Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

”Snor” Klarna din försäljning?

Hänvisiningar Google Analytics

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att det inte alltid nödvändigtvis blir så.

Ett problem som i vissa fall kan uppstå är nämligen att det blir domänen där betalningslösningen ligger på som tillskrivs köpet istället. Detta kan i sin tur leda till att det blir svårare för dig som annonsör att dra slutsatser kring hur exempelvis dina AdWords och även Facebook-kampanjer har presterat intäkts- och kostnadsmässigt.

Kontrollera hänvisningstrafiken i Analytics

För att kunna dra korrekta slutsatser kring hur olika trafikkällor har bidragit till försäljningen rekommenderar vi därför att se över hänvisningarna. I Google Analytics kan du hitta all data som berör dessa genom att gå in på Förvärv > All trafik > Hänvisningar.

Referrals Google Analytics

Hur vet man om det finns betalningslösningar som felaktigt får köp tillskrivna till sig?

När du klickat in dig på ”hänvisningar” kan du enkelt få en överblick kring dina hänvisningskällor – ett tips är att sortera trafiken över en längre tidsperiod för att få ett större underlag.

Välj sedan ”Konverteringsfrekv. för e-handel”. Om konverteringsfrekvensen är ovanligt hög är det ofta ett tecken på att det rör sig om en hänvisningskälla som felaktigt tillskrivits som korrekt trafikkälla.

Vi rekommenderar dock att alltid dubbelkolla om det verkligen rör sig om en hänvisning från just en betalningsleverantör och inte exempelvis en chatt-funktion på hemsidan eller en e-postkampanj.

Du kan även på ett enkelt sätt se på själva namnet på hänvisningskällan att det rör sig om en domän tillhörande en extern betalningsleverantör.

5 vanliga exempel på domäner som är betalningslösningar

• ppipe.net
• pay.klarna.com
• securesuite.co.uk
• dirbet.seb.se
• acs1.swedbank.se

Uteslut hänvisningar Google Analytics

Uteslut domäner som är betalningslösningar i Google Analytics

När du har identifierat de felaktiga hänvisningskällorna går du in på Administratör > Webbegendom > Spårningsinformation > Undantagslista för hänvisningar. Här lägger du helt enkelt till alla hänvisningar du har identifierat – när detta är gjort kommer du i framtiden få mer sanningsenlig data som ger dig ännu bättre underlag kring hur din annonsering i exempelvis AdWords presterar.

undantagslista_for_hanvisningar

 

Kontakta gärna oss på Pineberry om du har fler frågor kring hur du säkerställer korrekt e-handelsdata!

5 kommentarer

  1. […] Sökmotorkonsult.se kunde vi förra veckan läsa om ”Snor Klarna din försäljning?” vilket jag tycker var […]

    Pingback av Städa bland domänerna i hänvisningarna i Google Analytics - AndersIvar

  2. Hej!

    Hur vet jag om köparna är från en Facebook-annons eller en AdWords-annons?

    MVH Joakmim

    Kommentar av Joakim

  3. Hej Joakim,

    Tack för din kommentar. Om du syftar på intäkter som tillskrivits betalningslösningar går det inte riktigt att se exakt i efterhand hur stor andel av dessa som i själva verket kom från exempelvis AdWords eller Facebook.
    Det du kan göra för att få en ungefärlig bild är att kolla på hur stor andel av dina totala intäkter som exempelvis AdWords står för. Detta kan du se i GA under Förvärv > All trafik > Källa/medium. Källa/medium för trafik från AdWords-trafik är google/cpc. Om vi säger att AdWords står för 30% av dina totala intäkter innebär det sannolikt att cirka 30% av de intäkter du ser från betalningslösnings-referrals i själva verket kom från AdWords.

    Kommentar av Erik Bråneryd

  4. Hej!

    Om jag utesluter domänen Klarna i Google Analytics. Kommer den intäkten då ändå registreras i framtider, alltså kommer framtida konverteringar hamna under facebook eller Adwords, eller helt engelt korrekta hänvisningen? Vill ju äändå ha med beloppet…

    MVH
    Catrine

    Kommentar av Catrine

  5. Hej Catrine,

    Tack för din kommentar. Framtida konverteringar och intäkter kommer tillskrivas till rätt kanal i framtiden om du utesluter Klarna bland dina hänvisningar. Om ett köp kommer från exempelvis AdWords/Google Ads så kommer du dock inte se detta under Hänvisningar i Google Analytics i framtiden. Just köp från AdWords/Google Ads kan du enklast ideentifiera under Källa/Medium > google/cpc.

    Om du kan identifiera fler hänvisningar/referrals som betalningslösningar så behöver du förstås även utesluta dessa för att datan ska bli så korrekt som möjligt.

    //Erik

    Kommentar av Erik Bråneryd

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google logga på EU-flagga

Google lyfter in andra söktjänster i serpen

Google har tydligare börjat lyfta fram konkurrerande söktjänster i sina europeiska sökresultatet. Förändringen ska ses i ljuset av de processer EU driver mot Google och dess dominerande ställning på den europeiska sökmarknaden. 

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 58 av Sökpodden

#58 SEO-partiet

I detta februariavsnitt av Sökpodden pratar vi om landningssidor, sätter prio på olika SEO-insatser och så ger vi oss på att bena ut skillnaderna i konverteringar i Google Analytics jämfört med Google Ads. Du lyssnar väl?

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner