Sökmotorkonsult.se

”Snor” Klarna din försäljning?

Hänvisiningar Google Analytics

En besökare har klickat på er AdWords-annons, lägger varan i varukorgen och genomför köpet via en extern betalningslösning – exempelvis Klarna. Tillskrivs köpet då verkligen till AdWords? Det bästa vore om så alltid vore fallet, men vår erfarenhet säger att det inte alltid nödvändigtvis blir så.

Ett problem som i vissa fall kan uppstå är nämligen att det blir domänen där betalningslösningen ligger på som tillskrivs köpet istället. Detta kan i sin tur leda till att det blir svårare för dig som annonsör att dra slutsatser kring hur exempelvis dina AdWords och även Facebook-kampanjer har presterat intäkts- och kostnadsmässigt.

Kontrollera hänvisningstrafiken i Analytics

För att kunna dra korrekta slutsatser kring hur olika trafikkällor har bidragit till försäljningen rekommenderar vi därför att se över hänvisningarna. I Google Analytics kan du hitta all data som berör dessa genom att gå in på Förvärv > All trafik > Hänvisningar.

Referrals Google Analytics

Hur vet man om det finns betalningslösningar som felaktigt får köp tillskrivna till sig?

När du klickat in dig på ”hänvisningar” kan du enkelt få en överblick kring dina hänvisningskällor – ett tips är att sortera trafiken över en längre tidsperiod för att få ett större underlag.

Välj sedan ”Konverteringsfrekv. för e-handel”. Om konverteringsfrekvensen är ovanligt hög är det ofta ett tecken på att det rör sig om en hänvisningskälla som felaktigt tillskrivits som korrekt trafikkälla.

Vi rekommenderar dock att alltid dubbelkolla om det verkligen rör sig om en hänvisning från just en betalningsleverantör och inte exempelvis en chatt-funktion på hemsidan eller en e-postkampanj.

Du kan även på ett enkelt sätt se på själva namnet på hänvisningskällan att det rör sig om en domän tillhörande en extern betalningsleverantör.

5 vanliga exempel på domäner som är betalningslösningar

• ppipe.net
• pay.klarna.com
• securesuite.co.uk
• dirbet.seb.se
• acs1.swedbank.se

Uteslut hänvisningar Google Analytics

Uteslut domäner som är betalningslösningar i Google Analytics

När du har identifierat de felaktiga hänvisningskällorna går du in på Administratör > Webbegendom > Spårningsinformation > Undantagslista för hänvisningar. Här lägger du helt enkelt till alla hänvisningar du har identifierat – när detta är gjort kommer du i framtiden få mer sanningsenlig data som ger dig ännu bättre underlag kring hur din annonsering i exempelvis AdWords presterar.

undantagslista_for_hanvisningar

 

Kontakta gärna oss på Pineberry om du har fler frågor kring hur du säkerställer korrekt e-handelsdata!

Sidan är senast uppdaterad 2016-12-09

5 kommentarer

  1. […] Sökmotorkonsult.se kunde vi förra veckan läsa om ”Snor Klarna din försäljning?” vilket jag tycker var […]

    Pingback av Städa bland domänerna i hänvisningarna i Google Analytics - AndersIvar

  2. Hej!

    Hur vet jag om köparna är från en Facebook-annons eller en AdWords-annons?

    MVH Joakmim

    Kommentar av Joakim

  3. Hej Joakim,

    Tack för din kommentar. Om du syftar på intäkter som tillskrivits betalningslösningar går det inte riktigt att se exakt i efterhand hur stor andel av dessa som i själva verket kom från exempelvis AdWords eller Facebook.
    Det du kan göra för att få en ungefärlig bild är att kolla på hur stor andel av dina totala intäkter som exempelvis AdWords står för. Detta kan du se i GA under Förvärv > All trafik > Källa/medium. Källa/medium för trafik från AdWords-trafik är google/cpc. Om vi säger att AdWords står för 30% av dina totala intäkter innebär det sannolikt att cirka 30% av de intäkter du ser från betalningslösnings-referrals i själva verket kom från AdWords.

    Kommentar av Erik Bråneryd

  4. Hej!

    Om jag utesluter domänen Klarna i Google Analytics. Kommer den intäkten då ändå registreras i framtider, alltså kommer framtida konverteringar hamna under facebook eller Adwords, eller helt engelt korrekta hänvisningen? Vill ju äändå ha med beloppet…

    MVH
    Catrine

    Kommentar av Catrine

  5. Hej Catrine,

    Tack för din kommentar. Framtida konverteringar och intäkter kommer tillskrivas till rätt kanal i framtiden om du utesluter Klarna bland dina hänvisningar. Om ett köp kommer från exempelvis AdWords/Google Ads så kommer du dock inte se detta under Hänvisningar i Google Analytics i framtiden. Just köp från AdWords/Google Ads kan du enklast ideentifiera under Källa/Medium > google/cpc.

    Om du kan identifiera fler hänvisningar/referrals som betalningslösningar så behöver du förstås även utesluta dessa för att datan ska bli så korrekt som möjligt.

    //Erik

    Kommentar av Erik Bråneryd

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.