ni får användning av informationen i ert arbete framåt. Hör gärna av er till oss på Pineberry om ni har några frågor eller skriv en kommentar här nedan.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Amazon advertising

Amazon Advertising – Annonsering på Amazon Ads

Annonsering på Amazon är en av grundstenarna i att lyckas med satsningen på Amazon. Vi går i artikeln igenom de olika delar annonsörer behöver tänka på för att lyckas med sin annonsering på Amazon.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner