Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

”Snor” Klarna din försäljning?

Hänvisiningar Google Analytics

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att det inte alltid nödvändigtvis blir så.

Ett problem som i vissa fall kan uppstå är nämligen att det blir domänen där betalningslösningen ligger på som tillskrivs köpet istället. Detta kan i sin tur leda till att det blir svårare för dig som annonsör att dra slutsatser kring hur exempelvis dina AdWords och även Facebook-kampanjer har presterat intäkts- och kostnadsmässigt.

Kontrollera hänvisningstrafiken i Analytics

För att kunna dra korrekta slutsatser kring hur olika trafikkällor har bidragit till försäljningen rekommenderar vi därför att se över hänvisningarna. I Google Analytics kan du hitta all data som berör dessa genom att gå in på Förvärv > All trafik > Hänvisningar.

Referrals Google Analytics

Hur vet man om det finns betalningslösningar som felaktigt får köp tillskrivna till sig?

När du klickat in dig på ”hänvisningar” kan du enkelt få en överblick kring dina hänvisningskällor – ett tips är att sortera trafiken över en längre tidsperiod för att få ett större underlag.

Välj sedan ”Konverteringsfrekv. för e-handel”. Om konverteringsfrekvensen är ovanligt hög är det ofta ett tecken på att det rör sig om en hänvisningskälla som felaktigt tillskrivits som korrekt trafikkälla.

Vi rekommenderar dock att alltid dubbelkolla om det verkligen rör sig om en hänvisning från just en betalningsleverantör och inte exempelvis en chatt-funktion på hemsidan eller en e-postkampanj.

Du kan även på ett enkelt sätt se på själva namnet på hänvisningskällan att det rör sig om en domän tillhörande en extern betalningsleverantör.

5 vanliga exempel på domäner som är betalningslösningar

• ppipe.net
• pay.klarna.com
• securesuite.co.uk
• dirbet.seb.se
• acs1.swedbank.se

Uteslut hänvisningar Google Analytics

Uteslut domäner som är betalningslösningar i Google Analytics

När du har identifierat de felaktiga hänvisningskällorna går du in på Administratör > Webbegendom > Spårningsinformation > Undantagslista för hänvisningar. Här lägger du helt enkelt till alla hänvisningar du har identifierat – när detta är gjort kommer du i framtiden få mer sanningsenlig data som ger dig ännu bättre underlag kring hur din annonsering i exempelvis AdWords presterar.

undantagslista_for_hanvisningar

 

Kontakta gärna oss på Pineberry om du har fler frågor kring hur du säkerställer korrekt e-handelsdata!

5 kommentarer

  1. […] Sökmotorkonsult.se kunde vi förra veckan läsa om ”Snor Klarna din försäljning?” vilket jag tycker var […]

    Pingback av Städa bland domänerna i hänvisningarna i Google Analytics - AndersIvar

  2. Hej!

    Hur vet jag om köparna är från en Facebook-annons eller en AdWords-annons?

    MVH Joakmim

    Kommentar av Joakim

  3. Hej Joakim,

    Tack för din kommentar. Om du syftar på intäkter som tillskrivits betalningslösningar går det inte riktigt att se exakt i efterhand hur stor andel av dessa som i själva verket kom från exempelvis AdWords eller Facebook.
    Det du kan göra för att få en ungefärlig bild är att kolla på hur stor andel av dina totala intäkter som exempelvis AdWords står för. Detta kan du se i GA under Förvärv > All trafik > Källa/medium. Källa/medium för trafik från AdWords-trafik är google/cpc. Om vi säger att AdWords står för 30% av dina totala intäkter innebär det sannolikt att cirka 30% av de intäkter du ser från betalningslösnings-referrals i själva verket kom från AdWords.

    Kommentar av Erik Bråneryd

  4. Hej!

    Om jag utesluter domänen Klarna i Google Analytics. Kommer den intäkten då ändå registreras i framtider, alltså kommer framtida konverteringar hamna under facebook eller Adwords, eller helt engelt korrekta hänvisningen? Vill ju äändå ha med beloppet…

    MVH
    Catrine

    Kommentar av Catrine

  5. Hej Catrine,

    Tack för din kommentar. Framtida konverteringar och intäkter kommer tillskrivas till rätt kanal i framtiden om du utesluter Klarna bland dina hänvisningar. Om ett köp kommer från exempelvis AdWords/Google Ads så kommer du dock inte se detta under Hänvisningar i Google Analytics i framtiden. Just köp från AdWords/Google Ads kan du enklast ideentifiera under Källa/Medium > google/cpc.

    Om du kan identifiera fler hänvisningar/referrals som betalningslösningar så behöver du förstås även utesluta dessa för att datan ska bli så korrekt som möjligt.

    //Erik

    Kommentar av Erik Bråneryd

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Är rankingfaktorer och rankingsignaler samma sak?

Googles rankingsystem med algoritmer, rankingfaktorer och rankingsignaler kan vara knepigt att förstå sig på. Men är det någon skillnad på faktorer och signaler, eller betyder de samma sak? Här följer en problematisering av dessa begrepp, samt frågeställningar kring hur man […]

Optimera ditt produktflöde

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Annonsering med Google Shopping har blivit allt mer vanligt bland Sveriges e-handlare. Vi har kollat lite närmare på vad en produktflöde innehåller samt hur du optimerar det på bästa sätt. Lär dig grunderna här!

google shopping kampanjstruktur

Skapa en bra kampanjstruktur för Google Shopping

Google Shopping har sedan en tid tillbaka varit väldigt populärt bland e-handlare. Mycket på grund av att den höga konverteringsgraden. Här kan du läsa om våra bästa tips för att lyckas med en lönsam Google Shopping-annonsering.

Bert

Här kommer BERT – största förändringen på länge

Google rullar ut BERT – en av de största förändringarna för sök på väldigt länge. Här är de viktigaste sakerna du behöver känna till om BERT. 

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner